Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Ik zie de toekomst zonnig in, er komen vast leuke elektro-auto's aan en ik sta wellicht vooraan als koper.
12
13%
Ik blijf zo lang mogelijk genieten, maar denk dat er uiteindelijk wel leuke elektro-auto's komen.
28
30%
Ik blijf zo lang mogelijk genieten, maar ik heb nog wel twijfels als het om elektro-auto's en fun gaat.
14
15%
Ik blijf zo lang mogelijk genieten en zie het erg somber in qua elektro-auto's en fun.
32
34%
Hier komt nooit een elektro-auto, dan zoek ik wel een andere hobby.
8
9%
 
Totaal aantal stemmen: 94

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Tom » 20 okt 2017, 13:49

indobesar schreef: 20 okt 2017, 13:41
Maar jij gaat uit van nieuwkoop. Een auto verdwijnt niet na enkele jaren. Maw, wil je een atmo M3, koop je een E92 M3 ipv nieuwe f80 M3. Je hebt dus gewoon de keus om non-turbo te blijven rijden.
Gebruikte auto's blijven inderdaad te koop, de vraag is tegen welke prijs, op het moment dat die sky-high zijn (niet ondenkbaar dat het leuke spul van nu straks praktisch onbetaalbaar is..), kun je dan van een alternatief spreken?

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Gijzert » 20 okt 2017, 13:55

En wat doet de overheid straks om het bezit van zo'n "oude slecht voor het milieu enz enz auto" tegen te gaan?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Robin » 20 okt 2017, 13:57

Gijzert schreef: 20 okt 2017, 13:55 En wat doet de overheid straks om het bezit van zo'n "oude slecht voor het milieu enz enz auto" tegen te gaan?
Ja,de prijzen van 'ouwe meuk', nu skyhigh(apart spul), dan nog sky-higher of kelderend ivm maatregelen overheid?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Arthur » 20 okt 2017, 14:04

indobesar schreef: 20 okt 2017, 13:41
Maar wellicht is dat te simpel gedacht door mijn brein :?
Dus, ja :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door smiley » 20 okt 2017, 14:20

Gijzert schreef: 20 okt 2017, 13:55 En wat doet de overheid straks om het bezit van zo'n "oude slecht voor het milieu enz enz auto" tegen te gaan?
Milieu delict he. Dat wordt brommen. :coffee:

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Gijzert » 20 okt 2017, 14:51

smiley schreef: 20 okt 2017, 14:20
Gijzert schreef: 20 okt 2017, 13:55 En wat doet de overheid straks om het bezit van zo'n "oude slecht voor het milieu enz enz auto" tegen te gaan?
Milieu delict he. Dat wordt brommen. :coffee:
Zoiets idd. Sowieso mogen de auto's de stad niet meer in.

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door GEpower » 20 okt 2017, 15:47

Het lijkt mij dat er alleen maar meer milieuzones komen. Ze willen nu de milieuzones gelijk maken, dus niet iedere stad zijn eigen constructie. Dat is goed, want dat schept tenminste duidelijkheid.
Maar het gevolg zal zijn dat iedere kleinere stad dan ook een procedure kan volgen en een milieuzone heeft. Dan wordt het op een gegeven moment wel erg lastig met een oudere auto.

Daarnaast zie je al dat ze de wegenbelasting van oude diesels met 15% gaan verhogen (2019 dacht ik). Dus de deur is open gezet om via die weg ook oudere auto's aan te pakken.

Verder proberen steden nog wat invloed uit te oefenen door te zeggen dat je geen parkeervergunning mag op dezelfde auto's die ook in de milieuzones de sjaak zijn.

Dus de toekomst voor oude auto's ziet er rooskleurig uit :P

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door smiley » 20 okt 2017, 16:22

Er komt natuurlijk nog wel een korte periode waarin we ouwe leuke meuk voor 2 dropveters en een bosje konthaar kunnen kopen, en helemaal naar de tering kunnen rijden op het circuit.
Daar goed van genieten, want kort erop zal het helemaal klaar zijn.

Denk ik.... :coffee:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door romo » 20 okt 2017, 16:52

Ik kan de poll niet invullen, want meerdere opties kloppen voor mij.

