BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon air intake

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Tim N » 16 nov 2018, 23:07

Mooie aanwinst Bram, en heeeel veel sterkte tijdens het wachten. Leef met je mee. :bloemetje:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 19 nov 2018, 16:06

Ik heb begrepen dat de auto voorzien kan worden van een goed weggewerkte bluetooth module, kan er tenminste muziek afgespeeld worden zonder ergens een cd in te drukken, want die heb ik al lang niet meer :tooth:

Is het ook mogelijk om er een carkit in te krijgen zonder allerlei rare aftermarkt aanpassingen? Knopje op het stuur om op te nemen zit er al op toch?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Barend » 20 nov 2018, 10:19

Jij heb de 16:9 navi toch in de M3? Dan ben je wel beperkter kwa compatibele systemen.
Ik denk dat een Yatour of Dension zou moeten werken voor jouw wensen Bram.
Die kun je gewoon professioneel laten inbouwen inclusief microfoon bij de binnenspiegel. Knopje zit inderdaad al op je stuur.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Henk Jan » 20 nov 2018, 10:22

Gebruik zowel in de e36 M3, de X5 en binnenkort ook in de Boxster een simpele FM-transmitter om muziek af te spelen vanaf de telefoon.
Bijkomend voordeel is dat het meteen een carkit is, je van alles kan opladen via USB en een USB-stick of SD-kaartje erin kan pluggen.
Nadeel is wel dat de bediening nog altijd via de telefoon gaat, maar voor die paar euro'tjes neem ik dat wel voor lief.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 20 nov 2018, 10:28

Ik wil het echt zo origineel mogelijk houden. Dus gewoon muziek streamen via die 16:9 unit, en bellen via stuur en wellicht nummers bekijken via scherm?

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1075
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Estoque » 20 nov 2018, 12:28

Barend schreef: 20 nov 2018, 10:19 Jij heb de 16:9 navi toch in de M3? Dan ben je wel beperkter kwa compatibele systemen.
Ik denk dat een Yatour of Dension zou moeten werken voor jouw wensen Bram.
Die kun je gewoon professioneel laten inbouwen inclusief microfoon bij de binnenspiegel. Knopje zit inderdaad al op je stuur.
Is dat echt mogelijk, die microfoon?
Want ik heb namelijk wel een Dension erin zitten (ook met 16:9 navi), maar ik kon nergens vinden dat ik dat systeem aan de bestaande microfoon kon koppelen etc.

Verder werkt de Dension perfect! Zit gewoon achterin, aan de stekker van de CD wisselaar.
Heb de titels in beeld, knoppen op het stuur werken perfect en ook de telefoon functionaliteit (maar dan met bijgeleverde microfoon) werkt helder!

Enige minpuntje, is dat als ik 3 kameraden op de achterbank van de coupe heb zitten, het signaal tussen mijn telefoon en de dension (die dus links achterin licht) soms iets te zwak is. Waardoor hij nog wel eens wil onderbreken.

Kan heel simpel opgelost worden door de verlengkabel van Dension mee te bestellen en hem voorin te plaatsen of je kameraden niet mee te nemen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 20 nov 2018, 13:02

Welk type Dension heb ik nodig? Wil dan wel een versie hebben met titels van muziek in beeld etc.

Deze?

https://www.navishop.nl/dension-gbl3bm4 ... s_id=13344

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Barend » 20 nov 2018, 14:16

Estoque schreef: 20 nov 2018, 12:28
Barend schreef: 20 nov 2018, 10:19 Jij heb de 16:9 navi toch in de M3? Dan ben je wel beperkter kwa compatibele systemen.
Ik denk dat een Yatour of Dension zou moeten werken voor jouw wensen Bram.
Die kun je gewoon professioneel laten inbouwen inclusief microfoon bij de binnenspiegel. Knopje zit inderdaad al op je stuur.
Is dat echt mogelijk, die microfoon?
Want ik heb namelijk wel een Dension erin zitten (ook met 16:9 navi), maar ik kon nergens vinden dat ik dat systeem aan de bestaande microfoon kon koppelen etc.
Via de bestaande microfoon weet ik niet, maar bijvoorbeeld de Dension GWP1BM4 heeft een aansluiting voor een microfoon en ingebouwde parrot bluetooth module. Ik heb zelf een microfoon draadje van het handshoenenkastje naar de binnenspiegel lopen.

