Het grote Porsche 992 draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door WJ » 05 dec 2018, 21:09

Ik vind dat Hielke wel een punt heeft, in mijn ogen ben ik dat van mening.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 21:19

Dat heeft ie ook wel alleen was daar niet al een apart topic over geopend enige tijd geleden ... ?

Imho dan hè.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Erik » 05 dec 2018, 22:00

Hielke heeft altijd gelijk. Vindt ie. :mrgreen:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door dvh » 06 dec 2018, 08:34

Zal mijn nutteloze toevoeging ook even geven.
Interieur vind ik prachtig. Veruit het beste wat ze de afgelopen decennia's gemaakt hebben.
Geeft een lekkere retro-leef naar het dashboard van het verleden. Met alle moderne voorzieningen van nu.

Uiterlijk vind ik ook helemaal top. Gewoon meer zoals een oude Carrera. En dat waren gewoon de mooiste modellen.
Vorige type is ook mooi. Maar minder tijdloos. Dit is een klassieker ontwerp. I like it.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 06 dec 2018, 10:23

Ik zie dit(ivm achterkant) niet meteen als klassieker ontwerp. En zeker niet meteen tijdloos(kont) De dash -hoewel het 5 teller naast elkaar langerekte des Elfers is- vind ik meer passen in 'n Panamera ofzo:)

Over tijdloos: 964, 25 jaar ofzo terug klassiek modern edoch nog steeds modern achtig tijdloos door de dikke bumpers. Qua model mijn favoriet.
997/991 ook in de hedendaagse modelpolitiek tijdlozer IMHO.

De schrijfwijze van Macboy en Hielke z'n betoog: Dan leest 't vaak nogal irritant/belerend , tenzij je 't met de strekking eens bent natuurlijk.:)

Ik ben dus tegen die vorm van schrijven, want dit is een plat forum en dan begrijp je elkaar al gauw verkeerd met alle gevolgen van dien vaak. Wat Hans dus imho terecht aanhaalt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 06 dec 2018, 10:33

Erik schreef: 05 dec 2018, 22:00 Hielke heeft altijd gelijk. Vindt ie. :mrgreen:
Ik ben anders ooit eens iemand tegengekomen die het met me eens was. Hij zei het zo overtuigend dat ik het wel met 'm eens moest zijn.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 06 dec 2018, 10:48

Uiterlijk is ontzettend krachtig. Heel goed gelukt. Ook harmonieus. Misschien recht van achteren is de doorlopende lichtpartij net teveel een stijlbreuk. Maar ik kan ermee leven. Die grotere maat achterwiel stoort me totaal niet. Het accentueert de lay out van de motor alleen maar. Prima.

Klokkenrij naar digitaal is een pijnlijke afbreuk. Jammer dat die trend ook de 911 treft. Dat Braun scheerapparaat als shifter gaat ze nog heel wat meer reacties opleveren. Dat niemand op de designafdeling dat even durfde te melden :?

Ik denk er nog even over na voordat ik 'm bestel. De gewone Carrera zou het me ook kunnen doen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Macboy » 06 dec 2018, 11:10

Met Romo eens. Combinatie atmo met PDK en turbo met handbak (in elke auto) wat mij betreft. Dat wil niet zeggen dat de turbo met PDK geen goede combinatie is vind ik. Maar voor mij wel een mindere combinatie.

Joost ik reageer wat overtrokken omdat wat fabrikanten doen niet per se is wat de mensen willen. Dat roep ik hier op het forum ook al 10 jaar lang. Dus zie geen reden om daarmee te stoppen. Fabrikanten nemen gewoon zaken van elkaar over zonder goede reden vind ik. Kijk eens naar de schaalverdeling op tellers. Per 10 dan mee 20 dan per 30 en ik kan meer precies aflezen hoe hard ze rijden. Willen mensen dat ? Nee ik denk dat fabrikanten meelullen met elkaar, bang dat ze de boot missen denk ik. Zie ook de harde onderstellen jarenlang. Geen enkele koper wilde een hard onderstel denk ik maar o wee als de nieuwe E klasse toch te langzaam was op het circuit. Meelullen met elkaar wat mij betreft.

Meelullen en meelullen wat mij betreft. Dat is dus niet overtrokken reageren maar zeggen waar het op staat vind ik. Zie ook de + en - verkeerd om op de pook. Jarenlang verkeerd geweest vind ik en iedereen lulde maar met elkaar mee denk ik.

