Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 29 dec 2018, 08:41

Punten welke Andry aanhaalt zeker ter harte nemen.
Hou er ook rekening mee dat een beetje versterker wel wat koeling nodig hebt, dus strak in een kastje zal ie niet zo leuk gaan vinden.
Voor (geluids-) weergave is een beetje vrije lucht rond de speaker ook wel prettig.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 29 dec 2018, 09:41

Andry schreef: 29 dec 2018, 01:29 Baspoort bij een Opticon 1 zit aan de achterkant, dus let wel op met plaatsing in/op de TV kast of afstand naar de muur. Zoiezo zou ik de monitors op acoustische dempers plaatsen (goedkoop) om trillingen/resonanties van de kast te elimineren.

Laat Klubben- een multiset en eventueel een stereoset klaarzetten in een luisterruimte om een idee te krijgen van het geluid. Zoek dan de 'sweetspot' van de speakers en meet uit hoe het in de (tv)kamer uitkomt en of het überhaupt uitkomt. Als je er 1 of 2 meter naast zit, blijft het geluid zozo.

Een goede set vloerstaanders (bijv. een Opticon 6 of PMC Twenty5.26 :mrgreen: )+ matchende stereoversterker maakt een center + subwoofer overbodig. Dat is wat ik zelf hoor en wat vrienden zeggen als ze een film bij mij kijken. Jammer dat je er geen ruimte voor hebt.
Punt 1; Geen probleem is rekening mee gehouden!

Punt 2: Dat punt heb ik dus al gehad, bij Klubben al in de luister ruimte gezeten. Laat die ruimte nou exact de formaten van onze 'zitkamer' hebben. Ongeveer 6.40*6 meter. Daarbij komt dat we ook exact in het midden zitten.

Ik moet zeggen, alleen 2 maal opticon 5 aangesloten aan de Marantz was al top. Meer heb je inderdaad niet nodig, voor muziek.
Alleen vloerstaanders kunnen alleen achter de bank & niet naast de TV. Dat is dus helaas écht een no-go.
Voor alleen muziek & geen tv zou ik die keuze maken. Betere versterker & 2 opticon 5 of 6 boxen. Dan ben je 'echt wel klaar'

Dan kom je inderdaad op een soundbar voor films. Vind de vrouw ook mooier.... Alleen mis je dan wel de écht dolby & sub voor de films......

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 29 dec 2018, 09:44

Maus schreef: 29 dec 2018, 08:41 Punten welke Andry aanhaalt zeker ter harte nemen.
Hou er ook rekening mee dat een beetje versterker wel wat koeling nodig hebt, dus strak in een kastje zal ie niet zo leuk gaan vinden.
Voor (geluids-) weergave is een beetje vrije lucht rond de speaker ook wel prettig.
Daarom de Marantz, die heeft ruimte voldoende in de kast. (Slechts 10cm hoog & ook links/rechts ruim voldoende ruimte)

Optie nr 2 zoals boven beschreven blijft alleen voor mij een -net niet- oplossing voor films. En dat staat me écht tegen. Koop je een keer mooi spul, waar je al jaren naar kijkt..... En dan moet je voor B keuze gaan. Terwijl de A keuze mogelijk is met mini compromissen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door WJ » 29 dec 2018, 10:34

ErikS schreef: 29 dec 2018, 09:41
Dan kom je inderdaad op een soundbar voor films. Vind de vrouw ook mooier.... Alleen mis je dan wel de écht dolby & sub voor de films......
https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/ ... 1&et-mc2=1

Zoiets zijn er ook hoor, soundbar. Platte Woofer onder de bank en speakers achter. Volgensmij zijn er aardig wat soundbars die dat supporten tegenwoordig. Ik heb ook een bar met bluetooth woofer, alleen geen extra speaker support. Maar werkt perfect.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 29 dec 2018, 10:44

ErikS schreef: 28 dec 2018, 13:31
HJ2 schreef: 28 dec 2018, 13:08
ErikS schreef: 28 dec 2018, 11:22

Gaat meer om de hoogte, 12/13 cm is gewoon laaaag voor een centerspeaker. :tooth:
Er zijn ook centers die er uit zien als een soundbar. valt ruim binnen je maten
Tips? Merken/types?
Momentje, ik zoek het even op. Volgens mij geschikt voor jouw situatie!
(Dat Teufel setje trouwens ook)

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 29 dec 2018, 10:47

https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/radius/

ik vond het een erg fijn geluid irl

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 29 dec 2018, 11:20

HJ2 schreef: 29 dec 2018, 10:47 https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/radius/

ik vond het een erg fijn geluid irl
Die had ik al gevonden inderdaad.
12 cm helaas.... 11,5 is de max de ruimte zit op 11,8cm. :bag:

Aaah wacht effe, je bedoelt de 'soundbar' centers!

Is een optie, ga ik overleggen met 'r.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 29 dec 2018, 22:39

ErikS schreef: 29 dec 2018, 11:20
HJ2 schreef: 29 dec 2018, 10:47 https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/radius/

ik vond het een erg fijn geluid irl
Die had ik al gevonden inderdaad.
12 cm helaas.... 11,5 is de max de ruimte zit op 11,8cm. :bag:

Aaah wacht effe, je bedoelt de 'soundbar' centers!

Is een optie, ga ik overleggen met 'r.
Ik zeg: De frees erin!

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Forza » 30 dec 2018, 10:52

ErikS schreef: 28 dec 2018, 21:57
Deze past dus gewoon precies. :headbang: :headbang: :headbang:
Opgelost dan toch? :)

Zijn bij de Mediamarkt, of all places, te krijgen. Zo'n ding ophalen en meenemen naar je favoriete hifi zaak om een setup neer te zetten zoals je voor ogen hebt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door romo » 30 dec 2018, 22:10

Tijd geleden was hier iemand die een SSD muziek player in de auto gebruikt, ik meen een Porsche (ik kan het niet meer terug vinden)

Mijn iPod krijgt kuren, ik zoek een opvolger daarvoor.

Iemand ideeën ?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door WJ » 30 dec 2018, 23:40

Bluetooth en Spotify op je telefoon? Neem aan dat je telefoon wel verbonden is met je auto.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 02 jan 2019, 09:58

Nou, knopen aan het doorhakken.

Het wordt definitief een los speaker systeem.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe beter Klubben mijn smaak genaild heeft.

Nu gaan we uiteraard iets dieper kijken naar de opties.

Eerste wat we gaan doen is die centerspeaker halen, want die moet mee naar de luister ruimte van Klubben.

Dan denk ik dat het gewoon die Marantz wordt. (veel ingelezen & wordt toch erg goed aangeschreven)
Boxen zijn nog niet definitief, daar wil ik wat meerdere soorten in beluisteren bij ze.
De eerste Dali opties waren in ieder geval erg goed.

Het zal over een maand of 2 wel draaiend in huis staan, ga ik van uit.... Kabels trekken wordt nog effe 'n dingetje, maar ook dat moet goed komen.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Mike R32 » 02 jan 2019, 15:08

Quadral doet het erg goed icm met mijn Marantz PM 15 S1.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 02 jan 2019, 17:22

ErikS schreef: 02 jan 2019, 09:58

Eerste wat we gaan doen is die centerspeaker halen, want die moet mee naar de luister ruimte van Klubben.

Dan denk ik dat het gewoon die Marantz wordt. (veel ingelezen & wordt toch erg goed aangeschreven)
Boxen zijn nog niet definitief, daar wil ik wat meerdere soorten in beluisteren bij ze.
De eerste Dali opties waren in ieder geval erg goed.

Het zal over een maand of 2 wel draaiend in huis staan, ga ik van uit.... Kabels trekken wordt nog effe 'n dingetje, maar ook dat moet goed komen.
Ik ben benieuwd hoe de centerspeaker zich gaat verhouden tov. de (voorlopig) Opticon 1's.

Voor de 2 losse monitors zou ik zeker ook een Dynaudio Emit M20 beluisteren. Die gaat volgens de specs iets dieper in het laag en iets lager in het hoog. In het hoog is niet zo'n gemis, want die frequentie horen we (nagenoeg) niet meer. Dieper in het laag, hoor (en voel) je wel en Dynaudio kennende blijft het ook snel en strak. En voor wat het waard is: ook 1 ster hoger beoordeeeld door What HIFI en een vergelijkbaar prijskaartje https://www.iear.nl/product/dynaudio-em ... rt-satijn/ Wel groter qua inhoud en 3 kg per stuk zwaarder.

Zelf heb ik geen ervaring met de Emit M20, maar wel met hun Air 6 die ik nu op zolder heb. Prijstechnisch gaat het volledig mank (X10) maar het karakter is over het leveringsprogramma vaak wel hetzelfde.

Ik ben ook benieuwd met wat voor kabels Klubben op de proppen komt.

Succes met het samenstellen van de set!

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 02 jan 2019, 17:35

Wat voor kabels zou je aanraden?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door NSXRS » 02 jan 2019, 19:08

Ik heb altijd begrepen dat bij een surround installatie de centerspeaker de belangrijkste is van alle speakers en je dan best in ieder geval de hoofdspeakers van hetzelfde merk (liefst zelfde serie) kan nemen omdat die dan dezelfde klankkleur hebben.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 02 jan 2019, 19:34

ErikS schreef: 02 jan 2019, 17:35 Wat voor kabels zou je aanraden?

Bepaal je budget voor kabels en zoek er een paar uit als dat mogelijk is. Laat ze aansluiten en ga ze na elkaar luisteren en kies de kabel die jou het prettigst klinkt. Een kabel heeft, net als elk afzonderlijk component, een eigen karakter wat weer effect heeft op het uiteindelijke geluid. Dus een merk of type aanbevelen is eigenlijk geen doen, want het is per persoon verschillend wat diegene als prettig ervaart. Belangrijkste is van te voren je budget voor de kabels bepalen en de duurste is zeker niet de beste.

De (Zwitserse) kabels die ik heb worden niet meer gemaakt en ik heb eerst ook verschillende sets thuis geprobeerd alvorens een set aan te schaffen. 2x4 meter kabel kostte me 3 Opticon 1's...

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 02 jan 2019, 19:35

Holy sh#t.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 02 jan 2019, 19:43

(Dacht dat ik net ook nog een reactie gepost had, maar dat is blijkbaar niet goed gegaan? :hmmm: )

Kabeladvies is altijd lastig, maar wat net al wel gezegd is, wat wil je er budgedtechnisch aan spenderen?
Ik zou je wel aan willen raden voor in ieder geval de versterker een deftig netsnoer aan te schaffen, daar ga je op zeker een hoop plezier aan beleven.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 02 jan 2019, 19:44

Uit onderstaande link zou ik er een paar selecteren en zorgen dat ze die hebben klaarliggen als je een luisterafspraak maakt. Kan je direct back to back vergelijken.

https://www.hifiklubben.nl/kabels/luidspreker-kabel/

Het kan dus ook veel goedkoper :wink:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 02 jan 2019, 19:56

Maus schreef: 02 jan 2019, 19:43 (Dacht dat ik net ook nog een reactie gepost had, maar dat is blijkbaar niet goed gegaan? :hmmm: )

Kabeladvies is altijd lastig, maar wat net al wel gezegd is, wat wil je er budgedtechnisch aan spenderen?
Ik zou je wel aan willen raden voor in ieder geval de versterker een deftig netsnoer aan te schaffen, daar ga je op zeker een hoop plezier aan beleven.
Maus, kan jij daar iets meer over vertellen? Kan ik bijvoorbeeld beter een goed filter als een Audioquest Niagara 1000 nemen en daar de componenten met de standaard netsnoer op inpluggen of elk component voorzien van een upgrade netsnoer. Upgrade netsnoeren ed zijn niet vaak op proef te horen om te gaan vergelijken.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door NSXRS » 02 jan 2019, 20:11

Maus schreef: 02 jan 2019, 19:43 (Dacht dat ik net ook nog een reactie gepost had, maar dat is blijkbaar niet goed gegaan? :hmmm: )

Kabeladvies is altijd lastig, maar wat net al wel gezegd is, wat wil je er budgedtechnisch aan spenderen?
Ik zou je wel aan willen raden voor in ieder geval de versterker een deftig netsnoer aan te schaffen, daar ga je op zeker een hoop plezier aan beleven.
En als je nog stapje verder gaat: een aparte elektriciteitsgroep maken voor je stereo, daarmee voorkom je storingen door andere (huishoudelijke) apparatuur op je installatie..
Ik heb dat bij aanleg van mijn huis elektra installatie gelijk meegenomen omdat ik bij ingrijpende huisrenovatie toch volledig nieuwe installatie nam

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 02 jan 2019, 23:02

@ Andry; Pff...Als je nog eens een vraag hebt. Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik m'n antwoord moet herzien. :bag:

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik ben wel van mening dat de basis goed moet zijn.
Dat gezegd hebbende, lopen we gelijk tegen het probleem aan hoe je "de basis" en "goed" definieert. :gek:
Is de basis zoals NSXRS aangeeft een aparte stroomgroep (liefst 2) (en een eigen aarde), of stellen we als basis de wandcontactdoos welke onze set zal voorzien van voeding? Of het stekkerblok? Of toch het netsnoer?
Het zelfde geldt voor goed.
Beiden zijn uiteindelijk toch afhankelijk van je te besteden budget.

Van de componenten in de keten is de (eind-) versterker de grootste stroomtrekker. Wanneer deze bij wijze van door een rietje moet ademen, laat het zich al raden hoe die zal presteren. Persoonlijk zou ik het standaard netsnoer ten alle tijden vervangen door upgrade variant.

Terugkomend op je vraag; Die keuze is denk ik ook weer afhankelijk van hoever je in de audiofiele hobby zit. Voor een beginner welke nog met standaard kabels speelt, zijn de criteria anders dan voor iemand die al verder in de hobby zit en al enkele (goedkope / betaalbare) kabelupgrades gedaan heeft.
Waarschijnlijk zal jij geen Gamma of Action stekkerblok van 6.99 aan je set hebben hangen en waarschijnlijk ook al wel de standaard snoeren vervangen door upgrade exemplaren?
In dat geval zou ik eerst het stekkerblok gaan upgraden. Daarna kan je beoordelen of dat het nodig is om 1 of meerdere netsnoeren aan te pakken.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 02 jan 2019, 23:54

De stroomvoorziening is destijds blijven liggen ivm. een mogelijke verhuizing. Nu deze niet doorgaat kan ik hiermee verder. Ik heb enkel een Audioquest NRG Y3 op de H360 versterker en een Oehlbach 905 stekkerdoos. De CD speler, vinylspeler en phonopreamp hebben nog het standaard bijgeleverde netsnoer.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 03 jan 2019, 08:42

Maus schreef: 02 jan 2019, 23:02
Van de componenten in de keten is de (eind-) versterker de grootste stroomtrekker. Wanneer deze bij wijze van door een rietje moet ademen, laat het zich al raden hoe die zal presteren. Persoonlijk zou ik het standaard netsnoer ten alle tijden vervangen door upgrade variant.

Terugkomend op je vraag; Die keuze is denk ik ook weer afhankelijk van hoever je in de audiofiele hobby zit. Voor een beginner welke nog met standaard kabels speelt, zijn de criteria anders dan voor iemand die al verder in de hobby zit en al enkele (goedkope / betaalbare) kabelupgrades gedaan heeft.
Waarschijnlijk zal jij geen Gamma of Action stekkerblok van 6.99 aan je set hebben hangen en waarschijnlijk ook al wel de standaard snoeren vervangen door upgrade exemplaren?
In dat geval zou ik eerst het stekkerblok gaan upgraden. Daarna kan je beoordelen of dat het nodig is om 1 of meerdere netsnoeren aan te pakken.
Versterker komt 'direct' in de muur zonder tussenkomst van een stekkerblok.
De rest van de apparaten komt wel op een stekkerblok. Ik zal een wat betere kopen.

Verder, dikgedrukt. Ik ga geen 10K uitgeven mensen, ik vind het leuk maar ben geen mierenneuker....
Genoeg dure hobby's & zodra dit naar het zin speelt blijf ik er vanaf & kan het maar zo 20 jaar staan. :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS-Ron en 139 gasten