Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JeroenT » 13 jan 2019, 21:51

Joop schreef: 13 jan 2019, 12:32
alt schreef: 13 jan 2019, 12:28 Waarom ik zo tegen de zonnepanelen ben geworden is vanwege de epc eisen waar onze nieuwbouwwoning aan moest voldoen.
Tijdens de bouw werden die verhoogd, wat leidde tot aanschaffen van zonnepanelen.
Waar ik een grote hekel aan heb is, dat als er een afspraak is gemaakt, dat daar niet aan wordt gehouden.

...
Dan ben je gepiepeld...
...als tijdens de bouw de EPC eisen veranderen, hoef jij enkel te voldoen aan de eisen ten tijde van de indiening van de omgevingsvergunning...
Dubbel gepiepeld. Mijn omgevingvergunning iwas in 2017 afgegeven. Bouw in 2018 voltooid.
Ik had geen zonnepanelen nodig voor de EPC.
Mijn isolatie en andere besparingszaken zijn gewoon op orde.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 13 jan 2019, 21:53

Zed240 schreef: 13 jan 2019, 21:30 Afgelopen zomer en herfst een periode bij een makelaarskantoor gewerkt. Zonnepanelen zijn voor veel mensen echt wel een pré bij het kopen van een huis, dus je zorgt niet alleen voor lagere energielasten, maar ook voor een waardestijging van je huis. Nou is het maar gokken of die waardestijging in de buurt komt van je investering, maar ik heb het idee dat het voor de verkoop een forse meerwaarde heeft.
Da's inderdaad exact wat Luco eerder ook al zei. Het kan wel eens een grote pré zijn bij de verkoop van je huis. Met de stijgende energieprijzen denk ik dat het over 10 jr een grotere uitdaging zal zijn om een huis te verkopen waar geen energiebesparende maatregelen zijn getroffen.

Wij hebben het twee jaar geleden in ieder geval mee laten wegen toen we diverse huizen bekeken hebben. Het scheelt namelijk nogal wat in de maandlasten of je een hut van zo'n 1.400m3 hebt met een A-label of een F-label.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 13 jan 2019, 22:11

Paskal schreef: 13 jan 2019, 21:53
Zed240 schreef: 13 jan 2019, 21:30 Afgelopen zomer en herfst een periode bij een makelaarskantoor gewerkt. Zonnepanelen zijn voor veel mensen echt wel een pré bij het kopen van een huis, dus je zorgt niet alleen voor lagere energielasten, maar ook voor een waardestijging van je huis. Nou is het maar gokken of die waardestijging in de buurt komt van je investering, maar ik heb het idee dat het voor de verkoop een forse meerwaarde heeft.
Da's inderdaad exact wat Luco eerder ook al zei. Het kan wel eens een grote pré zijn bij de verkoop van je huis. Met de stijgende energieprijzen denk ik dat het over 10 jr een grotere uitdaging zal zijn om een huis te verkopen waar geen energiebesparende maatregelen zijn getroffen.

Wij hebben het twee jaar geleden in ieder geval mee laten wegen toen we diverse huizen bekeken hebben. Het scheelt namelijk nogal wat in de maandlasten of je een hut van zo'n 1.400m3 hebt met een A-label of een F-label.
zo 3 a 4 honderd per maand

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door alt » 14 jan 2019, 10:15

Het sterft hier in de omgeving van stop boerderijen, dat werden dus de diesel van de woningmarkt.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JeroenT » 22 jan 2019, 20:15

Wie heeft z’n paneeltjes al sneeuwvrij gemaakt?
Zelf kan ik er niet meer bij. :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 22 jan 2019, 20:43

Ze deden zelfs onder de sneeuw bij bewolking nog 60W ofzo einde van de middag.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door daNpy » 25 jan 2019, 08:05

JeroenT schreef: 22 jan 2019, 20:15 Wie heeft z’n paneeltjes al sneeuwvrij gemaakt?
Zelf kan ik er niet meer bij. :bag:
Ik nog niet, het ligt er nog steeds op. Ze doen wel iets, maar niet veel.
Misschien vandaag even kijken of ik er wat af kan vegen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 25 jan 2019, 10:25

