Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 03 jan 2019, 12:13

Afbeelding

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 03 jan 2019, 12:15

Dat toontje van markm doet me denken aan de huidige politiek, zeg maar de Jesses en Robbies van deze wereld. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 03 jan 2019, 12:23

Mike R32 schreef: 03 jan 2019, 12:15 Dat toontje van markm doet me denken aan de huidige politiek, zeg maar de Jesses en Robbies van deze wereld. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan.
No problem met wat fijnstof is dat zo opgelost :angel:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 03 jan 2019, 12:24

Maar een vergelijkbare electro wagen weegt niet meer dan 10-15% dan z’n bezine tegenhanger. Ik denk dat die fijnstof van banden wel meevalt. Toevallig een bron/test van? (Eentje die niet een tesla met een up vergelijkt 😝)

En banden techniek, accu techniek staat ook niet stil...helemaal nu niet meer. Een electrisch ecosysteem is veel efficienter dan benzine/diesel. Helemaal als straks stroom nog efficienter en meer uit de natuur gehaald kan worden.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, de verbrandingsmotor heeft ook de nodige evolutie doorgemaakt.

Ik vind het allemaal wel een goede verbetering. Alleen de snelheid waarmee (en vooral de kosten) het nu door de mensch hun strot word gedouwd ben ik fel op tegen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 03 jan 2019, 12:26

Als je echt denkt dat diesels meer vervuilen dan een steen of bruinkoolcentrale ben je voor mij al geen serieuze gesprekspartner meer want dan begrijp je er echt helemaal niks van.

Ik heb trouwens wen interieurfilter, wat kan mij die voetganger nou schelen..
Laatst gewijzigd door Luco op 03 jan 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 03 jan 2019, 12:33

Elektrisch rijden nodigt ook uit tot meer gebruik. Mensen zullen minder vaak de fiets pakken, de drukte op de wegen zal zeker toenemen en files kosten geld.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Alfata » 03 jan 2019, 12:38

WJ schreef: 03 jan 2019, 12:24 Maar een vergelijkbare electro wagen weegt niet meer dan 10-15% dan z’n bezine tegenhanger. Ik denk dat die fijnstof van banden wel meevalt. Toevallig een bron/test van? (Eentje die niet een tesla met een up vergelijkt 😝)

En banden techniek, accu techniek staat ook niet stil...helemaal nu niet meer. Een electrisch ecosysteem is veel efficienter dan benzine/diesel. Helemaal als straks stroom nog efficienter en meer uit de natuur gehaald kan worden.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, de verbrandingsmotor heeft ook de nodige evolutie doorgemaakt.

Ik vind het allemaal wel een goede verbetering. Alleen de snelheid waarmee (en vooral de kosten) het nu door de mensch hun strot word gedouwd ben ik fel op tegen.
Hoeveel zwaarder een elektrische auto precies is, is lastig te zeggen. Maar een Tesla model S weegt 2155kg. Een 520i sedan weegt 1505kg. Dat is 40% meer t.o.v. de BMW.

Overigens is de rekensom van bandenverbruik en daarmee gepaard gaande fijnstof niet zo ingewikkeld hoor:

205/55 R16 banden ter voorbeeld wegens meest gebruikt in Nederland:
Omtrek band: net geen 2 meter, 20,5cm breed
6mm profiel wat tijdens levensduur wordt verbruikt
30% van oppervlakte band bestaat uit profiel
Oftewel: 1700cm³
Gemiddelde gewicht autoband: 0,92 gram per cm3
Betekent per band: 1,5kg slijtage tijdens 50.000km
4 banden is 6kg slijtage

Ik vind je gedachtegang een hele leuk, maar vind feiten toch wat belangrijker. Ik zeg niet dat we niet naar een andere toekomst moeten, maar het probleem met veel nieuwe technieken is dat de uitstoot verplaatst wordt van gebruik naar productie. Dat laatste hoor je niemand over, omdat de eindgebruiker mooi kan deugen. Dat tijdens de productie minstens dezelfde uitstoot plaatsvindt, of soms zelf meer (of kinderarbeid), daar hoor je niemand over, want ja, tegen de buurman hoef je enkel te vertellen hoe goed je elektrisch rijdt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 03 jan 2019, 13:01

Ik vind een 4wd tesla geen vergelijk met een 520i. Hehe

De uitstoot verplaatsing is idd nu nog een ding maar zoals gezegd komt daar ook verandering in.
Ik vind het gewoon te makkelijk om nu een techniek die in kinderschoenen staat zomaar opzij te zetten.

Vind het ook wel een beetje lachwekkend dat DF zich nu opeens zorgen maakt over kinderarbeid.. Dat gebeurd al kweet niet hoelang maar ik zie niemand zich daar druk over maken in het horloge of kleding topic, of de onderdrukking en het verzieken van bevolking en natuur bij het olieboren....
Maarja, dat tast natuurlijk niet de hobby aan. 😉


Edit: ik ben het met heel veel dingen eens hoor, maar beetje tegengas op df mag wel op dit front :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Alfata » 03 jan 2019, 13:43

WJ schreef: 03 jan 2019, 13:01 Ik vind een 4wd tesla geen vergelijk met een 520i. Hehe

De uitstoot verplaatsing is idd nu nog een ding maar zoals gezegd komt daar ook verandering in.
Ik vind het gewoon te makkelijk om nu een techniek die in kinderschoenen staat zomaar opzij te zetten.

Vind het ook wel een beetje lachwekkend dat DF zich nu opeens zorgen maakt over kinderarbeid.. Dat gebeurd al kweet niet hoelang maar ik zie niemand zich daar druk over maken in het horloge of kleding topic, of de onderdrukking en het verzieken van bevolking en natuur bij het olieboren....
Maarja, dat tast natuurlijk niet de hobby aan. 😉


Edit: ik ben het met heel veel dingen eens hoor, maar beetje tegengas op df mag wel op dit front :mrgreen:
De lichtste Model S weegt 2070kg. En dan krijg je een lullig Tesla Model S 60. Kom je net de straat mee uit.
Anyway, de discussie zal nog wel wat jaren gevoerd worden. Ik ga je wel vertellen: de elektrische auto is een tijdelijk iets. De toekomst ligt in biobrandstoffen, bijvoorbeeld uit algen (indien rendabel), zeewier en andere vormen van energie-opwekking uit zee-organismen. Je mag mij er nu op vastzetten en over 15 jaar deze post weer naar boven rakelen.

De reden? Er is geen sprake van energieverlies bij opslag, net als bij de huidige fossiele brandstoffen, nog even los van de onmogelijkheden van laadpalen in de grote steden, de zeer vervuilende productie van accu's en de ongelooflijke elektriciteitsvraag.
Laatst gewijzigd door Alfata op 03 jan 2019, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 03 jan 2019, 13:46

WJ schreef: 03 jan 2019, 13:01

Edit: ik ben het met heel veel dingen eens hoor, maar beetje tegengas op df mag wel op dit front :mrgreen:
Waarom als er geen valide argumentatie is? Tegengas om het gas?:)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 03 jan 2019, 13:49

Mijn kennis is er niet al te groot van, maar vind het wel allemaal interessant.
Hoe zit dat met algen bijvoorbeeld, heb je daar wat info over, waarom algen?

Ik begreep trouwens dat als heel NL per direct elektrisch zou gaan rijden dat het een extra belasting van “maar” 18% zou zijn, dat vond ik wel meevallen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 03 jan 2019, 13:52

Robin schreef: 03 jan 2019, 13:46 Waarom als er geen valide argumentatie is? Tegengas om het gas?:)
Met veel dingen eens betekent niet met alles. 😝 En als het aan sommige hier ligt blijven we in de “middeleeuwen”.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 03 jan 2019, 13:56

Volgens mij gaan we juist terug naar de middeleeuwen. De overheid is in paniek en haastig opzoek naar nieuwe verdienmodellen.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 03 jan 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Alfata » 03 jan 2019, 13:58

WJ schreef: 03 jan 2019, 13:49 Mijn kennis is er niet al te groot van, maar vind het wel allemaal interessant.
Hoe zit dat met algen bijvoorbeeld, heb je daar wat info over, waarom algen?

Ik begreep trouwens dat als heel NL per direct elektrisch zou gaan rijden dat het een extra belasting van “maar” 18% zou zijn, dat vond ik wel meevallen.
Hier bijvoorbeeld: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... liegtuigen

En wat de topman van Mazda zegt:
Bestaat er ook een andere oplossing?

“Mazda is ook geïnteresseerd in een op algen gebaseerde brandstof. Als we een CO2-neutrale biobrandstof kunnen maken, kunnen we het milieu aanzienlijk verbeteren. We werken samen met twee universiteiten in Japan om deze technologie commercieel interessant kunnen maken. Het is nu nog duur om te maken. Ik denk dat als er een fractie van het geld gaat naar het ontwikkelen van een biobrandstof in plaats van naar elektrische aandrijving, dat we een grote stap kunnen maken en daadwerkelijk positieve impact kunnen hebben op het milieu.”

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 03 jan 2019, 14:06

https://downtoearthmagazine.nl/algen-gr ... brandstof/

Kwam dit ook tegen, minder positief. Maar natuurlijk staat het nog steeds in de kinderschoenen.
Kan niet wachten op me Delorean uit de toekomst. :mrgreen:

Maar een ding brengt het wel teweeg, en dat is verandering en dat is moeilijk maar ook goed. Helemaal als we echt ooit de ruimte inwillen.
Laatst gewijzigd door WJ op 03 jan 2019, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 03 jan 2019, 14:06

WJ schreef: 03 jan 2019, 13:52
Robin schreef: 03 jan 2019, 13:46 Waarom als er geen valide argumentatie is? Tegengas om het gas?:)
Met veel dingen eens betekent niet met alles. 😝 En als het aan sommige hier ligt blijven we in de “middeleeuwen”.
Ja met M.O. volk binnenhalen klopt, en datzelfde volk is ook pro elektries:)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 03 jan 2019, 14:10

Straks allemaal op een geit of ezel.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Alfata » 03 jan 2019, 14:12

WJ schreef: 03 jan 2019, 14:06 https://downtoearthmagazine.nl/algen-gr ... brandstof/

Kwam dit ook tegen, minder positief. Maar natuurlijk staat het nog steeds in de kinderschoenen.
Kan niet wachten op me Delorean uit de toekomst. :mrgreen:

Maar een ding brengt het wel teweeg, en dat is verandering en dat is moeilijk maar ook goed. Helemaal als we echt ooit de ruimte inwillen.
Stuk is al meer dan een jaar oud. Ondertussen is het kweken van algen met hoge oliewaarde reeds gelukt. Dat is een omslag voor de totale industrie. Was dat eerder geweest hadden er inderdaad meer bedrijven overleefd die in deze business actief waren.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 03 jan 2019, 14:17

Mike R32 schreef: 03 jan 2019, 14:10 Straks allemaal op een geit of ezel.
Afbeelding

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 03 jan 2019, 14:22

Robin schreef: 03 jan 2019, 14:17
Mike R32 schreef: 03 jan 2019, 14:10 Straks allemaal op een geit of ezel.
Afbeelding
:lol:
Verrassing!

Al lange tijd zijn de prijzen van het openbaar vervoer in Nederland torenhoog. Voor het geld van een retourtje Maastricht-Groningen kun je gemakkelijk met het vliegtuig naar Oost-Europa en weer terug. Sterker: het is zelfs goedkoper. Nu blijkt uit cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat dat het Nederlandse openbaar vervoer het duurste is van Europa. Verbazingwekkend.

Het bureau heeft de gemiddelde kosten van openbaar vervoer vastgesteld op een nette 100 euro en Nederland ligt daar met 32 euro extra ruim boven. Daarmee voert Nederland tevens de ranglijst aan van alle 28 EU-landen. In vergelijking met onze zuiderburen is het verschil precies 28 euro – in België is het ov gemiddeld 4 procent duurder. Als vergelijking van de prijzen kwam RTL Nieuws met een berekening op de proppen. Volgens de nieuwszender kost een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent 174 euro per maand. Een vergelijkbare trajectkaart tussen Amsterdam en Den Haag kost hier 371 euro per maand.

De tweede en derde plaats gaan respectievelijk naar Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Finland en Duitsland completeren de top vijf. Onder het Europese gemiddelde vinden we niet alleen landen in het oosten van Europa, maar ook landen aan de Middellandse Zee, zoals bijvoorbeeld Spanje en Italië.

Luxemburg zit eveneens ruim onder het gemiddelde en dit land gaat binnenkort nog veel verder zakken op de ranglijst, want vanaf 2020 wordt openbaar vervoer daar zelfs helemaal gratis. Hoewel dit als een aantrekkelijk idee klinkt om ook in Nederland toe te passen, is dit volgens hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, Bert van Wee, geen goed plan. Tegenover de nieuwszender vertelde hij het volgende: “Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken.“

Het goedkoper maken van het openbaar vervoer is eveneens niet de beste manier om de situatie te tackelen. Zo zegt van Wee: “Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen.“

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 03 jan 2019, 14:27

Mike R32 schreef: 03 jan 2019, 14:22
Verrassing!

Al lange tijd zijn de prijzen van het openbaar vervoer in Nederland torenhoog. Voor het geld van een retourtje Maastricht-Groningen kun je gemakkelijk met het vliegtuig naar Oost-Europa en weer terug. Sterker: het is zelfs goedkoper. Nu blijkt uit cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat dat het Nederlandse openbaar vervoer het duurste is van Europa. Verbazingwekkend.

Het bureau heeft de gemiddelde kosten van openbaar vervoer vastgesteld op een nette 100 euro en Nederland ligt daar met 32 euro extra ruim boven. Daarmee voert Nederland tevens de ranglijst aan van alle 28 EU-landen. In vergelijking met onze zuiderburen is het verschil precies 28 euro – in België is het ov gemiddeld 4 procent duurder. Als vergelijking van de prijzen kwam RTL Nieuws met een berekening op de proppen. Volgens de nieuwszender kost een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent 174 euro per maand. Een vergelijkbare trajectkaart tussen Amsterdam en Den Haag kost hier 371 euro per maand.

De tweede en derde plaats gaan respectievelijk naar Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Finland en Duitsland completeren de top vijf. Onder het Europese gemiddelde vinden we niet alleen landen in het oosten van Europa, maar ook landen aan de Middellandse Zee, zoals bijvoorbeeld Spanje en Italië.

Luxemburg zit eveneens ruim onder het gemiddelde en dit land gaat binnenkort nog veel verder zakken op de ranglijst, want vanaf 2020 wordt openbaar vervoer daar zelfs helemaal gratis. Hoewel dit als een aantrekkelijk idee klinkt om ook in Nederland toe te passen, is dit volgens hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, Bert van Wee, geen goed plan. Tegenover de nieuwszender vertelde hij het volgende: “Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken.“

Het goedkoper maken van het openbaar vervoer is eveneens niet de beste manier om de situatie te tackelen. Zo zegt van Wee: “Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen.“







Nou meneer Van Ach & Wee, oplossing? Nog duurder dan maar? Wat is dit? Wordt u betaald door 'de overheid'. Het lijkt er wel op...

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: opwarming van de aarde

Bericht door DF-user-278 » 03 jan 2019, 15:32

Robin schreef: 03 jan 2019, 14:17 Afbeelding
:roflol:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: opwarming van de aarde

Bericht door alt » 03 jan 2019, 16:59

Mijn BMW E70 weegt 100 kg meer dan een Tesla D90P.
Als ik de BMW tank gaat er nog een 75 kg diesel in.
Als je de Tesla op laad weegt ie nog steeds het zelfde.

Zelfs als een Tesla op kolen rijdt, dan gebruikt de Tesla 50 % minder energie, v.w. het hoge rendement van de AC elektra motor.
Dit is met de verliezen van het tweemaal omzetten van hoog naar laagspanning & AC omzetten naar DC, voor de batterijen & naar weer AC voor de AC motor.
Als een centrale op gas werkt wordt het 65 %.

Wat er niet wordt bij verteld is dat de concentratie bij de centrale gigantisch is met de hoeveelheid afgassen.

scuderia
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:01

Re: opwarming van de aarde

Bericht door scuderia » 03 jan 2019, 18:11

markm schreef: 03 jan 2019, 07:01 Nu praat je enkel in de norm van de CO2 uitstoot, elektrisch rijden kent natuurlijk nog een voordeel, dat is terugdringen van de luchtvervuiling.
En daarbij boeit het niet dat de elektrischiteit word opgewekt in een kolencentrale, die verontreiniging is minimaal voordat het bewoond gebied bereikt. dit in tegenstelling tot het vele autoverkeer dat door de steden rijd en heel de dag voor de verkeerslichten staan te wachten en optrekken. dan heb ik het nog niet over files. Iedereen kan verzinnen dat wanneer je in een file staat van enkel ev, of enkel dampende vrachtauto's in welke situatie de luchtkwaliteit het best is.
CO2 is wat mij betreft het kleinste probleem t.g.v. uitstoot, dit is meer een probleem voor de opwarming van de aarde, het grootste probleem zit hem in de uitstoot van fijnstof en NOxd eze zijn bijde kankerverwekkend.

De erbarmelijke omstandigheden in de mijnen hebben niks van doen met elektrisch rijden, dat gebeurd ook voor t goud dat je men om de nek, pols of in de oren heeft.
Diesels stoten inderdaad ook veel fijnstof uit, des te dubieuzer is het Nederlandse beleid om diesels aantrekkelijker te maken als je meer kilometers maakt. Diesels weren uit woonomgevingen snap ik dan weer wel.

Steen- en bruinkoolcentrales stoten natuurlijk ook fijnstof uit, en die happen wij net zo goed in hoor. En dat er aan de Hemweg in A'dam fijnstof wordt geproduceerd, wil niet zeggen dat je dat niet staat te happen op de dam. Nederland is te klein voor dit soort verschillen. Als je het over smog hebt, dan is dit afhankelijk van meerdere factoren zoals ligging (Mexico stad bijvoorbeeld).

Het probleem met elektrisch rijden, is dat de omzetting van kolen naar elektriciteit met veel verlies gepaard gaat, vervolgens ook het transport van elektriciteit naar de laadpaal ook.

Dan rest ons nog de batterijen van de elektrische auto's die zeer milieubelastend zijn, de productie ervan door kinderhandjes gaat en bovendien de grondstoffen nog uitputtelijker dan olie.

Nee, het klimaatbeleid ten eerste op rekening van de burger uitvoeren, is gewoon een verdienmodel implementeren. Als je het echt doordachter wilt maken, moet je bij de bron beginnen, namelijk: hoe gaan wij onze elektriciteit duurzaam opwekken. Dus de centrales en vervolgens de zware industrie.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 04 jan 2019, 00:20

markm schreef: 03 jan 2019, 10:39
535d schreef: 03 jan 2019, 09:49 daisel.jpg

:tooth:

Nu alleen t onderste plaatje veranderen in een situatie in de binnenstad met 12 auto’s wachtend voor een verkeerslicht en tientallen mensen die oversteken bij t verkeerslicht. Dan heb je het werkelijke beeld van de situatie.
En vanaf 2030 mag je de bovenste geheel wegstrepen.
Rijden er vanaf 2030 helemaal geen diesels meer? Dacht dat ze een verbod in wilden voeren om dan geen nieuwe diesel (en benzine) auto's meer te verkopen. Je 2e handsje mag toch nog gewoon rijden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, Robbert92, tomgtr en 175 gasten