Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 11 jan 2019, 18:51

smiley schreef: 10 jan 2019, 20:55 Dus we zitten inmiddels op een verhoging van de btw, belasting op gas, gemeentebelastingen en de ziektekostenpremie.

Zou de gifbeker al leeg zijn?
Wegenbelasting gaat ook nog omhoog ?

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... g-betalen/?

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eric Z » 11 jan 2019, 19:03

Peric schreef: 11 jan 2019, 18:46 Dus de leden die de gele hesjes tokkies vinden gaan akkoord met de bizarre lastenverzwaringen die ons nu om de oren vliegen?
Hoe denken jullie je ongenoegen over dit soort besluiten te uiten dan? Wachten tot de volgende verkiezingen?
Ik zou best willen demonsteren, en dan natuurlijk zónder geweld. Al was het alleen maar om aan te geven dat ik het er niet mee eens ben. Nu gaat de politiek lekker z'n gang. Want de Nederlanders klagen alleen op sociale media en bij de koffiemachine, maar verder laten ze het gewoon gebeuren.

Ik heb geen zin om mee te betalen aan de milieu-onzin. Ik heb geen zin om mee te betalen aan gratis huisvesting met complete inrichting voor gelukszoekers. Ik heb geen zin om mee te betalen voor het gedrocht wat de EU is tegenwoordig.
Laatste gedeelte volledig mee eens. Betalen de meeste hier liever niet aan mee verwacht ik.
Verder hebben we het hier nog goed genoeg, want hoewel het zeker beter of anders kan voel ik me voorlopig niet geroepen om de straat op te gaan voor een protest actie.

Meer inbreng via referenda zou mooi zijn, maar dat is helaas al weer afgeschaft.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 11 jan 2019, 19:05

Het is IMHO te makkelijk, ook niet de realiteit, om gele hesjes als tokkies weg te zetten. Ook hier wordt het debat/vreedzame protest, gekaapt door de beroeps-relzoeker. Protest juich ik toe, relschoppers wijs ik in de meest sterke termen af.

Verder is het van belang te begrijpen hoe in Frankrijk het e.e.a. is ontstaan. Als belangrijkste argument valt aan te geven het enorme verschil in verdien/leefmodel tussen platteland en stad. Het platteland is geheel afhankelijk van eigen vervoer, veelal diesel, daar werd in 2018 door Macron een flinke accijnzverhoging aangezegd. Daarmede de eigen, noodzakelijke mobiliteit geweldig onder druk gezet. Uiteraard speelt dit in groot stedelijk gebied met goed OV veel minder een rol, ook wordt daar beter verdiend.

Als 2e argument is te noemen de "belofte" Macron, versus de "reaal politieker" Macron; mooie woorden gesproken, maar (bijna) alle beloftes gebroken. Na buitengewoon kwalitatief uitermate teleurstellende presidentschappen van Chirac, Sarkozy en Hollande, is de gemiddelde Fransoos er wel klaar mee.

Anders dan in NL, waar na de Wassenaar akkoorden het staking instrument effectief bij het grofvuil geparkeerd is, is Frankrijk veel meer bereid de barricaden op te gaan.

Ik kan ze niet ongelijk geven.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 11 jan 2019, 19:18

Wat romo zegt,
De onderkant van de samenleving werd met gendrificatie buiten de grote steden geduwd, naar dorpjes zonder infrastructuur, en daarmee helemaal afhankelijk hun diesel peugeotje om hun kostje bij elkaar te schrapen.
En die voelen die ongein om de energietransitie met belastingverhoging op diesel het hardst.

Het land is compleet platgegooid met vreedzame protesten (Niet alleen Parijs).
Daarom heeft Macron bakzeil gehaald met zijn verhoging van het minimumloon.
Niet om die relschoppers te belonen. Die zorgen voor mooie tv beelden, maar waren niet het probleem.
Dat had ie met de lange lat zo op kunnen lossen.
Laatst gewijzigd door smiley op 11 jan 2019, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 11 jan 2019, 20:01

Vreedzaam protest prima hoor, probleem is alleen dat het door de relschoppers gebruikt wordt om de boel van een ander te slopen.
Ze slopen dus spullen van (over het algemeen) hardwerkende winkeliers en hardwerkende mensen, en dat staat mij erg tegen want ik zie ze niet de auto slopen waarmee ze de naar het protest kwamen toch?
Verder is de situatie zoals hierboven al genoemd is heel anders en toch staan ze er, je kan het ergens niet mee eens zijn maar om dan maar een hesje aan te doen en te demonstreren is imho niet de oplossing.

Wat is wel de oplossing? daar zijn de meningen over verdeeld, maar als ik dan hoor en zie wat voor mensen daar staan kan ik niet anders concluderen dat het gros niet weet waar ze ervoor staan (ze doen het in frankrijk ook en het helpt) zeggen ze dan *zucht*.
Uiteindelijk hebben we het hier nog steeds te goed, op een enkeling na.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 11 jan 2019, 22:54

Dat rellende tuig is zelfde volk wat bij de G8 de boel plat brandt. Of in tentjes slaappt naast beurs gebouw. Of gebouwen kraakt. Protesteren prima, maar dit is gewoon weer een kans voor ongewassen types om rotzooi te trappen.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 12 jan 2019, 00:26

Ik heb het over de Nederlandse gele hesjes niet over de alles slopende gele hesjes (al zitten er ook veel vreedzame betogers daar tussen) in Frankrijk (waar veel van dat rellende tuig uit de banlieus komt om te slopen en te plunderen).

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 12 jan 2019, 00:36

Hmmm, er is een Nederlandse chauffeur over een Belgisch hesje heengereden.
https://www.nu.nl/algemeen/5679167/dode ... grens.html

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 12 jan 2019, 08:41

Onder het motto "Beter laat dan Nooit", zien deze PvdA ideologen nu eindelijk het licht;


Column: Het jaar van de boze burgers

Door RICK VAN DER PLOEG & WILLEM VERMEEND
35 min geleden in FINANCIEEL


Niet alleen in Frankrijk zien we burgers die met gele hesjes hun boosheid en onvrede tonen over het beleid van hun regering. Ook in andere landen neemt onder delen van de bevolking de onvrede toe. Hun boosheid is niet eenduidig en veelal divers.


In Frankrijk zien we vooral protesten tegen hogere brandstofprijzen in het kader van het klimaatbeleid en daarnaast de onvrede over de lage koopkracht en hoge belastingen.


In andere landen gaat het vooral om bezwaren tegen het openstellen van grenzen voor immigratiestromen, de integratiepolitiek, maar ook boosheid over de bemoeienis van Brussel met het nationale beleid op allerlei terreinen. Ook spelen de onvrede over de toenemende inkomens- en kansenongelijkheid en een afkeer van de elite die de dienst uitmaakt een rol.

Bovendien zien we in verschillende landen, bijvoorbeeld in Nederland, vooral van de kant van links, de roep om een grotere en betere publieke sector die de invloed van marktwerking en kapitalisme moet terugdringen.

Binnen de ’club’ van boze burgers is er ook sprake van een stroming die zich keert tegen de gevolgen van de internationale globalisering. Zo scoort in de VS Donald Trump met zijn beleid ‘America First’ en iedereen die dacht dat hij snel door de mand zou vallen, moet er rekening meehouden dat hij een kans maakt op een tweede termijn

Onvrede onderzocht

Het afgelopen jaar is een groot aantal internationale studies verschenen waarin deze onvrede wordt onderzocht. Hoewel de uitkomsten van de onderzoeken niet gelijkluidend zijn, is er wel een trend te onderscheiden, waarin twee aspecten centraal staan.

Boze burgers hebben het gevoel dat ze onvoldoende hebben geprofiteerd van de gestegen welvaart en vinden dat ze al jaren op de nullijn zitten en inderdaad de loonstijging blijft fors achter bij de toename van de arbeidsproductiviteit.

Daarnaast maken ze zich grote zorgen over hun eigen bestaanszekerheid en die van hun kinderen. Deze onzekerheid speelt een centrale rol en zien we terug in een hang naar het verleden ‘toen alles nog goed was’ en vooral de wens om nationale oplossingen en (sociale) zekerheid.

Opmars populisten

Wie meent dat deze boosheid en onvrede vanzelf wel zal wegebben vergist zich. Sterker ze zullen de komende jaren zowel politiek als economisch ingrijpende gevolgen hebben. Volgens recente Europese peilingen is de kans groot dat populistische partijen bij de verkiezingen voor het Europees parlement de grote winnaars zullen zijn en dat ruim een kwart van de kiezers op deze partijen zal stemmen.

Hun invloed op het politieke, maar ook economische beleid zal daardoor toenemen. Deze peilingen maken ook duidelijk dat rechts wint en links verliest. Vorig jaar verscheen er een interessante studie van de Amerikaanse sociologe Stephanie Mudge ’Leftism Reinvented’, waarin ze concludeert dat links vooral kiezers heeft verloren door te kiezen voor neoliberale recepten zoals het marktmechanisme, deregulering en privatisering.

Vervelend imago

Daar komt nog bij dat links in Europa bij veel kiezers kampt met een ’vervelend’ imago dat gekenmerkt wordt hoge belastingen voor burgers en bedrijven, een ruime immigratiepolitiek, een anti-opstelling tegenover bedrijven en de keuze voor een grote publieke sector en daardoor hoge overheidsuitgaven.

Dit imago helpt niet om te winnen van rechtse populistische partijen die gemakkelijk kunnen scoren met beloften over het inperken van vluchtelingenstromen, meer veiligheid, lagere belastingen, minder overheidsbemoeienis, minder Brussel en meer nationaal beleid.


Concessies

In Frankrijk heeft Emmanuel Macron recent een groot aantal concessies aan de gele hesjes gedaan, zoals het beperken van de klimaatheffing op autobrandstoffen, een verhoging van het minimumloon en het verbeteren van de laagste pensioenen. Daarnaast heeft hij een nationale dialoog aangekondigd die moet leiden tot een breder draagvlak voor het Franse (economische) regeringsbeleid.

Deze concessies kosten de Franse schatkist zoveel geld dat Frankrijk in strijd komt met de Europese begrotingsregels. De kans dat Brussel zal ingrijpen is klein, ook al omdat de Europese verkiezingen er aankomen en de EU-leiders geen ruzie willen met Frankrijk en ook niet met een Italiaanse populistische regering die dure verkiezingsbeloften aan het uitvoeren is. Bovendien kampen ze in eigen huis zelf met populistische partijen die een greep in de schatkist willen doen.

Politieke en economische gevolgen

Wij verwachten dat de hier gesignaleerde onvrede en de daarmee samenhangende opmars van populistische politieke partijen in veel Europese landen, waaronder Nederland, tot aanpassingen van het bestaande beleid zullen leiden.

De traditionele politieke partijen die in de meeste Europese landen nog de dienst uitmaken ontkomen er niet aan in hun beleid serieus rekening te gaan houden met de boosheid en onvrede van een toenemend aantal kiezers. Daarbij zal het wegnemen van de onzekerheid en het eerlijker verdelen van de welvaart een centrale rol moeten spelen.

Voor alle regeringen komt deze opdracht op een ongelukkig moment. Volgens de nieuwste inzichten zal in vrijwel alle landen de economische groei in de komende jaren aanzienlijk gaan dalen en neemt de financiële ruimte af om leuke dingen voor de mensen te doen. Bovendien krijgen regeringen te maken met een pessimistische economische sfeer die bepaald wordt door een toenemend aantal onheilsprofeten dat zelfs een recessie voorspeld.

Nederland: relatief gunstig

Op dit moment staat Nederland er in veel opzichten gunstig voor en behoren we tot de sterkste economieën van Europa. Ook onze economische vooruitzichten, ook al worden ze iets minder rooskleurig, zijn goed.

Maar ook voor Rutte III geldt dat 2019 het jaar van de boze burgers wordt en dat de onvrede niet zomaar vanzelf over gaat. De eerste actie tegen het kabinet is al aangekondigd.

Op 15 maart 2019 is er een nationale onderwijsstaking waarbij vakbonden een investering in het onderwijs eisen van vier miljard extra per jaar.
Bron; Telegraaf.nl

Had ook in het EU draadje gekund natuurlijk.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 12 jan 2019, 09:50

Ik zie geen oplossingen?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2019, 10:06

Het is een analyse.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 12 jan 2019, 10:35


Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2019, 10:41

Ik ook wel. Met Klaas kun je vast gezellig een biertje drinken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 12 jan 2019, 10:43

Kun je mooi VVD stemmen straks :)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2019, 10:53

Volgens mij is dat wel de bedoeling van Klaas.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door PeterB » 12 jan 2019, 10:54

September 2018

https://m.youtube.com/watch?v=a41jIJvG5AQ

Opwarmen voor de Staten verkiezingen he..

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Peric » 12 jan 2019, 11:04

Ik heb die Willem Vermeend sowieso niet zo hoog meer zitten na het verhaal van al z'n boeken..
https://www.google.com/search?q=Willem+ ... e&ie=UTF-8

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 12 jan 2019, 11:35

Robin schreef: 12 jan 2019, 09:50 Ik zie geen oplossingen?
Mike R32 schreef: 12 jan 2019, 10:06 Het is een analyse.

idd geen oplossingen wel een spot on analyse hoe en waarom de PvdA c.q. links Europa zich zelf geëlimineerd heeft.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Fernando » 12 jan 2019, 12:02

De koffie ging weer *proest* over het beeldscherm toen ik robot jetten z'n reactie op Twitter las over Dijkhoff; "Een man een man, een woord een woord... gtfoh

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 12 jan 2019, 12:09

Uiteindelijk wordt GL en D66 weggevaagd in verkiezingen als de burger doorheeft hoe duur dit uitpakt. Dan wordt het voor SP en PvdA de vraag of ze gaan roepen over millieu of koopkracht. Devils dilemma.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Wouter81 » 12 jan 2019, 12:20

1E1809B8-C1B9-4E52-AF58-CE1B28E81DCE.jpeg
1E1809B8-C1B9-4E52-AF58-CE1B28E81DCE.jpeg (859.22 KiB) 1170 keer bekeken

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 12 jan 2019, 12:31

tomgtr schreef: 12 jan 2019, 12:09 Uiteindelijk wordt GL en D66 weggevaagd in verkiezingen als de burger doorheeft hoe duur dit uitpakt. Dan wordt het voor SP en PvdA de vraag of ze gaan roepen over millieu of koopkracht. Devils dilemma.

Ook de VVD zal het merken, want het geblaat van Dijkhoff is vooral voor de electorale bühne, vooral ook voor de kiezer die dat sprookje gelooft. Dat zullen er niet veel zijn. Dijkhoff en daarmee de VVD heeft zich weldegelijk gecommitteerd aan het hoofddoel beperking CO2 emissie.

Ik schat in dat de goedgelovige VVD kiezer na de eventueel gewonnen verkiezingen gewoon een klimaat dolk in de rug gestoken krijgt.

Mijn advies als je niet dit klimaat geneuzel akkoord en bijkomende kosten wil; NIET op de VVD stemmen, links uiteraard al helemaal niet

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 12 jan 2019, 12:37

romo schreef: 12 jan 2019, 12:31
tomgtr schreef: 12 jan 2019, 12:09 Uiteindelijk wordt GL en D66 weggevaagd in verkiezingen als de burger doorheeft hoe duur dit uitpakt. Dan wordt het voor SP en PvdA de vraag of ze gaan roepen over millieu of koopkracht. Devils dilemma.

Ook de VVD zal het merken, want het geblaat van Dijkhoff is vooral voor de electorale bühne, vooral ook voor de kiezer die dat sprookje gelooft. Dat zullen er niet veel zijn. Dijkhoff en daarmee de VVD heeft zich weldegelijk gecommitteerd aan het hoofddoel beperking CO2 emissie.

Ik schat in dat de goedgelovige VVD kiezer na de eventueel gewonnen verkiezingen gewoon een klimaat dolk in de rug gestoken krijgt.

Mijn advies als je niet dit klimaat geneuzel akkoord en bijkomende kosten wil; NIET op de VVD stemmen, links uiteraard al helemaal niet
Dat denk ik ook. Maar ik noem het geen geblaat van Dijkhoff. VVD verlinkst een beetje en Dijkhoff is 'te rechts' voor de huidige koers van de


VVD....

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Fernando » 12 jan 2019, 13:10

Als er iets wel heel erg duidelijk is, is dat in aanloop van verkiezingen partijen als VVD ineens flink gaan lopen doen (ik sla die gasten bij oud en nieuw in elkaar, Erdogan is een lul enz enz) om na de verkiezingen weer schaterlachend op de oude voet door te gaan.
Waarschijnlijk willen ze het kabinet laten klappen, verkiezingen uitschrijven, Rutte opgehoepeld naar Brussel en Dijkhoff als 'fris nieuw gezicht' de no-nonsens Brabo uithangen om na de verkiezingen weer liters Perrier bij de wijn te doen en wij dan maar verzuchten 'dat dat nu eenmaal een parlementaire democratie is'. Ik heb het te lang en te vaak inmiddels gezien, maar zo schaamteloos doorzichtig als tegenwoordig nog nooit. Trap.Er.Niet.In.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 12 jan 2019, 13:17

Robin schreef: 12 jan 2019, 12:37
romo schreef: 12 jan 2019, 12:31
tomgtr schreef: 12 jan 2019, 12:09 Uiteindelijk wordt GL en D66 weggevaagd in verkiezingen als de burger doorheeft hoe duur dit uitpakt. Dan wordt het voor SP en PvdA de vraag of ze gaan roepen over millieu of koopkracht. Devils dilemma.

Ook de VVD zal het merken, want het geblaat van Dijkhoff is vooral voor de electorale bühne, vooral ook voor de kiezer die dat sprookje gelooft. Dat zullen er niet veel zijn. Dijkhoff en daarmee de VVD heeft zich weldegelijk gecommitteerd aan het hoofddoel beperking CO2 emissie.

Ik schat in dat de goedgelovige VVD kiezer na de eventueel gewonnen verkiezingen gewoon een klimaat dolk in de rug gestoken krijgt.

Mijn advies als je niet dit klimaat geneuzel akkoord en bijkomende kosten wil; NIET op de VVD stemmen, links uiteraard al helemaal niet
Dat denk ik ook. Maar ik noem het geen geblaat van Dijkhoff. VVD verlinkst een beetje en Dijkhoff is 'te rechts' voor de huidige koers van de


VVD....


Geblaat IMHO omdat Dijkhoff weet dat ie er niet onderuit komt, maar het wel als zodanig presenteert; gebakken lucht zo u wil

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten