Driving-Fun Expat topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door JP » 10 jan 2019, 14:24

HJ2 schreef: 10 jan 2019, 09:24 Ik heb jaren als Hollander in Limburg gewoond. Telt dat ook?
Nee

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door G Kolkman » 10 jan 2019, 15:09

indobesar schreef: 12 aug 2016, 13:10
G Kolkman schreef:Ik zit ondertussen dik 2 jaar aan de westkust in de US. Topervaring (ik vind het werk ook gewoon leuk dus dat helpt)! Ik heb wel de ambitie op termijn terug naar NL te komen maar heb er geen extreme haast mee. Vanuit automobiel oogpunt is het natuurlijk vooral leuk dat je een nieuwe V8 met handbak kunt rijden en je schaterlacht om 1:8 gebruik bij de pomp omdat ie voor 30-40 dollar (prijzen fluctueren wel een beetje) weer vol is. Ook ben je hier qua aanpassen veel vrijer maar dan moet je wel een shop hebben. Wielen die bv 10 cm buiten de wielkasten uitsteken, stalen bumpers, enorme herriepijpen: over het algemeen geen probleem. En het is bizar dat je met een blokje om rijden op pad mag met een combinatie van 10+ ton.

Verder is Portland een fijne plek om te wonen en de omgeving is ronduit schitterend. Het is wel een beetje een a-typische stad voor US-begrippen, behalve de ENORME hoeveelheid daklozen. Soms door geldgebrek, drugsgebruik, soms een keuze. Social security is hier wel duidelijk 'anders' in dat opzicht.

Amerikanen zijn verder geen onplezierig volkje om mee om te gaan hoewel ik wel een beetje in een bubble van bepaalde mensen zit. Het is wat dat betreft net zoals in NL: met sommigen kun je lezen en schrijven, anderen krijg je plaatsvervangende schaamte van.

Weet iemand eigenlijk of er moeilijk gedaan wordt als je 2 auto's wilt importeren onder de verhuisregeling? Waarschijnlijk het veiligst om e.e.a. direct bij de belastingdienst na te vragen maar wellicht heeft iemand er ervaring mee? Dit omdat het verschil in regels 'fors' is dus bekant elke auto die je hier koopt in NL je persoonlijk faillisement kan worden.
Zit je nog steeds in Hillsboro? :)

Mindere kanten van reizen vind ik de eenzaamheid. Zeker als je alleen op je hotelkamer zit. Contacten zijn er wel maar is oppervlakkig. Oost west, thuis best gaat voor mij altijd op.

Ik ben ondertussen weer een maand of 10 terug in Nederland. In de VS ook nog voor een jaar verhuisd naar Idaho. Ook een fantastische staat om te wonen. Lekker offroaden met de Jeep, beetje skien, beetje raften. Uiteindelijk was het project in de VS 'klaar genoeg' en is het terug komen. Was ik na 3.5 jaar ook wel een keer aan toe overigens al sluit ik voor de toekomst ook niks uit.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jan 2019, 20:08

Het lijkt me best leuk om eens een tijdje ergens anders te wonen en te werken. Alleen met een eigen autobedrijf gaat dat niet zo snel gebeuren. Of we moeten veel met export gaan doen :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jan 2019, 20:12

MartijnGizmo schreef: 10 jan 2019, 09:16 Mijn vriendin heeft voor d'r werk best wat met Belgen te maken, en ondanks dat je (soort van) dezelfde taal spreekt, zijn de cultuurverschillen soms groter dan veel Hollanders denken. :)
Dat is een heel groot verschil. Ik heb een korte periode bij Bridgestone gewerkt en het hoofdkantoor zit in Brussel. Ik werkte met een nieuwe bandenmanagement systeem en daar moest nogal eens wat aan gedaan worden.

In NL ben je gewend om recht voor zijn raap te zeggen en gewoon te zeggen hoe en wat. In Belgie moet je om alles heen praten om met een flinke omweg tot hetzelfde resultaat te komen. Soms erg vervelend als je iets snel geregeld wilt hebben.

Online
Zed240
Berichten: 2921
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Zed240 » 10 jan 2019, 20:33

Ik had die ervaring juist een beetje andersom. Tijdje bij een webshop gewerkt waarvan ongv. 1/3 van de omzet van België kwam. Als een klant (dacht) dat hij iets verkeerds of kapots had ontvangen belden ze je op en gingen er gelijk met gestrekt been in alsof je ze probeerde op te lichten. Nergens voor nodig natuurlijk aangezien er sowieso 14 dagen retourrecht op zat. :)

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door Vanos » 10 jan 2019, 21:02

Zoals wij Belgenmoppen hebben hebben ze hier ook Nederlandermoppen. Die gaan allemaal over zuinigheid en gierigheid. Ik heb al horen zeggen: 'Als een Nederlander je niet in het zak heeft gezet (vertaling: opgelicht/bedrogen) dan is hij dat gewoon vergeten'. Of: 'Onze nationale identiteit is dat we géén Nederlanders zijn'. Er is dus zeker een dosis anti-Nederlanders-sentiment.

Maar culturele stereotypen zijn me niet veel waard. Het zijn individuele mensen die tellen, en daar kan ik stuk voor stuk prima mee opschieten :).

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Driving-Fun Expat topic

Bericht door alt » 11 jan 2019, 11:17

Ik heb veel klanten in België gehad & Hollanders is een gewild onderwerp bij de Belgen.
Maar wat de Belgen niet schijnen te weten, dat in de 17e eeuw de helft van de zuidelijke Nederlanders "dat zijn nu veel al de aanhangers van van der Staaij" gevlucht zijn naar de noordelijke Nederlanden. Kijk maar eens naar de achternamen van veel Nederlanders dan zie je veel Belgische namen in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Fabian, GRzep, Joost H., k33z, Peter-Paul, R728i en 164 gasten