Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 dec 2018, 21:44

Electrische vloerverwarming is idd nog niet zo een gek idee. Als hier de boel open moet doe ik dat misschien ook wel, die vloer met gas verwarmen kost ook 3x zoveel als gewoon de met de radiatoren naar 20C brengen, retourtemp blijft mega laag dus ketel blijft branden terwijl de brander zonder de vloer aan met 10% af kan ipv 30/40%.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Niels » 14 dec 2018, 21:51

Vloer verwarming met gas perfect hoor. Ketel stookt 1 keer naar 50 graden en pompt dan net zo lang rond totdat ie weer een keer moet aan slaan. Het ding slaat veel vaker aan voor de rest van het huis (setpoint = 17gr.) dan voor onze woonkamer met plat dak van 50m2 (setpoint 23gr.). Elektrische vloer verwarming functioneert alleen met een directe bron, m.a.w. je moet altijd energie toevoegen om warmte te krijgen terwijl dit bij de conventionele vloerverwarming dus niet hoeft.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 14 dec 2018, 22:23

Elektrische vloerverwarming is duur, of je moet een warmtepomp hebben.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 dec 2018, 22:37

Hier zit het een beetje ruk aangesloten, vloerpomp zit op een radiator van de woonkamer. Als ik de vloer niet aan heb is de aanvoer bij deze buitentemperaturen tegen de 60gr (begrensd op 65), retour is 52 zoiets, brander 10% en als ik de vloerpomp inschakel gaat daar 30/35 in en komt er 20/25 uit, retour zakt naar 44gr en brander naar 30% zoiets, over heel de avond pak je dan 5m3 extra ofzo, voor die 3 euro trek ik wel sloffen aan en trek ik een fles wijn open.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 15 dec 2018, 08:23

Niels schreef: 14 dec 2018, 21:39Brengt me bij de warmte pomp. Dit werkt het beste icm vloer verwarming en is ideaal met zonnepanelen want anders kost het capitalen.
Want?
Hier een aardwarmtepomp, overal vloerverwarming en twee elektrische boilers. Uiteraard dus ook geen gas in huis. Huis is uit 2007, 1.400m3 en ben zelfs met een 3x35A aansluiting (ca 60€/mnd duurder dan standaard) nog geen 200€ kwijt. Ik vind dat enorm meevallen voor een huis van zo'n omvang zonder dat we binnen aan besparing hebben gedaan: tig halogeen spotjes, twee koelkasten van 10 jr oud, vriezer van 17 jr oud etc. WP zat erin toen we het huis vorig jaar kochten. Heb dan ook nog geen zonnepanelen omdat ik de maandelijkse kosten te overzien vindt. Zijn legio mensen die veel meer betalen voor een huis wat een stuk kleiner is.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Niels » 15 dec 2018, 08:52

Dus je bent 140,- kwijt per maand aan energie ff de 3x35A verrekend? Dat kan ik nauwelijks geloven Paskal, al eens gecheckt of je maand bedrag overeenkomt met je verbruik per maand? Nu is vloerverwarming wel super moet ik zeggen, wij hebben er een woonkamer aan vast geplakt van 50m2 met vloer verwarming, zijn toen minder gaan stoken in het oudere deel van het huis en zaten op een vergelijkbaar gas verbruik. Dat viel mij al mee aangezien we van 110m2 naar 160m2 + 40m2 garage met vloer verwarming (ca. 15gr. C.).

Iig, vrienden van me hebben een warmte pomp en die vonden het verbruik er van fors zonder zonne panelen. Geen idee wat hun referentie is, misschien was hun beter beloofd bij aanschaf. Het bevalt verder wel, zeker in de zomer maar er moeten nog ff een paar zonnepanelen bij.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 15 dec 2018, 11:55

Toch is het echt zo van die 140€ aan energie inderdaad (+60€ vastrecht). Wonen er inmiddels 1,5 jaar en heb eerste jaar verbruik nauwlettend in de gaten gehouden omdat ik zelf ook wel benieuwd was. Met 200€ per mnd als voorschot kom ik zelfs nog te hoog uit. Het is inderdaad maar net wat je referentie is natuurlijk. Normaal gezin zit gemiddeld op zo'n 3.500 kwh en daar komt dan nog gas bij. Met een WP zoals wij hebben ga je bijna naar het drievoudige dus kan me wel voorstellen dat dat voor sommigen mensen schrikken is. Je hebt echter geen gasrekening meer. Verwarmd vloeroppervlakte is bij ons 260m2 + 60m2 garage op ca 17 grd.