Als je je Dension naast de cdwisselaar legt gaat dat wat lastiger worden.
Bram schreef: 20 nov 2018, 13:02 Welk type Dension heb ik nodig? Wil dan wel een versie hebben met titels van muziek in beeld etc.

Deze?

https://www.navishop.nl/dension-gbl3bm4 ... s_id=13344
Quote van de website: "De Dension Gateway Blue geeft absoluut geen artiest en track info weer. Daarnaast kunt u de iPod slechts beperkt bedienen via uw fabriekssysteem doorgaans werken de knopen volgende en vorige en meer helaas niet."
Dus die niet Bram.

Ik heb zelf geen ervaring met modules die de titels in beeld laten zien, dus daar kan ik je niet mee helpen.

De Dension GW33BM1 Gateway 300 lijkt dat wel te kunnen maar enkel voor de 4:3 navi, en niet voor de 16:9 navi.



Als ik bij Dension kijk lijkt dit me de beste optie in combinatie met de 16:9 navi: https://www.navishop.nl/dension-gwp1bm4 ... 13365.html
Echter heeft die voor zover ik kan vinden geen ondersteuning voor track info weergave.

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1075
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Estoque » 20 nov 2018, 14:57

Mijne laat overigens alleen de titels zien van nummers die ik op mijn telefoon zelf heb staan. Nummers die via Spotify gestreamd worden, worden niet weergegeven qua titel.

Ik stoor mij er niet aan, ik rijd namelijk 9 van de 10 keer met het scherm op zwart.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 20 nov 2018, 18:21

Is inderdaad ook geen halszaak hoor, ik ben al lang blij als ik fatsoenlijk handsfree kan bellen en muziek vanaf m'n telefoon kan streamen.

Cabrioot
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:45
Auto: E46 M3 cabrio, F31 335iX daily
Locatie: Midden van het land

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Cabrioot » 21 nov 2018, 00:33

Crookie schreef: 11 nov 2018, 21:26
Martijn_bmw schreef: 11 nov 2018, 21:11
RS-Ron schreef: 11 nov 2018, 14:15

Airbox
http://www.karbonius.es/web_ing/product ... e_bmw.html

Snorkel staat eronder.

Gr Ron
Gaaf spul! Waar blijft het luchtfilter met zon box eigenlijk?
Zit horizontaal gemonteerd achter de slurf.
Ehhh nou dat filter zit dus verticaal tussen de twee delen van de airbox en dat is niet het slurf gedeelte maar de box zelf, ik heb zelf een karbonius op mn M3 gezet en dat is verslavend dat geluid in combinatie met de CSL SMG software en rev matching in de motor ecu, je herkent die smg niet meer terug

Online
Crookie
Berichten: 4539
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Crookie » 21 nov 2018, 12:00

Cabrioot schreef: 21 nov 2018, 00:33
Crookie schreef: 11 nov 2018, 21:26
Martijn_bmw schreef: 11 nov 2018, 21:11

Gaaf spul! Waar blijft het luchtfilter met zon box eigenlijk?
Zit horizontaal gemonteerd achter de slurf.
Ehhh nou dat filter zit dus verticaal tussen de twee delen van de airbox en dat is niet het slurf gedeelte maar de box zelf, ik heb zelf een karbonius op mn M3 gezet en dat is verslavend dat geluid in combinatie met de CSL SMG software en rev matching in de motor ecu, je herkent die smg niet meer terug
“Achter de slurf” = achter het slurf gedeelte bij de box dus.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 21 nov 2018, 18:01

