Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 jan 2019, 12:05

smiley schreef: 31 jan 2019, 12:03 Ik denk dat het probleem meer zit in de grote bedrijven die hun winsten buiten de economie parkeren.
Dat geld kan niet meer gestoken worden in product ontwikkeling etc. Het is gewoon weg.
7600 miljard $ naar schatting. https://en.wikipedia.org/wiki/Tax_haven ... ial_effect
OK da's shit, maar waarom wil rijken/bedrijven/mensen niet(veel) belasting betalen? Ik in 't klein vind ook al dat ik veel te veel betaal tov m'n werkzaamheden en risico's.

Dan krijg je op den duur ontwijking/ontduiking....

Edit geld is niet 'gewoon weg' natuurlijk.
Dat geld wordt gebruikt voor andere zaken en is ook 'n economie op zich....

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door tomgtr » 31 jan 2019, 12:09

WJ schreef: 31 jan 2019, 12:01 Die 10m zou die ook niet verdienen als er geen gezond functioneerende samenleving zou zijn. Daar komt dat geld namelijk ook vandaan.
Totale onzin, in de landen waar de economische en sociale ongelijkheid groter is verdienen er ook mensen heel veel geld. Ik ben geen voorstander van indiase of zelfs amerikaanse toestanden en vind een sociaal systeem tot bepaalde hoogte belangrijk en correct. Maar om nou te zeggen dat iemand die 10 M verdient 3,985,000 aan de sameleving moet bijdragen omdat hij in een minder sociale samenleving dat geld niet had kunnen verdienen is imho kul.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 jan 2019, 12:17

tomgtr schreef: 31 jan 2019, 12:09
WJ schreef: 31 jan 2019, 12:01 Die 10m zou die ook niet verdienen als er geen gezond functioneerende samenleving zou zijn. Daar komt dat geld namelijk ook vandaan.
Totale onzin, in de landen waar de economische en sociale ongelijkheid groter is verdienen er ook mensen heel veel geld. Ik ben geen voorstander van indiase of zelfs amerikaanse toestanden en vind een sociaal systeem tot bepaalde hoogte belangrijk en correct. Maar om nou te zeggen dat iemand die 10 M verdient 3,985,000 aan de sameleving moet bijdragen omdat hij in een minder sociale samenleving dat geld niet had kunnen verdienen is imho kul.
Ehm.....inderdaad. Die uitleg zocht ik.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door WJ » 31 jan 2019, 12:30

Edit n/m
21A6CD32-191F-4AA4-AF4A-FEF75AA7ED78.jpeg
21A6CD32-191F-4AA4-AF4A-FEF75AA7ED78.jpeg (96.88 KiB) 1675 keer bekeken
Df in een nutshell.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door romo » 31 jan 2019, 12:43

Bedrijven zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen, mondiaal dan, dus de echte groten, de multinationals, Google, Apple, Amazon, etc, dat zou een ietwat meer eerlijke verdeling van (fiscale)lasten teweegbrengen, dus tot heil van de mensheid en de wereld.

Dan op burger niveau;

-4% in NL verdient €100K of meer
-NL heeft ongeveer 280.000 miljonairs
-NL modaal is +/-€35.000,-- per jaar

Nu is bekend dat de laatste 30-40 jaar de verdiensten niet meer in overeenstemming zijn met de lasten, met hard werken kortom kom je steeds moeilijker rond op modaal niveau. De € wordt steeds meer belast, niet alleen op Rijks niveau, maar op op Provinciaal en Gemeentelijk niveau, waarbij er ook nog onderlinge verschillen zijn in de hoogte van die lasten.

Deze disbalans tussen enerzijds het maximaal mogelijke te verdienen salaris, anderzijds het steeds meer belasten van die verdiende € leidt tot steeds meer schrijnende situaties, dit moet m.i dus anders en daar moet de overheid rap mee aan de slag.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door WJ » 31 jan 2019, 12:48

Ik weet echt niet wat ik met een “ja maa hullie verdienen ook een hoop geld” aanmoet.....
Daarbij verdienen die “hullie” het gros in en aan de westerse wereld, danzij die belastingen en welvaart.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 jan 2019, 12:50

WJ????
Huh?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door tomgtr » 31 jan 2019, 12:51

Ik snap nog steeds niet wat je daarmee bedoelt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door romo » 31 jan 2019, 12:51

^Ik dacht dat ik het niet begreep, ik ben niet de enige :lol:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 31 jan 2019, 12:59

Dat bedrijven gaan 'shoppen' naar een gunstig belastingklimaat is logisch. Ze willen winst maken, dat er wat maffe constructies aan te pas komen en ze met geld moeten schuiven boeit niet... verdiend zich kennelijk snel terug. Dat ga je toch niet tegenhouden, tenzij je met alle landen in de wereld afspraken maakt. Oneerlijk.. misschien... maar je kan er niks aan doen, als het ene land met maatregelen komt verhuizen ze de shit wel, er is altijd een land wat ze wel wil hebben (ook al betalen ze weinig belasting, ze betalen wel iets en als land hoef je er eigenlijk niks voor terug te doen... het is makkelijk korting geven als je kostprijs 0 is ;)).

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door alt » 31 jan 2019, 12:59

Buiten dat als je meer dan 10m verdient, kan je ook nog eens bijna gratis 10m lenen bij de grote banken. Dit een van de reden dat deze mensen dubbel kunnen verdienen. Plus het kunnen betalen om belasting te ontwijken. Probeer dat maar eens met een inkomen van een paar 100 duizend, je krijgt het niet voor mekaar.

Een programma als "undercover boss" opent soms de eigenaars van corporaties hun ogen. Dat een hoog inkomen minder belangrijk is dan de werknemers ook een redelijk stuk van de koek te gunnen. Want zonder tevreden werknemers ga op den duur failliet.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 31 jan 2019, 13:02

alt schreef: 31 jan 2019, 12:59 Want zonder tevreden werknemers ga op den duur failliet.
Klopt maar staat verder los van belasting betalen. Dat is gewoon bedrijfsvoering.

Als een bedrijf 1 miljoen aan omzetbelasting betaald, wat zet de overheid daar tegenover?

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Zed240 » 31 jan 2019, 13:27

Ik kan me wel vinden in wat Romo zegt. Bedrijven als Apple, Google, etc. hebben bijzonder veel macht, maar lijken daarbij niet heel veel verantwoordelijkheid te nemen. Ze pronken een beetje met de zogenaamde filantropische dingen die ze doen, maar ook dat gebeurt vaak louter doordat dat enorme belastingvoordelen teweegbrengt.

Amazon is een goed voorbeeld. Het bedrijf staat er om bekend het magazijnpersoneel in de VS zo slecht te betalen dat iemand er geen gezin van kan onderhouden. Afgelopen jaar heeft het bedrijf 60 miljard dollar nettowinst gemaakt, waarbij Jeff Bezos zijn positie als rijkste man ter wereld wat verder uitbouwde.

Tuurlijk mag je rijkelijk beloond worden voor het werk dat je hebt gedaan, het risico van het ondernemen, etc. etc. Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin vaar VVD gestemd wordt, dus ik ben wel de laatste die daar tegen zou zijn. Maar als je jaarlijks miljarden verdient terwijl je personeel naar de voedselbank moet ben je n.m.i. echt niet lekker bezig en neem je gewoon je verantwoordelijkheid niet.

Dat is gelijk mijn probleem met die belastingontduiking. De mens is een rupsje nooit genoeg. Een Mark Zuckerberg of Jeff Bezos krijgt zijn geld z'n hele leven niet meer op, waarschijnlijk niet eens 10% daarvan. Tóch kiezen ze ervoor om belasting te ontduiken, want meer meer meer.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door WJ » 31 jan 2019, 13:48

Ja over zulk soort figuren gaat het filmpje/stukje.
Maar DF: ome Jeff betaalt al zoveel belasting, waarom moet die zoveel meer bij gaan dragen, nietsnutten moeten maar gaan werken.

😐

Zoals ik op de vorige pagina al zei;
Het probleem is dat het nu een beetje is dat hoe meer geld je heb des te meer opties je heb om de boel te omzijlen.
Ja het is legaal door mazen in de wet, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik heb het niet over verhogen of weet ik het, gewoon eerlijk betalen, je steentje bijdragen. Dat is voor elke sociale laag beter.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 jan 2019, 13:56

Het probleem zijn dus 'de rijken'?

Dacht het niet!