Volgens jou is dat dus de markt ? Nee het is precies wat uit het filmpje blijkt denk ik. De mensen die aan het hoofd staan hebben vind ik geen goede passie voor het merk en dus soms geen flauw benul wat ze aan het doen zijn lijkt mij. Dit filmpje bewijst voor mij dat als het bij Porsche zo gaat, dat andere merken nog erger zijn. En wij als consument zijn steeds de sjaak lijkt me. In elk geval wij als autoliefhebbers vind ik.

Daarom vind ik dat ik wel het recht heb om zo te reageren. Het gaat dieper dan alleen dit pookje.

Er zijn hier nou al een paar Porsche rijders die zeggen dat het onhandig is. Dat vind ik niet maar blijkt hierboven. Zullen er dus vast veel meer zijn denk ik. Maar schijnbaar hebben mensen eindeloos vertrouwen in “marktonderzoeken” lijkt het. Maar goed we gaan wel weer zien wat de autojournalisten zullen gaan roepen. De meeste zullen het wel weer als zoete koek slikken denk ik. En met een dagje op circuit zal je vermoedelijk ook niet iets anders willen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Macboy » 06 dec 2018, 11:18

Hopelijk is Hans zo wel tevreden ? Want het was voor hem natuurlijk wel lastig om te snappen dat iemand op een forum per definitie altijd zijn mening geeft. Hielke heeft dat goed verwoord. Daarnaast is het vooral irritant om elke keer te lezen “vind ik” en “denk ik”.

Overigens hebben we begin dit jaar al eens een discussie gehad over het niet hoeven te gebruiken van de woorden “ik vind” maar dat iemand hier gewoon per definitie altijd zijn mening geeft.

En juist omdat sommige lezer niet snappen dat iemand altijd zijn eigen mening geeft (dat het overkomt als de waarheid is een beperking voor degene die het leest, vind ik) heb ik ook tijdje terug besloten om te stoppen op dit forum.

Geen zin om op mijn teentjes te moeten lopen en bij elke zin te moeten gaan nadenken dat mensen wellicht mijn goddelijke woorden als de waarheid zien en o wee als ik vergeet “ik vind” erbij te zetten.

Maar goed kon het niet laten in dit draadje te reageren. Overigens ook in het G20 draadje maar dat was ook van korte duur :)

Hier speciaal voor jullie de feiten op een rij:

1. De nieuwe PDK pook van Porsche kan je niet meer mee schakelen.

2. Geen Porsche rijder heeft ooit geklaagd dat je ook kan schakelen met de pook.

3. Dat mensen liever aan het stuur schakelen betekent niet dat je er dan dus ook last van hebt dat je wel met de pook kan schakelen.

4. Zowel aan het stuur als aan de pook kunnen schakelen kun je altijd meer mensen blij mee maken dan alleen het stuur of alleen de pook.

5. Geen enkel marktonderzoek in de wereld (behalve onder debielen) kan de punten 1 en 4 hierboven ontkrachten.

Dat is een beetje mijn punt zeg maar. Daarnaast wordt in het filmpje ook geen reden gegeven waarom dat moet worden aangepast. Je hebt een A kamp (stuur schakelen) en een B kamp (pook schakelen) of mensen die A en B gebruiken. Maar zolang je beide kampen laat bestaan zullen er altijd meer mensen tevreden zijn dan als je de kampen gaat beperken. Dat is gewoon logisch redeneren. De leer van de logica.

Al het andere is onlogisch. Wat Porsche doet is dus onlogisch Hans.

Hopelijk ben je zo wat meer tevreden.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 06 dec 2018, 11:21

Macboy schreef: 06 dec 2018, 11:18 Maar goed. Hier even de feiten op een rij.
There are no facts, only interpretations- Nietzsche

En aangezien ik soms last heb van selectieve dyslexie kwam ik op dit uit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Macboy » 06 dec 2018, 11:24

En over die marktonderzoeken. Wat voor marktonderzoek is dat ? Sowieso heb ik nog nooit van een marktonderzoek op dat vlak gehoord. Autoliefhebbers worden daar in elk geval niet bij betrokken. Op DF nooit wat over gelezen en andere fora ook niet. Ik kan zeggen dat ik zelf totaal geen vertrouwen heb in dergelijke marktonderzoeken. De door mij genoemde feiten over harde onderstellen, onzinnige schaal verdelingen, + en - op poken bewijzen dat voor mij.