Cabrioot schreef: 21 nov 2018, 00:33
Crookie schreef: 11 nov 2018, 21:26
Martijn_bmw schreef: 11 nov 2018, 21:11

Gaaf spul! Waar blijft het luchtfilter met zon box eigenlijk?
Zit horizontaal gemonteerd achter de slurf.
Ehhh nou dat filter zit dus verticaal tussen de twee delen van de airbox en dat is niet het slurf gedeelte maar de box zelf, ik heb zelf een karbonius op mn M3 gezet en dat is verslavend dat geluid in combinatie met de CSL SMG software en rev matching in de motor ecu, je herkent die smg niet meer terug
Dit vraagt om filmpjes hè :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28525
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2018, 18:11

Crookie schreef: 21 nov 2018, 12:00
Cabrioot schreef: 21 nov 2018, 00:33
Crookie schreef: 11 nov 2018, 21:26

Zit horizontaal gemonteerd achter de slurf.
Ehhh nou dat filter zit dus verticaal tussen de twee delen van de airbox en dat is niet het slurf gedeelte maar de box zelf, ik heb zelf een karbonius op mn M3 gezet en dat is verslavend dat geluid in combinatie met de CSL SMG software en rev matching in de motor ecu, je herkent die smg niet meer terug
“Achter de slurf” = achter het slurf gedeelte bij de box dus.

Afbeelding
Ah zo is het duidelijk te zien :thumbup:

Cabrioot
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:45
Auto: E46 M3 cabrio, F31 335iX daily
Locatie: Midden van het land

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Cabrioot » 22 nov 2018, 00:35

Crookie schreef: 21 nov 2018, 12:00
Cabrioot schreef: 21 nov 2018, 00:33
Crookie schreef: 11 nov 2018, 21:26

Zit horizontaal gemonteerd achter de slurf.
Ehhh nou dat filter zit dus verticaal tussen de twee delen van de airbox en dat is niet het slurf gedeelte maar de box zelf, ik heb zelf een karbonius op mn M3 gezet en dat is verslavend dat geluid in combinatie met de CSL SMG software en rev matching in de motor ecu, je herkent die smg niet meer terug
“Achter de slurf” = achter het slurf gedeelte bij de box dus.

Afbeelding
Het ging mij meer om dat horizontale want zoals je zelf op de foto laat zien is dit dus echt verticaal :blink:

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Tom » 22 nov 2018, 08:58

Heb je 'm al?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 22 nov 2018, 09:34

:tooth:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door tomgtr » 22 nov 2018, 09:35

Ja, gauw kijken Tom voordat hij hem weer terugstuurt naar oude eigenaar :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bert ///M3 » 22 nov 2018, 13:11

Bram schreef: 13 nov 2018, 13:20
Bert ///M3 schreef: 12 nov 2018, 08:07 Powerflex enkel doen in de langsarmen, subframe gewoon originele rubbers doen voor een straatauto.

Carbon airbox, zou je even uit moeten zoeken wat voor computer je hebt, een MSS54 of een MSS54HP.

Een gewone kan je Alpha N programmeren maar dat is het net niet. Op een HP kan je een CSL software conversie doen (moet je van MSSFlasher downloaden, gewone kan niet omdat je je DME dan bricked.) En die moet je dan weer laten remappen om het zaakje goed te krijgen (origineel CSL staat te rijk ivm scherpere nokkenassen)

Enkel geeft het bijna geen extra vermogen zo'n airbox omdat de standaard S54 inlaat eigenlijk geen restrictie is. Je moet het dus enkel voor het geluid doen.
Volgens realoem zit er een MSS54 in. Jij hebt met beide uitvoeringen gereden?
Ja.

