
Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Effe geld lappen en djessy laten banken bij jd
daar vind je de meeste dyno's van online. Mooie vergelijking

- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Koppel valt daar volgens mij wel vaker aan de hoge kant uit.
Mijn S50B32 deed daar destijds 324 PK maar weet zo niet meer wat het koppel was. Maar ik weet wel dat het niet klopte (wat ze doen is een knopje indrukken bij een bepaald toerental en dan rekent de bank/software achteraf uit wat het koppel aan de krukas zou moeten zijn, bij mij deden ze dat fout. Als dat er dus iets naast zit dan heb je meer of minder koppel afhankelijk van de afwijking. Vermogen klopt dan wel maar koppel niet)
Mijn S54 deed 380NM koppel bij Mosselman dus volgens mij kom jij dan nooit aan 390NM met een 3.0 (S54 meer inhoud, hogere compressie. Meer vanos range etc)
Volgens mij staan de verliezen bij jou sheet ook handmatig ingesteld ipv gemeten, als ik me niet vergis (0,14 km/sec links boven)
Mijn S50B32 deed daar destijds 324 PK maar weet zo niet meer wat het koppel was. Maar ik weet wel dat het niet klopte (wat ze doen is een knopje indrukken bij een bepaald toerental en dan rekent de bank/software achteraf uit wat het koppel aan de krukas zou moeten zijn, bij mij deden ze dat fout. Als dat er dus iets naast zit dan heb je meer of minder koppel afhankelijk van de afwijking. Vermogen klopt dan wel maar koppel niet)
Mijn S54 deed 380NM koppel bij Mosselman dus volgens mij kom jij dan nooit aan 390NM met een 3.0 (S54 meer inhoud, hogere compressie. Meer vanos range etc)
Volgens mij staan de verliezen bij jou sheet ook handmatig ingesteld ipv gemeten, als ik me niet vergis (0,14 km/sec links boven)
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Dat zou idd wel eens kunnen kloppen. Een S54 heeft echter ITB's en dus geen voordeel van variabele runners en DISABert ///M3 schreef: 22 nov 2018, 13:07 Koppel valt daar volgens mij wel vaker aan de hoge kant uit.
Mijn S50B32 deed daar destijds 324 PK maar weet zo niet meer wat het koppel was. Maar ik weet wel dat het niet klopte (wat ze doen is een knopje indrukken bij een bepaald toerental en dan rekent de bank/software achteraf uit wat het koppel aan de krukas zou moeten zijn, bij mij deden ze dat fout. Als dat er dus iets naast zit dan heb je meer of minder koppel afhankelijk van de afwijking. Vermogen klopt dan wel maar koppel niet)
Mijn S54 deed 380NM koppel bij Mosselman dus volgens mij kom jij dan nooit aan 390NM met een 3.0 (S54 meer inhoud, hogere compressie. Meer vanos range etc)
Volgens mij staan de verliezen bij jou sheet ook handmatig ingesteld ipv gemeten, als ik me niet vergis (0,14 km/sec links boven)
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Kleine hint van wat er nog meer aankomt!


-
- Berichten: 2990
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Een skibox? Daar wordt 'ie niet sneller van hoor!
Wat een resultaat op de testbank trouwens, koppel is echt giga voor een NA motor.
Wat een resultaat op de testbank trouwens, koppel is echt giga voor een NA motor.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
denk eerder dat djessey mee gaat doen aan audio/decibel wedstrijdenZed240 schreef: 22 nov 2018, 14:28 Een skibox? Daar wordt 'ie niet sneller van hoor!
Wat een resultaat op de testbank trouwens, koppel is echt giga voor een NA motor.

- gvanminnen
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 29 mar 2015, 16:53
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Ben veel bij speedcentre geweest en elke keer andere metingen. Hij heeft ook drie motorblokken naar de klote geholpen van mij dus zou wel beetje oppassen daar.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Bedankt voor je input...elke keer andere metingen hoe is dat dan mogelijk. Erg vreemd.
En kan je uitleggen wat er met de motoren is gebeurt? Ik twijfelde erover om hem aan de afstelling te laten werken maar dat trek ik nu sterk in twijfel.
En kan je uitleggen wat er met de motoren is gebeurt? Ik twijfelde erover om hem aan de afstelling te laten werken maar dat trek ik nu sterk in twijfel.
- Oof
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: Op zoek naar de volgende
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
En na het tweede motorblok had je niet zo iets van ik ga naar iemand anders?
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Nieuwe kop is ook klaar! Zaterdag D-Day en moet hij erop komen.




-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Is dat voor je uitlaat? 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Mooi project, doe je de kopbewerkingen allemaal zelf?
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Nee de kop heeft een goede kennis van mij bewerkt voor me, die doet dit vaker.
Dus, gister begonnen aan de swap, besloten om het bij m'n kennis te doen aangezien hij meer gereedschap, timing tools en bruggen heeft. Wel een stukje rijden naar Venlo.
Bij het openmaken van de motor was ik positief verrast, het blok heeft 100dkm gelopen volgens de verkoper een aantal jaar geleden. Blok is sindsdien nooit open geweest. Dus dat het er zo uit zag was een aangename verassing.


Vervolgens de kop eraf gehaald. De beetjes vocht die je ziet waren restanten koelwater die uit de kop kwamen.

Vervolgens begonnen aan het overzetten van alle aanbouwdelen op de kop, sensoren ringetjes pakkingen en tapeindes

Het gehele binnenwerk van mijn oude kop is overgezet, nokkenassen inc trays vanos enz. Dit omdat dit bewezen goed was, en om zo niet voor nare verassingen te staan met zooi waarvan we de staat niet weten.
Alles teruggebouwd en een paar uur laten konden we hem starten.

Maar helaas, niet het gewenste resultaat.....om het zachtjes uit te drukken. Er kwam koelwater in het uitlaatkanaal van cilinder 3. Hoe wat of waarom....geen idee, we hebben de motorkap dicht gegooid en ik ben naar huis gereden, het was op dat moment al middernacht en ik moest nog een stukje....
Volgende week de kop er weer af, dan zullen we zien wat het probleem was. Tot die tijd kan ik alleen maar speculeren en daar heb ik de energie niet meer voor
Dus, gister begonnen aan de swap, besloten om het bij m'n kennis te doen aangezien hij meer gereedschap, timing tools en bruggen heeft. Wel een stukje rijden naar Venlo.
Bij het openmaken van de motor was ik positief verrast, het blok heeft 100dkm gelopen volgens de verkoper een aantal jaar geleden. Blok is sindsdien nooit open geweest. Dus dat het er zo uit zag was een aangename verassing.


Vervolgens de kop eraf gehaald. De beetjes vocht die je ziet waren restanten koelwater die uit de kop kwamen.

Vervolgens begonnen aan het overzetten van alle aanbouwdelen op de kop, sensoren ringetjes pakkingen en tapeindes

Het gehele binnenwerk van mijn oude kop is overgezet, nokkenassen inc trays vanos enz. Dit omdat dit bewezen goed was, en om zo niet voor nare verassingen te staan met zooi waarvan we de staat niet weten.
Alles teruggebouwd en een paar uur laten konden we hem starten.

Maar helaas, niet het gewenste resultaat.....om het zachtjes uit te drukken. Er kwam koelwater in het uitlaatkanaal van cilinder 3. Hoe wat of waarom....geen idee, we hebben de motorkap dicht gegooid en ik ben naar huis gereden, het was op dat moment al middernacht en ik moest nog een stukje....
Volgende week de kop er weer af, dan zullen we zien wat het probleem was. Tot die tijd kan ik alleen maar speculeren en daar heb ik de energie niet meer voor

- jos_br
- Berichten: 2500
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Zulke tegenvallers zijn altijd euh, zwaar niet leuk......... Wel benieuwd wat er fout kan gaan, zoveel materiaal zal er toch niet weg gehaald zijn?
Jos.
Jos.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Nee, en er is veel informatie beschikbaar over de M54 kop. Dus het is geen giswerk geweest.


- Erminio
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Altijd klote dit soort dingen.
Ben benieuwd wat het probleem is..., is niet een klein dingetje zeg maar
Ben benieuwd wat het probleem is..., is niet een klein dingetje zeg maar

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Behoorlijk frustrerend zulke dingen. Maar ook wel leuk om de oorzaak te achterhalen en een goede oplossing te vinden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Alle boutgaten van het blok waren goed? Heb de kopbouten eerst nagetrokken om te zien of de draad er niet uitgetrokken was?
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Draad in blok en kop hebben we gecheckt, uiteraard nieuwe bouten gebruikt. Alles netjes met digitale snap-on sleutel volgens procedure vastgezet.
1. 20nm
2. 90 graden
3. 90 graden
1. 20nm
2. 90 graden
3. 90 graden
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Vermoed wellicht een hele stomme fout.
Kop is gevlakt, 0.3mm. Daarvoor een 0.3mm dikkere koppakking gebruikt. We hebben alleen nooit gekeken naar de paspennen....ik ben bang dat deze te lang zijn waardoor de kop niet goed aan licht. Met als gevolg dat nu wellicht de kop ook krom is getrokken.
Morgen gaat hij eraf, dan kunnen we het concreet zien. Ondertussen al wel met een camera alle uitlaatkanalen bekeken, deze zijn allemaal intact.

Kop is gevlakt, 0.3mm. Daarvoor een 0.3mm dikkere koppakking gebruikt. We hebben alleen nooit gekeken naar de paspennen....ik ben bang dat deze te lang zijn waardoor de kop niet goed aan licht. Met als gevolg dat nu wellicht de kop ook krom is getrokken.
Morgen gaat hij eraf, dan kunnen we het concreet zien. Ondertussen al wel met een camera alle uitlaatkanalen bekeken, deze zijn allemaal intact.

