De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Zed240 » 12 jan 2019, 16:54

Haha ik denk het, jij zegt het. :kikker:

Overigens hier dezelfde ervaring momenteel. Aannemer die hier al meerdere malen klussen heeft gedaan heeft vorige maand toch eens een offerte opgestuurd. Jammer alleen dat mijn ouders de aanvraag afgelopen voorjaar hebben ingediend. :dood:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 12 jan 2019, 17:36

JP schreef: 12 jan 2019, 16:40
Luco schreef: 11 jan 2019, 21:56
Paskal schreef: 11 jan 2019, 21:49
Wat een prietpraat verkondigt die aannemer :hmmm:
Ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor kiest ivm die 25k, maar ik hoop voor je dat het projectbouw is en dat je deze aannemer die je allerlei verhaaltjes op de mouw spelt niet zelf uit hebt gekozen. Mijn vertrouwen in zo'n aannemer zou in ieder geval heel hard gedaald zijn.
(...)
Een hele bekende plaatselijke aannemer beloofde tot drie maal toe, na de bouwvakvakantie(2018) neem ik contact met u op voor een afspraak het is nu 11 januari 2019, ik denk dat zijn telefoon kapot is :tooth:
Misschien heeft die beste man het wel heel druk, wie ben jij dan om te zeggen dat z’n telefoon kapot is. Waarom bel jij niet ? :tooth:
Na hem al drie maal gebeld te hebben voor de bouwvak, het houdt een keer op he :tooth:
Maakt me ook niet uit, het is de markt nu, dus wachten we even, scheelt weer geld ook.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Elise » 13 jan 2019, 16:51

PeterB schreef: 11 jan 2019, 21:00 Daar gaat het onderuithalen..
Het geenstijl verhaal geeft aan dat de terugverdientijd zo hoog is omdat een elektriciteit leverancier netto maar 3 of 5 cent per kwh betaald.
Essent is zelf leverancier dus is de hoogte van die terugleververgoeding niet van belang/toepassing en toch zien die kans om binnen 20 jaar een installatie terug te verdienen inclusief asbest verwijdering.
(Dat het zakelijk is doet aan de discussie betreffende het terugverdienen niks af).

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door JP » 15 jan 2019, 10:03

Een gemiddeld huishouden van 4 personen in een tussenwoning van 150 m2 heeft een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 4.120 kWh [CBS]. Een warmtepomp voegt daar een elektriciteitsverbruik van ca. 4.850 kWh aan toe, met andere woorden, de elektrische energiebehoefte voor zo’n huishouden stijgt met meer dan 100%!! Om deze extra energie te produceren is extra elektrische energie nodig. Mocht u denken dat zulks met zonnepanelen op uw dak lukt… 17 panelen (het dak ligt nu vol!) zijn goed voor ca. 3.800 kWh, dus linksom of rechtsom, de energiebehoefte van 8.970 kWh komt grotendeels NIET van uw dak!

‘Grijze’ stroom komt in Nederland uit drie soorten energiebronnen: gas- en kolengestookte elektriciteitscentrales en kernenergie. Deze zogenaamde energiemix is afhankelijk van de brandstofprijzen en de elektriciteitsprijzen en bestaat op dit moment voor 38% uit gas, 30% uit steenkool en 9% kernenergie, het restant is ‘overig’ (12%) en hernieuwbaar (9,5%). Aangezien de kolencentrales gesloten gaan worden, ontstaat een tekort aan capaciteit, waarvan velen denken dat deze missende 30% ingevuld gaat worden door ‘schone’ energie (op dit moment is dat 9,5% officieel, werkelijk ‘groen’ is slechts 1.5%). Kolencentrales overwegen nu over te stappen op het verbranden van hout uit landen als Canada. Een volstrekt onrendabele (want gesubsidieerd) energieopwekking die bovendien gebaseerd is op een boekhoudkundige truc. De CO2 die vrijkomt bij de houtverbranding wordt namelijk ‘alvast’ verdisconteerd met de CO2-opname van een boom die nog geplant moet worden. Zolang hout niet net zo snel groeit als brandt blijft dit een boekhoudkundige truc. Bovendien ligt de CO2-uitstoot van hout 10% hoger dan die van steenkool.

