Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%
 
Totaal aantal stemmen: 207

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 10:21

Er is blijkbaar steeds meer steun voor.

https://nos.nl/artikel/2269559-steeds-m ... ijden.html

En dan vooral voor de Vlaktaks, de Filetaks heeft de minste steun... Ben benieuwd waar ze dat onderzoek hebben gedaan :)

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door PeterB » 29 jan 2019, 10:28

Onder 3600 lezers van de Volkskrant...

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door smiley » 29 jan 2019, 10:31

Dat klinkt als alle lezers van de volkskrant. :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 10:53

Ben benieuwd in welk gedeelte van NL deze lezers wonen :)

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 29 jan 2019, 11:15

Uit dat nos.nl stuk hierboven:
58 procent van de Nederlanders betaalt liever per gereden kilometer dan maandelijks een vast bedrag voor de motorrijtuigenbelasting. In 2016 was dat 53 procent. Ook kiezers van 'autopartijen' als VVD, PVV en Forum voor Democratie zijn in meerderheid voor rekeningrijden.

Er is vooral steun voor een vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer. Een spitstaks, waarbij je meer betaalt tijdens spitsuren en minder buiten de spits, krijgt de minste steun. Een derde variant is een ecotaks, waarbij schone auto's minder betalen dan vieze. Opvallend is dat alle drie deze varianten van rekeningrijden populairder zijn dan het huidige systeem van de vaste motorrijtuigenbelasting.
Het lijkt reeel(ook de WLTP/BPM, CO2 uitstotende tax aanpassen op 'n duurdere bak die weinig km's maakt graag!), maar tegenstanders?
Alleen vanwege de rittenregistratie en privacy dus. Moeilijk.

Heb 2635km gereden in 102 dagen..ik heb makkelijk praten :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 11:23

Tegenstanders? Het is maar net hoe je persoonlijke omstandigheden zijn. Ik weet er niet alles van maar het ongeacht 'waar en wanneer' staat mij tegen. Het OV is in de Randstad beter geregeld dan in bv de Noordelijke provincies. Daarbij werk ik in ploegendienst, dus vaak buiten gewone tijden om in de auto, ook in avond en nacht. Onlangs is mijn woon-werk ook vergroot, 120km per dag. Buiten verhuizen om heb ik niet veel meer keuze dan de auto pakken. Dus doe mij maar een filetaks of spitstaks. Bovendien leveren die files en de spits toch de meeste problemen op?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door WJ » 29 jan 2019, 11:33

Ik ben voor de vlaktaks met misschien een extra belasting tijdens de spits. (en natuurlijk geen WB meer)
Implementatie is inderdaad alleen een dingetje. Ik zit namelijk niet echt te wachten op een GPS tracker in de auto. hehe

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 29 jan 2019, 11:37

Arthur schreef: 29 jan 2019, 11:23 Tegenstanders? Het is maar net hoe je persoonlijke omstandigheden zijn. Ik weet er niet alles van maar het ongeacht 'waar en wanneer' staat mij tegen. Het OV is in de Randstad beter geregeld dan in bv de Noordelijke provincies. Daarbij werk ik in ploegendienst, dus vaak buiten gewone tijden om in de auto, ook in avond en nacht. Onlangs is mijn woon-werk ook vergroot, 120km per dag. Buiten verhuizen om heb ik niet veel meer keuze dan de auto pakken. Dus doe mij maar een filetaks of spitstaks. Bovendien leveren die files en de spits toch de meeste problemen op?
In jouw situatie meer dan duidelijk.

Ik doel mede op 't feit dat mijn 'vervuilende' auto met die weinige km die ik rijd wel megazwaar wordt belast.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 11:38

WJ schreef: 29 jan 2019, 11:33 Ik ben voor de vlaktaks met misschien een extra belasting tijdens de spits. (en natuurlijk geen WB meer)
Implementatie is inderdaad alleen een dingetje. Ik zit namelijk niet echt te wachten op een GPS tracker in de auto. hehe
Mss pakt een vlaktaks wel beter uit hoor, geen idee. Zal je moeten berekenen, maar zoals ik er tegenaan kijk zal voor mij een file- of spitstaks beter uitpakken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 11:40

Robin schreef: 29 jan 2019, 11:37
Arthur schreef: 29 jan 2019, 11:23 Tegenstanders? Het is maar net hoe je persoonlijke omstandigheden zijn. Ik weet er niet alles van maar het ongeacht 'waar en wanneer' staat mij tegen. Het OV is in de Randstad beter geregeld dan in bv de Noordelijke provincies. Daarbij werk ik in ploegendienst, dus vaak buiten gewone tijden om in de auto, ook in avond en nacht. Onlangs is mijn woon-werk ook vergroot, 120km per dag. Buiten verhuizen om heb ik niet veel meer keuze dan de auto pakken. Dus doe mij maar een filetaks of spitstaks. Bovendien leveren die files en de spits toch de meeste problemen op?
In jouw situatie meer dan duidelijk.

Ik doel mede op 't feit dat mijn 'vervuilende' auto met die weinige km die ik rijd wel megazwaar wordt belast.
Nu bedoel je? Jij zal erop vooruit gaan bij een km heffing lijkt me. Dan nog ff bedenken welke, maar wss ook de vlaktaks.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door WJ » 29 jan 2019, 11:47

Ben benieuwd op welke stand het omslagpunt zou liggen, km heffing vs wegenbelasting. 15k? (benzine dan)

edit ik lees net dat de Gem Nederlander 13k km per jaar rijd. Dus onze regering kennende ga je boven de 10k km meer betalen met een vlaktaks. haha

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 29 jan 2019, 11:56

Dat zal wel idd...

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 29 jan 2019, 12:39

Ik zit nu op ongeveer 10k km per jaar inderdaad:)

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door DF-user-13935 » 29 jan 2019, 12:49

Ik ben een groot voorstander van km beprijzing en het tegelijk afschaffen van de wegenbelasting.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door la_fusion » 29 jan 2019, 13:05

Het meest eenvoudige zou zijn om gewoon de brandstof gewoon alle kosten te laten bevatten. Dan zorgt een zuinige auto en minder rijden vanzelf voor een besparing. Echter is dit nogal lastig te bewerkstelligen zolang mensen ook in het buitenland kunnen tanken en ook elektrische auto's ontlopen hiermee de dans.

Dus dit idee zal er nooit gaan komen maar het zou wel het een en ander erg makkelijk maken ;)

Betalen per km is prima maar dan zonder allerlei vage kastjes in de auto. Probleem met deze oplossing en ook eigenlijk iedere andere oplossing dat er altijd wel op een punt mensen benadeeld worden. Enerzijds het milieu, anderzijds de mensen die niet buiten de spits om kunnen vertrekken maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere zaken om aan te denken.

Welke beslissing ze ook nemen, het zal een flinke invloed hebben op wat voor auto's mensen wel/niet voor de deur willen hebben.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 29 jan 2019, 14:46

^ Geheel mee eens !


Betalen per (meer) gereden KM doen we nu reeds, namelijk meer accijnzen die naar de schatkist gaan als je vaker bij het tankstation staat.

Privacy is een heikel punt, kastjes in de auto? Nee dank U, zijn die trouwens AVG proof?

Dan het punt meer betalen per KM, vervolgens afschaffen wegenbelasting. Na ja, je voelt hem wel aankomen natuurlijk; die afschaffing wordt (uiteraard) op de lange baan geschoven. Wegenbelasting gaat middels opcenten-premies voornamelijk naar alle provincies (die ook nog unieke tarieven in rekening brengen) Als die opcenten wegvallen, wie gaat dan de provincies betalen ?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door WJ » 29 jan 2019, 15:27

Ik vind kastjes vanwege privacy echt een 'moot point'. Met name door het gebruik van internet op je telefoon, tablet, computer. Alles wat je tot in de kleine uurtjes doet deel je. Waar je gaat of staat deel je. Je fetishen deel je. Met wie je appt, belt, video'ed...etc etc etc.....met bedrijven die het gewoon verkopen en diensten de je zouden moeten helpen maar je gewoon uitwurmen.. Maar km registratie is opeens een probleem?

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Philipoo » 29 jan 2019, 15:32

WJ schreef: 29 jan 2019, 15:27 Ik vind kastjes vanwege privacy echt een 'moot point'. Met name door het gebruik van internet op je telefoon, tablet, computer. Alles wat je tot in de kleine uurtjes doet deel je. Waar je gaat of staat deel je. Je fetishen deel je. Met wie je appt, belt, video'ed...etc etc etc.....met bedrijven die het gewoon verkopen en diensten de je zouden moeten helpen maar je gewoon uitwurmen.. Maar km registratie is opeens een probleem?
Wel als dit kastje ook bijhoudt hoe hard je waar en wanneer rijdt..

Zie overigens zelf nog geen groot probleem met km-tax. Als ik nou dagelijks 150km in een cuore rijd of 150km in een S8, betaal ik dus even veel, terwijl die S8 3-4x zoveel verbruikt. Hele grote auto's op LPG zouden dus ineens erg voordelig gaan worden?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door WJ » 29 jan 2019, 15:38

Auto's zullen natuurlijk in verschillende categorien worden gedumpt, netzoals nu.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Joy » 29 jan 2019, 15:41

In Portugal is er al vele jaren sprake van tol betalen op snelwegen en een lage wegenbelasting (€ 145,00 per jaar voor een Golf diesel). Zo een systeem zou hier ook kunnen. Nadeel is dat mensen over B-wegen gaan rijden met de daarbij horende drukte en gevaarzetting. Daarbij kost een retourtje van Lissabon naar Porto dus € 72,00 aan tol.

Mogelijkheid 1: Easytoll
Deze mogelijkheid is speciaal voor buitenlandse toeristen bedacht.
Met Easytoll worden de tolbedragen via tolpoorten met camera's automatisch afgeschreven doordat het kenteken is gekoppeld aan je creditcard.

Mogelijkheid 2: Toll Card
Een andere betaalmogelijkheid is de Toll Card, een prepaidkaart met een tegoed van € 5, € 10, € 20 of € 40.

Mogelijkheid 3: Toll Service
Voor reizigers die maar een paar dagen in Portugal verblijven, is het mogelijk een driedaags ticket te kopen.

Mogelijkheid 4: Via Verde Visitors
Voor buitenlanders die geruime tijd in Portugal verblijven, is het mogelijk een elektronisch kastje te huren waarmee het gebruik van de tolwegen automatisch geregistreerd wordt. Het voordeel is dat hiermee niet alleen op tolwegen met elektronische heffing gebruikt kan worden, maar ook op de andere tolwegen. De Portugezen hebben ditzelfde kastje en krijgen maandelijks een afschrijving van alle gereden tol-kilometers.
Laatst gewijzigd door Joy op 29 jan 2019, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 29 jan 2019, 15:42

Omdat alles inzichtelijk is moeten we dan maar klakkeloos een kastje accepteren? Nu, ik dacht het niet.

Dat vind ik van de categorie; ik heb niks te verbergen, dus ze mogen alles van me weten. TJEZUS, braakneigingen krijg ik er van.

Ik heb niks te verbergen, dus ze hoeven niks van mij te weten !!

Die EU gaat naar mijn beste weten toch over vrij verkeer van personen, goederen, diensten en financiën ??

Nou dan; op sodemieteren met al die natie-staten tol heffingen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door WJ » 29 jan 2019, 15:46

romo schreef: 29 jan 2019, 15:42 Omdat alles inzichtelijk is moeten we dan maar klakkeloos een kastje accepteren? Nu, ik dacht het niet.

Dat vind ik van de categorie; ik heb niks te verbergen, dus ze mogen alles van me weten. TJEZUS, braakneigingen krijg ik er van.

Ik heb niks te verbergen, dus ze hoeven niks van mij te weten !!
Maar er word nu al geklaagd zonder dat men weet hoe het geimplementeerd zou gaan worden. Terwijl je wel al met een HIER JE MAG ALLES VAN ME WETEN apparaat dagelijks loopt rond te banjeren, of thuis achter zit, of met een always on apparaat in de woonkamer (smart tv/speaker), etcetc.

Dan denk ik van rustaaagh. :kikker:

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 29 jan 2019, 15:48

romo schreef: 29 jan 2019, 15:42 TJEZUS, braakneigingen krijg ik er van.

Ik heb niks te verbergen, dus ze hoeven niks van mij te weten !!


Nou dan; op sodemieteren met al die natie-staten tol heffingen.
Rustaaagh Dr. Robert (Banner) :P

Afbeelding

Maar ik snap je wel, punt is wat WJ hierboven ook zegt. Moeilijk geval.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 29 jan 2019, 15:49

^Big Data is doodeng idd

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 29 jan 2019, 15:50

LOL WJ, ninja-d...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, MarcF, Sabberjoch, tomgtr en 150 gasten