De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Joop » 22 nov 2018, 18:39

Niels schreef: 22 nov 2018, 10:10 Absoluut. Daarbij proberen wij als NL ook alleen maar op papier schoon te zijn met de hoop dat de realiteit dan volgt...... kansloos eerste klas natuurlijk.
Helaas wel het geval...

Voor de (bouwkundige en installatiekundige) liefhebber:
...van de week ook de nieuwe eisen met betrekking tot de Energie Prestatie Berekeningen gepresenteerd. Eigenlijk ook echt een aanfluiting als je dan toch op gebied van milieu- en emissievriendelijk bouwen grote stappen wil zetten; maar eigenlijk is nu de conclusie dat er niet veel stappen gezet hoeven te worden, maar ondertussen iedereen al wel op kosten aan het jagen zijn geweest.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood

Bericht door SlowCo » 22 nov 2018, 19:03

Heel dat klimaatakkoord heeft volgens mij ook niet zoveel met het klimaat/milieu te maken als wel met geopolitiek (minder afhankelijk van bepaalde regimes) en economie (geld afpersen bij de burgers/bedrijven aan het werk houden).

Een vriend van me woont in België en heeft juist milieusubsidie gekregen om AAN het gas te gaan (z'n huis dan...) omdat dat milieuvriendelijker is. Het is maar net waar je vanaf gaat en naartoe over moet stappen. In België dus van stookolie naar gas en Nederland lijkt de Europese proeftuin te worden voor de stap van gas naar warmtepompen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 22 nov 2018, 21:01

Het maakt niet uit welke stap je moet nemen als burger. Als het klauwen vol met geld kost dan is het beter voor de econom...euh het milieu :kikker:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 23 nov 2018, 16:52

^ Zo is dat!

Economen, ingenieurs hebben duidelijk becijferd en onderbouwd dat "gasloos" volstrekt geld over de balk gooien is.

Uiteraard verwacht ik van de overheid geen enkele adequate respons op die berekeningen.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Zed240 » 23 nov 2018, 17:00

SlowCo schreef: 22 nov 2018, 19:03 Een vriend van me woont in België en heeft juist milieusubsidie gekregen om AAN het gas te gaan (z'n huis dan...) omdat dat milieuvriendelijker is. Het is maar net waar je vanaf gaat en naartoe over moet stappen. In België dus van stookolie naar gas en Nederland lijkt de Europese proeftuin te worden voor de stap van gas naar warmtepompen.
Dit dus. Ook in Duitsland is het verwarmen met stookolie nog doodgewoon. CV's op gas zijn bijna een bijzonderheid.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 23 nov 2018, 19:09

Ja maar die gaan allemaal over naar gas straks dus "wij" moeten NOG beter. We zijn immers het beste jongetje van de klas!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Allemaal aan het gas (af)..

Bericht door dvh » 13 dec 2018, 08:25

Hoi

Meer en meer lees ik berichten over ´we moeten van het gas af´.
Maar meer dan een paar krachtkreten hoor of zie ik niet. Ben ik niet op de hoogte? Gaat er wat veranderen? Zijn die zaken al definitief?

Je zou moeten investeren in een warmtepomp. Maar persoonlijk zegt mij dat niks.
Nu ga ik volgend jaar verhuizen naar een huis met energieklasse Z. Er zwerft hier al een zonnepanelen-topic. Maar hoe zit het met onze traditionele CV-ketel die vrijwel iedereen heeft.

Wat moet je daar dan mee?

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Allemaal aan het gas (af)..

Bericht door JdBn » 13 dec 2018, 08:42

Ze zijn gek geworden… Ze willen iedereen aan de warmtepomp maar wat ze even vergeten is dat als je er echt voordeel van wilt hebben je dat wel moet combineren met vloerverwarming overal en een gesloten ventilatiesysteem. Succes als je dat in een bestaand huis wilt toepassen. Ben met mijn vriendin bezig geweest met een nieuwbouwhuis en dat is mede afgeketst omdat de makelaar/ontwikkelaar gigantisch moeilijk deed over het toepassen van een warmtepomp (leek me wel logisch voor een nieuwbouwhuis) dus dat zegt al genoeg lijkt me :roll:

Lijkt er verder trouwens wel op dat je hoe dan ook overdwars genaaid gaat worden aangezien de prijzen voor electriciteit en vooral gas flink gaan stijgen. Minder gas uit Groningen betekent duurder gas uit Rusland, en dan gaan natuurlijk ook de belastingen nog even lekker omhoog :thumbup:

Wat er verder definitief is is dat voor nieuwe projecten (niet perse van toepassing voor huidige nieuwbouwprojecten als er al gas in die buurt ligt) geen gas meer aangelegd wordt, dus sowieso aan de warmtepomp gaan. En van wat ik heb begrepen vanaf 2021 (kan een jaar of wat later zijn?) het de bedoeling is dat je geen nieuwe CV-ketel meer mag laten inbouwen. De CV-ketel verbieden lijkt me echter een beetje onhaalbaar, want je moet een energieklasse A huis hebben om het fatsoenlijk te laten werken. Misschien nog wel te doen voor huizen tot een jaar of 10 oud, maar waarschijnlijk onrealistsich voor bijvoorbeeld het appartement (bouwjaar 1923) waar ik heb gewoond.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Allemaal aan het gas (af)..