Door de warmtepomp wordt nog eens een extra tekort gegeneerd dat onmogelijk ook nog ingevuld kan worden door ‘schone’ energie. Het meest waarschijnlijk is dat deze energie aanvankelijk geïmporteerd zal worden vanuit Frankrijk (kernenergie) of Duitsland (bruinkolenenergie en in de zomer een beetje groen) en uiteindelijk door de bouw van extra gascentrales. De eerste tekenen zijn daarvan al zichtbaar nu de gascentrale in Maasbracht weer wordt heropend. Kortom, door de Nederlandse huishoudens ‘van het gas af’ te halen, zullen de Nederlandse energiecentrales ‘aan het gas’ gaan! Helaas voor GroenLinks heeft u de warmtepomp hoofdzakelijk nodig in de winter, het moment waarop zonnepanelen nog maar 5% capaciteit hebben…

Gaat de CO2-uitstoot omlaag na de introductie van de warmtepomp?

Uit bovenstaande kunt u al afleiden dat er een forse toename in elektrische energiebehoefte ontstaat. De bespaarde CO2 van uw verwarmingsketel komt nu uit de elektriciteitscentrale. Bovendien: een moderne HR-ketel heeft een rendement van 95% of meer, wat zoveel wil zeggen dat van iedere m3 aardgas 95% of meer wordt omgezet in energie (warmte). De gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van 60% (elektriciteit), met andere woorden, van iedere m3 gas gaat 40% verloren. Kortom, uw eigen keteltje is vele malen efficiënter!

Is de introductie van warmtepompen uitvoerbaar?

Stelt u zich eens voor: 7 miljoen huishoudens dienen voorzien te worden van een warmtepomp. Als men rekent met 180 werkbare dagen in de bouw en een uitvoeringstijd van 20 jaar (3600 werkbare dagen), dan zullen dus 1.944 warmtepompen PER DAG aangelegd moeten worden om over 20 jaar de klus geklaard te hebben! Uitgangspunt zou dan zijn dat de aanleg van één warmtepomp één dag duurt… en dat is zeker niet het geval. Een stad als Utrecht heeft 174.000 huishoudens en zou dus naar analogie in 89,5 dagen helemaal op de warmtepompen moeten zitten!

Een bijkomend probleem is de verzwaring van het elektriciteitsnet. Door de veel grotere belasting per huishouden van het net, zal dit op alle plekken waar warmtepompen worden geïntroduceerd ook dubbel zo zwaar uitgevoerd moeten worden!
Kloppen deze getallen een beetje ? Kwam dit tegen op FB

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2019, 10:24

Dat had ik al eerder geplaatst.......

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door JP » 15 jan 2019, 10:24

Sorry Hans :bag:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2019, 10:26

JP schreef: 15 jan 2019, 10:24Sorry Hans :bag:
Nooit meer doen........ :hungry:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 15 jan 2019, 13:20

De eerste. Verdubbeling elektra is onzin imho.
Rendement van wp is hoger dan van een cv ketel
Dus elektraverbruik wp is gerelateerd aan gasverbruik van de cv ketel die die vervangt en niet aan het elektraverbruik tot de vervanging

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2019, 13:27

Luco schreef: 15 jan 2019, 13:20 De eerste. Verdubbeling elektra is onzin imho.
Rendement van wp is hoger dan van een cv ketel
Dus elektraverbruik wp is gerelateerd aan gasverbruik van de cv ketel die die vervangt en niet aan het elektraverbruik tot de vervanging
Dat stukje wil ik dan wel eens lezen waar staat dat die WP een hoger rendement heeft dan van een CV ketel.....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 15 jan 2019, 14:56

Het is simpel een hr ketel haalt zijn hoog rendement door energie terug te winnen uit de neerslaande waterdamp maar bij een traditioneel 70/90 graden systeem condenseert er niks en is maximale rendement 93%

Een wp gebruikt een bron die al aanwezig is lucht of aardwarmte dus minder energie nodig en minder aandrijfenergie. Tevens 30% minder uitstoot.

Bij een laagtemperatuur ontwerp kan het rendement oplopen tot 400% bij traditioneel 70/90 ligt het rendement rond de 300%

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 15 jan 2019, 20:02

Voor ruimteverwarming is dat zeker het geval.

Echter bij een moderne woning is de grootste energievraag warm tapwater. Een warmtepomp is op dat vlak niet echt efficiënt. Daar is dus extra (vaak elektrische) energie voor nodig.

