[E36]M3 onderstel vraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door GTRene » 13 feb 2014, 22:05

iemand ervaring met die BC Racing coilovers?

leuk geprijst en je krijgt meteen nwe topmounts e.d. er bij...

verder mooie afstelling, de veren kun je voorspannen en dan de poot in of uit draaien om te verlagen/verhogen zodat je veer nooit los komt te hangen en je dus geen hulpveer nodig hebt waardoor het anders nog dichter bij de band uit komt.

Ook veel mooi afgeschermd en of beschermt zoals bv die achterveren winding en of de zuigerstangen e.d. en die verstelbare topmounts etc.
Nu komt het bij bv de M3 of Z3M dan wel in het midden te staan, maar dat kleine beetje minder caster zal wel meevallen ( t.o.p. van M topmounts)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 13 feb 2014, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Joy » 13 feb 2014, 22:06

@bilkert, op mijn auto niet bijster veel. Bas Roos heeft de set als proef gemonteerd bij kilometerstand 126.000 en die is blijven zitten tot pakweg 145.000 km. Tel daar de kilometers bij op die Niels ermee heeft gereden en dan weet je het totaal.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Niels » 13 feb 2014, 22:46

Ik heb er hooguit een paar duizend kilometer mee gereden, max. 5000 denk ik. Op zich vond ik het niet zo'n hele gekke set maar zou toch voor KW kiezen, qua balans is de Z3 met KW gewoon veel beter voor elkaar dan de M3 met de 1150 set was. Na jouw keuze voor origineel Sachs met Eibach neigde ik ook die kant op maar dat was het dus ook niet Joy? Misschien maar een nieuwe KW set t.z.t. onder de Z3 schroeven....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Joy » 13 feb 2014, 22:49

Standaard dempers moeten eigenlijk gewoon met standaard veren worden gereden. Ook al geeft Eibach aan dat ze geschikt zijn voor originele toepassing, ze forceren de demper buiten zijn juiste werkgebied wat vrijwel altijd ten koste gaat van comfort en levensduur.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door indobesar » 13 feb 2014, 22:59

Is Eibach Pro Street kit niet interessant? Bertikipedia rijdt er mee op een E36 M3 en Kot op een E36 328i. Beide zijn erg enthousiast volgens mij.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 13 feb 2014, 23:00

Leuk, demperruil! :mrgreen:

We bewaren hem even tot het beter weer wordt. De M3 staat nog geschorst stof te vangen in de garage. De Focus RS is ook voorzien van Sachs (andere auto, andere combi weliswaar), maar ik heb niet het idee dat ze daar te kort komen. Sterker nog, de vering/demping is zelfs meer in balans en rustiger dan bij de M3. Maar goed, kan te maken hebben met slijtage, rubbers, wagengewicht, veersterktes en weet ik het wat. Vandaar dat ik ook op de Sachs uit kwam voor de M3.

KW V1 heb ik onder de WRX gehad. Werkelijk waar als op rails, maar echt KNETTERhard. Zou ik niet snel weer doen.
Laatst gewijzigd door Vlokmans op 15 feb 2014, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Niels » 13 feb 2014, 23:49

Goed om te weten, de V2 die onder de Z3 zit is wel stevig qua vering maar zeker niet kneiterhard. Moet dus wel een V2 worden dus.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door GTRene » 14 feb 2014, 00:12

Niels schreef:Goed om te weten, de V2 die onder de Z3 zit is wel stevig qua vering maar zeker niet kneiterhard. Moet dus wel een V2 worden dus.
de stoel veert ook mee ;-)
maareuh, idd achter zijn die sowieso niet hard, voor best wel, maar in de Z3 goed te doen, verder schijnbaar best goed spul, dat van jouw zal er ook al zo'n 12 jaar oid in zitten, bij die van mij ook zoiets, bijna 11 jaar (Juli) :mrgreen:

