Bij ex BTW kan ik me nog wel voorstellen ivm terugvordering door ondernemingen/ondernemers. Maar BPM betaal je toch altijd ?
Vind het verwarrend, misleidend en zelfs erg irritant.
Ik weet dat de BPM maand afhankelijk is. Maar als je dan in de kranten leest dat diezelfde handelaren gigantisch lopen te sjoemelen. Nu zit ik me af te vragen ? Die handelaren zijn het doorgeefluik voor de BPM en BTW. Kan het niet zo zijn dat ze zelf ook nog eens een stuk BPM in de zak steken omdat auto's met opzet laag getaxeerd zijn ?
Dus weinig BPM betalen bij import vanwege lage taxatie, en veel vragen aan de klant omdat ze de auto tegen een gangbare waarde in het handelsverkeer aanbieden ?
Of klopt dit niet wat ik schrijf ?
Gesjoemel met taxaties occasions
AMSTERDAM - Achter de explosieve toename van import van gebruikte auto's, gaat een aanzienlijke belastingfraude schuil. De exacte omvang van de zaak is nog onduidelijk.
Mogelijk circa 4000 taxatierapporten zijn vervalst, waardoor de waarde van de geïmporteerde voertuigen ten onrechte vele tienduizenden euro's lager is uitgevallen dan feitelijk het geval was. Hierdoor is er per voertuig enkele duizenden euro's te weinig bpm afgedragen en zijn de voertuigen tegen een véél te lage waarde het Nederlandse handelscircuit binnengekomen.
Wetgeving
Het gaat met name om Mercedessen, BMW's, Audi's, Porsche's en de duurdere Volkswagens. Een groot deel van de voertuigen is ons land binnengekomen via de douane en het RDW-station in Nieuwegein.
Een en ander is volgens het ministerie van Financiën mogelijk doordat sinds 1 februari 2007 de Europese wetgeving voor de import van gebruikte voertuigen is gewijzigd. De 'bewijsvoering' voor de waardebepaling is per 1 februari 2007 omgedraaid. Tot die tijd was voor de waardebepaling van het geïmporteerde voertuig de tabel van de douane 'leidend'. In deze tabel valt te zien hoeveel procent op welk voertuig dient te worden afgeschreven.
Sinds 1 februari echter is niet langer deze tabel maar het bewijs voor de 'feitelijke waarde' van het voertuig bepalend. Deze waarde wordt vastgesteld aan de hand van een taxatierapport. In het handelscircuit zijn inmiddels taxatierapporten opgedoken waaruit blijkt dat luxeauto's met opzet een véél te lage waardebepaling hebben gekregen.
Bij de RAI, de vereniging van auto-importeurs, hebben zich verschillende leden gemeld die recent auto's hebben aangetroffen waar duidelijk een luchtje aan zat. De RAI heeft het ministerie van Financiën onlangs gevraagd om maatregelen.