Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10403
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door tomgtr » 21 nov 2018, 19:45

Arthur schreef: 21 nov 2018, 18:44 V-power was minimaal 97. Daarom mocht het geen 98 heten en een 97 benzine hebben we niet dus werd het 95 aan de pomp. Ik durf te betwijfelen dat het meuk was/is.
Mss niet geschikt voor Theo300pk+ projectjes maar voor de normale motoren? Mijn auto's liepen er prima op.
Sorry, niet helemaal mee eens. 97 is een niet betaande specificatie. Het is gewoon 95 en zolang de RON 95 of hoger was, prima. Volgens Shell was de verbrandingstijd beter wat een effect zou hebben van 97, bijna hetzelfde als 98. Maar zolang het 95 is voldoet het aan de EN228 specificatie voor superbenzine. Ik meed het dus. En kennelijk niet alleen ik, anders zouden ze het niet verhoogd hebben naar 98 denk ik zo?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2018, 19:54

tomgtr schreef: 21 nov 2018, 18:37
Martijn_bmw schreef: 21 nov 2018, 18:13
tomgtr schreef: 20 nov 2018, 10:47 Ik alleen Shell en BP. Never nooit Esso of Texaco. Overigens, bij Texaco stations tank je nu Esso benzine.
Waarom eigenlijk? Is bp / shell benzine echt zoveel beter dan andere merken?
Ben je gek, same same. Sterker nog in midden van land is allemaal 1 grote plas waar ze allemaal in lossen en weer jit tappen met toevoeging van additieven. 95 dan, 98 is ander verhaal. Maar esso heb ik zakelijk echt nou niet veel mee op. Grote afkeer door gekregen. Bovendien verkopen ze geen 98. Ook beetje beroepsdeformatie, ze mengen er debenzinised naphtha in en dat vind ik vies ruiken. Maar ook niet echt rationeel dat. En Texaco is bijna altijd idioot duur. Makkelijk 10 cent duurder dan concurentie in buurt. Maar goed texaco is nu dus esso produkten dus dat helpt dan ook nog niet.
Ah duidelijk :thumbup:
Ik tank nu BP ultimate vanwege 98, daarvoor altijd shell express 95.

Idd Texaco is altijd idioot duur...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door romo » 21 nov 2018, 21:11

ARAL over de paal :D

Gijzert
Berichten: 4991
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Gijzert » 21 nov 2018, 22:04

WJ schreef: 21 nov 2018, 18:53 Ik heb altijd op Vpower gereden met gechipte turbo auto's, deed het altijd top. Dat gezoek en geneuzel voor een 98pomp voor die ene Ron...en Ultimate is ook niet altijd even betrouwbaar geweest. Vond wel best allemaal.
Waarom het geneuzel dan wel om de 2 RON. Dan toch net zo goed 95 tanken.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door WJ » 21 nov 2018, 22:19

Gijzert schreef: 21 nov 2018, 22:04
WJ schreef: 21 nov 2018, 18:53 Ik heb altijd op Vpower gereden met gechipte turbo auto's, deed het altijd top. Dat gezoek en geneuzel voor een 98pomp voor die ene Ron...en Ultimate is ook niet altijd even betrouwbaar geweest. Vond wel best allemaal.
Waarom het geneuzel dan wel om de 2 RON. Dan toch net zo goed 95 tanken.
Omdat de auto daar duidelijk minder goed op liep, de tsi twincharger ging zelfs haperen.

Gijzert
Berichten: 4991
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Gijzert » 21 nov 2018, 22:21

Maar dan kan die ene extra toch ook van belang zijn?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Arthur » 22 nov 2018, 01:23

ARAL over de paal :D
Uiteraard. Niets deugt en doet in NL dus halen we het over de grens en laten we de pomphouders aan de NL grens verrekken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Ferdi » 22 nov 2018, 06:58

Gisterenavond Duitsland in geweest om weer te tanken.
Is alleen niet de moeite momenteel, euro 95 was bij de onbemande pomp voor de grens net zo duur als in Duitsland zelf.
Alleen E10 is nog 2 cent goedkoper. Diesel een cent of 7 duurder.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Tom » 22 nov 2018, 09:52

Arthur schreef: 22 nov 2018, 01:23
Uiteraard. Niets deugt en doet in NL dus halen we het over de grens en laten we de pomphouders aan de NL grens verrekken.
Die pomphouders in de grensstreek kunnen hun woede beter uiten naar de overheid met hun accijnzen. Eén Europa, maar alleen als het uit komt. Lijkt mij niet de schuld van de mensen die in de grensstreek wonen en over de grens tanken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Ferdi » 22 nov 2018, 10:44

Bij ons is het geen kwestie van niet deugen, maar toen de prijzen hier zo hoog waren scheelde het gewoon 25 cent de liter.
Dat is op een volle tank best geld en aangezien het 3 km verder is dan een pomp in NL is dat snel besparen.