Vind ik dan.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 06 dec 2018, 11:28

Je betoog wel mee eens hoor Ilja, vooral betr marktonderzoek en goede dingen koste wat het kost veranderen om te veranderen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Downforce Hans » 06 dec 2018, 11:32

Leest een stuk prettiger Macboy.........vind ik dan, al vind ik het stukje dat je op je teentjes moet lopen weer een beetje overdreven. Althans dat is mijn mening.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 06 dec 2018, 11:37

Macboy schreef: 06 dec 2018, 11:24 De door mij genoemde feiten over harde onderstellen....
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door ///Joost » 06 dec 2018, 11:40

Macboy, er bestaan simpelweg bedrijven die dat soort onderzoeken intern doen op consultancy basis voor heel veel geld. Dat jij er nooit van gehoord hebt, komt omdat jij niet in dat vakgebied zit. En roepen dat die onderzoeken 'bij wijze van' geen reet voorstellen is wel makkelijk scoren.

Porsche heeft er bewust voor gekozen om de pook kleiner te maken, omdat er blijkbaar weinig behoefte is aan schakelen met de pook. Nu kun je blijven roepen dat daar wel vraag naar is, maar je kunt je ook afvragen of de Porsche-fanaten waar jij mee rond hangt de doelgroep is voor een nieuwe non-GT/RS 911. Als Porsche daarmee de pook kleiner kan maken, en het 'pook-systeem' minder gecompliceerd (lagere kosten) wordt, dan is dat een slimme keuze. Je kunt toch nooit 100% van de markt bedienen.

Laat ik het anders stellen. Hoe groot is volgens jou het percentage Porsche rijders, die een nieuwe 992 op de planning hebben staan, die veel waarde hechten aan handmatig schakelen met een pook?
Zoals ik al eerder zei, volgens mij klapt 95% van de (toekomstige) bezitters dat ding in automaatstand en kijkt er niet meer naar om. Voor de echte fanaten komt er immers een handbak versie.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door WJ » 06 dec 2018, 11:46

Vind de pook ook niet echt storend. Helemaal prachtig, enige wat ik vreemd vind is dat het beeldscherm zo uit het lood staat. Voor de rest top wagen.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin Hartog » 06 dec 2018, 11:56

///Joost schreef: 06 dec 2018, 11:40 Zoals ik al eerder zei, volgens mij klapt 95% van de (toekomstige) bezitters dat ding in automaatstand en kijkt er niet meer naar om. Voor de echte fanaten komt er immers een handbak versie.
Alleen in de Carrera voorlopig. Betwijfel ook of die er komt in de GT3..

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 06 dec 2018, 11:56

De pook is niet storend. Het is alleen onnozel dat je er niet mee kunt scheren.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 06 dec 2018, 12:15

Hielke schreef: 06 dec 2018, 11:56 De pook is niet storend. Het is alleen onnozel dat je er niet mee kunt scheren.
Dat baardt jou zorgen?

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door DF-user-278 » 06 dec 2018, 12:23

:tooth:

En die grap was een paar pagina's terug al gemaakt. :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 06 dec 2018, 12:26

535d schreef: 06 dec 2018, 12:23 :tooth:

En die grap was een paar pagina's terug al gemaakt. :)
Ik ben gisteren pas serieus ingestapt.

Ik bedoel maar, als je 'm toch nog niet kunt configureren en bestellen heeft drooggeilen weinig nut.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door DF-user-278 » 06 dec 2018, 12:34

Hielke schreef: 06 dec 2018, 12:26
535d schreef: 06 dec 2018, 12:23 :tooth:

En die grap was een paar pagina's terug al gemaakt. :)
Ik ben gisteren pas serieus ingestapt.

Ik bedoel maar, als je 'm toch nog niet kunt configureren en bestellen heeft drooggeilen weinig nut.
Configureren kan wel, bestellen weet ik niet.

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... lrange=911

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door romo » 06 dec 2018, 12:45

prima postings Hielke en Ilija !

Ieder wat ie wil uiteraard, maar ik ga liever voor een 991.1 GTS zoals die van TomGTR, waanzinnige kar, atmo, heerlijke klokkenwinkel (beter wordt het dus duidelijk niet meer) PDK, das enige 911 die ik heb gereden, ik laat de 992 er simpelweg voor staan.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Tom » 06 dec 2018, 22:13

