LS1 Raceklaar maken

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 24 okt 2018, 15:02

Wie weet zitten er hier mensen die verstand van of ervaring hebben met het LS blok.

Waarom? Ik ben deze aan het klaarmaken voor in een raceauto. Omdat het een straatmotor is komen er wat aanpassingen bij kijken, en ik was benieuwd of er mensen zijn die hier nog ervaringen en tips bij hebben.

Het betreft een fris blok uit 2001, met aantoonbaar 98000 miles gelopen.

Mijn plan was als volgt
-Aangepaste oliepan, of een baffle in de bestaande pan
-Nieuw oliepomp, standaard volume (Ik wil dadelijk niet teveel olie in de kop krijgen, ivm langzame retour)
-Aangepaste carterontluchting met catchtank
-ATI harmonische demper, 25% underdrive ivm hogere toeren
-LS2 timing ketting
-Set compcam klepveren
-Nieuwe bougies, kabels, olie
-externe oliekoeler
-Standaard 1 liter overvullen met olie

Uitgangspunt is dan ook betrouwbaarheid, hierna wil ik rustig gaan kijken naar performance.

Mis ik iets, zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door MartijnGizmo » 24 okt 2018, 15:42

Thermostaat die eerder opent zou nog kunnen, volgens mij gebruikt men voor op het circuit dan 160 Fahrenheit (71 Celsius).

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door SlowCo » 24 okt 2018, 15:55

Ik meen me te herinneren dat een LS7 blok een "wing" carterpan heeft. Misschien past die er 1:1 onder en kun je die tweedehands vinden op Ebay?
En als je toch sterkere klepveren plaatst waarom dan niet meteen een pittigere nokkenas? Zeker nu je er nog makkelijk bij kunt.
Oh, en wel de opbouw hier laten zien met veel foto's voor de technofappers onder ons... :kikker:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 24 okt 2018, 16:21

Nokas daar dacht ik ook al aan, maar dan komt erbij

-Stoters
-Tuimelaars
-rollers op de nokas
-afstellen op de rollerbank

Dus al klinkt het aantrekkelijk, het is zo 1000-1500 euro extra.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door RJK » 24 okt 2018, 16:39

SlowCo schreef: 24 okt 2018, 15:55 Oh, en wel de opbouw hier laten zien met veel foto's voor de technofappers onder ons... :kikker:
Ja, graag! Jaren geleden wel met een LM7 (5.3 truck motor) bezig geweest en heb ook nog weleens zin in een nieuw project met LSx. Draadboom is al stand-alone gemaakt? Of gebruik je het originele spul (draadboom, ECU) niet?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 24 okt 2018, 16:42

Wegens budget gebruik in de originele kabelboom en PCM. Deze ga ik zelf standalone maken, kabel voor kabel kijken wat ik wel of niet nodig heb!

Afbeelding

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door RJK » 24 okt 2018, 20:44

Komt er een T56 achter of een BMW bak (zijn adapterplaten / vliegwiel voor nu?) ?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 24 okt 2018, 21:11

Ik heb een GS6-53DZ, diesel 6bak van oa een 5 serie.

Helaas wel wat aan de zwaardere kant met bijna 50kg. Maar wel onverwoestbaar.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door RJK » 24 okt 2018, 23:12

Lijkt mij prima hoor en een T56 is zwaarder waarschijnlijk. Ben benieuwd hoe je e.e.a. oplost betreft vliegwiel/koppeling/pasplaat straks.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 25 okt 2018, 00:31

Vliegwiel, koppeling, adapterplaat, drukgroep en druklager heb ik allemaal al liggen. Hier zijn kits voor te krijgen. Hiermee kan ik de bestaande startmotor blijven gebruiken.

Vrij simpel allemaal!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Downforce Hans » 25 okt 2018, 22:31

Ik denk niet dat het carter van een ls7 onder een Ls1 past. Ls7 is een dry sump carter.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Tim N » 19 nov 2018, 01:16

Gaat het in een E36?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 19 nov 2018, 11:19

Tim N schreef: 19 nov 2018, 01:16 Gaat het in een E36?
Yes!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Tim N » 19 nov 2018, 16:53

Wel even topic van bijhouden svp ;-)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door e30touring1990 » 27 nov 2018, 10:43

Tim N schreef: 19 nov 2018, 16:53 Wel even topic van bijhouden svp ;-)
ja idd, ben erg benieuwd!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 27 nov 2018, 13:32

Vrijwel alles ligt al klaar, maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik nou precies wil. Voor nu blijft de M54 even in de auto liggen.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Karel » 15 dec 2018, 12:40

Dit gaat wel geef worden in een E36!