Ik denk dat dat voor veel meer mensen op gaat.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door romo » 22 nov 2018, 11:01

Arthur schreef: 22 nov 2018, 01:23
ARAL over de paal :D
Uiteraard. Niets deugt en doet in NL dus halen we het over de grens en laten we de pomphouders aan de NL grens verrekken.
De (R)overheid laat pomphouders verrekken

Jouw mening over mijn bestedingspatroon is van generlei waarde dienaangaande. Net zo goed dat het mij niet boeit waar jij je centen achterlaat.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door romo » 22 nov 2018, 11:04

Tom schreef: 22 nov 2018, 09:52
Arthur schreef: 22 nov 2018, 01:23
Uiteraard. Niets deugt en doet in NL dus halen we het over de grens en laten we de pomphouders aan de NL grens verrekken.
Die pomphouders in de grensstreek kunnen hun woede beter uiten naar de overheid met hun accijnzen. Eén Europa, maar alleen als het uit komt. Lijkt mij niet de schuld van de mensen die in de grensstreek wonen en over de grens tanken.
Dat dus.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Zed240 » 22 nov 2018, 14:25

Sowieso verschilt het heel erg per tankstation wat het kost. Er zit hier aan de grensovergang een pomphouder die het hardst schreeuwde dat hij zo werd benadeeld. Echter was hij toen (en nu nog steeds) zo'n 15 cent per liter duurder dan andere NL'se tankstations. M.a.w. het lag gewoon aan hem/z'n leverancier. Er zijn zelfs genoeg Duitsers die hier al jaren diesel tanken in NL aangezien het hier in de grensstreek meestal toch maar een paar cent scheelt.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door vester86 » 22 nov 2018, 15:07

tsja...
Grenspomphouders blij met droogte: Duitsers komen weer hier tanken
Verstuur
Grenspomphouders blij met droogte: Duitsers komen weer hier tanken
Foto: Omroep GelderlandFoto: Omroep Gelderland
Foto: ANPFoto: ANP
51.8633,6.047500000000014

MILLINGEN AAN DE RIJN - Vaak is de situatie precies omgekeerd, maar pomphouders in de grensstreek zien de laatste tijd weer Duitsers die speciaal in Nederland komen tanken. Dat komt allemaal door de lage waterstand in de Rijn waardoor er voor de Duitse handel veel minder brandstof aangevoerd kan worden. Gevolg is dat bijvoorbeeld diesel daar een stuk duurder is en soms helemaal niet geleverd kan worden. Pomphouders in de grensstreek zien nu al een flinke omzetstijging.

José Hoogenkamp is pomphouder in Millingen aan de Rijn en merkt het nu dagelijks. 'Als ik de grens over ga dan zie ik dat daar de diesel zo'n 11 cent duurder is dan bij ons', legt ze uit. 'Daar willen mensen dan wel voor naar ons komen'. Ze merkt het direct in de omzet. 'Die is met 25 procent gestegen.'

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder de video):



Ook Gerrit Heinen, pomphouder in De Heurne, merkt de gevolgen van de lage waterstand. 'Ik zie nu weer Duitse klanten die ik jaren niet gezien heb', zegt hij tegen Omroep Gelderland. 'Zolang er zo weinig water door de Rijn stroomt, zal deze situatie zo blijven', verwacht hij. Het verschil tussen de dieselprijs bij hem en die van net over de grens bedraagt al bijna 15 cent.

'Kieper de Rijn dicht'
Waar veel mensen helemaal klaar zijn met de droogte mag dat voor de pomphouders dus wel even aanhouden. 'Ik zou haast zeggen, rij naar Duitsland en kieper de Rijn dicht', grapt Heinen. Hij weet dat de situatie tijdelijk is en dat ze er nu maar even van moeten profiteren.

'We doen nu weer even mee, maar de sleutel voor ons probleem ligt nog altijd in Den Haag', zegt hij over de situatie waarin pomphouders in de grensstreek al jaren in zitten. Ook Hans Westendorp uit Winterswijk hangt de vlag nog niet uit. 'Dit is even leuk, maar het is van korte duur', zegt hij nuchter. 'In Duitsland is toch alles veel goedkoper, dus als het water weer hoger staat, dan is het voorbij.'

Prijzen kruipen naar elkaar toe
Ewout Klok, voorzitter van de Belangenvereniging voor Tankstations (BETA), krijgt nog niet heel veel signalen dat Duitsers massaal naar ons land komen, maar ziet wel een trend.

'De prijzen in Nederland en Duitsland sluipen door de droogteproblemen heel erg naar elkaar toe. Dus Nederlanders die naar Duitsland gaan om hun tank vol te gooien doen dat in ieder geval niet omdat ze daar goedkoper kunnen tanken', verduidelijkt hij.

Het ziet er voorlopig niet naar uit het water in de Rijn weer gaat stijgen. In de Alpengebieden, waar het smeltwater voor de rivier vandaan komt, wordt nauwelijks neerslag voorspeld. Voorlopig zullen sommige Duitsers dus nog wel even naar Nederland komen om hun tank vol te gooien.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Peric » 22 nov 2018, 15:18

@ Tom, is er groot verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken? En welke is naar jouw mening de beste?
Omdat je stelt dat het in de randstad allemaal uit de zelfde tank komt, alleen de additieven verschillen.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Zed240 » 22 nov 2018, 15:21

De heer Westendorp vertelt hier echter niet bij dat hij al tientallen jaren ladingen met koffie verkoopt. Die kopen Duitsers massaal hier aangezien dat een stuk goedkoper is. Hoor je hem dan weer niet over. Zijn tankstation met (zeer grote) shop is dan ook niet voor niets heel tactisch op de invalsweg van Duitsland gebouwd.

Wat ik wil zeggen: jarenlang geprofiteerd dat de Duitsers naar NL kwamen i.v.m. de accijnzen in DLD. Nu is het andersom en wordt er keihard geschreeuwd. Dit is toch een beetje het risico van het ondernemen vind ik.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10403
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door tomgtr » 22 nov 2018, 15:54

Peric schreef: 22 nov 2018, 15:18 @ Tom, is er groot verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken? En welke is naar jouw mening de beste?
Omdat je stelt dat het in de randstad allemaal uit de zelfde tank komt, alleen de additieven verschillen.
Nou nee niet randstad. Randstad komt uit raffinaderij. Maar is echt moeilijk. De beste. Uiteindelijk koop je gewoon benzine met additieven. Op basis van gevoel en beschikbaarheid 98 gaat mijn voorkeur naar BP/Shell. Maar het hele supply systeem is zo complex dat wat er uit slang komt echt niet perse uit de Raffinaderij hoeft te komen die op pomp staat. Als Shell teveel verkocht heeft of een hickup hebben bij raffi kopen ze het ergens anders. Misschien bij BP. Of gewoon in de handel. De handel die van her en der komponenten heeft gekocht en er benzine van gemaakt hebben. Of het eerder bij Shell gekocht hebben. Of of of. Dus laat je niet gek maken over kwaliteit.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Peric » 22 nov 2018, 16:24

Ik tank meestal bij Total, omdat dat de goedkoopste pomp bij ons in de buurt is.
En bedankt voor je antwoord. :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10403
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door tomgtr » 22 nov 2018, 16:58

Tja niets is wat het lijkt he. De enige Total raffinaderij in NL is in Vlissingen. Tegenwoordig is Lukoil daar 45 pct eigenaar van. Stel, je tankt super benzine (sorry E5!!!) in Rotterdam, wat is de kans dan dat je Total benzine tankt? Als je een normale auto rijdt maakt het echt niet uit. Ik kan ook benzine blenden voor je, is geen rocketscience. En in Duitsland is het helemaal raak. Allemaal gemmixte opslag daar. Iedereen gooit in dezelfde plas en haalt er weer uit. Je kan zelfs de min in gaan en anders (boekhoud) voorraad gebruiken soms.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2018, 17:12

Maar ik mag aannemen dat als ik bij BP ultimate tank vanwege de 98 kwalificatie dat ik dan ook wel écht 98 krijg?
of is dat ook maar de vraag...

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10403
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door tomgtr » 22 nov 2018, 17:17

Yes natuurlijk. 98 is een aparte specificatie volgens de EN228 norm. Dat was het prbleem ook met V power, 97 is leuk maar geen bestaande specificatie. Als je problemen mee krijgt hoeft het alleeen aan 95 te voldoen.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Tom » 22 nov 2018, 18:28

Goede info Tom! :thumbup:

Valt mij op dat er tegenwoordig weer makkelijker 98 te krijgen is dan een paar jaar terug (toen het ineens rap minder werd). Komt ook door Shell natuurlijk met groot marktaandeel die nu weer echt 98 hebben.
Hier in het dorp zit trouwens een Lucoil, ook met 98. Valt er nog wat over de kwaliteit daarvan te zeggen?

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door WJ » 22 nov 2018, 18:53

Gijzert schreef: 21 nov 2018, 22:21 Maar dan kan die ene extra toch ook van belang zijn?
In mijn geval was dat niet zo, hehe. :) 95 was beduidend minder, tussen Vpower (toen 97) en BP ultimate merkte ik geen verschil. Misschien dat 97 en 98 op de bank een handjevol pk's verschil aantoont maar in mijn geval maakte het voor het rijden niet echt uit.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 22 nov 2018, 19:24

Thnx voor alle info Tom!

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Twist » 22 nov 2018, 20:49

Tom schreef: 22 nov 2018, 18:28 Goede info Tom! :thumbup:

Valt mij op dat er tegenwoordig weer makkelijker 98 te krijgen is dan een paar jaar terug (toen het ineens rap minder werd). Komt ook door Shell natuurlijk met groot marktaandeel die nu weer echt 98 hebben.
Hier in het dorp zit trouwens een Lucoil, ook met 98. Valt er nog wat over de kwaliteit daarvan te zeggen?
Bedoel je lukoil in boxtel? In best zit ook een onbemande waar de super 98 slechts 6ct meer kost dan euro 95! Ik sta er meerdere keren per week, met de m140i en boxster. De 545i krijgt het niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Streamline en 80 gasten