Macboy schreef: 06 dec 2018, 11:18
Geen zin om op mijn teentjes te moeten lopen en bij elke zin te moeten gaan nadenken dat mensen wellicht mijn goddelijke woorden als de waarheid zien en o wee als ik vergeet “ik vind” erbij te zetten.
Het probleem is dat het gelul over auto's deels subjectief is. Sommige zaken zijn feitelijk vast te stellen, maar lang niet alles. Jouw posts zijn altijd prima onderbouwd, hulde daarvoor, maar wat in jouw ogen de waarheid is komt niet altijd overeen met andermans waarheid. Een 'ik vind' is natuurlijk onzinnig, maar je posts presenteer je vaak als een waarheid, dan krijg je daar uiteraard ook een reactie op. Het zal ook een stukje beroepsdeformatie zijn in jouw geval, binnen je vak moet je ook overtuigend overkomen. Op een forum echter lullen we meer voor de lol en hangt er ook niks vanaf.. er valt niks te winnen, ook al is niet iedereen het met je eens, een leuke discussie wordt altijd gewaardeerd anders zaten we hier niet en reden we allemaal dezelfde auto :)
Dat is een beetje mijn punt zeg maar. Daarnaast wordt in het filmpje ook geen reden gegeven waarom dat moet worden aangepast. Je hebt een A kamp (stuur schakelen) en een B kamp (pook schakelen) of mensen die A en B gebruiken. Maar zolang je beide kampen laat bestaan zullen er altijd meer mensen tevreden zijn dan als je de kampen gaat beperken. Dat is gewoon logisch redeneren. De leer van de logica.
Maar dan bekijk je alleen het functionele aspect. Er zijn natuurlijk meer beweegredenen te bedenken (die je niet onderuit hoeft te halen, dat kan ik zelf ook, maar puur als voorbeeld). Bijvoorbeeld omdat de designers graag esthetisch een kleinere pook wilde. Of misschien gewoon een kostenbesparing (stel dat maar een paar procent van de eigenaren met de pook schakelt dan kan zo'n afweging best nadelig voor een kleine groep uitpakken). Of misschien zelfs vanuit een langetermijnvisie omdat Porsche vol investeert in elektrische auto's en ze het zelf schakelen nu al voorzichtig willen afbouwen. De meeste Product Designers denken vaak al een paar stappen vooruit waardoor een - nu onlogische stap - over een paar jaar ineens wel begrijpelijk is. Dat is vooral psychisch, grote wijzigingen schrikken af terwijl je in meerdere kleine stapjes veel minder weerstand krijgt (en bij een auto als de 911 een logische keus is). Simpel voorbeeld: Apple had de 'aan/uit'-knop vroeger bovenop de iPhone zitten. Die hebben ze naar de rechterzijkant verplaatst. Het model daarna was groter, als de knop aan de bovenkant had gezeten kon je er niet bij. Ze hadden het ook uit kunnen stellen en pas bij het grote model kunnen doen, maar dit soort dingen gebeuren heel vaak om mensen al ergens aan te laten wennen. Vaak is daar juist erg goed over nagedacht.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Erik » 06 dec 2018, 22:17

///Joost schreef: 06 dec 2018, 11:40 Macboy, er bestaan simpelweg bedrijven die dat soort onderzoeken intern doen op consultancy basis voor heel veel geld. Dat jij er nooit van gehoord hebt, komt omdat jij niet in dat vakgebied zit. En roepen dat die onderzoeken 'bij wijze van' geen reet voorstellen is wel makkelijk scoren.

Porsche heeft er bewust voor gekozen om de pook kleiner te maken, omdat er blijkbaar weinig behoefte is aan schakelen met de pook. Nu kun je blijven roepen dat daar wel vraag naar is, maar je kunt je ook afvragen of de Porsche-fanaten waar jij mee rond hangt de doelgroep is voor een nieuwe non-GT/RS 911. Als Porsche daarmee de pook kleiner kan maken, en het 'pook-systeem' minder gecompliceerd (lagere kosten) wordt, dan is dat een slimme keuze. Je kunt toch nooit 100% van de markt bedienen.

Laat ik het anders stellen. Hoe groot is volgens jou het percentage Porsche rijders, die een nieuwe 992 op de planning hebben staan, die veel waarde hechten aan handmatig schakelen met een pook?
Zoals ik al eerder zei, volgens mij klapt 95% van de (toekomstige) bezitters dat ding in automaatstand en kijkt er niet meer naar om. Voor de echte fanaten komt er immers een handbak versie.
Ik denk vooral dat ze bij Porsche nieuwe doelgroepen willen aanboren. De Dries Roelvinkjes van deze wereld. Die dat ding niet op de limiet kunnen en willen rijden. Maar wel een 911 op de oprit hebben. Met een slottermijn precies uitgekiend bij de restwaarde bij niet teveel km's. Van de puristen neemt Porsche al jaren afscheid. En dat is maar goed ook want met alleen Puristen als rijders stond Porsche niet waar ze nu staan. Het is immers de VW golf van de sportieve auto's. Toch is dat scheerapparaat waar je niet mee kunt schakelen gewoon kut. :mrgreen: . En dat zeg ik uit ervaring. Het is gewoon een enorme gemiste kans. Vind ik dan. :bag: :headbang:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Chaert-RS, Dimitri, Mark 320iS en 128 gasten