Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
- markk
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Vanochtend 5.15 uur word ik wakker van een fel schijnend "wake up light" (fantastische uitvinding btw maar daar gaat dit forum niet over). Vrouwlief moet om 7.00 werken dus samen even genieten van de ochtend. Bakje espresso erbij en rustig wakker worden.
En toen was het opeens 6:45, vrouwlief weg en ik heb tot een uur of 1600 de wereld aan m'n voeten. Besloten om er maar een auto/motor dag (what else ?) van te maken.
Te beginnen met de Mitsubishi EVO 8 MR RS. Sinds afgelopen maart niet meer mee gestuurd. Accupool erop, sleutel omdraaien en lopen. Alles nog koud, vochtig en met condens. Rustig warm rijden en met de seconde komt die auto tot leven. De harde, vierkant geworden, banden worden ronder, het interieur warmt op en zo af toe voel je de turbo al een beetje inspoelen rond de 3000 rpm als je net overschakelt.
Wel weer even wennen qua sturen. De voorkant voelt gewoon heel erg "vaag". Zeker op de koude zomerbanden in de ochtenddauw. Alsof ie op elk moment wilt ondersturen. Is niet zo, maar zo voelt het wel. Naarmate alles warmer wordt en je voor bochtjes gaat remmen en dan instuurt komt het gevoel en vertrouwen terug. Ik kon met de auto "lezen en schrijven" op de limiet maar nu is weer die initiele voorzichtheid en angst terug die de auto inboezemt. Rustig opbouwen dus. Maar uiteindelijk wat gaat dat ding buitenaards bruut tekeer als je echt gas geeft. De grip van de 4WD is op het gas altijd bijzonder om weer te ervaren. Behalve natuurlijk als je op snelheid moet remmen of een bocht instuurt. Dan is het opeens een "gewone" auto die 3x zoveel snelheid heeft opgebouwd in de seconden ervoor dan dat je gewend bent en op de limiet echt een tricky dingetje heeft met lift-off overstuur. BRUUTHEID ten top. Heerlijk om weer eens een uurtje te ervaren.
Toen de Porsche 986 BoxsterS gepakt. Heeft minder lang stilgestaan (weekje of 5 a 6) maar beetje zelfde ervaring bij de start. Eerst moet alles warm worden voor het goed aanvoelt. Direct merk je het natuurlijk het verschil met de EVO. Uiteraard het verschil in vermogen maar ook het ontbreken van gewicht en het gevoel en de balans in het onderstel. En dan die inductiehuil van de 6-cylinder Boxer die achter je rug ligt. Kippenvel van 6000 tot 7200 rpm. Waar de EVO het woord ""BRUUTHEID" in m'n gedachte ramde zegt de BoxsterS rustig en bescheiden, maar met een onvervalste zekerheid, "FINESSE".
Vervolgens ///M tijd. BMW e46 M3 gestart en dat voelde eigenlijk direct vertrouwt. Net zoals de BoxsterS weekje of 5 a 6 stilgestaan. Tijdens het opwarmen genieten van radio, stuurbediening en dat echt superheerlijke dikke M stuur (wat heeft die EVO dan toch een lullig hoepeltje). Vervolgens steeds "bezielder" gaan rijden. En toen viel me op dat ik echt even helemaal in m'n element / flow was op een binnendoor weggetje. Koppel onderin, prachtig opbouwend vermogen, gillend als een zaagblad dat door spaanplaat heen zaagt bovenin naar 8000rpm, heel-en-toe met tussengas van 3 terug naar 2. Dat soort dingen. Heb genoten van alles. Het interieur, het rijden, het exterieur. SCHOONHEID ten top.
13.00 uur en dacht dat het klaar was. Vanochtend gezien dat het vanmiddag gaat regenen en inmiddels alweer genoeg gedaan. Maar na een snelle controle bleek dat de regen nu pas na 14.00 werd verwacht. Dus Markk nog even snel naar de motorstalling gereden, motorpak aangetrokken en de KTM 1290 Superduke gepakt. Toen was de cirkel echt rond. Wat begon met 4WD EVO bruutheid is geeindigd met KTM bruutheid op twee wielen i.c.m. de finesse qua sturen, balans en vertrouwen zoals de BoxsterS dat brengt en de schoonheid van de M3. Ik ben en blijf een mietje op een motorfiets maar ongekend hoe dat snelheid opbouwt, hoe lichtvoetig het stuurt en hoeveel vertrouwen zo'n fiets geeft. En dan als laatste nog even genieten van de oranje naakte schoonheid van dat vers gepoetste ding.
