EX BPM prijzen. en fraude er om heen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

EX BPM prijzen. en fraude er om heen

Bericht door RVV » 03 aug 2007, 12:18

Waarom zijn er zoveel autohandelaren/autbedrijven die steevast ex BPM prijzen vermelden op hun site. En soms ex BTW ex BPM.

Bij ex BTW kan ik me nog wel voorstellen ivm terugvordering door ondernemingen/ondernemers. Maar BPM betaal je toch altijd ?

Vind het verwarrend, misleidend en zelfs erg irritant.

Ik weet dat de BPM maand afhankelijk is. Maar als je dan in de kranten leest dat diezelfde handelaren gigantisch lopen te sjoemelen. Nu zit ik me af te vragen ? Die handelaren zijn het doorgeefluik voor de BPM en BTW. Kan het niet zo zijn dat ze zelf ook nog eens een stuk BPM in de zak steken omdat auto's met opzet laag getaxeerd zijn ?

Dus weinig BPM betalen bij import vanwege lage taxatie, en veel vragen aan de klant omdat ze de auto tegen een gangbare waarde in het handelsverkeer aanbieden ?

Of klopt dit niet wat ik schrijf ?
Gesjoemel met taxaties occasions
AMSTERDAM - Achter de explosieve toename van import van gebruikte auto's, gaat een aanzienlijke belastingfraude schuil. De exacte omvang van de zaak is nog onduidelijk.

Mogelijk circa 4000 taxatierapporten zijn vervalst, waardoor de waarde van de geïmporteerde voertuigen ten onrechte vele tienduizenden euro's lager is uitgevallen dan feitelijk het geval was. Hierdoor is er per voertuig enkele duizenden euro's te weinig bpm afgedragen en zijn de voertuigen tegen een véél te lage waarde het Nederlandse handelscircuit binnengekomen.

Wetgeving

Het gaat met name om Mercedessen, BMW's, Audi's, Porsche's en de duurdere Volkswagens. Een groot deel van de voertuigen is ons land binnengekomen via de douane en het RDW-station in Nieuwegein.
Een en ander is volgens het ministerie van Financiën mogelijk doordat sinds 1 februari 2007 de Europese wetgeving voor de import van gebruikte voertuigen is gewijzigd. De 'bewijsvoering' voor de waardebepaling is per 1 februari 2007 omgedraaid. Tot die tijd was voor de waardebepaling van het geïmporteerde voertuig de tabel van de douane 'leidend'. In deze tabel valt te zien hoeveel procent op welk voertuig dient te worden afgeschreven.

Sinds 1 februari echter is niet langer deze tabel maar het bewijs voor de 'feitelijke waarde' van het voertuig bepalend. Deze waarde wordt vastgesteld aan de hand van een taxatierapport. In het handelscircuit zijn inmiddels taxatierapporten opgedoken waaruit blijkt dat luxeauto's met opzet een véél te lage waardebepaling hebben gekregen.

Bij de RAI, de vereniging van auto-importeurs, hebben zich verschillende leden gemeld die recent auto's hebben aangetroffen waar duidelijk een luchtje aan zat. De RAI heeft het ministerie van Financiën onlangs gevraagd om maatregelen.

Roman

Bericht door Roman » 03 aug 2007, 12:26

Er zijn veel mensen die auto's uit nederland weghalen en naar het buitenland halen. Misschien daarom?

Ken meerdere auto's van mensen hier die nieuw in NL gekocht zijn, zonder BPM & BTW. Is een stuk goedkoper in vele gevallen. Met name bij de leukere auto's, Evo 9 kost in NL met BPM en BTW namelijk exact hetzelfde als hier. Dus haal de BPM en BTW eraf en je houd een leuk bedrag over. Bij import hier hoef je alleen maar 3% van de dagwaarde te betalen bij import en BTW als die niet ergens anders betaald is. Aangezien BTW hier 16% scheelt dat ook weer een beetje.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 aug 2007, 12:44

Het is verre van transparant systeem, zeer misleidend en fraudegevoelig IMO, en dat in een land waar eenheid binnen de EU zo ongeveer heilig verklaard is..................................walgelijk. Allemaal bedacht om zo veel mogelijk in de zakken van de overheid te steken :twisted: :evil:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 aug 2007, 13:19

Reden van adverteren is dat idd. mensen die zo'n auto kopen de echte prijs weten wat de auto feitelijk kost *(de rest is belasting)

Mijn neme een laten we zeggen 7-ersie van 1 jaar oude haalt hem naar Nederland, haalt het complete dahsboard eruit en vervangen door een exemplaar van de allergoedkoopste versie, standaard velgen eronder, scherm voor en achter + motorkap vervangen door een schadeexemplaar en je bied zo de auto aan bij RDW voor keuring en bepaling BPM.

Op dat moment wordt de BPM bekeken naar de conditie van de auto op dat moment......

Voel je hem al aankomen???? dit scheelt dus duizenden en duizenden Euro's BPM!!!!! Dit is niet strafbaar maar een grijs gebied! Ik ken tal van grote jongens die dit zo doen. En geloof me het is rendabel een motorkapje van een S-klasse te kopen en die te beschadiging bij 1x BPM keuring heb je dit er al uit :-)

Femme

Bericht door Femme » 03 aug 2007, 13:52

Bij het aangeven van de bpm van m'n Alpina Roadster S werd er geen enkele aandacht besteed aan de auto. De ambtenaar die mijn bpm opgave behandelde heeft de auto niet eens gezien. Ik moet wel zeggen dat ik alles eerlijk heb gespeeld en een complete prijsopgave van de importeur heb laten overleggen waardoor er geen reden was tot wantrouwen.

Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk is om een auto moedwillig schade toe te brengen zodat je hem als een schadeauto kunt taxeren. Je haalt bijvoorbeeld een goedkope in slechte staat verkerende bumper van de sloop, zet er een paar lelijke beschadigde velgen onder en plakt het zooitje scheef aan de auto zodat de wagen niet kan rijden. Vervolgens gooi je een lading zand in het interieur en je hebt een wagen die opeens veel minder waard is. Na het importeren plaats je wat originele onderdelen terug en is de auto weer in de concoursstaat.

Daniel

Bericht door Daniel » 03 aug 2007, 14:01

Ik heb uit een interview gisteren op BNR begrepen dat de overheid een standaard afschrijvingstabel hanteert om de waarde van een auto te bepalen. Omdat de ene auto de andere niet is, kun je daar omheen komen door een rapport van een erkend taxateur te overleggen waaruit een andere (lees: lagere) waarde blijkt zodat het BPM-restbedrag lager komt te liggen.
De standaardafschrijving is 37% in het eerste jaar, wat imho behoorlijk pittig is. Er zijn nogal wat auto's (met name de goedkopere) die daar lang niet aan komen.

De beschuldiging is nu dat bepaalde taxateurs bewust te lage taxaties doen om de belastingdienst te benadelen. Daarnaast zou het natuurlijk kunnen dat een handelaar met een lagere taxatie door de douane komt dan uit de afschrijvingstabel zou blijken, maar aan de klant vrolijk het standaardbedrag in rekening brengt. Het verschil kan de handelaar in zijn zak steken.

De overheid wordt er in dat geval alleen maar slechter van, in plaats van beter.

RVV

Bericht door RVV » 03 aug 2007, 14:38

Een BMW M3 CSL zou je in principe kunnen laten taxeren voor een gewone M3 toch ?

Er zitten geen prijs opdrijvende accessoires zoals navigatie en de auto is alles behalve luxe.

En als alles alleen nog maar via papier gaat ?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 aug 2007, 15:02

klopt!

Plaats reactie