Koelmogelijkheid in de zomer is ook ideaal inderdaad omdat het altijd een graad of 21 blijft. Verder is het systeem erg comfortabel omdat het 24u/dag dezelfde temperatuur is in huis. De investering in zo'n pomp is natuurlijk fors, maar dat heeft de vorige eigenaar voor zijn rekening genomen.
Laatst gewijzigd door Paskal op 15 dec 2018, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 15 dec 2018, 12:47

Aardwarmtepomp verbruikt veel minder dan een luchtwarmtepomp, temperatuur van de aarde is namelijk redelijk constant op diepte en lucht niet, alleen is aanleg stukken duurder.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Niels » 15 dec 2018, 12:53

Ja precies Paskal. Je zit dus rond de 10.000kwh met een WP. Als ik dat voor mijn adres invul kom ik op 166,- per maand (valt mij nog mee om eerlijk te zijn) dus je hebt wel een gunstige aanbieder. Met 3500kwh en 1800m3 gas ben ik nog iets goedkoper uit dus investeren in een WP kan voor mij financieel zeker niet uit. Daarnaast wek ik nu 3500kwh op met zonnepanelen maar heb zeker geen ruimte om nog twee van deze setjes erbij te plaatsen....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39710
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 15 dec 2018, 12:57

Ik zit ook op 166,- per maand :) Wel iets meer kWH's en m3's. Ik zie het dus ook niet zitten om in die klimbim te investeren. En ik denk dat ik binnen nu en 2 jaar hier niet meer woon.

Maar het volgende huis is ook nog gewoon een 'gashuis'. En of het daar uit kan om te investeren... Ik wil daar wel sowieso vloerverwarming. Is het dan handig om wel meteen zo'n warmtepomp te overwegen? Of staat het nog in de kinderschoenen en is het wat te vroeg om eraan te beginnen bij een 2e hands huis?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 15 dec 2018, 13:00

Niels schreef: 15 dec 2018, 12:53 Ja precies Paskal. Je zit dus rond de 10.000kwh met een WP. Als ik dat voor mijn adres invul kom ik op 166,- per maand (valt mij nog mee om eerlijk te zijn) dus je hebt wel een gunstige aanbieder. Met 3500kwh en 1800m3 gas ben ik nog iets goedkoper uit dus investeren in een WP kan voor mij financieel zeker niet uit. Daarnaast wek ik nu 3500kwh op met zonnepanelen maar heb zeker geen ruimte om nog twee van deze setjes erbij te plaatsen....
wij zitten op 10.000 zonder wp, lol

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Niels » 15 dec 2018, 16:56

Ach, wiet is bijna legaal Luco :tooth:
Arthur schreef: 15 dec 2018, 12:57 Ik zit ook op 166,- per maand :) Wel iets meer kWH's en m3's. Ik zie het dus ook niet zitten om in die klimbim te investeren. En ik denk dat ik binnen nu en 2 jaar hier niet meer woon.

Maar het volgende huis is ook nog gewoon een 'gashuis'. En of het daar uit kan om te investeren... Ik wil daar wel sowieso vloerverwarming. Is het dan handig om wel meteen zo'n warmtepomp te overwegen? Of staat het nog in de kinderschoenen en is het wat te vroeg om eraan te beginnen bij een 2e hands huis?
Ik zou eerst gewoon vloer verwarming doen, een WP kan daarna altijd nog. Kost volgens mij nog best een hoop geld zo’n wp dus ik kijk het wel ff aan allemaal.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 15 dec 2018, 17:59

Denk niet dat de WP nog in de kinderschoenen staat als je ziet dat hij er bij ons al 10 jaar in zit. Ontwikkelingen zullen ongetwijfeld rap gaan maat het is niet iets heel nieuws of zo. Investering in zo'n aardwarmtepomp is wel fors en is ook afhankelijk van de grootte van je huis. Gelukkig heeft bij ons de vorige eigenaar die investering gedaan :mrgreen:

@Niels: zit inderdaad rond de 10.000 kwh, maar zoals gezegd kan dat nog wel een stuk omlaag als we in en om huis ook nog wat zouden doen aan bv de oude koelkasten, vriezer, droger, wasmachine, tig halogeenspotjes, vele buitenlampen en afkoppelen van één elektrische boiler. Er hangen er twee van zo'n 250 liter en da's redelijk overdone voor ons. Al eerder geplaatst fotootje van ons systeem met links de WP en rechts de twee boilers.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 15 dec 2018, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 15 dec 2018, 18:07