Bericht door smiley » 13 dec 2018, 09:11

Ik heb het niet op alle Europese landen gecheckt, maar een België bijvoorbeeld maakt de switch van laag naar hoog calorisch gas.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... r-rijk-gas
Geen woord over warmtepompen daar.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 13 dec 2018, 09:49

Ach we zijn weer eens over ambitieus in Nederland. Gelukkig is daar nog steeds geld voor, voor dit soort ambities. Net als de carpoolstroken die niet bepaald gratis waren, de voorbereidingen voor rekening rijden en die kaart die je moet hebben om met het openbaar vervoer te reizen iets wat niet gewoon met je chipknip mogelijk zou zijn.

Geld moet rollen dus we bedenken weer wat. Maar voordat we ook maar iets gaan neer zetten verhogen we eerst de belasting op gas zodat mensen gaan overstappen op alternatieven! Ja dat gaan we doen! We maken ze nog meer bewust, die 50% belasting op elke kuub of Kilowatt die we verbruiken is niet genoeg om de burger bewust te maken van de vele energie wat ze gebruiken.... Daarnaast duwen we ze in een elektrische auto die we middels certificaten van groene stroom voorzien! Dan zijn we goed bezig voor onze toekomst.

Kunnen we lekker Schiphol uitbreiden met 50000 vluchten per jaar!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 13 dec 2018, 09:50

Ff samengevoegd trouwens..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Arthur » 13 dec 2018, 10:19

We kunnen er allemaal wat van vinden maar het wordt je maar door de strot gedrukt. Ik heb een CV van 2006, zolang deze aan de praat te houden is de komende 2 jaar dan doe ik dat en laat ik in 2021 een nieuwe monteren. Kan ik bij wijze van weer 15 jaar vooruit. In tussentijd zie ik wel wat de regering ons voorschotelt. Want het is de regering niet vreemd om onder het spelen de spelregels te veranderen. Belastingen omhoog op de energie is dan wel jammer maar dat is dan niet anders. Voordat ik een warmtepomp/vloerverwarming/zonnepanelen aan belasting heb betaald dan zijn we wellicht ook al wel die 15 jaar verder.
Maw, om het korter te houden, ik zie het wel :)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Tom » 13 dec 2018, 10:20

Niels schreef: 13 dec 2018, 09:49
Kunnen we lekker Schiphol uitbreiden met 50000 vluchten per jaar!
Precies, want onze milieuhippies willen wel blijven backpacken in landen aan de andere kant van de wereld en "in contact komen met de lokale bevolking". Die linkse hobby laten ze zich niet afpakken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 13 dec 2018, 11:40

Mooie kentering Tom, de drang van de economische groei is de schuld van linkse stinkende hippies. Dus niet van die dikke nekken met witte boorden :lol:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Knot » 13 dec 2018, 11:49

Arthur schreef: 13 dec 2018, 10:19 Kan ik bij wijze van weer 15 jaar vooruit. In tussentijd zie ik wel wat de regering ons voorschotelt. Want het is de regering niet vreemd om onder het spelen de spelregels te veranderen. Belastingen omhoog op de energie is dan wel jammer maar dat is dan niet anders. Voordat ik een warmtepomp/vloerverwarming/zonnepanelen aan belasting heb betaald dan zijn we wellicht ook al wel die 15 jaar verder.
Kan best gek gaan lopen hoor, het is nu nog 60 cent / m3 maar als het 2 euro wordt dan ga je toch wel eerder dan 15 jaar overstag, zeker als je nog wat zelf op kunt wekken. Ik ben tijdens het ochtendje fitness toch ook weer 3kWh achteruit gedraaid met dat handjevol panelen.

Warmtepomp komt er hier niet in maar electrische CV oid zou best kunnen uiteindelijk.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door smiley » 13 dec 2018, 12:31

Van wat ik er zo van kan vinden zouden de kosten om ons gas van laagcalorisch naar hoogcalorisch te maken een % of 30 bovenop de huidige prijs per m3 zijn.
Maar dan heb ik het wel over de prijs van gas uit Rusland.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Elise » 13 dec 2018, 12:40

Knot schreef: 13 dec 2018, 11:49 Warmtepomp komt er hier niet in maar electrische CV oid zou best kunnen uiteindelijk.
Een warmtepomp heeft een CoP factor.
Simpel gezegd, je stopt er 1 Kwh in en je krijgt er 4 Kwh voor terug (bij een CoP van 4).
Dus als je erover zou denken om je CV elektrisch te stoken, moet je juist een warmtepomp nemen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Tom » 13 dec 2018, 15:30

Niels schreef: 13 dec 2018, 11:40 Mooie kentering Tom, de drang van de economische groei is de schuld van linkse stinkende hippies. Dus niet van die dikke nekken met witte boorden :lol:
Ja absoluut iedereen vliegt en is er schuldig aan. Maar dat meten met twee maten kan ik niet tegen. Vol afkeur spreken over vieze auto's maar wel in een vliegtuig stappen. Blijf dan ook lekker in Nederland of reis met de trein door Europa.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Arthur » 14 dec 2018, 11:02