Tenzij je je warm watergebruik daar een beetje op afstemt (en je realiseert dat de oneidinge warmwatervraag niet mogelijk is in tegenstelling tot een cv-ketel), dan kan een warmtepomp installatie over de hele breedte zeker efficiënter zijn dan een gasgestookte ketel. Er zijn wel wat mogelijkheden om het comfort iets te verhogen zonder veel aan efficiëntie in te leveren, maar die worden op dit moment in de bouw er al uitbezuinigd door de ontwikkelaar/aannemer (zeker wanneer al formeel aan de EPC eisen wordt voldaan).

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 15 jan 2019, 20:18

ik heb gerekend met een wp die 70 graden aankan. dus warmwater eigenlijk geen probleem

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Will F. » 15 jan 2019, 20:22

Welke mogelijkheden bedoel je Joop, ik heb 'n epc 0 woning met warmtepomp (wko in bodem) en zonnepanelen in aanbouw, is rijtjeshuis waar ik verder weinig in de melk te brokkelen heb had mbt keuze installaties. De bouwer vooraf ook weinig wist over de technische installatie (eerste nulop de meter project v hun) en ik contractuel verplicht ben voor onderhoud en (energielever)garantie op (van) de installatie een contract bij klimaatgarant.nl af te sluiten. Maw de bouwer neemt geen verantwoordelijkheid voor de technische installatie.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 15 jan 2019, 20:41

Een mogelijkheid, die relatief goedkoop in te passen is, is de toepassing van een douche-wtw. Hierbijnwordt het warme douchewater opgevangen enlangs een warmtewisselaar gevoerd, die op zijn beurt gekoppeld zit aan de warmwaterleiding, waardoor een deel al voorverwarmd wordt en niet alle warmwatervraag uit het toestel hoeft te komen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Knot » 15 jan 2019, 20:46

Daar moet dan ook weer een pomp voor meedraaien op x aantal Watt maar zal best iets kunnen schelen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 15 jan 2019, 20:49

Luco schreef: 15 jan 2019, 20:18 ik heb gerekend met een wp die 70 graden aankan. dus warmwater eigenlijk geen probleem
Wel een beetje afhankelijk van de samenstelling van je warmtevraag (en samenstelling huishouden). Gemiddeld is deze oplossing op dit moment gelijkwaardig aan een traditionele installatie met HR CV-ketel (ook qua comfort). Echter met de steigende gasprijs, kan dit wel gunstiger zijn voor het omslagpunt gas/elektra verwarming.
Echter is de HT warmtepompoplossing in aanschaf wel een stuk duurde dan de (nu veel toegepaste) LT varianten, die op hun beurt dan wel weer een hogere elektrische ‘bijstook’ vergen, wat ‘m dan niet efficiënt maakt.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 15 jan 2019, 20:51

Knot schreef: 15 jan 2019, 20:46 Daar moet dan ook weer een pomp voor meedraaien op x aantal Watt maar zal best iets kunnen schelen.
Is installatieloos..: de warmwater leiding loopt simpel gezegd door de afvoer.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 15 jan 2019, 20:58

Joop schreef: 15 jan 2019, 20:49
Luco schreef: 15 jan 2019, 20:18 ik heb gerekend met een wp die 70 graden aankan. dus warmwater eigenlijk geen probleem
Wel een beetje afhankelijk van de samenstelling van je warmtevraag (en samenstelling huishouden). Gemiddeld is deze oplossing op dit moment gelijkwaardig aan een traditionele installatie met HR CV-ketel (ook qua comfort). Echter met de steigende gasprijs, kan dit wel gunstiger zijn voor het omslagpunt gas/elektra verwarming.
Echter is de HT warmtepompoplossing in aanschaf wel een stuk duurde dan de (nu veel toegepaste) LT varianten, die op hun beurt dan wel weer een hogere elektrische ‘bijstook’ vergen, wat ‘m dan niet efficiënt maakt.
volgens mij is een lt wp cop 5
en een ht wp is cop 3 a 4
een hr cv ketel is op lt cop 1,09
een hr ketel op ht is cop 0,93

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Will F. » 15 jan 2019, 21:04

Joop schreef: 15 jan 2019, 20:41 Een mogelijkheid, die relatief goedkoop in te passen is, is de toepassing van een douche-wtw. Hierbijnwordt het warme douchewater opgevangen enlangs een warmtewisselaar gevoerd, die op zijn beurt gekoppeld zit aan de warmwaterleiding, waardoor een deel al voorverwarmd wordt en niet alle warmwatervraag uit het toestel hoeft te komen.
Dat zit er idd in bij mij mij, alleen kon een eventuele bad afvoer daar niet op. Ik krijg bijv ook tripple beglazing.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 15 jan 2019, 21:21

Klopt inderdaad: er wordt dan te snel water afgevoerd (vanwege de grotere afvoer), om de warmteoverdracht naar de warmwaterleiding mogelijk te maken.

