Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Forza » 03 jan 2019, 09:59

Precies, van luidspreker kabel <10 euro/m en wat HDMI kabels van max een tientje of 2 a 3 ga je net zo veel genieten als van spul dat 10x zo duur is.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Tom » 03 jan 2019, 10:07

Ik kan het altijd lastig inschatten met kabels en speciale voedingen. Voor mijn gevoel is dat pas belangrijk bij sets van 10K en meer, echt bij het loepzuivere high end spul zul je het wel horen. Dure kabels zijn dan ook weer meer in verhouding kostentechnisch.
Mijn speakers (B&W) kostten 900/stuk en versterker (Rotel) 1500, speel in stereo. Heb er wat dikkere kabels tussen van een hifi-achtig merkje, maar kostte niet veel meer dan een paar tientjes. Ik betwijfel of ik verschil ga horen met dure kabels?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Robin Hartog » 03 jan 2019, 10:18

Tom schreef: 03 jan 2019, 10:07 Ik kan het altijd lastig inschatten met kabels en speciale voedingen. Voor mijn gevoel is dat pas belangrijk bij sets van 10K en meer, echt bij het loepzuivere high end spul zul je het wel horen. Dure kabels zijn dan ook weer meer in verhouding kostentechnisch.
Mijn speakers (B&W) kostten 900/stuk en versterker (Rotel) 1500, speel in stereo. Heb er wat dikkere kabels tussen van een hifi-achtig merkje, maar kostte niet veel meer dan een paar tientjes. Ik betwijfel of ik verschil ga horen met dure kabels?
Precies dit ja, heb ik ook. Bij echt high-end spul kun je misschien wat voordeel behalen met de dure kabels. Vooral als je niet echt een audiofiel bent ga je het verschil niet horen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 03 jan 2019, 10:58

ErikS schreef: 03 jan 2019, 08:42
Verder, dikgedrukt. Ik ga geen 10K uitgeven mensen, ik vind het leuk maar ben geen mierenneuker....
Genoeg dure hobby's & zodra dit naar het zin speelt blijf ik er vanaf & kan het maar zo 20 jaar staan. :tooth:
Bij mij blijven de speakers (PMC) zoiezo 20 jaar staan, dan is de garantie pas verlopen :mrgreen:

Voor de kabels een paar selecteren uit de link die ik eerder postte en luisteren, ik vermoed dat een €5-8/m kabel prima voldoet :thumbup: Ik ben ook begonnen met vergelijkbaar budget en €5-8 kabels, alleen daarna ben ik iets doorgeslagen :bag:

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 03 jan 2019, 12:15

Tom schreef: 03 jan 2019, 10:07 Ik kan het altijd lastig inschatten met kabels en speciale voedingen. Voor mijn gevoel is dat pas belangrijk bij sets van 10K en meer, echt bij het loepzuivere high end spul zul je het wel horen. Dure kabels zijn dan ook weer meer in verhouding kostentechnisch.
Mijn speakers (B&W) kostten 900/stuk en versterker (Rotel) 1500, speel in stereo. Heb er wat dikkere kabels tussen van een hifi-achtig merkje, maar kostte niet veel meer dan een paar tientjes. Ik betwijfel of ik verschil ga horen met dure kabels?
Uit eigen ervaring kan ik het daar niet helemaal mee eens zijn. ;) Jaren terug heb ik het originele netsnoer van m'n (simpele) Panasonic plasma tv eens vervangen door eentje van een paar tientjes van Cassiopeia. Verschil was direct duidelijk hoor-, en zichtbaar; verbeterde beeldweergave in zowel kleuren, als contrast, maar ook meer diepte (ruimtelijker).
Met de huidige stereoset ben ik net als Andry :ongeveer als: doorgeslagen :ongeveer als:. :angel:

@ Erik; het hoeft ook allemaal niet veel te kosten. Van bijvoorbeeld Kemp heb je een leuk instappertje, zeker tweedehands kan je zo'n netsnoer al voor een paar tientjes scoren.