Daarom wil ik eigenlijk toch een keer wat fris, ook al zijn ze niet lek oid en rijd ik maar weinig, 100 % zijn ze zeker niet meer, dat kan beter, das net het verschil in extremere situaties en dus ook veiliger/fijner :df:

of dit jaar of volgend jaar ofzo, doordat ik te weinig rijd en zo niet op 'vreemde' wegen kom en dus minder in situaties kom waar je die bijna 100% nodig hebt...en dus je er niet zo snel aan denkt en of stoort, daar waar ik rijd valt het eigenlijk niet op, maar denk dat je toch ook daar het verschil zal merken met vers spul.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Niels » 18 feb 2014, 22:54

Joy, hoe verhoud zich de B6/B8 set onder Thommy zijn Z4 tot wat je tot nu toe onder de M3 hebt gehad? Ben wel benieuwd of er grote verschillen in comfort tussen zitten. Op zich vind ik de B6/B8 demper wel een mooie maar ik ben bang dat het qua comfort niet veel brengt t.o.v. de KW set.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Joy » 18 feb 2014, 23:01

Dat voelt (voor mij althans) vrij hard aan. Bilstein gebruikt een monotube demper waar Koni of Sachs twintube toepast. Monotube is vrijwel altijd meer oncomfortabel maar reageert een stuk sneller. Twintube laat meer beweging (comfort) toe maar is uiteindelijk minder scherp. Net wat je voorkeur heeft.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Tom van H. » 18 feb 2014, 23:18

Mocht het iemand interesseren: heb nog een compleet (gebruikt) Moton onderstel voor e36 liggen, 2-weg met externe reservoirs en camber plates.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Jesper » 18 feb 2014, 23:21

Joy schreef:Dat voelt (voor mij althans) vrij hard aan. Bilstein gebruikt een monotube demper waar Koni of Sachs twintube toepast. Monotube is vrijwel altijd meer oncomfortabel maar reageert een stuk sneller. Twintube laat meer beweging (comfort) toe maar is uiteindelijk minder scherp. Net wat je voorkeur heeft.
Mijn ervaring met koni (geel) is juist dat deze minder comfortabel aanvoelt dan een b6/8, beide onder dezelfde e30 gereden. Dit terwijl de wagen met koni's bij pittig bochtenwerk meer op één oor lag.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 00:37

We gaan het mee maken. :D Over een week weet ik meer. Is het niks dan gooi ik het er net zo hard weer af.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 19 feb 2014, 18:02

Hou ons op de hoogte :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 06 jan 2019, 10:13

*kuch* stof er af *kuch*

Ondertussen al een aantal jaren verder, en ik ben benieuwd of er nog nieuwe inzichten zijn met betrekking tot de onderstelopties voor de e36 M3. Heb nu ook uit eerste hand ervaring opgedaan met de B12 set en ben niet onverdeeld enthousiast. De auto gaat in eerste instantie inderdaad wat omlaag (wat voor mij niet hoeft) en ik vind de set eigenlijk ook net wat te hard. Anderzijds rij ik er ook geen 40k km per jaar mee, dus ik moet die afweging nog eens overdoen wellicht.

Hoe dan ook, ik zoek dus geen verlaging (of als het niet anders kan, echt minimaal), enige mate van comfort en vooral veel minder bodyroll en misschien nog wel het allerbelangrijkste, een directere voorkant. Ik kom dan zelf uit op OEM dempers met dikkere stabi's en eventueel nog een extra brace op de vooras. Echter, BMW rekent alleen al voor een setje dempers ruim 1000 piek en dat is nog zonder overige aanbouwdelen, rubbers, schroefjes, topmounts en weet ik het wat. Beetje te gek als je het mij vraagt.

Het is geen auto voor circuitgebruik overigens, op z'n beste dagen (en die van mij :tooth: ) hooguit fast road.

Ik lees graag ideeën en suggesties van anderen!

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Flamman » 06 jan 2019, 11:08

Ik ben van mening dat voor wat jij zoekt de Bilstein B12 set de beste optie is.
Deze kun je uiteraard nog aanvullen met sterkere/afstelbare stabi’s.

Schroefsets van goede kwaliteit kosten significant meer geld en zul je op jou smaak moeten laten bouwen met een relatief zachte veer en dito demping.

Ik rijd zelf met Intrax 1K2 black titan op mijn e36 M3, mijn veersterkte is voor jou veel te hard maar in een bocht gaat de auto echt leven en blijft prachtig staan dat vind ik fijn.

Op mijn dagelijkse e36 323ti rijd ik ook op de B12 set, heerlijke combi, beter dan origineel en niet te hard voor de woonwijk.
Beter kun je voor dit geld niet krijgen m.i.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Crookie » 06 jan 2019, 11:14

Oem spec dempers en veren aftermarket (dus bilstein/sachs) nemen evt?

Na wat speurwerk komt er bilstein b8 uit of de sachs versie van ca. 150 eu

https://www.fcpeuro.com/products/bmw-st ... 36-312-253

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Mark 320iS » 06 jan 2019, 11:39

Onderstellen, altijd lastig omdat de meeste mensen slechts ervaring hebben met 2 sets, namelijk origineel en de set die ze erna erop gezet hebben... Ik heb op mijn e46 m3 altijd een Bilstein B12 gehad en dat vond ik altijd een uitstekende set voor straatgebruik, zou ook mijn keuze zijn in jouw geval. Als je die B12 te hard vind zou je eens voor een B6 demper icm een originele veer kunnen gaan, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Het zou alleen zomaar kunnen zijn dat je de B6 dan weer comfortabel genoeg vind, maar dat die niet voldoet aan de andere eisen die je stelt, daar kom je alleen pas achter als je het erop hebt...

Onder mijn auto komt nu een KW competition 3 set die toevallig via Dick te koop kwam. KW heeft ook een 'street comfort' schroefset, volgens mij heeft Wouter die op zijn Golf GTI, je zou hem eens naar zijn ervaringen kunnen vragen. Ik heb alleen geen idee die ook voor de e36 beschikbaar is.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 06 jan 2019, 12:29

Allereerst dank voor de input mannen! Ik snap de complexiteit van onderstellen prima, dat is ook lastig. Enerzijds is het referentiekader beperkt, anderzijds, wat is "hard/zacht"? Lees daarom graag de ideeën en bevindingen van anderen, om het eigen gevoel zo wat concreter te maken.

B12 is zeker de rationele/verstandige/ruim beproefde keus.

Andere optie is het behoud van de originele veren met B6, danwel Sachs bijvoorbeeld. B6, zo lees ik onder andere in dit draadje, zou "hard" zijn. Anderen reppen over "veel betere" kwaliteit van Bilstein ten opzichte van Sachs. Er zit ook best een prijsverschil tussen de twee overigens, maar dat is slechts een deel van deze vergelijking. B4 is volgens mij niet leverbaar voor de e36 M3.

KW Street Comfort vind ik niet voor de e36 M3 overigens, maar qua omschrijving leest het wel lekker. Ik vind het echter wat lastig te geloven, omdat schroefsets (in mijn ervaring) harder zijn dan non-schroefsets, ongeacht de retoriek en marketing-fugazi.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door 328Ti » 06 jan 2019, 14:02

Wat Mark zegt: b6 dempers icm oem m-tech veren. Heerlijke comfy setup en stevig wanneer het moet. Let wel dat je aan voorzijde de “einrohr” dempers pakt (dikke zuigerstang) ipv “zweirohr” b6 dempers. Dat is aanzienlijk mindere bilstein feel.

Groeten Jans

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Crookie » 06 jan 2019, 15:36

Gelijk een rondje stabi rubbers mee vervangen of een nieuwe rollbar set monteren :-)

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 06 jan 2019, 15:56

Verse ARB-rubbers is bijna een no-brainer, maar het hellend vlak komt inderdaad al snel in zicht: de dikkere stabi's :D

Onderscheid tussen ein- und zweirohr in de B6 was ik nog niet op gestuit, goed om te weten.

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door vester86 » 06 jan 2019, 19:02

B6 zijn dezelfde dempers als nu in je B12/eibach kit, maar dan geschikt voor langere veren. in je B12 kit zitten B8 dempers die voor (subtiele) verlaging geschikt zijn.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door ///Joost » 07 jan 2019, 09:50

Ik had Koni geel icm originele veren op de E36 M3 toentertijd. Dat was ook een prima combinatie voor op straat. Maar goed, ik heb verder ook geen echt vergelijk gemaakt met andere dempers, zoals hierboven al aangehaald wordt.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E36]M3 onderstel vraag

Bericht door Vlokmans » 09 okt 2019, 14:53

Tijd voor een update: ik heb de knoop doorgehakt en ben voor Bilstein B6 gegaan.

Zijn vorige week gemonteerd en heb vandaag een eerste fatsoenlijke rit van om en nabij de 200km gemaakt. De eerste indruk is zonder meer positief: de auto ligt beduidend beter. Uiteraard zijn ze steviger dan de 11 (?) jaar oude Koni geel die er onder vandaan kwamen, maar in combinatie met de standaard veren is het niet te hard, te laag of te stuiterig.

Er zijn meerdere zaken uitgevoerd aan het onderstel, zodat ik lastig kan zeggen welk element nu welk effect sorteert. Door omstandigheden heb ik eerst een X-brace laten monteren, met nieuwe OEM ARB-rubbers voor en achter. Dit gaf al merkbaar meer stevigheid en een wat strakkere vooras. Het was het nog steeds niet helemaal, omdat de PS3's hun beste tijd gehad hadden en omdat, zo bleek tijdens montage van de Bilsteins, een boutje op het subframe los was gekomen, net als dat wat bouten die de schokker op de fusee hielden bij lange na niet zo vast zaten als bedoeld. Dit gaf met sturen op lagere snelheid een duidelijk hoorbare tik en zal ook niet hebben bijgedragen aan de stijfheid. Ook de toplagers achter zijn vernieuwd en er zijn Z3 verstevigingsplaatjes geplaatst. Geen idee of dit een merkbare verandering in weggedrag heeft opgeleverd, maar het wordt meer gedaan en geeft een extra stukje stevigheid aan de veertorens.

Verder zijn de PS3's vervangen door verse Hankook Ventus S1 Evo 2's, afgetopt met een goede uitlijning.

Sturen is nu een stuk directer, er zit veel minder vertraging tussen stuurbeweging en uiteindelijke wielbeweging. De nieuwe banden zijn om te beginnen een stuk stiller en ook nog eens veel communicatiever. In combinatie met de schokbrekers voel ik nu veel beter wat er onder de banden door gaat, zowel in stuur als stoel. Zodanig dat ik er echt aan moet wennen, omdat oneffenheden in en op het wegdek veel meer worden doorgegeven: ik voel meer trillingen in de auto. De weg was wat nat, maar de Hankooks lijken goede grip te geven en te communiceren. Zal nog bezien hoe dat zich met de kilometers ontwikkelt. De wegligging is zoals gezegd voor wat de schokbrekers betreft veel rustiger en samenhangender, de overall feel is veel meer "planted" en steviger, zonder dat het knetterhard is. Het stuurgevoel is voller, directer en steviger, simpelweg beter. Lang verhaal kort, voor mijn doeleinden (straatgebruik met af en toe circuit en behoud van wat comfort) zijn de Bilstein B6'en een uitstekende keus.

Rest me nog een kort woord van dank voor Roger en Brana Boulonge, die de werkzaamheden hebben uitgevoerd. Het zijn niet alleen petrolheads, maar ze zijn ook erg fijn in de omgang en communicatie. Ik laat mijn auto met een goed gevoel bij ze achter; dank mannen, en tot de volgende keer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn_bmw, Thomas H en 48 gasten