Dat die paneeltjes niet licht-verwarmd zijn......heb je 365 dagen per jaar opbrengst.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door ///Joost » 25 jan 2019, 10:43

JP schreef: 25 jan 2019, 10:25 Dat die paneeltjes niet licht-verwarmd zijn......heb je 365 dagen per jaar opbrengst.
Opperde ik toevallig laatst ook in een gesprek. Als je die dingen handmatig zou kunnen verwarmen door er een stroompje doorheen te jagen, smelt zo alle sneeuw eraf. Dat moet toch ooit bij iemand opgekomen zijn? Of is dat zo moeilijk te integreren?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door daNpy » 25 jan 2019, 11:10

///Joost schreef: 25 jan 2019, 10:43
JP schreef: 25 jan 2019, 10:25 Dat die paneeltjes niet licht-verwarmd zijn......heb je 365 dagen per jaar opbrengst.
Opperde ik toevallig laatst ook in een gesprek. Als je die dingen handmatig zou kunnen verwarmen door er een stroompje doorheen te jagen, smelt zo alle sneeuw eraf. Dat moet toch ooit bij iemand opgekomen zijn? Of is dat zo moeilijk te integreren?
De cellen worden zelf warm van zonlicht/werking. Maar helaas is het momenteel te weinig op de sneeuw te doen smelten.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JeroenT » 25 jan 2019, 11:52

Bij mij was het er woensdag alweer af.
Woendag en donderdag had ik best nog aardige opbrengst.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JeroenT » 31 jan 2019, 17:14

Hebben we het al gezien? Salderen mag nog een jaartje langer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 31 jan 2019, 22:12

Zag het op tweakers voorbij komen, 2019 en 2020 nog lekker salderen. Nog niet bekend hoe het daarna gaat afbouwen.

Vandaag zou het zonnig worden maar ik heb niks gezien, ben daardoor net onder de 80kWh blijven hangen voor januari met die 9x310Wp.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door ///Joost » 01 feb 2019, 14:07

Leuk filmpje over met een daadwerkelijke gebruikerservaring van de Tesla Powerwall:


Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Jeffrey026 » 02 feb 2019, 20:58

JeroenT schreef: 31 jan 2019, 17:14 Hebben we het al gezien? Salderen mag nog een jaartje langer.
ben benieuwd hoe het er dan uit gaat zien.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 02 feb 2019, 21:00

als ze dat niet blijven doen verkopen ze geen paneel meer

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door NSXRS » 11 feb 2019, 10:58

Wat mij opvalt is dat je weinig tot niets hoort over het brandgevaar van zonnepaneel installaties.
Ik had terloops wel eens iets gelezen over extra brandrisico, maar toch hoor je er vrijwel niets over..
Sprak toevallig afgelopen week week een verzekeringsman die mij vertelde dat er in toenemende mate brandschade meldingen bij verzekeraars binnenkomen welke veroorzaakt zijn door zonnepaneel installaties..

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 11 feb 2019, 11:10

Zijn dat niet de knaken installaties wat niet netjes aangesloten is, onafgeschermde kabels etc?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Mari Oh Oh! » 11 feb 2019, 11:12

NSXRS schreef: 11 feb 2019, 10:58 Wat mij opvalt is dat je weinig tot niets hoort over het brandgevaar van zonnepaneel installaties.
Ik had terloops wel eens iets gelezen over extra brandrisico, maar toch hoor je er vrijwel niets over..
Sprak toevallig afgelopen week week een verzekeringsman die mij vertelde dat er in toenemende mate brandschade meldingen bij verzekeraars binnenkomen welke veroorzaakt zijn door zonnepaneel installaties..
Dat waren volgens mij vooral de ingebouwde panelen(die ook dienst doen als dakpannen). Deze kunnen hun warmte niet goed kwijt. Ik maak me in elk geval geen zorgen over mijn 'opleg'-AEG's.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 11 feb 2019, 11:15

storm in een glas water, procentueel is het niks meer dan andere oorzaken, bv kortsluiting, kapot apparaat enz,enz,enz het wordt weer zwaar overtrokken.
Logisch dat er meer branden ontstaan, er komen steeds meer installaties bij.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door NSXRS » 11 feb 2019, 11:46

Even gekeken en kom tegen op RTL nieuws site..
Nu is 21 geregistreerde branden natuurlijk niets op tienduizenden installaties,dus lijkt typisch RTL pretentieus verhaal, maar verzekeringsman die ik sprak noemde toenemende aantal brandmeldingen tgv zonne installaties ook en die zit in de praktijk, dus ziet het 1st hand:

RTL tekst:
Brand- en elektrotechniekexperts maken zich grote zorgen over de sterke toename van het aantal branden met zonnepanelen. Ze slaan alarm over de slechte kwaliteit van de installatie van de panelen.

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws inventariseerde alle branden met zonne-installaties in 2018. Volgens het kennisinstituut voor de brandweer, Instituut Fysieke Veiligheid, is de situatie ernstig, en is het nu 'alle hens aan dek'.
Dit jaar werden er al 21 branden met zonnepanelen geteld. Dit jaar werden er al 21 branden met zonnepanelen geteld.
© RTL Nieuws
Dramatisch installatiewerk

Het werkelijk aantal branden met zonnepanelen ligt waarschijnlijk nog stukken hoger dan de 21 in 2018, zoals je hierboven ziet. Deze cijfers worden namelijk niet goed bijgehouden, zo erkent ook een woordvoerder Brandweer Nederland. "Je ziet de toename van de branden, je ziet de risico’s in de woonomgeving toenemen", zegt Nils Rosmuller, lector aan het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV).

De precieze oorzaak van de branden is in veel gevallen nog niet bekend. De meeste onderzoeken lopen nog. Maar de acht elektrotechnische- en branddeskundigen die RTL Nieuws sprak, zeggen stuk voor stuk dat het vooral misgaat door het dramatisch slechte installatiewerk van de panelen. Nils Rosmuller van het IVF: "In diverse gevallen is het installatiewerk de oorzaak van de branden geweest."
De gevaren van zonnepanelen, zo mijd je de risico's
Regels worden niet nageleefd

"De meeste zonnepaneelinstallaties voldoen niet aan de basisvoorwaarden”, zegt Pouw Jongbloed van het Nederlands Normalisatie Instituut NEN. Die instantie schrijft voor waar elektrotechnische installaties in gebouwen wettelijk aan moeten voldoen. "Bouw- en elektrotechnische regels worden niet nageleefd door installateurs bij het plaatsen van panelen."

Jurjen Burghgraef keurt om dezelfde dan ook veel slechte installaties af. "Bij zo’n vijftig procent van de inspecties die wij doen zien we fouten en dat zijn fouten die een gevaar op kunnen leveren". Hij inspecteert zonnepaneelinstallaties voor woningbouwcoöperaties en bedrijven voordat ze worden opgeleverd. Maar dit soort opleverinspecties worden bij particulieren bijna nooit gedaan, waardoor die fouten niet aan het licht komen.
Kabels en een stekker liggen los op een dak in een plas water. Kabels en een stekker liggen los op een dak in een plas water.
© RTL Nieuws
Indaksystemen gevaarlijk

Karlo Rosing van Keuring Service Nederland zegt dat bij hem soms de 'tranen in de ogen schieten' over wat hij aantreft. "Het installatiewerk is zo dramatisch slecht dat die gevaarlijk is of gevaarlijk kan worden."