Gewone M3 software heeft een 18x12 VE (gasklepopening vs toerental) tabel. Dat is in weze wat je stelt met Alpha N.

CSL software heeft een 24x18 tabel en gebruikt die extra cellen voornamelijk bij lage toerentallen en bij weinig gasklep opening. Plus die software gebruikt een MAP sensor maar die is niet heel belangrijk.

Daarom rijden die conversies veel beter bij lage toeren. Enkel heb je een MSS54HP computer nodig omdat die 512kb program space heeft tov 256kb voor de gewone MSS54.

Als je die airbox conversies dus goed wil doen zitten er wel meer kosten aan als enkel die airbox.

Cabrioot
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:45
Auto: E46 M3 cabrio, F31 335iX daily
Locatie: Midden van het land

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Cabrioot » 22 nov 2018, 14:00

Voor zover ik weet zijn alle e46 M3 na een bepaalde datum (dacht ergens in 2003) uitgerust met een HP versie van de motor ECU dus dat probleem heb je niet echt, je kan het checken op de ECU zelf met het typenummer

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 22 nov 2018, 14:08

Hmmm, das dan wel gek. Want als ik het chassisnummer bij realOEM in tik komt er dus een non HP versie ECU uit.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34215
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door JP » 22 nov 2018, 15:36

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 22 nov 2018, 16:44

Bert ///M3 schreef: 22 nov 2018, 13:11
Bram schreef: 13 nov 2018, 13:20
Bert ///M3 schreef: 12 nov 2018, 08:07 Powerflex enkel doen in de langsarmen, subframe gewoon originele rubbers doen voor een straatauto.

Carbon airbox, zou je even uit moeten zoeken wat voor computer je hebt, een MSS54 of een MSS54HP.

Een gewone kan je Alpha N programmeren maar dat is het net niet. Op een HP kan je een CSL software conversie doen (moet je van MSSFlasher downloaden, gewone kan niet omdat je je DME dan bricked.) En die moet je dan weer laten remappen om het zaakje goed te krijgen (origineel CSL staat te rijk ivm scherpere nokkenassen)

Enkel geeft het bijna geen extra vermogen zo'n airbox omdat de standaard S54 inlaat eigenlijk geen restrictie is. Je moet het dus enkel voor het geluid doen.
Volgens realoem zit er een MSS54 in. Jij hebt met beide uitvoeringen gereden?
Ja.

Gewone M3 software heeft een 18x12 VE (gasklepopening vs toerental) tabel. Dat is in weze wat je stelt met Alpha N.

CSL software heeft een 24x18 tabel en gebruikt die extra cellen voornamelijk bij lage toerentallen en bij weinig gasklep opening. Plus die software gebruikt een MAP sensor maar die is niet heel belangrijk.

Daarom rijden die conversies veel beter bij lage toeren. Enkel heb je een MSS54HP computer nodig omdat die 512kb program space heeft tov 256kb voor de gewone MSS54.

Als je die airbox conversies dus goed wil doen zitten er wel meer kosten aan als enkel die airbox.
Dus als ik jou goed begrijp heeft Alpha N alleen zin als er een MSS54HP in zit. In alle andere gevallen gaat zo'n airbox dan vooral om het geluid.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door vester86 » 22 nov 2018, 17:29

niet “alleen zin” maar vooral “meer zin” want die HP ecu is/werkt nauwkeuriger. zoals boven al geschreven is dat vooral bruikbaar/merkbaar in de lage toerentallen en (dus) vooral bij straat-auto’s, ff kort door de bocht

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43040
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Arthur » 23 nov 2018, 03:40

Bram schreef: 22 nov 2018, 14:08 Hmmm, das dan wel gek. Want als ik het chassisnummer bij realOEM in tik komt er dus een non HP versie ECU uit.
Daar ga je alweer, Bram :mrgreen: Meppel here he comes :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bakker, Bokkepoot, frank de jonge, Martin*, MHJVS en 3 gasten