@ Andry; Hoe ver wil je het aanpakken van de stroomvoorziening doorvoeren?
In je huidige situatie; de versterker staat ook op het stekkerblok? Zo ja, dan geniet een blok met sterbedrading wel de voorkeur.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 08 jan 2019, 14:34

Maus schreef: 03 jan 2019, 12:15
@ Andry; Hoe ver wil je het aanpakken van de stroomvoorziening doorvoeren?
In je huidige situatie; de versterker staat ook op het stekkerblok? Zo ja, dan geniet een blok met sterbedrading wel de voorkeur.
Maus, alle componenten staan op hetzelfde stekkerblok. Van stopcontact tot aan component kan ik wel iets winnen denk ik. De standaard voeding van m'n vinylspeler wil ik zoiezo vervangen door een upgrade zelfbouw voeding. Ik wil voorlopig geen extra groep gaan aanleggen puur voor de hifi set. Naast de woonkamer heb ik op zolder ook nog deze in stereo staan https://www.dynaudio.com/professional-a ... ware/air12 via een Tascam interface op m'n pc. De akoestiek op zolder heeft even voorrang want ik heb er last van dat de staande golven elkaar teveel versterken cq.verzwakken. Binnenkort met dit https://www.thomann.de/nl/sonarworks_re ... gId8fD_BwE meten om de respons van de setup te meten en aanpassingen te doen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 08 jan 2019, 15:02

Hoorbaar / meetbaar is beide irrelevant voor me. Storend is relevanter. Als er bij mij Rammstein of Charlotte de Witte de kamer in komt knallen komt iets minder storing niet echt door zeg maar. En veel adiofielen stoppen met muziek luisteren en luisteren meer geluid met zo min mogelijk storing en zo mooi mogelijk diepte / stereobeeld, perfect bas / midden / hoge tonen, alles in balans etc etc. Is mooie hobby maar ik ben teveel muziekliefhebber om dat belangrijker te laten zijn dan muziek. Uiteindelijk is de klank van de speakers de doorslaande factor en moet je daarbij een versterker zoeken die de speakers aankan en componenten die zo min mogelijk storen binnen het budget wat bij je past. Maar echt de top is maar zo marginaal beter dan goed dat het de 10 x prijs niet waarmaakt voor mij. Maar dat is met aales wel een beetje zo met mij. Auto's, horloges, van alles vind ik de top overprijsd en is me niet waard.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 08 jan 2019, 15:25

tomgtr schreef: 08 jan 2019, 15:02 Hoorbaar / meetbaar is beide irrelevant voor me. Storend is relevanter. Als er bij mij Rammstein of Charlotte de Witte de kamer in komt knallen komt iets minder storing niet echt door zeg maar. En veel adiofielen stoppen met muziek luisteren en luisteren meer geluid met zo min mogelijk storing en zo mooi mogelijk diepte / stereobeeld, perfect bas / midden / hoge tonen, alles in balans etc etc. Is mooie hobby maar ik ben teveel muziekliefhebber om dat belangrijker te laten zijn dan muziek. Uiteindelijk is de klank van de speakers de doorslaande factor en moet je daarbij een versterker zoeken die de speakers aankan en componenten die zo min mogelijk storen binnen het budget wat bij je past. Maar echt de top is maar zo marginaal beter dan goed dat het de 10 x prijs niet waarmaakt voor mij. Maar dat is met aales wel een beetje zo met mij. Auto's, horloges, van alles vind ik de top overprijsd en is me niet waard.
Klopt, ik ben ook totaal geen voorstander van meten. Vaak hoor je verschil in metingen ook totaal niet terug in het geluidsbeeld. Alleen loop ik nu tegen een akoestisch probleem aan en door te meten kan ik veel gerichter een oplossing zoeken zonder te gaan gokken. De staande golven verzwakken en versterken elkaar nu exact en als ik 30cm van plaats verander veranderd ook het klankbeeld. Van een heel mager geluid tot een overrompelend geheel, gewoonweg storend :wink:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 08 jan 2019, 15:42

Good neerzetten van speakers of speakers kiezen die wel zo dicht bij de muur kunnen staan als jij wil brengt inderdaad vaak een stuk meer resultaat dan lompweg een paar duizend stukslaan bij de lokale hifiboer.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 11 jan 2019, 15:07

Zoals het er nu naar uitziet een volledige Dali Ikon MK2 set weten te scoren voor maar 600 euro. Nog geen 5 jaar oud...... Ik hoop dat alles klopt, is me de gok wel waard.