Er is niet één merk of type zonnepaneel aan te wijzen als brandgevaarlijk. Maar wat wel opvalt is dat een nieuw systeem, het zogenaamde indaksysteem, de afgelopen zomer vaak in brand vloog. Hierbij fungeert het zonnepaneel ook als dakbedekking waardoor dakpannen niet meer nodig zijn.
'We hebben het systeem uitgezet'

Bij nieuwbouwwoningen worden zonnepanelen steeds vaker in het dak verwerkt. En dat gaat weleens mis. Dit jaar was het al zeven keer raak, op een totaal van 12 woningbranden met zonnepanelen.
Doorvoerkabels van zonnepanelen lopen langs een scherpe dakrand. Doorvoerkabels van zonnepanelen lopen langs een scherpe dakrand.
© RTL Nieuws

De laatste brand was vorige week in Zwaanshoek. In de wijk Hofstede in het Noord-Hollandse dorp zijn twintig nieuwbouwwoningen uitgerust met indakzonnepanelen. De brand van vorige week was al de tweede waar de panelen met dat systeem vlam vatten. Nog geen twee jaar eerder ging het al mis bij een andere soortgelijke woning. De schrik zit er bij wijkbewoonster Tessa de Kroon dan ook behoorlijk in. "We hebben ons systeem zoveel mogelijk uitgezet, maar daarmee gaan we het niet voorkomen."
De belangrijkste kwetsbaarheden bij installaties met zonnepanelen:

Defecte cellen in de panelen raken oververhit.

Kabels en stekkers zijn slecht op elkaar aangesloten. Hierdoor kan er een vlamboog ontstaan. Dat is een gloeiend hete vuurbal van meer dan 1000 graden Celsius.

De omvormer raakt oververhit. Een omvormer maakt van de zonnestroom gewone wisselstroom. Dat apparaat staat in huis en raakt oververhit bij verkeerde installatie of slecht onderhoud.

Experts zijn bang dat het nog veel vaker mis zal gaan als er niet wordt ingegrepen bij dit soort indaksystemen. De panelen liggen te dicht op de brandbare dakisolatie, zegt risico-expert Jurjen Burghgraef. "De hitte die een zonnepaneel maakt, gaat achter het paneel zitten, die kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld het hout tot ontbranding gaat. Ook het isolatiemateriaal vat soms vlam. Ventilatie is cruciaal en daar ontbreekt het bij dit soort systemen vaak aan."
Installateurs klimmen niet op daken

Elektrotechnische installateurs zitten volgens Pouw Jongbloed ook niet te wachten om boven op daken te klimmen. "Daarom schakelen ze dakdekkers in om de panelen aan te leggen en aan te sluiten." Voor het gemak wordt dan vergeten dat een zonnepaneelinstallatie een kleine elektriciteitscentrale op je dak is, waarbij meerdere dingen mis kunnen gaan.
Brandbare kerstspullen liggen tegen omvormer aan die 70 graden kan worden. Brandbare kerstspullen liggen tegen omvormer aan die 70 graden kan worden.
© RTL Nieuws

Het aantal zonnepanelen in Nederland is in 5 jaar tijd ruim vertienvoudigd. Er liggen er nu meer dan 11 miljoen in Nederland. En de groei gaat door. En dus zal, als er geen maatregelen worden genomen, ook het aantal branden flink toe gaan nemen, zo is de verwachting.
Oproep: zijn jouw zonnepanelen in brand gevlogen?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 11 feb 2019, 12:32

Nou die ZL2000S hangt lekker vrij rondom in het CV hok, staat nu met zijn warmte de motorkleding lekker vochtvrij te maken/houden. Panelen liggen niet IN maar OP Het dak dus de wind kan er lekker onderdoor waaien, ik maak me niet zo'n zorgen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 feb 2019, 16:22

Heerlijk dagje vandaag zeg.... eerste keer dat ik over de 10kWh ben gegaan sinds plaatsing november vorig jaar.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 14 feb 2019, 16:28

ik zit nu rond de 22kw

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 feb 2019, 16:30

Ja dat zal lekker gegaan zijn vandaag met die lap panelen van jou!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], BMWDennis, Bombadil, Brutus the Legend, ED35, Gert-jan, JdBn, Martijn M, maurizio, Sabberjoch en 196 gasten