Hot Hatch uit de nineties en zero's
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Relatief zuinig? 1:10 doet mijn Alpina V8 ook... (Ik mijd wel korte ritjes, dus relatief veel warm)
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Dat vind ik wel heel netjes voor zo'n niet al te moderne en opgepepte V8. Warm en constante snelheden do the trick maar dan nog, ik haal met de Z3M niet....
Nee hoor gelukkig niet. Tot op heden 1 op 14, iets minder positief dan de bc aangeeft....
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Dum maakt ie wel waar in ieder geval.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Ze hebben er zelfs een liedje over gemaakt.
https://youtu.be/QlLTPbQ0K4c
https://youtu.be/QlLTPbQ0K4c
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Ik geef deze weer even een slinger. Is dat nodig, jazeker.
Ik ben namelijk van plan om mijn 2de hot hatch (naast de CLIO RS182) te kopen. Sinds bij ons thuis de werksituatie anders is geworden zijn 2 grote auto´s voor de deur niet meer nodig. Dit houd in dat onze Smax eruit kon en inmiddels is verkocht. Mijn E39 525D touring doet het uitstekend tijdens familietrips en hebben nu enkel een 2de auto nodig voor de 10.000 kilometer dat het goed uitkomt.
Wat is belangrijk:
- 5 deuren
- Max 12K maar minder mag ook
- Handbak
Shortlist met 1 topfavoriet namelijk
Renault Megane 2 RS
en dan
130i of misschien en 120i
Golf 5 of 6 GTI
Polo GTI
Seat Leon Cupra
e9x 325i/330i met handbak
e90 320si
Die Megane is een beetje "love it or hate". Ik zit aan de love it kant en daarbij schijnt het een fantastisch sturende auto te zijn. Ik heb er zelf nooit mee gereden maar heb zelf een Clio RS en daaruit merkt ik dat Renault het wel begrijpt. Wil eerst een paar keer met zo'n ding rijden maar mits die een grote teleurstelling is het voor 80% zeker dat het een Megane RS gaat worden.
Nu even naar de lezers. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Megane RS en zijn er aandachtspunten. Suggesties of pleidooien voor de andere auto’s in de shortlist zijn natuurlijk ook welkom. En auto's die niet in de shortlist staan ook......
Deze twee Megane RSen staan op de nominatie
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renau ... cldtidx=46
https://link.marktplaats.nl/m1346080679
Ik ben namelijk van plan om mijn 2de hot hatch (naast de CLIO RS182) te kopen. Sinds bij ons thuis de werksituatie anders is geworden zijn 2 grote auto´s voor de deur niet meer nodig. Dit houd in dat onze Smax eruit kon en inmiddels is verkocht. Mijn E39 525D touring doet het uitstekend tijdens familietrips en hebben nu enkel een 2de auto nodig voor de 10.000 kilometer dat het goed uitkomt.
Wat is belangrijk:
- 5 deuren
- Max 12K maar minder mag ook
- Handbak
Shortlist met 1 topfavoriet namelijk
Renault Megane 2 RS
en dan
130i of misschien en 120i
Golf 5 of 6 GTI
Polo GTI
Seat Leon Cupra
e9x 325i/330i met handbak
e90 320si
Die Megane is een beetje "love it or hate". Ik zit aan de love it kant en daarbij schijnt het een fantastisch sturende auto te zijn. Ik heb er zelf nooit mee gereden maar heb zelf een Clio RS en daaruit merkt ik dat Renault het wel begrijpt. Wil eerst een paar keer met zo'n ding rijden maar mits die een grote teleurstelling is het voor 80% zeker dat het een Megane RS gaat worden.
Nu even naar de lezers. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Megane RS en zijn er aandachtspunten. Suggesties of pleidooien voor de andere auto’s in de shortlist zijn natuurlijk ook welkom. En auto's die niet in de shortlist staan ook......