Ik rij nu, geniet er van, en de rest zie ik wel gebeuren, dat het gaat veranderen is evident, het tempo waarin zal moeten blijken.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Tom » 22 nov 2017, 17:01

Tom schreef: 20 okt 2017, 10:54
Ik denk dat we in de toekomst wel een Porsche met iets met minder dan 6 cilinders en elektromotoren gaan zien (wat moeten ze anders als overheden de eisen blijven verhogen qua uitstoot?). En bij BMW idem.
BMW bevestigt: hybride M-modellen komen eraan
https://www.autobahn.eu/6542/bmw-bevest ... men-eraan/

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Mike R32 » 22 nov 2017, 17:59

Voor de hobby blijft de R32 wel en als suffe saaie dagelijkse auto zou er zomaar zo'n elektrisch ding kunnen komen. Of we nu boodschappen gaan doen in een Alto, Fabia of een elektrisch geval zou me verder een zorg zijn. Vraag me wel af hoe duurzaam een elektrische auto is als we met z'n allen zo'n ding gaan rijden. Stroom moet toch ergens vandaan komen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door RS-Ron » 22 nov 2017, 20:39

Ik ga mij er niet druk om maken, zo af en toe lekker met de Giulia op pad en af en toe lekker de dijken afboenderen met de Clio RS. Voor vrouwlief over een jaar voor wat anders kijken. Willen dan ook de Tesla 3 eens bekijken, zou voor daily voor ons prima voldoen als die 400km gaat halen zonder op te laden. Leg ik er 4 zonnepanelen bij. De Giulia heeft niet de hoofdprijs gekost, dus ik als ik er echt niet mee mee mag rijden zie ik wel verder. Lijkt me een ander verhaal als je een klassieke exoot van 200k hebt staan.

Gr Ron

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Rnd » 22 nov 2017, 20:57

Ik weet dat jullie op iets anders doelen, maar wat mij ook wel "fun" lijkt.....zijn de zelfrijdende auto's. Lijkt me heerlijk om 's-nachts lekker in mijn auto te slapen terwijl je naar de wintersport wordt gereden. Zelfde geldt voor het dagelijks woonwerk verkeer. Geen file's meer omdat de ongelukken verleden tijd zijn. Niet kunnen/willen ritsen is ook verleden tijd. Lijkt me heerlijk. In het weekend dan lekker met je elektromobiel op het circuit spelen in de "manual" modus.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Crookie » 24 nov 2017, 00:26

Zolang mensen vervoer nodig hebben zal het in de autoindustrie blijven veranderen. De nu elektrische wagens lijken een hoop op lossen en schoner te rijden. Wat Mike inderdaad zegt, de stroom wordt aan de andere kant nog opgewekt in een kolencentrale bv. Zelfrijdende auto's zoals in Blade Runner lijkt mij wel wat. Nog heerlijk even slapen in een auto Onderweg naar werk bv. Zoals nu de metro gebruikt wordt. Dus ook veel efficienter carpoolen bv. Dat zal nog wel even duren maar wanneer het kan, zullen de klimaat regels automakers min of meer dicteren wat er geproduceerd wordt. Kijk maar naar de grote fabricanten. Echter zie ik niet iedereen aan de snellaadpaal hangen op de snelweg.... daar is in dit stadium nog geen ruimte voor gezien de actieradiusen van de huidige electro wagens. Hybride zoals waterstof zie ik erg zitten. Schone emissie en toch een mooi product.

Voorlopig zullen er ook 'fun' auto's blijven komen denk ik. De fabrikanten hebben namenlijk een groot deel van hun inkomsten te danken aan de fans en liefhebbers. Hoe ze geproduceerd worden hangt van de wetten en regelgeving af.

Onze (klein) kinderen zullem waarschijnlijk heeel anders tegen auto's aankijken dan dat wij nu doen. Waar een benzine 6 in lijn voor puristen nog een natte droom is zal de jonge 20'er in 2050 opgewonden raken van de doorontwikkelde Bmw met speciale electromotor die loopt op een batterij van slechts 10 kilo.
Laatst gewijzigd door Crookie op 24 nov 2017, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Mike R32 » 24 nov 2017, 01:06

Ik denk dat onze kleinkinderen later de voorkeur geven aan een schoon goed en goedkoop openbaar vervoer.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door allen » 24 nov 2017, 08:18

Slapen met de buurman. Het laatste dat in mij op zou komen, maar zoveel mensen, zoveel wensen. :shocking:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Crookie » 24 nov 2017, 15:46

allen schreef: 24 nov 2017, 08:18 Slapen met de buurman. Het laatste dat in mij op zou komen, maar zoveel mensen, zoveel wensen. :shocking:
En dat jij dit uit mijn verhaal haalt... ;) ik heb het even correct aangepast voor de oplettende lezer.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 764
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Tomj » 28 nov 2017, 22:45

Ik zie het effectief somber in, wat ze met nieuwe auto's doen boeit mij persoonlijk minder, dat ik met mijn oude Atmo M's nog eens kan rijden in het weekend zonder daar organen voor te moeten verkopen boeit me dan weer wel.

Zou dit forum dan ook verdwijnen ? :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Riceaux » 20 dec 2017, 16:25


Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Joop » 20 dec 2017, 18:30

Helder verhaal en goede conclusie...
...alleen zal hier weinig van terecht komen vrees ik.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Zed240 » 20 dec 2017, 19:11

Tsja dat onderbuikgevoel over de herkomst van de stroom/schoon in de praktijk had ik al jaren. Er is één echte reden waarom elektrische auto's de toekomst zijn; omdat de overheden het bepaald hebben, zoals het artikel al schrijft over China en de EU.

Overigens vraag ik mij ook af waarom er zo blind gestaard wordt op die CO2. Er zijn volgens mij (fijn)stoffen waar wij ons drukker om moeten maken dan CO2.


Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door Tom » 23 feb 2018, 15:34

Tom schreef: 20 okt 2017, 10:54
Ik denk dat we in de toekomst wel een Porsche met iets met minder dan 6 cilinders en elektromotoren gaan zien (wat moeten ze anders als overheden de eisen blijven verhogen qua uitstoot?). En bij BMW idem.
Nog wel 6 cilinders natuurlijk, maar de elektromotoren zitten wellicht al op de volgende 911:
http://www.evo.co.uk/porsche/911/20086/ ... e-a-hybrid

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door romo » 30 nov 2018, 07:16

De nabije toekomst;

Bonussen voor aanschaf stekkerauto


 Met behulp van belastingmaatregelen
en subsidie wil het kabinet de aanschaf
van elektrische auto's sterk opstuwen.
In 2030 moeten Nederlanders alleen nog
stekkerauto's kopen,
rijden er 2 miljoen
elektrische auto's op de weg en staan
er 1,8 miljoen laadpalen in Nederland.

De NOS heeft vertrouwelijke stukken in
handen die bij het Klimaatoverleg zijn
besproken.De mobiliteitssector en het
Rijk zijn het over bijna alles eens.

In 2021 krijgen kopers van een auto
zonder uitstoot 6000 euro subsidie.In
de jaren daarna krimpt de financiële
steun.Tot 2025 betalen elektrische
rijders geen motorrijtuigenbelasting.

Bron; Teletekst

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Hoe ziet de toekomst van autorijden (qua fun) eruit?

Bericht door FreudeamFahren » 30 nov 2018, 07:28

Linkje naar het NOS bericht...
Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.

Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.

Aanschafsubsidie

Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.

Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.

Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.
Tweedehands elektrisch rijden

Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:

- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's
- Benzine en diesel duurder

Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.

Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.
Wie zitten er aan tafel van de mobiliteitssector, het 'Formule E team'?
ANWB, 3TU, AutomotiveNL, BOVAG, De Groene Zaak, Energie-Nederland, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (toehoorder), Netbeheer Nederland, RAI Vereniging, Vereniging DOET, Stichting Natuur en Milieu, Stichting Zero Emissie Busvervoer, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), RVO.nl

Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.

Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.

Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.
Zelfde info op z’n Telegraafs...
DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.

Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.

Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.

RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.

Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.

Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch, Henk Jan en 117 gasten