Inmiddels thuis en een bakje kwark met havermout gepakt (had nog helemaal niks gegeten - dat vergeet ik altijd als ik echt ergens enthousiast mee bezig ben). Nu klaar met bovenstaand verhaal en zo direct maar even op de bank espresso drinken en wazig voldaan voor me uitstaren ivm deze fantastische DF ochtend / begin van de middag.
Fijn (DF) weekend allemaal
Mark.
En toen was het opeens 6:45, vrouwlief weg en ik heb tot een uur of 1600 de wereld aan m'n voeten. Besloten om er maar een auto/motor dag (what else ?) van te maken.
Te beginnen met de Mitsubishi EVO 8 MR RS. Sinds afgelopen maart niet meer mee gestuurd. Accupool erop, sleutel omdraaien en lopen. Alles nog koud, vochtig en met condens. Rustig warm rijden en met de seconde komt die auto tot leven. De harde, vierkant geworden, banden worden ronder, het interieur warmt op en zo af toe voel je de turbo al een beetje inspoelen rond de 3000 rpm als je net overschakelt.
Wel weer even wennen qua sturen. De voorkant voelt gewoon heel erg "vaag". Zeker op de koude zomerbanden in de ochtenddauw. Alsof ie op elk moment wilt ondersturen. Is niet zo, maar zo voelt het wel. Naarmate alles warmer wordt en je voor bochtjes gaat remmen en dan instuurt komt het gevoel en vertrouwen terug. Ik kon met de auto "lezen en schrijven" op de limiet maar nu is weer die initiele voorzichtheid en angst terug die de auto inboezemt. Rustig opbouwen dus. Maar uiteindelijk wat gaat dat ding buitenaards bruut tekeer als je echt gas geeft. De grip van de 4WD is op het gas altijd bijzonder om weer te ervaren. Behalve natuurlijk als je op snelheid moet remmen of een bocht instuurt. Dan is het opeens een "gewone" auto die 3x zoveel snelheid heeft opgebouwd in de seconden ervoor dan dat je gewend bent en op de limiet echt een tricky dingetje heeft met lift-off overstuur. BRUUTHEID ten top. Heerlijk om weer eens een uurtje te ervaren.
Toen de Porsche 986 BoxsterS gepakt. Heeft minder lang stilgestaan (weekje of 5 a 6) maar beetje zelfde ervaring bij de start. Eerst moet alles warm worden voor het goed aanvoelt. Direct merk je het natuurlijk het verschil met de EVO. Uiteraard het verschil in vermogen maar ook het ontbreken van gewicht en het gevoel en de balans in het onderstel. En dan die inductiehuil van de 6-cylinder Boxer die achter je rug ligt. Kippenvel van 6000 tot 7200 rpm. Waar de EVO het woord ""BRUUTHEID" in m'n gedachte ramde zegt de BoxsterS rustig en bescheiden, maar met een onvervalste zekerheid, "FINESSE".
Vervolgens ///M tijd. BMW e46 M3 gestart en dat voelde eigenlijk direct vertrouwt. Net zoals de BoxsterS weekje of 5 a 6 stilgestaan. Tijdens het opwarmen genieten van radio, stuurbediening en dat echt superheerlijke dikke M stuur (wat heeft die EVO dan toch een lullig hoepeltje). Vervolgens steeds "bezielder" gaan rijden. En toen viel me op dat ik echt even helemaal in m'n element / flow was op een binnendoor weggetje. Koppel onderin, prachtig opbouwend vermogen, gillend als een zaagblad dat door spaanplaat heen zaagt bovenin naar 8000rpm, heel-en-toe met tussengas van 3 terug naar 2. Dat soort dingen. Heb genoten van alles. Het interieur, het rijden, het exterieur. SCHOONHEID ten top.