Het probleem zijn overheden en banken.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Zed240 » 31 jan 2019, 15:03

Afbeelding

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Camiel » 31 jan 2019, 15:47

Zed240 schreef: 31 jan 2019, 13:27 Ik kan me wel vinden in wat Romo zegt. Bedrijven als Apple, Google, etc. hebben bijzonder veel macht, maar lijken daarbij niet heel veel verantwoordelijkheid te nemen. Ze pronken een beetje met de zogenaamde filantropische dingen die ze doen, maar ook dat gebeurt vaak louter doordat dat enorme belastingvoordelen teweegbrengt.

Amazon is een goed voorbeeld. Het bedrijf staat er om bekend het magazijnpersoneel in de VS zo slecht te betalen dat iemand er geen gezin van kan onderhouden. Afgelopen jaar heeft het bedrijf 60 miljard dollar nettowinst gemaakt, waarbij Jeff Bezos zijn positie als rijkste man ter wereld wat verder uitbouwde.

Tuurlijk mag je rijkelijk beloond worden voor het werk dat je hebt gedaan, het risico van het ondernemen, etc. etc. Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin vaar VVD gestemd wordt, dus ik ben wel de laatste die daar tegen zou zijn. Maar als je jaarlijks miljarden verdient terwijl je personeel naar de voedselbank moet ben je n.m.i. echt niet lekker bezig en neem je gewoon je verantwoordelijkheid niet.

Dat is gelijk mijn probleem met die belastingontduiking. De mens is een rupsje nooit genoeg. Een Mark Zuckerberg of Jeff Bezos krijgt zijn geld z'n hele leven niet meer op, waarschijnlijk niet eens 10% daarvan. Tóch kiezen ze ervoor om belasting te ontduiken, want meer meer meer.
En meestal doen ze het niet eens voor hun eigen portemonnee, maar voor aandeelhouders en hun beurskoersen. Activistische andeelhouders die belangen in bedrijven vergaren en ze vervolgens volledig uit te knijpen door kapitaaluitkeringen te eisen, verhuizingen te eisen naar belastingparadijzen, goedlopende bedrijven op te splitsen of dwingen tot een overname of overgenomen worden. Zie Philips; vroeger een leider op de electronicamarkt, nu volledig gestript, hebben nog 3 middelmatige tv’s met een logo erop die door externen met een license gemaakt worden, de lampjes liggen inmiddels bij Signify en ze doen nog wat met tandenborstels, scheerapparaten en de medische wereld. Hele bedrijf naar de klote.

Dat geld kan weer mooi als dividend naar de aandeelhouders want perverse prikkels zijn blijkbaar goed en stijgende aandelenkoersen = blije aandeelhouders waardoor management mag blijven zitten.

In een ideale wereld is voortaan het beloningsbeleid van management bepaald door een KPI op de tevredenheid van hun medewerkers vermeerderd met het percentage van het bedrijf dat in handen is van werknemers, vermenigvuldigd met een factor MVO in de gehele keten gemonitord door onafhankelijke instanties. Dividenduitkeringen zijn niet mogelijk totdat die KPI boven een bepaald niveau is, daarna is het allemaal vrije markt wat mij betreft.

Maar goed, ik zie de komende jaren niet veel verbeteren, zolang huren, huizen en zorgkosten blijven stijgen en overheden alleen maar geven om groei in het bedrijfsleven, voorbij gaand aan het feit dat niets van deze groei terugvloeit naar de werknemers die zich elke dag slaafs in de file begeven en aan het eind van de maand steeds iets meer kwijt zijn om te kunnen blijven bestaan.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 jan 2019, 16:07

Ok Romo, Zed en Camiel goede uitleg en ik zie die toestanden ook hoor.(Zalando personeel, ok wat kleiner dan Microsoft/Apple/Amazon, en Tesla idem...) maar redden we met die gasten aan te pakken de wereld mee? Die zijn zo sluw. Ik blijf erbij , overheden zijn de basis van ons welbevinden en van ons minder welbevinden. ZIJ zijn in de basis hoofdverantwoordelijk. Als hun 't niet lukt belastingen te innen van 'wie dan ook'(als in die rijken), is dat hun probleem/verantwoording, en weet je wat zij dan vaak doen?
Het bij 'ons' de normale burger wegtrekken, want die 'rijken' die staan buiten schot en wordt toch niks(kort gezegd)
En dan moet ik vingerwijzen naar 'de rijken'?

Ja de oetlul die de wereld redelijk naar de kloten helpt is George Soros met z'n Occupy subsidies en andere hulp aan semi communistisch gedoe zodat M.O. 'refugees' West Europa in kunnen stromen....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door romo » 31 jan 2019, 20:37

^Ik wijs nadrukkelijk niet alleen op de "rijken"!

1 Landen/Overheden maken het zelf mogelijk met aantrekkelijke belasting / fiscale regels voor grote bedrijven/multinationals om hun fiscale voordeel waar dan ook te maximeren.

2 Landen/Overheden hebben een veel te hoge belasting druk op de werknemer gelegd, bij de door mij reeds gememoreerde achterblijvende verdiensten.


Kortom; Overheden zijn dubbel schuld !!


Dat heeft dus niets met "rijken" van doen

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 01 feb 2019, 10:17

Deze journaliste dus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Colvin

https://www.nu.nl/buitenland/5717874/sy ... talen.html
a)gaat/kan/wil Syrïe dat betalen?
b)schrapersbedrag/sigarettengeld, kon dat niet wat hoger?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Bert ///M3 » 01 feb 2019, 10:38

LOL gaan ze de deurwaarder sturen?


Trouwens als het over buitengerechtelijke executies gaat dan spant de VS zelf de kroon.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door smiley » 01 feb 2019, 10:50

De reacties onder het nu artikel zeggen genoeg.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Mike R32 » 02 feb 2019, 20:46

Volgens Erdogan kunnen de Syriërs terug naar huis.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3077140 ... r-hun-land

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door markk » 03 feb 2019, 11:42

Macht komt met verantwoordelijkheid.

Dat betekent dat je als ouders verantwoordelijk bent voor de problematiek in een gezin.

Dat betekent dat je in een management / directie positie verantwoordelijk bent voor de problematiek op de werkvloer.

Dat betekent dat je als overheid verantwoordelijk bent voor de problematiek binnen een land.

Daarbij wil ik benadrukken dat 'verantwoordelijk' iets anders is dan 'schuldig'.

Het gaat m.i. erg vaak mis doordat machthebbers, op welk niveau dan ook, misbruik hiervan maken voor eigen gewin. Dat is het rotte van het systeem want macht maakt ook corrupt.

Ooit gewerkt bij een bedrijf dat als norm had 'alle problemen zijn management problemen'...prachtige tijd gehad...helaas is dat bedrijf na een overname ook naar de klote gegaan...


Mark.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Niels » 03 feb 2019, 19:18

Waarheid als een koe Mark.
Camiel schreef: 31 jan 2019, 15:47
En meestal doen ze het niet eens voor hun eigen portemonnee, maar voor aandeelhouders en hun beurskoersen. Activistische andeelhouders die belangen in bedrijven vergaren en ze vervolgens volledig uit te knijpen door kapitaaluitkeringen te eisen, verhuizingen te eisen naar belastingparadijzen, goedlopende bedrijven op te splitsen of dwingen tot een overname of overgenomen worden. Zie Philips; vroeger een leider op de electronicamarkt, nu volledig gestript, hebben nog 3 middelmatige tv’s met een logo erop die door externen met een license gemaakt worden, de lampjes liggen inmiddels bij Signify en ze doen nog wat met tandenborstels, scheerapparaten en de medische wereld. Hele bedrijf naar de klote.
Mwah, Philips had ook wel last van "de typische Philips ziekte" zoals mijn schoonpa dat verwoordt als ex Philps medewerker destijds in de glorie tijd. Die Philips ziekte heerst ook zeker bij andere bedrijven waar grote marges zijn en de bomen de hemel in groeien. Bij Philips kon het in de glorie tijd niet op namelijk en als werknemer kon je, moest je en zou je gewoon mega carrière maken. Het liefst via een post in het buitenland met als voorkeur een warm oord. Op het moment dat het bedrijfsbelang ondergeschikt is/wordt aan persoonlijk belang dan moet je wel enorme marges draaien als bedrijf en juist die marges kwamen natuurlijk onder druk staan naarmate de concurrentie toenam. Daarna komen pas de aandeelhouders die de winst zien verdampen maar de typische Philips ziekte houd zo lange mogelijk stand want de vriendjes van de vriendjes proberen elkaar zo lange mogelijk op de goed betaalde posities te houden...

Persoonlijk verbaast het mij dat Philips nog bestaat....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Bram, ErikS, Estoque, Jaws, krentenbol, mark123, matthyssie, Rogerb, RS-Ron, Sabberjoch, vester86, vigilante, Wout309t en 153 gasten