- Erminio
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Heb je hem zo warm gemaakt met het testenDjessey schreef: 26 nov 2018, 15:57 Vermoed wellicht een hele stomme fout.
Kop is gevlakt, 0.3mm. Daarvoor een 0.3mm dikkere koppakking gebruikt. We hebben alleen nooit gekeken naar de paspennen....ik ben bang dat deze te lang zijn waardoor de kop niet goed aan licht. Met als gevolg dat nu wellicht de kop ook krom is getrokken.

Pas laat gezien dat het water eruit kwam

- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
Nee, dat de kop krom is getrokken door het aantrekken van de kop bouten. De pennen zitten in de uiteindes van de kop. Dus in het midden trek je hem dan wel strak tegen het blok, en aan de uiteindes niet.
Blok heeft nog geen 2 minuten stationair gelopen.
Blok heeft nog geen 2 minuten stationair gelopen.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6214
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: E36 Racer, Vermogensbank resultaten P22!
Logisch, je moet de kop ook niet doorzagen.Djessey schreef: 25 nov 2018, 11:30 Nee, en er is veel informatie beschikbaar over de M54 kop. Dus het is geen giswerk geweest.
![]()

- Niels
- Berichten: 22497
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
Dat zou betekenen dat het koelwater niet uit de uitlaatpoort komt maar gewoon bij de koppakking vandaan. Het zou goed kunnen natuurlijk maar ik zou verwachten dat die paspennen qua diepte nog wel wat ruimte zou hebben.
Dat blok ziet er van binnen echt nog heel mooi uit. Ik vind het moedig dat je de uitdagende en frustrerende weg in slaat om te gaan tunen
Ik zou zelf gewoon lekker met een standaard blok gaan rijden, zeker als het zo’n mooi fris blok is. Misschien op z’n hoogst wat kleine tweaks zoals een goede uitlaat lijn.
Dit is toch vaak een een proces van sleutelen, testen, aanpassen en sleutelen. Om zo’n kop bijvoorbeeld echt effectief te laten zijn zou je ook scherpe nokkenassen moeten monteren die qua profiel passen bij de grote van de poorten. Kans is nu dat je gassnelheid lager wordt vanwege het vergroten van de poorten. Het volume is dan wel iets toegenomen maar door een verminderde flow blijft je vullingsgraad hetzelfde om maar wat te noemen. Op basis van die nokkenassen moet je weer berekenen hoeveel je de compressie verhouding moet verhogen. M.a.w. zo’n kop bewerking lijkt leuk maar het gaat om het totaal pakket, een optelsom.
Dus als je dit al een tegenvaller vindt dan zou ik eerst nog een setje scherpe nokken erbij kopen. Dan kun je alles op elkaar afstemmen en heb je er hopelijk nog maar één keer sleutel werk van
Dat blok ziet er van binnen echt nog heel mooi uit. Ik vind het moedig dat je de uitdagende en frustrerende weg in slaat om te gaan tunen

Dit is toch vaak een een proces van sleutelen, testen, aanpassen en sleutelen. Om zo’n kop bijvoorbeeld echt effectief te laten zijn zou je ook scherpe nokkenassen moeten monteren die qua profiel passen bij de grote van de poorten. Kans is nu dat je gassnelheid lager wordt vanwege het vergroten van de poorten. Het volume is dan wel iets toegenomen maar door een verminderde flow blijft je vullingsgraad hetzelfde om maar wat te noemen. Op basis van die nokkenassen moet je weer berekenen hoeveel je de compressie verhouding moet verhogen. M.a.w. zo’n kop bewerking lijkt leuk maar het gaat om het totaal pakket, een optelsom.
Dus als je dit al een tegenvaller vindt dan zou ik eerst nog een setje scherpe nokken erbij kopen. Dan kun je alles op elkaar afstemmen en heb je er hopelijk nog maar één keer sleutel werk van

-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
In ETK staan voor de paspennen maar 1 nummer vermeld. De dikkere koppaking is van BMW neem ik aan? Dan kan het bijna niet aan de paspennen liggen.Djessey schreef: 26 nov 2018, 16:37 Nee, dat de kop krom is getrokken door het aantrekken van de kop bouten. De pennen zitten in de uiteindes van de kop. Dus in het midden trek je hem dan wel strak tegen het blok, en aan de uiteindes niet.
Blok heeft nog geen 2 minuten stationair gelopen.
Daarnaast zorgt de dikkere koppaking er toch voor dat het allemaal weer op dezelfde hoogte ligt als voorheen?
Ik denk dat het iets anders moet zijn..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bakker, Bing [Bot], JdBn, Kasteel, liquidpopcorn, matthyssie, SlowCo en 14 gasten