Knot schreef: 13 dec 2018, 11:49
Arthur schreef: 13 dec 2018, 10:19 Kan ik bij wijze van weer 15 jaar vooruit. In tussentijd zie ik wel wat de regering ons voorschotelt. Want het is de regering niet vreemd om onder het spelen de spelregels te veranderen. Belastingen omhoog op de energie is dan wel jammer maar dat is dan niet anders. Voordat ik een warmtepomp/vloerverwarming/zonnepanelen aan belasting heb betaald dan zijn we wellicht ook al wel die 15 jaar verder.
Kan best gek gaan lopen hoor, het is nu nog 60 cent / m3 maar als het 2 euro wordt dan ga je toch wel eerder dan 15 jaar overstag, zeker als je nog wat zelf op kunt wekken. Ik ben tijdens het ochtendje fitness toch ook weer 3kWh achteruit gedraaid met dat handjevol panelen.

Warmtepomp komt er hier niet in maar electrische CV oid zou best kunnen uiteindelijk.
Natuurlijk kan dat, Knot. Maar een investering van een 1500,- voor een CV, en het dan een tijdje aanzien, ben ik wel toe bereid.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 14 dec 2018, 16:39

Vandaag wat mensen op bezoek gehad van Gasunie. Die zijn bezig met waterstof, biogas en een nieuw stikstof station. Die mannen weten ook niet waar het naar toe moet :) Waterstof lijkt leuk maar er moet 6x zoveel volume door de leidingen heen als gas wil je een equivalent aan energie leveren, de hoeveelheid geproduceerd biogas vind je niet terug omdat de meters niet in staat zijn zo weinig te meten en men had berekend dat de infrastructuur voor stroom met een factortje 8 vergroot zou moeten worden willen we alle energie via stroom kunnen leveren.

De enige optie voor nu is om drastisch minder energie te verbruiken....

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Knot » 14 dec 2018, 17:07

Denk dat men gewoon grof met zelf moet opwekken. Ook dagen als vandaag lukt het. Veel panelen plaatsen en kleine betaalbare accus.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door SlowCo » 14 dec 2018, 17:19

Knot schreef: 14 dec 2018, 17:07 Denk dat men gewoon grof met zelf moet opwekken. Ook dagen als vandaag lukt het. Veel panelen plaatsen en kleine betaalbare accus.
Die nieuwe bekeerlingen zijn het ergst in het verkondigen van de klimaatreligie... :wink:
Maar inderdaad is het bewust worden van wat je eigenlijk verbruikt en het verminderen daarvan verstandig. Als ik de verbruikcijfers zie van een gemiddeld gezin in Nederland vraag ik me soms af of ze in de winter alle ramen en deuren open hebben staan terwijl ze aan het stoken zijn...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joy » 14 dec 2018, 17:33

Ik heb deze week mijn woning (1948) laten isoleren (dak en spouwmuren). Dat scheelt echt enorm. Toen ik aan het eind van de dag binnen stapte was de warmte al totaal anders. Ik heb zelfs radiatoren omlaag moeten draaien omdat het te warm werd in bepaalde ruimtes. Dat is toch wel één van de meest rendabele investeringen die je kunt doen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door romo » 14 dec 2018, 18:15

Niels schreef: 14 dec 2018, 16:39 Vandaag wat mensen op bezoek gehad van Gasunie. Die zijn bezig met waterstof, biogas en een nieuw stikstof station. Die mannen weten ook niet waar het naar toe moet :) Waterstof lijkt leuk maar er moet 6x zoveel volume door de leidingen heen als gas wil je een equivalent aan energie leveren, de hoeveelheid geproduceerd biogas vind je niet terug omdat de meters niet in staat zijn zo weinig te meten en men had berekend dat de infrastructuur voor stroom met een factortje 8 vergroot zou moeten worden willen we alle energie via stroom kunnen leveren.

De enige optie voor nu is om drastisch minder energie te verbruiken....

Die mensen moeten direct om de tafel met de regering!

Dit alles wordt bedacht door pennenlikkers, maar de praktijk leert ons (bovenstaande quote) geheel iets anders !

Daarbij het aangekweekte schuldgevoel dat als niet mee doet (of niet mee kan doen financieel) das nog het ergste. Tevens kweekt de overheid ontzettende onrust/onzekerheid over hoe nu verder te handelen. Koop je een CV ketel? Zo ja kan je er nog gas voor krijgen over een paar jaar, zo ja is het dan nog betaalbaar? Of word je gekielhaald?

Niemand die het weet, er wordt beleidsmatig met grof geschut geschoten, en het doel is geheel niet duidelijk.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door smiley » 14 dec 2018, 18:39

Vooral dat laatste erger ik me enorm aan momenteel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Bokkepoot, Darudevampire, frankie, Majestic-12 [Bot], Rogerb, RS-Ron en 161 gasten