13.00 uur en dacht dat het klaar was. Vanochtend gezien dat het vanmiddag gaat regenen en inmiddels alweer genoeg gedaan. Maar na een snelle controle bleek dat de regen nu pas na 14.00 werd verwacht. Dus Markk nog even snel naar de motorstalling gereden, motorpak aangetrokken en de KTM 1290 Superduke gepakt. Toen was de cirkel echt rond. Wat begon met 4WD EVO bruutheid is geeindigd met KTM bruutheid op twee wielen i.c.m. de finesse qua sturen, balans en vertrouwen zoals de BoxsterS dat brengt en de schoonheid van de M3. Ik ben en blijf een mietje op een motorfiets maar ongekend hoe dat snelheid opbouwt, hoe lichtvoetig het stuurt en hoeveel vertrouwen zo'n fiets geeft. En dan als laatste nog even genieten van de oranje naakte schoonheid van dat vers gepoetste ding.
Inmiddels thuis en een bakje kwark met havermout gepakt (had nog helemaal niks gegeten - dat vergeet ik altijd als ik echt ergens enthousiast mee bezig ben). Nu klaar met bovenstaand verhaal en zo direct maar even op de bank espresso drinken en wazig voldaan voor me uitstaren ivm deze fantastische DF ochtend / begin van de middag.
Fijn (DF) weekend allemaal
Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 01 dec 2018, 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.
- smiley
- Berichten: 9081
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
www.afbeeldinguploaden.nl
Hmmm, ligt aan mij blijkbaar. Op de pc geen plaatjes, op de telefoon over 4g wel.
Hmmm, ligt aan mij blijkbaar. Op de pc geen plaatjes, op de telefoon over 4g wel.
Laatst gewijzigd door smiley op 01 dec 2018, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Lol.. zaagblad
Lekker bezig weer... dat heeft een partij brandstof gekost zonder een enkel doel als bestemming...
Lekker bezig weer... dat heeft een partij brandstof gekost zonder een enkel doel als bestemming...
- markk
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
De EVO heeft alleen al ongeveer 1/3e tank opgeslokt ...
- Bram
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 18513
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Helemaal niet jaloers... Helemaal niet jaloers...... helemaal Welles!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Klinkt als een top dag! Wat blijft die Boxster ook gaaf zeg zo, in dat geel.
-
OnlineHJ2
- Berichten: 3556
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
-
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Je kunt ook overdrijven...
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Weer leuk dat je het hier deelt. Hoe kun je jezelf inhouden de EVO 8 maand niet te gebruiken
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Een betere ochtend kan je niet hebben!! Top
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Geweldig. En dan komt de vrouw thuis s'middags "Hoe was jouw dag"?
Mwah.
Mwah.
- markk
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
-
- Berichten: 51206
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Ja die EVO was altijd spektakel herinner ik me nog goed:)
Mooi verhaal!
Mooi verhaal!
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Mooie verhalen over dito karren.
-
OnlineJules
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Heerlijk om 4 van zulke verschillende en toch allemaal uiterst vermakelijke wagens te kunnen pakken op 1 dag
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Heerlijk geschreven weer, mooi beeldmateriaal erbij!
Wat heeft de meest indruk achter gelaten na de rondes?
Wat heeft de meest indruk achter gelaten na de rondes?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Briljant stukje text. Normaal betaal je honderden euros voor zo'n clinic, en jij pakt ze even uit de garage.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Het leuke van kunnen afwisselen is onder andere dat je de verschillende karakters van de auto's goed voelt.
- Leen
- Berichten: 1197
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
- Locatie: Katwijk aan Zee
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
haha , mooi
En zo herkenbaar , de evo pak ik ook elk jaar een maandje , dan verbaas je je telkens weer over de bruutheid , maar na een weekje ben je dat vermoeiende ook wel weer zat . ( en die actieradius van 250 km gaat natuurlijk nergens over , zelfs m'n ipace komt verder )
Jouw m3 ervaring ervaar ik ook zo, als ik de CSL zomers weer voor een paar weekjes pak , de schoonheid van de e46m3 blijft ongeevenaard en de CSL airbox supersound blijft onovertroffen . alles klopt gewoon op deze blijvendeglimlachopjemondtoverende drivers machine .