Setje is normaal ook zo'n 1600 euro incl sub...... Lijkt me een prima start om eerst eens te kijken of het wat voor mij is

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 11 jan 2019, 19:04

Beter! Het is een gouden tijd voor tweedehands aankopen nu, maar ik val in herhaling ;-)

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 12 jan 2019, 16:13

tomgtr schreef: 08 jan 2019, 15:02 Hoorbaar / meetbaar is beide irrelevant voor me. Storend is relevanter. Als er bij mij Rammstein of Charlotte de Witte de kamer in komt knallen komt iets minder storing niet echt door zeg maar. En veel audiofielen stoppen met muziek luisteren en luisteren meer geluid met zo min mogelijk storing en zo mooi mogelijk diepte / stereobeeld, perfect bas / midden / hoge tonen, alles in balans etc etc. Is mooie hobby maar ik ben teveel muziekliefhebber om dat belangrijker te laten zijn dan muziek.
Waarom zou zoiets bij steviger muziek minder relevant zijn? Je zou de artiest in kwestie daar eigenlijk te kort mee doen.
Ben zelf ook wel fan van de zwaardere metalen en kan bij bijvoorbeeld Rammstein ook zeker meer detail etc. waarnemen.
Met betrekking tot het niet meer luisteren naar muziek, maar naar geluid; je hoeft niet altijd kritisch te luisteren. In mijn geval staat het spul veelal te spelen en ben ik met heel andere dingen bezig (en begeef ik me bij lange na niet altijd op de ideale luisterpositie), terwijl ik dan juist op die momenten een verschil (tov m'n referentiekader) opmerk.
tomgtr schreef: 08 jan 2019, 15:02Uiteindelijk is de klank van de speakers de doorslaande factor en moet je daarbij een versterker zoeken die de speakers aankan en componenten die zo min mogelijk storen binnen het budget wat bij je past.
Eens, maar je beperkt je nu alleen tot de hardware-keten. In de totale weergaveketen is de hardware namelijk ook slechts een onderdeel, zaken als kamerakoestiek, opstelling, kabelrouting, etc., etc., zijn mede bepalend hoe de weergave jouw oren bereikt.
tomgtr schreef: 08 jan 2019, 15:02Maar echt de top is maar zo marginaal beter dan goed dat het de 10 x prijs niet waarmaakt voor mij.
Zie vorige opmerking. Alles in de weergaveketen moet wel in verhouding staan tot elkaar. (Maar dat is een veronderstelling van mij, heb zelf geen ervaring met het topsegment, laat staan dat ik alle overige aspecten in de keten op orde heb. Ik modder ook alleen maar wat aan. :tooth:)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 12 jan 2019, 16:32

... en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de opname natuurlijk !

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 12 jan 2019, 18:18

Die zou (moet) je zelfs nog in de keten op kunnen nemen.;)

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 12 jan 2019, 18:23

@ Andry; Opstelling al eens anders neergezet? (Naar links / rechts, meer of minder van de wand.)
Eventueel een mogelijkheid om het geheel een kwartslag te draaien?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door romo » 12 jan 2019, 18:50

Wellicht interessant voor de (aankomende) HIFI liefhebber/bezitter;


WILLKOMMEN BEI DEN NORDDEUTSCHEN HIFI-TAGEN
Jetzt vormerken:
Norddeutsche HiFi-Tage 2019
Im Februar 2019 starten die nächsten Norddeutschen HiFi-Tage!

Unsere Öffnungszeiten:
Sa, 02.02. von 10 – 18 Uhr
So, 03.02. von 10 – 16 Uhr

Der Eintritt ist frei!

http://www.hifitage.de

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 14 jan 2019, 12:18

Maus schreef: 12 jan 2019, 18:23 @ Andry; Opstelling al eens anders neergezet? (Naar links / rechts, meer of minder van de wand.)
Eventueel een mogelijkheid om het geheel een kwartslag te draaien?
Yep, je hoort duidelijk dat de pieken en dalen elkaar exact raken, dus versterken of verzwakken. Een kwartslag draaien gaat helaas niet.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 14 jan 2019, 12:25

ErikS schreef: 11 jan 2019, 15:07 Zoals het er nu naar uitziet een volledige Dali Ikon MK2 set weten te scoren voor maar 600 euro. Nog geen 5 jaar oud...... Ik hoop dat alles klopt, is me de gok wel waard.

Setje is normaal ook zo'n 1600 euro incl sub...... Lijkt me een prima start om eerst eens te kijken of het wat voor mij is
Bijzonder goede deal lijkt me. Nu hopen dat de set bevalt.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Marc R » 14 jan 2019, 15:47

Charlotte de Witte heeft geen last van een beetje ruis.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 14 jan 2019, 17:07

Andry schreef: 14 jan 2019, 12:25
ErikS schreef: 11 jan 2019, 15:07 Zoals het er nu naar uitziet een volledige Dali Ikon MK2 set weten te scoren voor maar 600 euro. Nog geen 5 jaar oud...... Ik hoop dat alles klopt, is me de gok wel waard.

Setje is normaal ook zo'n 1600 euro incl sub...... Lijkt me een prima start om eerst eens te kijken of het wat voor mij is
Bijzonder goede deal lijkt me. Nu hopen dat de set bevalt.
Niet doorgegaan.
Achterboxen waren mk1, maar vooral een andere kleur. Dat komt er niet in.... Heb nog steeds geen haast. 😜

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 14 jan 2019, 17:12

Marc R schreef: 14 jan 2019, 15:47 Charlotte de Witte heeft geen last van een beetje ruis.
Ik wel een dag of 3 in m'n oren na awakenings :tooth:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Marc R » 14 jan 2019, 22:42

tomgtr schreef: 14 jan 2019, 17:12
Marc R schreef: 14 jan 2019, 15:47 Charlotte de Witte heeft geen last van een beetje ruis.
Ik wel een dag of 3 in m'n oren na awakenings :tooth:

Yep Same here :D

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 15 jan 2019, 15:51

Gisteren maar eens een gratis proef abonnement genomen op Deezer. (Ik begreep dat Deezer bezig is met een overname van Tidal ?)
Nu kan ik vanuit de Deezer App rechtstreeks streamen naar de Marantz in losless kwaliteit. Ik stelde me er niet zo heel veel van voor, want Spotify (320 kbs) klonk gewoon al goed, maar tjonge jonge wat klinkt dat gaaf zeg! Ik hoor ineens weer allemaal nieuwe dingen in het laag. (In het hoog zullen die er ook wel zijn, maar ja, daar heb ik niet de leeftijd meer voor :tooth:)

Ik denk wel dat dit een blijvertje is dus.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door MParallel » 15 jan 2019, 17:15

vd week bij maat van me die naar eigen zeggen wat leuks had aangeschaft. Ben zelf helemaal niet thuis in die hi-end A/V gedoe, maar volgens hem was dit vrij leuk spul.

Een of andere Denon AVC A1XVA met matchende SACD spelen. Man, ik had nog nooit van SACD's gehoord. :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 15 jan 2019, 19:23

Hier ook een SACD fan :hungry:

Mooi setje hoor! :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Bram, erwin20vt, Fabian, frank de jonge, GRzep, Hans44, Joost H., k33z, markk, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, R728i en 170 gasten