Deze twee Megane RSen staan op de nominatie
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renau ... cldtidx=46
https://link.marktplaats.nl/m1346080679
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Sowieso ff rijden. Ik heb een zwak voor de Megane RS en ben niet heel veel ellende tegen gekomen, tenminste... niet meer dan voor andere merken auto's. Met een 5 voor een E9X kijken lijkt me niet echt zinvol. De 130i is het lekkerste van het lijstje imho maar met 12k zijn er zat opties
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
MARTIJN!!!!!!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Mazda 3 MPS:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/maz ... ousPage=lr
Ford Focus ST
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... ousPage=lr
Ik kijk zelf best vaak naar zo'n MPS, 4 wielaandrijving staat me nog een beetje tegen. Anders denk ik de 130i, maar die is toch weer een stuk duurder gemiddeld.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/maz ... ousPage=lr
Ford Focus ST
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... ousPage=lr
Ik kijk zelf best vaak naar zo'n MPS, 4 wielaandrijving staat me nog een beetje tegen. Anders denk ik de 130i, maar die is toch weer een stuk duurder gemiddeld.
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Leuke zoektocht Reind, ga ik volgen. Allemaal interessante auto's waar ik mij ook wel eens wat in verdiept heb.
Polo GTI blijkt motorisch een ramp te zijn volgens internet. Lees veel negatieve ervaringen, advies is vaak met een grote boog omheen lopen. Het is niet of, maar wanneer je motorische problemen krijgt.
Seat Leon Cupra is best aantrekkelijk uit Duitsland te halen. Voor zover ik mij heb ingelezen zijn ze redelijk betrouwbaar, veel tuningspotentie. Facelift model (vanaf 2009) heeft een wat frisser dashboard. Weet niet hoe erg het inlaat traject vervuild kan worden ivm direct ingespoten motor.
Mazda 3 MPS is ook tof. De hatchbak was dacht ik voorwiel aandrijving. Mazda 6 MPS is 4WD.
Ik heb ook een zwak voor een Megane 2 RS. Tijd terug zag ik er 1 rijden in die knalgele kleur, echt ontzettend tof. Een Cupra zou toch mijn keus zijn. Gevoelsmatig is dat een wat betere allrounder (en zitpositie wat beter). Edit: Hoewel een 130i ook wel gaaf is. Heb je FWD- en RWD speelgoed!
Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen!
Polo GTI blijkt motorisch een ramp te zijn volgens internet. Lees veel negatieve ervaringen, advies is vaak met een grote boog omheen lopen. Het is niet of, maar wanneer je motorische problemen krijgt.
Seat Leon Cupra is best aantrekkelijk uit Duitsland te halen. Voor zover ik mij heb ingelezen zijn ze redelijk betrouwbaar, veel tuningspotentie. Facelift model (vanaf 2009) heeft een wat frisser dashboard. Weet niet hoe erg het inlaat traject vervuild kan worden ivm direct ingespoten motor.
Mazda 3 MPS is ook tof. De hatchbak was dacht ik voorwiel aandrijving. Mazda 6 MPS is 4WD.
Ik heb ook een zwak voor een Megane 2 RS. Tijd terug zag ik er 1 rijden in die knalgele kleur, echt ontzettend tof. Een Cupra zou toch mijn keus zijn. Gevoelsmatig is dat een wat betere allrounder (en zitpositie wat beter). Edit: Hoewel een 130i ook wel gaaf is. Heb je FWD- en RWD speelgoed!
Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen!
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Voor onder de 12k de 130i van Nick kopen : viewtopic.php?f=55&t=36904
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Arthursx schreef: ↑03 jan 2019, 13:18 Voor onder de 12k de 130i van Nick kopen : viewtopic.php?f=55&t=36904
Wat is belangrijk:
- 5 deuren
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
I'm sorry
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
3 MPS vaak ketting/nokkenasverstellers versleten ben je ook gelijk 2/2500,- armer.
Qua performance niet in de buurt van je genoemde rijtje maar een 5-deurs Peugeot 307 Feline (177pk) is ook wel leuk en zijn vaak voor weinig te koop(vanaf +- 3k)
Qua performance niet in de buurt van je genoemde rijtje maar een 5-deurs Peugeot 307 Feline (177pk) is ook wel leuk en zijn vaak voor weinig te koop(vanaf +- 3k)
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Leon Cupra 1P. Betere rijeigenschappen dan een Golf GTI, S3 motor dus makkelijk te tunen naar 350 pk, 5drs en best een mooi design.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
De 130i is eigenlijk de beste keuze. Een nette zal ook niet zoveel meer afschrijven en een genot om mee te rijden. Ik wil alleen niet meer dan 12,5K uitgeven. En dan moetje aan de onderkant van de 130i markt shoppen en dat staat me een beetje tegen.
Leon is gaaf en ga daar ook maar eens naar kijken. Vind het wel een beetje een schreeuwerige auto qua uiterlijk. Dit is wel een gave https://link.marktplaats.nl/m1357285923
Mazda alleen in het zwart en met een Ford heb ik niet zoveel. Ik ben blij dat de Ford Smax weg is.
Leon is gaaf en ga daar ook maar eens naar kijken. Vind het wel een beetje een schreeuwerige auto qua uiterlijk. Dit is wel een gave https://link.marktplaats.nl/m1357285923
Mazda alleen in het zwart en met een Ford heb ik niet zoveel. Ik ben blij dat de Ford Smax weg is.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Ik heb deze kleur gehad, echt een mooie kleur.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/seat- ... 0d24b2b3ef
https://www.autoscout24.nl/aanbod/seat- ... 0d24b2b3ef
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... thirdparty
Jammer, geen 5 deuren.
Ik vind het 1e model Leon Cupra ook nog steeds een leuke auto. Destijds nieuw van genoten hoe goed dat op de weg lag.
Jammer, geen 5 deuren.
Ik vind het 1e model Leon Cupra ook nog steeds een leuke auto. Destijds nieuw van genoten hoe goed dat op de weg lag.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
De Leon cupra is in Duitsland inderdaad een stuk goedkoper. Het lijkt dat je voor rond de 11K zelfs een Cupra R voor de deur kan hebben staan. https://suchen.mobile.de/auto-inserat/s ... n=parkItem
Dat is interessant.....
Dat is interessant.....
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Leuk topic! Van de Megane II RS schijnt dat je de na facelift moet hebben die stuurt een stuk beter heb ik uit de reviews van destijds opgestoken. Ik heb in 2008/9 eens een proefrit in een Trophy gemaakt, ding liep als een malle en lag als een plank, mijn referentie qua snelle auto's was wel iets anders dan nu. Liever nog een R26 trouwens, die heeft ook een sper.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Wanneer is de megane rs dan gefacelift. Ergens in 2006 ofzo?
deze is ook erg mooi https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
precies zoals ik hem wil. Alleen kilometers wat hoog maar prijs is wel scherp
deze is ook erg mooi https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
precies zoals ik hem wil. Alleen kilometers wat hoog maar prijs is wel scherp
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
budget toch maar iets oprekken. Heeft heerlijke modificaties
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Zo, die 130i is wel mooi! Kan vast nog wel wat vanaf. De Megane II heeft inderdaad in 2006 een facelift gehad, je kunt hem uiterlijk het makkelijkst herkennen aan de andere gril naast de koplampen, die loopt dan in lijn met de koplampen naar beneden in plaats van horizontaal.
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
Megane 2RS is een hele leuke auto. De balans tussen dagelijkse bruikbaarheid en rijplezier is goed voor elkaar. De motor (stofzuiger) is koppelrijk waardoor je de auto lui kan schakelen. Bij 2000rpm door naar het volgende verzet is geen probleem. Dit maakt de auto fijn in dagelijks verkeer. Het andere karakter van de auto is dat het volle vermogen ook vrij hoog in de toeren vrij komt. Het motortje sleurt lekker door tot de 6K rpm. Tot de 170-180 is het dan ook een snelle auto te noemen, daarboven gaat het tuinhuisjesprofiel van de koets parten spelen. Dit merk je overigens ook in het verbruik. Rij je veel korte stukjes reken dan op 1:10 gemiddeld. Tokkel je lekker 120 cruise control dan zal het verbruik rond de 1:12 liggen. Je zal overigens ook merken dat de 2RS op de snelweg niet uitdaagt tot hard rijden. Op landwegen is dat een ander verhaal.
In de UK zijn veel onderdelen nieuw voor een habbekrats te koop. Nieuwe dempers rondom, R26 cup chassis altijd nemen, zijn een keer 200 euro. Cup Chassis Eibach veren zijn vrij duur maar iedere cent waard. Ik heb heel wat auto's gereden en het standaard R26 onderstel is echt weergaloos. Bespaar je de moeite een meer circuitgeorienteerd onderstel te kopen. Daarmee haal je de ziel, het speelse karakter uit de auto en geeft alleen maar verdriet en ergernis. Helemaal als je het spul weer moet vervangen, dat is op de vooras een flinke klus.
Vooras is overigens echt een huzarenstukje. Serieus mooi ontwikkeld door die Fransozen maar daarom ook wel onderhoudsgevoelig. Lees je goed in en als je dempers vernieuwd pak dan meteen alles mee. Ook de draagarm fusseekogel, voorste- en achterste bus vernieuwen. Tip: Koop voor de achterste bus powerflex paars. De originele harde ''R26'' rubber bussen vind je after market nergens.
Twee rechter handen zijn wel een pre want het blijft Frans en het is toch 10 jaar oud, kleine ergerlijke dingen gaan kapot. Maar volgens mij ben je knap handig dus dat moet wel goed komen.
Wat je kan overwegen is een 5 deurs RS kopen voor weinagh (geen courante wagens en inmiddels oud) en in de UK een R26 bak met sper kopen. Naar mijn mening de centen dubbel en dwars waard. Origineel R26 cup chassis met eibach veren en sperretje en je stuurt je familie hatch met krankzinnige snelheden op de centimeter nauwkeurig over kletsnatte landwegen.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=KIm4r7w0qD0&[/YouTube]
''The R26.R, it is the GT3RS of the hot hatches.'' Maakt de R26 de GT3.
Dit is die van mij:
In de UK zijn veel onderdelen nieuw voor een habbekrats te koop. Nieuwe dempers rondom, R26 cup chassis altijd nemen, zijn een keer 200 euro. Cup Chassis Eibach veren zijn vrij duur maar iedere cent waard. Ik heb heel wat auto's gereden en het standaard R26 onderstel is echt weergaloos. Bespaar je de moeite een meer circuitgeorienteerd onderstel te kopen. Daarmee haal je de ziel, het speelse karakter uit de auto en geeft alleen maar verdriet en ergernis. Helemaal als je het spul weer moet vervangen, dat is op de vooras een flinke klus.
Vooras is overigens echt een huzarenstukje. Serieus mooi ontwikkeld door die Fransozen maar daarom ook wel onderhoudsgevoelig. Lees je goed in en als je dempers vernieuwd pak dan meteen alles mee. Ook de draagarm fusseekogel, voorste- en achterste bus vernieuwen. Tip: Koop voor de achterste bus powerflex paars. De originele harde ''R26'' rubber bussen vind je after market nergens.
Twee rechter handen zijn wel een pre want het blijft Frans en het is toch 10 jaar oud, kleine ergerlijke dingen gaan kapot. Maar volgens mij ben je knap handig dus dat moet wel goed komen.
Wat je kan overwegen is een 5 deurs RS kopen voor weinagh (geen courante wagens en inmiddels oud) en in de UK een R26 bak met sper kopen. Naar mijn mening de centen dubbel en dwars waard. Origineel R26 cup chassis met eibach veren en sperretje en je stuurt je familie hatch met krankzinnige snelheden op de centimeter nauwkeurig over kletsnatte landwegen.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=KIm4r7w0qD0&[/YouTube]
''The R26.R, it is the GT3RS of the hot hatches.'' Maakt de R26 de GT3.
Dit is die van mij:
- Bijlagen
-
- microMsg.1523523379806.jpg (720.96 KiB) 2051 keer bekeken
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's
R26 cup chassis? Daarbij moet ik denken aan de carrosserie van een auto maar dat strookt niet echt met de rest van het verhaal...
Edit:
Mis de anti roll bar in jouw verhaal, bedoel je dat dus?
Edit:
https://www.carsales.com.au/editorial/d ... -r26-5553/Renaultsport's Cup chassis pack, comprising stiffer springs, uprated dampers and a 10 percent stiffer rear anti-roll bar (a $2000 option on five-door 225s), is also standard.
Mis de anti roll bar in jouw verhaal, bedoel je dat dus?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], EvdP, Joost H., krentenbol, Mark 320iS, Tom V en 366 gasten