En zo herkenbaar , de evo pak ik ook elk jaar een maandje , dan verbaas je je telkens weer over de bruutheid , maar na een weekje ben je dat vermoeiende ook wel weer zat . ( en die actieradius van 250 km gaat natuurlijk nergens over , zelfs m'n ipace komt verder )
Jouw m3 ervaring ervaar ik ook zo, als ik de CSL zomers weer voor een paar weekjes pak , de schoonheid van de e46m3 blijft ongeevenaard en de CSL airbox supersound blijft onovertroffen . alles klopt gewoon op deze blijvendeglimlachopjemondtoverende drivers machine .
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Dan komt de andere combinatie van schoonheid en bruutheid erin
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Waar ik nu wel benieuwd naar ben, je hebt een aantal top auto’s van begin 2000 denk ik. Maar heb je inmiddels niet zo iets van het is wel weer tijd iets nieuwers?
Hoewel er weinig vergelijkbaars meer uit de fabriek komt rollen, alleen de boxster is nog redelijkerwijs op te volgen met de huidige boxster variant.
Hoewel er weinig vergelijkbaars meer uit de fabriek komt rollen, alleen de boxster is nog redelijkerwijs op te volgen met de huidige boxster variant.
- markk
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Heb het spul al vrij lang. En aangezien ik er relatief weinig in rij blijft het elke keer een feest. M'n BoxsterS heb ik idd in 2000 (22 december om precies te zijn) nieuw gekocht.En alhoewel die inmiddels bijna 18 jaar is voelt ie voor mij nog steeds als mijn nieuwe Porsche cabrioEric Z schreef: ↑03 dec 2018, 19:11 Waar ik nu wel benieuwd naar ben, je hebt een aantal top auto’s van begin 2000 denk ik. Maar heb je inmiddels niet zo iets van het is wel weer tijd iets nieuwers?
Hoewel er weinig vergelijkbaars meer uit de fabriek komt rollen, alleen de boxster is nog redelijkerwijs op te volgen met de huidige boxster variant.
Verder kost vervangen gewoon veel geld en de vraag is wat je ervoor terug krijgt. Sterker nog ik denk naarmate mijn leeftijd vordert ik beter kan gaan afbouwen. Het vraagt naast geld natuurlijk ook gewoon aandacht, tijd en zorg.
Wel leuk om even hardop na te denken:
- Vervanging EVO door iets nieuwers.
Ok we zoeken een brute rally achtig 4WD turbo. Nou roep maar iets nieuws ? Ik zou het even niet weten.
- Vervanging BoxsterS
Ok we zoeken een middenmotor cabrio met 6-cylinder Boxer zonder turbo's. Nou roep maar
(Vorige generatie Boxster GTS zou natuurlijk wel geniaal zijn...)
- Vervanging BMW e46 M3
Ok we zoeken een RWD met sper en hoogtoerig racy blok. Ehhhhh...
(M3 CSL zou natuurlijk wel geniaal zijn, maar redelijk onbetaalbaar en zoveel meer als een standaard M3 is het ook niet, ondanks alle hype. Heb ik jaren geleden wel eens wat over geschreven hier op het forum en toen werd m'n account bijna verwijderd...)
Verder tijdje gedacht aan e60 M5 (V10) maar wordt veel te zwaar / te groot.
Z4M Coupe met S54 blok (zelfde als M3) lijkt me ook erg leuk maar dat is dan naast de BoxsterS ook een 2-zitter, is ook niet heel veel nieuwer en vind maar eens een goede (net zoals een goede e46 M3…). Vraag me ook af wat waardevaster zal blijven. Een e46 M3 handbak of een Z4M Coupe handbak...
- Vervanging BMW 130i M-sport
Ok we zoeken een leuke semi dagelijkse auto voor de vrouw waar ik ook nog de nodige fun in kan hebben en we ook kilometers op durven te zetten voor vakanties buitenland e.d. Liefst RWD. Hmmmm….
Misschien wel als vervanging voor mij van de e46 M3 maar is in de praktijk toch anders / minder leuk.
1M of M2 zou wel kandidaat zijn als vervanging van zowel de M3, de EVO als de 130i M-sport. Hebben we direct aan afbouw gedaan (zie hierboven). Maar m'n vrouw rijden in een 1M / M2 en/of daar relatief veel kilomers op zitten. Hmmmm….
- Vervanging Peugeot 107
I dare you -> zoek eens een goedkopere kilometer vreter.
Motoren dan:
- Honda FJBS 600 Silverwing.
I dare you. Zoek eens wat goedkopers en net zo praktisch voor de kms in wat slechter weer wanneer je spullen mee moet nemen en niet de auto (P107) wilt pakken. Maar toch ook de snelweg mee op kan en ook zeg naar Brussel kan rijden met iemand achterop.
- KTM Superduke 1290 R
Is redelijk nieuw (2016). Er is nu een nieuw model maar of dat nou zoveel meer biedt ?
- Ducati Hypermotard 939
Idem (2016). Vrij unieke fiets zo'n Hypermotard. KTM 790 Duke zou leuk zijn maar niet icm met de 1290 Super Duke en is toch gewoon anders.
Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak is wel een hele leuke kandidaat als vervanging van zowel de Superduke als de Hypermotard...maar ja, 1 is geen...
- 911 GT3 (996 ofzo) erbij zou prima toevoeging zijn aan de verzameling. Maar inmiddels onbetaalbaar en ik moet eigenlijk "afbouwen" ipv iets erbij
Kortom ik denk dat er niets bij komt, niks vervangen wordt en op termijn de EVO/M3 het veld gaan ruimen, dochter de P107 uiteindelijk meeneemt, ik de 130i M-sport en BoxsterS hou en vrouwlief voor iets leuks vrouwelijks gaat. Fiat 500 ofzo (en dan denk ik natuurlijk direct weer Abarth...Abarth...Abarth). Motoren blijven vooralsnog denk ik wel. Kost relatief weinig, stalling heb ik sowieso nodig (1 of 2 maakt niet uit) en afwisseling ipv roulatie blijft wel mijn ding...
Tenslotte:
- SuperDuke en Hypermotard zijn beide 2 cylinder V's. Heb ik eigenlijk niet goed gedaan. Er zou naast de SuperDuke eigenlijk een 3-cylinder of 4-cylinder moeten staan. Maar ja in "motard" vorm zijn die er niet. Yamaha Tracer 900 vind ik wel erg mooi maar niet "bruut" / "speciaal" genoeg.
(1 cylinders vind ik gewoon K*T. KTM 690 Duke / SMC-R / Husqvarna 701 zijn prachtig maar ik vind het gewoon niet lopen zo'n plofding).
- M3 en 130i sport (met sper) lijken wel heel erg op elkaar. Heb ik eigenlijk niet goed gedaan. Er zou naast de M3 eigenlijk een leuke FWD moeten staan. Mini of Clio/Megane RS ofzo...
(vroeger had vrouwlief een P206gti, hebben we erg van genoten…)
- Ik heb ook nog altijd het idee dat ik een 2-takt wil hebben. Honda CR500 voor op straat of zo. Maar ja is ook stok oud en betrouwbaarheid, onderhoud, e.d. is wel een ding.
(heb een tijdje woon-werk gedaan op Aprillia SR50 2-takt injectie die 100 km/h liep. Geniaal alleen na circa 10k km vlogen de krukaslagers me om de oren)
Mark.
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Yes dit was weer als van ouds een multidisciplinair DF ochtendje
Heel gaaf om te lezen, dank!
Denk inderdaad dat je goede keus maakt. Evt. 1M of M2 zou leuk zijn en dan 130i / M3 / Evo weg. En dan geen zorgen maken over kilometers, zeker een M2 is geen collectors-item
Denk inderdaad dat je goede keus maakt. Evt. 1M of M2 zou leuk zijn en dan 130i / M3 / Evo weg. En dan geen zorgen maken over kilometers, zeker een M2 is geen collectors-item
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Arstey en 129 gasten