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door JWtje » 16 dec 2018, 18:08

Ik zou gelijk ook een andere nokkenas monteren. Je gaat 'm toch hoger ind e toeren krijgen en koppel tot 3000rpm is niet zo heel nuttig.
Ik kan je harmonische demper even niet volgen. Jer hebt het over 25% underdrive? Dat bestaat niet. De demper zit vast aan je krukas dus die draait 1 op 1 mee.Of bedoel je de poelie die op je demper zit? Deze LS heeft volgens mij al roller lifters. Zo niet dan gelijk doen. Rollercams hebben veel hogere rampspeed dan flat tappets. SCheel bizar veel vermogen en koppel. Wanneer je een wat betere nokkenas monteerd dan zou ik de CompCams Extreme energy roller lifters monteren. De gewone pompen zichzelf op of zakken door bij langdurig hogere toeren.
Doe ook absoluut geen liter olie teveel in de LS. Zo veel blijft er echt niet in de kop hangen en je kan beter met een litertje minder rijden en een goede oliekoeler. Te veel olie kost je zomaar 15PK door wat de krukas allemaal door de lucht aan het slingeren is en je hebt kans op luchtbelvorming in je oliepan waardoor je smering helemaal over de zeik gaat.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 20 dec 2018, 22:49

JWtje schreef: 16 dec 2018, 18:08 Ik zou gelijk ook een andere nokkenas monteren. Je gaat 'm toch hoger ind e toeren krijgen en koppel tot 3000rpm is niet zo heel nuttig.
Ik kan je harmonische demper even niet volgen. Jer hebt het over 25% underdrive? Dat bestaat niet. De demper zit vast aan je krukas dus die draait 1 op 1 mee.Of bedoel je de poelie die op je demper zit? Deze LS heeft volgens mij al roller lifters. Zo niet dan gelijk doen. Rollercams hebben veel hogere rampspeed dan flat tappets. SCheel bizar veel vermogen en koppel. Wanneer je een wat betere nokkenas monteerd dan zou ik de CompCams Extreme energy roller lifters monteren. De gewone pompen zichzelf op of zakken door bij langdurig hogere toeren.
Doe ook absoluut geen liter olie teveel in de LS. Zo veel blijft er echt niet in de kop hangen en je kan beter met een litertje minder rijden en een goede oliekoeler. Te veel olie kost je zomaar 15PK door wat de krukas allemaal door de lucht aan het slingeren is en je hebt kans op luchtbelvorming in je oliepan waardoor je smering helemaal over de zeik gaat.
Hoi JW,

Bedankt voor je uitgebreide post, zijn dit jouw eigen ervaringen? Dat bedoel ik absoluut niet verkeerd, maar er is simpelweg zo gigantisch veel op fora te vinden en iedereen spreekt elkaar tegen over vanalles. Er is niets zo waardevol als handson ervaring!

Met de 25% underdrive bedoel ik de ATI harmonische demper, deze is 25% kleiner in diameter (underdrive) om zo te compenseren voor de constante hoge toerentallen en het feit dat dit overgebracht wordt op de waterpomp en dynamo.

Kwa oliesysteem heb ik gekozen voor deze pan baffle
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

En ga ik er een Accusump tussenzetten. (Extern vat met olie onder druk, welke tussen de olieaanvoer van de motor komt om zo drops in oliedruk op te vangen. Ben er nog niet uit of ik hierbij een mechanische of electrisch automatisch aangestuurde klep neem.

Ik ben niet helemaal thuis in het gehele kleppenmechanisme van de LS,. ik vind het dus nogal uitdagend om direct de nokas te vervangen en andere delen, welke nokas, welke veren hierbij, hoe meten van de juiste stoter lengte, enz. Bovendien komt er dan direct 1000-1500 bij.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Niels » 21 dec 2018, 01:00

Waarom ga je de klepveren vervangen als je toch geen scherpere nokken neemt en dus toch niet meer toeren gaat draaien?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 21 dec 2018, 18:06

Ik zie de veren als een slijtagedeel, voor nog geen 60 euro heb je nieuwe ls6 of ls7 klepveren. Gewoon om hem even lekker fris te maken.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door JWtje » 23 dec 2018, 13:07

Djessey schreef: 20 dec 2018, 22:49
JWtje schreef: 16 dec 2018, 18:08 Ik zou gelijk ook een andere nokkenas monteren. Je gaat 'm toch hoger ind e toeren krijgen en koppel tot 3000rpm is niet zo heel nuttig.
Ik kan je harmonische demper even niet volgen. Jer hebt het over 25% underdrive? Dat bestaat niet. De demper zit vast aan je krukas dus die draait 1 op 1 mee.Of bedoel je de poelie die op je demper zit? Deze LS heeft volgens mij al roller lifters. Zo niet dan gelijk doen. Rollercams hebben veel hogere rampspeed dan flat tappets. SCheel bizar veel vermogen en koppel. Wanneer je een wat betere nokkenas monteerd dan zou ik de CompCams Extreme energy roller lifters monteren. De gewone pompen zichzelf op of zakken door bij langdurig hogere toeren.
Doe ook absoluut geen liter olie teveel in de LS. Zo veel blijft er echt niet in de kop hangen en je kan beter met een litertje minder rijden en een goede oliekoeler. Te veel olie kost je zomaar 15PK door wat de krukas allemaal door de lucht aan het slingeren is en je hebt kans op luchtbelvorming in je oliepan waardoor je smering helemaal over de zeik gaat.
Hoi JW,

Bedankt voor je uitgebreide post, zijn dit jouw eigen ervaringen? Dat bedoel ik absoluut niet verkeerd, maar er is simpelweg zo gigantisch veel op fora te vinden en iedereen spreekt elkaar tegen over vanalles. Er is niets zo waardevol als handson ervaring!

Met de 25% underdrive bedoel ik de ATI harmonische demper, deze is 25% kleiner in diameter (underdrive) om zo te compenseren voor de constante hoge toerentallen en het feit dat dit overgebracht wordt op de waterpomp en dynamo.

Kwa oliesysteem heb ik gekozen voor deze pan baffle
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

En ga ik er een Accusump tussenzetten. (Extern vat met olie onder druk, welke tussen de olieaanvoer van de motor komt om zo drops in oliedruk op te vangen. Ben er nog niet uit of ik hierbij een mechanische of electrisch automatisch aangestuurde klep neem.

Ik ben niet helemaal thuis in het gehele kleppenmechanisme van de LS,. ik vind het dus nogal uitdagend om direct de nokas te vervangen en andere delen, welke nokas, welke veren hierbij, hoe meten van de juiste stoter lengte, enz. Bovendien komt er dan direct 1000-1500 bij.
Ja, dit is uit eigen ervaring. Ik heb tussen de 80 en 90 v8 blokken opgebouwd voor asociaal straatgebruik, circuit, dragrace en tractorpulling. De demper waar je het over hebt is dan inderdaad alleen de poelie die een 25% kleinere omtrek heeft.

Ik zou een grotere pan nemen als je de ruimte hebt en inderdaad veel baffles erin. Die accusump is leuk maar voorkomt nog steeds niet dat je lucht in je systeem krijgt. Je zou in de sump een heel klein terugloopje kunnen maken zodat ie daar eventuele lucht terug naar je carter kan laten. Een gecontroleerd lek zeg maar. Maar ik denk niet dat je zo'n ding nodig hebt. Moet je erg je best voor doen hoor om je olie pick up droog te rijden. Dat verhaal van lucht dat ik je duidelijk wou maken is een gevolg van teveel olie in je carter. Je krukas gaat daar doorheen slaan en dan krijg je eigenlijk heel veel kleine luchtbelletjes in je olie en dan gaat het mis. Een soort van schuimen. Het mooiste is om een kijkglas te maken op een oliepan en hem dan wanneer warm op zo'n 5000-5500 toeren te draaien totdat je oliepeil stabiliseert. Dan weet je precies hoeveel er in je blok en koppen blijft hangen en kun je een goede inschatting maken hoeveel olie je nodig hebt. Mijn blokken adviseerde ik meestal om op minimum peil te zetten en niet op maximum.
De extra olie die je in een pan kwijt kan is altijd mooi meegenomen maar is eerder bedoeld als buffer dan als echt nodig. Meer olie zorgt ervoor dat je olietemperatuur ook minder pieken en dalen krijgt puur door de warmtecapaciteit van het grotere volume.