Maar al wel gunstig dat ze de douche-wtw wel in de basis opgenomen hebben.


@Luco: op basis van COP-waardes klopt dat overzichtje wel ongeveer. Een COP van meer dan een 3 voor een HT installatie is (nog) niet geheel vanzelfsprekend, vaak stort de COP bij (aanvoer)temperaturen boven de 55gr wel flink in.

Als je de huidige energieprijzen meeneemt in het beoordelen van de efficiëntie, dan kan een warmtepomp snel aan winst inleveren.

Vandaar ook een goed verhaal van Wouter in het andere draadje: we zijn met zijn allen energieverslaafd en dat geldt eigenlijk ook op dit vlak. Men wil graag een bad en/of een stortdouche als comfort/luxe optie, maar dat vraagt wel om een serieuze warmtevraag.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 15 jan 2019, 21:41

plus als je staat dte douchen is er warm water vraag, als je het bad leeg laat lopen meestal niet en dan maakt het dan bij een bad ook nutteloos.

@Joop zelfs een ht wp van 70 graden zit heel dicht tegen cop 4 als is lager natuurlijk beter voor het rendement bij verwarmen, maar een lt is voor bestaande bouw naar mijn mening minder geschikt, bij nieuwbouw is alles op die lt ontworpen.
Ik zou qua comfort en in een ouder huis altijd voor de ht gaan, die zijn nu inderdaad duurder dan een lt, maar ik denk dat die prijzen wel zullen zakken omdat de ontwikkeling wel hard gaat nu.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Will F. » 15 jan 2019, 23:32

Kost ook het nodige hoor, ik denk gauw 20k op de prijs van een vergelijkbare woning en dan verdwijnt de subsidie op de pomp en panelen in de zak van de installateur. Maar goed overal vloerverwarming, isolatieglas, een afzuigkap afvoer waar ook warmte uit teruggewonnen wordt enz. Het zal bij mij dan ook een LT zijn met bodem wko en electr boiler. Ik vraag me af of die ook op de warmtepomp staat aangesloten.
Vraag ik dat aan de kopersbegleider kijkt ze me aan of ze water ziet branden, moet ze weer navragen.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door fuseekogel » 16 jan 2019, 08:04

Het is allemaal natuurlijk hartstikke leuk, in een nieuwbouw huis. Bestaande bouw is het zo duur of gewoonweg niet mogelijk op een normale wijze. De CV die op de bovenste etage vaak hangt moet weg en in plaats daarvan moet alles beneden staan.

Mooi dat het huis dan tot op het beton leeg moet, kan je een uitbouw bouwen terwijl je alle leidingen verlegt.

Op zich is de warmwatervoorziening wel een kostenpost waar wat te winnen is, maar zelfs als je zou overstappen naar een zonneboiler moet je alsnog (zoals in mijn geval) de vloer aanpassen omdat de houten vloer het gewicht niet aan kan. Kosten kosten kosten...

Het is allemaal hartstikke leuk op een Excel sheet, en een beetje theoretisch geneuzel bij de vergadertafel, maar feit blijft dat er voor de bestaande bouw vrijwel geen goede betaalbare oplossingen zijn. 60 a 70 k in een huis stoppen terwijl er een prima oplossing is met gas is volstrekt kansloos. Ik snap niet dat het kopen uit Rusland van het gas een probleem is, alsof benzine/diesel uit zo n betrouwbare regio komt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 16 jan 2019, 10:42

Precies. Russisch gas hoeft niet eens, het aanbod uit Noorwegen is wel voldoende voor de Nederlandse markt en daarnaast kun je nog LNG importeren. Het punt is dat de regering 50 miljard misloopt als er gestopt wordt met het produceren van Gronings gas. Daarom moet er geïnvesteerd worden. 21% (BTW) van 7 miljoen huishoudens a 35.000,- investering is 51 miljard euro. Wiebes was minister van financiën, een lopende rekenmachine :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 16 jan 2019, 14:26

Wat een onzin dat alles beneden moet staan zeg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, BMWDennis, Google [Bot], m@rco, Majestic-12 [Bot], Paul76, SlowCo, tomgtr, Wimo en 74 gasten