Warmtepompen worden al heel lang in Zweden, Norwegen, etc gebruikt. Zijn daar ook een stuk goedkoper als de 15k die ik hier voorbij zag komen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 15 dec 2018, 18:11

WJ schreef: 15 dec 2018, 18:07 Warmtepompen worden al heel lang in Zweden, Norwegen, etc gebruikt. Zijn daar ook een stuk goedkoper als de 15k die ik hier voorbij zag komen.
en waar is die 15k op gebaseerd en heb je het over een lucht wp of een aardwarmte wp, er zijn weer een aantal mensen die wat roepen maar niet weten waar ze het over hebben er zijn heel veel verschillende warmtepompen met evenzoveel prijs en rendementsverschillen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Niels » 15 dec 2018, 18:14

Prijzen zullen sowieso wel dalen de komende tijd omdat de concurrentie toe neemt maar het hangt natuurlijk van veel factoren af.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 15 dec 2018, 18:28

Soort warmtepomp Gemiddelde prijs, incl. installatiekosten
Lucht-lucht warmtepomp € 4.000 - € 8.000
Grond-water warmtepomp € 15.000 - € 25.000
Water-water warmtepomp € 15.000 - € 20.000
Hybride warmtepomp € 5.000 - € 7.000

Zomaar een indicatie (internet)
Verder natuurlijk ook van belang of je installatie al op lage temperatuur stookt, zo niet heb je de keuze uit andere radiatoren of een hogere temp warmtepomp (stuk duurder en slechter rendement) nog wel beter dan gas.
En als je geen elektrische boiler hebt zal je die aan moeten schaffen of weer een wp op hogere temp aanschaffen, dus zomaar een prijs roepen slaat eigenlijk nergens op.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door spikee » 15 dec 2018, 23:55

Beter isoleren (zie b.v. passieve huizen) is qwa vaste lasten en evt zelfs de kosten efficienter. Afh van hoe goed het geisoleerd is zal een waterpomp zelfs overkill zijn. Stel je hebt te veel energieopbrengst van je zonnepanelen dan kan je dit heel makkelijk gebruiken voor een boiler o.i.d. om zo (elektrisch) je overtollige energie te gebruiken om de woning op te warmen dmv het bestaande verwarmingssysteem.
Restwarmte opvangen van de ventilatie en de douche (is heel goedkoop) d.m.v. een warmtewisselaar kan ook aardig wat opleveren.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 16 dec 2018, 00:11

Dacht dat de discussie hier ook ging over de grondwater warmtepomp, dus daar ging mij comment over.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 16 dec 2018, 10:33

WJ schreef: 16 dec 2018, 00:11 Dacht dat de discussie hier ook ging over de grondwater warmtepomp, dus daar ging mij comment over.
ok, maar niet iedereen kan een grondwater warmtepomp plaatsen.

@Spikee, passief isoleren efficiënter en goedkoper? Ligt helemaal aan het bouwjaar van het huis en hoe het huis in elkaar zit, kan je zo echt niks zinnigs over zeggen.
Restwarmte van ventilatie en douche is heel goedkoop? Ja bij nieuwbouw zijn dat goedkope ingrepen, maar bij bestaande bouw toch echt heel erg duur.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Joop » 16 dec 2018, 11:57

De basis klopt natuurlijk wel volgens het Trias Energetica principe. Eerst de thermische schil op orde brengen en dan pas kijken hoe je dat met het gebruik en de installaties kloppend krijgt...

Het probleem is echter dat wanneer je aan de buitenkant van een huis/bouwwerk geen wijzigingen wil aanbrengen, dat het naïsoleren niet altijd even eenvoudig is. Sterker nog: dit kan vaak tot andere problemen leiden, inwendige condensatie bijvoorbeeld, die je dan niet meer ziet als gebruiker. Bijvoorbeeld even een luchtspouwtje volbluberen met schuim, EPS korrels of iets van dien aard lijkt goedkoop en eenvoudig, maar is niet altijd een goede oplossing en dan kun je vaak beter richting de installatiehoek gaan...

...blijft voor iedere situatie maatwerk wil je het goed doen, op comfort, kosten en bouwfysisch vlak.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 16 dec 2018, 12:09

Juist Joop, het is vaak een combinatie van oplossingen die allemaal invloed hebben op elkaar.
Kijk, huurhuizen waar er een paar honderd hetzelfde zijn is een stuk makkelijker, 1 keer uitzoeken en repeteren, maar vrijstaande of twee onder 1 kappers zal je per woning, of twee woningen moeten bekijken.
En bij oudere woningen is de schil isoleren vaak niet erg makkelijk, wij hebben bv niet eens een spouwmuur.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door indobesar » 16 dec 2018, 12:32

Niels schreef: 14 dec 2018, 21:39
indobesar schreef: 13 dec 2018, 23:13 Hoi,

Ik lees veel interessante berichten hier.
Welke internet bronnen raden jullie aan omtrent (objectieve) informatie over zonnepanelen, mechanische WTW ventilatie en gas CV vs warmtepomp?

Wil huidige woning (jaren 70) niet upgraden, maar oriënteer op nieuwbouw. Dan is het makkelijker om energie neutrale woning te realiseren.

Dank!
Objectieve informatie wordt lastig denk ik. De vraag die je stelt hangt alleen maar af van de inverstering die je wilt en kunt doen. Mechanische WTW ventilatie kan als ondersteunende verwarming maar je kunt ook WTW toepassen als je met een hete lucht unit wilt gaan verwarmen. De eerste is een stukje rendement optimalisatie, de tweede een manier van huis verwarming. Wij hebben de hete lucht unit eruit geschopt want vonden warme lucht verwarming niet fijn, dus nu vloer verwarming met normale CV in de rest van het huis. Brengt me bij de warmte pomp. Dit werkt het beste icm vloer verwarming en is ideaal met zonnepanelen want anders kost het capitalen. De inverstering zal fors zijn afhankelijk van de benodigde capaciteit. Dus hoe groot wordt het huis? Hoeveel capaciteit warmtepomp heb je daarvoor nodig en hoeveel zonne panelen heb je vervolgens voor die pomp + je stroom verbruik nodig.

Als ik nieuw ging bouwen dan nam ik zonnepanelen en vloer verwarming, een warmte pomp kan daarna nog als je die kant op wordt gedwongen door onze fijne overheid.
Het nieuwbouw object(640m3) heeft een 0,4 EPC en bevat vloerverwarming(BG,1e etage), zonnepanelen, mechanische ventilatie en gas-CV.
Doel is maximaal rendement, door efficiënte installaties om kosten te verminderen. Ik sta open voor alle opties, vandaar ook de vraag voor, objectieve, informatie bronnen :)
Gas is in verhouding prijzig en als je het verbruik kunt verminderen dan is dat wenselijk. Echter zijn legio opties mogelijk, daarom goed en interessant om ervaringen van anderen te horen.

Anyway, met de bestaande opzet in het achterhoofd (1e alinea) welke verbeteringen zouden lonend zijn?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 16 dec 2018, 12:43

Is de cv gemaakt voor lage temperaturen? Ik neem aan van wel.
Dan zou ik laten uitrekenen in hoeveel tijd je een grondwaterpomp hebt terugverdiend.
Kan je van het gas af. Misschien kunnen er nog panelen bij.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Alexsti » 16 dec 2018, 12:48

JP schreef: 14 dec 2018, 10:12 Ik kwam viavia op een site van Morren uit. Ik ben wel voornemens een carport (6x3m2) te nemen, maar als ik de combinatie zie met zonnepanelen, dan zou het een moderne en (imho) mooie oplossing zijn.

http://www.morrensolar.nl/carport-particulier.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Al geven sommige een rare spiegeling, doorschijnendheid, maar ik denk dat je dat ook kan oplossen;

Afbeelding

Helaas staan er geen prijzen op hun site.
Solar carport met zonnepanelen ten behoeve van muurmontage, bestaande uit:

- stalen frame
- 12x zonnepaneel, 300 Wp per stuk, totaal 3600 Wp
- SolarEdge omvormer en optimizers, aansturing per zonnepaneel, in verband met mogelijke schaduw
- LED verlichting dmv LED spots

Opties

- poedercoating in kleur naar keuze
Zou dit wat kunnen zijn ? Onze oprit ligt op het zuid/westen.
Interessant, ik zit ook al vaker aan een carpoort/overkapping te denken, en nu gelijk met zonnepanelen erop zou een interessante combi wezen.

Ook heb je niet van die lelijke panelen op je dak, dat vindt ik er eigenlijk niet uitzien...

Ben ff aan het meten geweest, ik zou voor de overkapping zo'n 27 vierkante meter aan zonnepanelen kunnen plaatsen, wat uit zou komen op 27x300Wp dus zo'n 8000Wp.
Maar vraag me af wat de opbrengst daarvan kan zijn en of dat genoeg is....?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Kadett, Peter-Paul, RJK en 199 gasten