Als ik er een circuithok van zou maken zou ik 100% zeker de nokkenas en veren veranderen. Dit is een motor die ontwikkeld is om in een pickup te liggen en dat ding zo efficient mogelijk(eigenlijk zo min mogelijk inefficient) van A naar B te brengen met ergens tussen de 1500 en 2200 toeren. Die nokkenas heeft weinig lift en duratie waardoor je in het hogere toerengebied, waar jij hem gaat gebruiken, helemaal niet efficient draait. Er zijn zo kant en klare kits te koop.
Als je nog last van kwartjes hebt kun je er gelijk dikkere koppen op zetten. Ga je straks nog keihard ook als je niet uitkijkt.

Alleen klepveren vervangen is zonde van je 60 euro. Tegen de tijd dat de klepveren versleten zijn kun je de rest van de motor ook naar de vorkenfabriek sturen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 25 dec 2018, 19:15

Duidelijk advies, daar kan ik wat mee.

Volgens mij ben je in de war met het type blok, ik heb een 5.7 ls1, en geen 5.3 vortec ls truck.

De nokas en veren zullen dus wel iets beter geschikt zijn. Ik denk toch dat ik de nokas eerst stock hou, om zo voorlopig binnen budget te blijven. Immers, nokas, veren, rollers, pushrods, een degelijke tune op de rollerbank... Ga je gauw richting de 2k, en dan kan je dadelijk opnieuw gaan als je de koppen doet. Kwa Carter hou ik het bij een oem F body pan met een improved racing oil baffle.

Zou een windage tray zin hebben? Een plaat met strakke tolleranties die langs de kruk loopt om zo het overtollig olie ervanaf te "schrapen"

Na wat zoeken op internet heb ik toch besloten om een accusump te nemen. Ook op internet is er alleen maar positiefs over te lezen. Er is een mooie video van iemand met een datalogger die 1 rondje zonder accusump aan rijdt, en 1 ronde met accusump aan. Het verschil in enkele bochten is erg duidelijk, zodra hij een grote daling krijgt wordt het vrijwel direct opgevangen. Een volledig drysump is onbetaalbaar dus dit lijkt me een mooie tussenstap. Daarbij stond er toenvallig een te koop in België waar ik morgen langs rij, een complete electronische accusump kit voor 250 euro. Tegenover de 800 a 900 die 't kost om dat nieuw te bestellen inc verzenden en import. Dus dan is 't een no-brainer.

De electronische klep van de accusump is instelbaar, zo kan je ervoor kiezen dat hij alleen de klep openzet (met opgebouwde oliedruk) zodra de druk onder de 45psi komt. Enige waar ik me zorgen over maak is inderdaad het temperatuurverschil in de olie.

Andere koppen staat ook op de lijst, maar dit is iets wat ik tegelijk met de nokas wil doen. Eerst wil ik de basis goed hebben, immers ga ik een compleet andere aandrijflijn in een BMW zetten. Als ik daar comfortabel mee ben dan kan ik de stap zetten naar koppen en nokas werk.

Gezien je ervaring met LS, zijn er tuners binnen NL die je kan aanraden? Zijn er nog andere bedrijven of shops waarvan ik op de hoogte moet zijn?

Voor zo ver ik kan zien is het flowen van (ls) koppen hier in Nederland vrij duur en zeldzaam en ben je beter af door ze naar Texas Speed oid te sturen.

Tot slot, heb je advies mbt het PCV? Gewoon deleten en een ontluchtingsklep op zetten?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 16 jan 2019, 11:05

JWtje schreef: 23 dec 2018, 13:07 .
Hoi JW,

Mocht je de tijd hebben zou je eens naar onderstaande vragen kunnen kijken? Ben erg benieuwd naar je mening.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LS1 Raceklaar maken

Bericht door Djessey » 20 jan 2019, 21:43

Vrij weekend, dus maar eens begonnen met het schoonmaken van het blok zelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pulley, timing cover, carterpan moeten er nog vanaf, dus zodra ik deze los heb ga ik die ook aanpakken. Wellicht komt er een ATI demper op ipv de standaard pulley.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten