Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%
 
Totaal aantal stemmen: 207

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Tom » 18 nov 2018, 12:41

In de basis heb ik geen problemen met kilometerheffing: betalen naar gebruik. Ook al hebben we zoiets eigenlijk al, namelijk accijns.

Het grootste probleem vind ik privacy. Ik wil geen kastje in mijn auto waardoor de overheid mij overal kan volgen (waarbij ik geen idee heb wie inzage hebben in die gegevens). Dat kastje gaat niet alleen voor rekeningrijden gebruikt worden: snelheidsboetes worden op die manier geregistreerd (dat kan permanent en op alle wegen: gigantische besparing want alle vaste flitspalen, trajectcontroles en BOA's kunnen weg), ben je in de buurt geweest van criminaliteit dan ben je automatisch 'verdacht' en mag je uitleg geven, etc.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Elise » 18 nov 2018, 12:43

Luco schreef: 18 nov 2018, 10:25 Uiteindelijk leuk, maar de consument gaat gewoon opdraaien voor die tax, want bedrijven berekenen de kosten gewoon door in hun dienst en/of product.
De kosten voor het "in de file staan" rekenen bedrijven nu ook al door in hun dienst/product, dus wat dat betreft geen verschil.

Ik heb eerlijk gezegd geen probleem met km heffing / rekening rijden. Over mijn privacy maak ik me niet zo'n zorgen, de overheid weet eigenlijk toch al alles van je. En mocht het autorijden me iets meer gaan kosten, vind ik ook niet zo erg. Al die "lasten" wil ik wel dragen, geen probleem.
Maar dan wil ik wel de garantie dat ik filevrij van A naar B kan rijden. Voor wat hoort wat!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Luco » 18 nov 2018, 12:47

Elise schreef: 18 nov 2018, 12:43
Luco schreef: 18 nov 2018, 10:25 Uiteindelijk leuk, maar de consument gaat gewoon opdraaien voor die tax, want bedrijven berekenen de kosten gewoon door in hun dienst en/of product.
De kosten voor het "in de file staan" rekenen bedrijven nu ook al door in hun dienst/product, dus wat dat betreft geen verschil.

Ik heb eerlijk gezegd geen probleem met km heffing / rekening rijden. Over mijn privacy maak ik me niet zo'n zorgen, de overheid weet eigenlijk toch al alles van je. En mocht het autorijden me iets meer gaan kosten, vind ik ook niet zo erg. Al die "lasten" wil ik wel dragen, geen probleem.
Maar dan wil ik wel de garantie dat ik filevrij van A naar B kan rijden. Voor wat hoort wat!
Is natuurlijk niet helemaal waar, waar het kan zullen bedrijven nu al zo plannen dat ze niet in de file staan, als die bedragen voor buiten de file rijden hoger worden dan nu (ligt aan de heffing buiten de spits), dan zal dat doorberekend worden.

En nu in de file staan kost geld, maar ik vermoed dat een heffing dan wel de filedruk iets zal verminderen, maar dat zal altijd duurder zijn dan nu want we kennen inmiddels de regering wel, dus wel minder file maar veel meer kosten en die zullen ook doorberekend worden.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Mike R32 » 18 nov 2018, 12:59

Ik fiets elke dag naar mijn werk. Zo’n 14 km per dag. Mijn hobby auto heeft een behoorlijke uitstoot en maak er maximaal 2000 km per jaar gebruik van, voornamelijk in het weekend lekker rustig een rondje rijden door een mooie omgeving. Benieuwd of ik straks meer geld kwijt ben.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Rnd » 18 nov 2018, 13:30

Nu nog met een kilometerheffing plan komen heeft absoluut geen zin. Binnen 5 jaar komen de zelfrijdende auto's op de markt en daarmee lost het fileprobleem (de mens die niet kan ritsen en aanrijdingen veroorzaakt) zichzelf op. De problemen van vandaag, zijn niet de problemen van morgen. Vervoer gaat de komende jaren sowieso helemaal op de schop. Ik ben benieuwd of het huidige OV nog een bestaansrecht heeft als een paar grote partijen (Google, Apple etc.) zelfrijdend vervoer aanbieden tegen een fractie van de prijs van een treinkaartje.

Asfalt erbij heeft nog het meeste zin voor nu. Kijk naar de A1, werkt prima met zoveel banen.
De tijdelijke oplossing bij de A4 Leiden (een van de grootste fileknelpunten van Nederland) had 3 banen en toen stond er vrijwel geen file. Door de briljante ambtenaren van Rijkswaterstaat had de definitieve oplossing weer 2 banen, waardoor er weer elke dag files staan. Nu loopt er al een tijd een studie om te kijken of ze het moeten uitbreiden naar 3 banen. Die lui zijn toch helemaal van het pad af!!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 18 nov 2018, 13:34

Mobiliteit in algemene zin zal idd drastisch veranderen, niet alleen op de weg met autonoom vervoer, maar ook door de lucht met drones die mensen vervoeren, ook autonoom uiteraard, dit om het woord "brokkenpiloot" maar gelijk voor te zijn :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door RS-Ron » 18 nov 2018, 13:41

Tja de overheidskas moet linksom of rechtsom worden gevuld. Vrees dat dit net zo’n verhaal wordt als het milieu. Gewoon een ander verdienmodel dus. Kijk eens bij onze omliggende landen naar de gemiddelde gebruikskosten van een auto. Zet dat weg tegen onze gemiddelde kosten en je ziet dat bij ons de auto-citroen bijna compleet is uitgeperst. Zag een overzichtje dat er alleen aan BPM en MRB al 4.7 miljard binnenkomt. Geloof mij maar, dat moet 8 miljard worden. Een kastje in mijn auto die alles registreerd ? Ik heb niets te verbergen, maar je moet anno 2018 wel een enorme naïeveling zijn om te denken dat de overheid integer met je gegevens omgaat. Wordt tijd dat er eens gepraat gaat worden over wat andere relevante taboes want je hoeft geen genie te zijn om vast te stellen dat dit landje hopeloos naar de klote gaat de komende 50 jaar. Nee dan gaan we de belastingbetalende burger gewoon voorzien (verplicht) van apparatuur waar bij een crimineel de onafhankelijke rechter een bevel voor af moet geven en waar naast allerlei mitsen en maren en gradaties ook termijnen aan verbonden zijn.

Gr Ron

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 18 nov 2018, 16:07

^ mooi bruggetje milieu, mobiliteit, het NRC schrijft het volgende;

‘Oliemarkt krijgt grote problemen’
Fatih Birol, hoofd IEA Energieagentschap IEA is somber over klimaat én energiesector. „Een energiecrisis leidt niet tot minder uitstoot van broeikasgassen.”
Paul Luttikhuis
16 november 2018

Zoals gewoonlijk mag de regering het oplossen, verzucht minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD). Hij is zojuist een klein uur lang gegeseld door Fatih Birol, hoofd van het Internationaal Energieagentschap (IEA), in een lezing bij het Planbureau voor de Leefomgeving in Den Haag. Hartelijk dank voor de afstraffing, grapt Wiebes in zijn korte reactie. Maar, geeft hij toe, Birol heeft groot gelijk.

Fatih Birol, in 2017 door de Financial Times uitgeroepen tot energie-expert van het jaar, begint zijn betoog met een waarschuwing. Hij is helaas gekomen met een somber verhaal. „Als ik u iets positiefs ga vertellen, zal ik dat aankondigen.”

Zijn boodschap bestaat uit een korte samenvatting van de World Energy Outlook 2018, die dinsdag werd gepubliceerd. In deze ruim zeshonderd pagina’s tellende, jaarlijkse ‘bijbel van de energie’, zoals Birol hem ook zelf noemt, passeren de belangrijkste onzekerheden in de energiesector de revue: een opnieuw toenemende concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer, na een dipje van twee jaar; een groot gebrek aan investeringen in olie en gas; en dat alles bij ongewisse geopolitieke verhoudingen.

Voorafgaand aan zijn lezing en een persoonlijk gesprek met Wiebes heeft Birol even tijd voor een interview. „Geopolitiek speelt altijd een rol in de energiesector”, vertelt hij. „Maar die rol wordt wel groter. Nog steeds is het Midden-Oosten de belangrijkste exporteur van olie, en dat zal ook nog lang zo blijven. De politieke situatie daar is niet bemoedigend. Ook andere olielanden zijn kwetsbaar, denk aan Nigeria en Venezuela. De toenemende handelsdiscussies tussen grote economieën zijn zorgwekkend en hebben indirect gevolgen voor de energiesector. Zo’n verzameling van complexe geopolitieke factoren heb ik zelden bij elkaar gezien.”

Birol praat veel over olie en gas, meer dan over duurzame energie. Het is vaak gehoorde kritiek op het IEA: is de organisatie – onderdeel van de OESO, de club van rijke landen – wel voldoende bezig met duurzaamheid? De World Energy Outlook leest als een dilemma tussen energiezekerheid en klimaatstabiliteit.

Het IEA wekt de indruk dat energiezekerheid belangrijker is dan het klimaat.

„Het gaat om twee enorme strategische uitdagingen, waarmee de mensheid wordt geconfronteerd. We moeten ze tegelijkertijd aanpakken. Ik verwacht dat de oliemarkt heel binnenkort grote problemen krijgt. Kijk maar naar de cijfers. De belangstelling voor investeringen in nieuwe olieprojecten is bijna nul. Behalve in de Verenigde Staten, dankzij schalieolie. Veel mensen denken dat de VS de kloof tussen vraag en aanbod wel zullen dichten. Daarvoor zou Amerika in zeven jaar een hoeveelheid olie moeten gaan produceren als heel Rusland. Dat is nog nooit vertoond.

Of we bouwen helemaal niets meer dat nog CO2 uitstoot, maar dat is onmogelijk. Of we zorgen dat we de bestaande infrastructuur moderniseren.
Fatih Birol hoofd van het IEA
„Wat betreft klimaatverandering zien we een groeiende uitdaging om de doelstellingen te halen. Sinds vorig jaar neemt de uitstoot van broeikasgassen weer toe. We hebben bij het IEA een ‘röntgenfoto’ gemaakt van de complete energie-infrastructuur in de wereld – dus energieopwekking, pijpleidingen, industrie, transport – en hoeveel CO2 die tot 2040 uitstoot. Dat is ongeveer net zo veel als we nog ter beschikking hebben om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Dan hebben we twee opties: of we bouwen helemaal niets meer dat nog CO2 uitstoot, maar dat is onmogelijk. Of we zorgen dat we de bestaande infrastructuur moderniseren en aanpassen.”

Hoe wilt u dat doen?

„We moeten meer investeren in afvangen en opslaan van kooldioxide. En we moeten sterker inzetten op het gebruik van waterstof als schone brandstof. Met die twee technologieën creëer je ruimte voor meer uitstoot. Ook kunnen we proberen bestaande, zwaar vervuilende infrastructuur eerder uit de markt te nemen. Vooral de primitiefste kolencentrales in Azië.”

In het verleden was het IEA pessimistisch over CCS, opslag van kooldioxide. Wat is er veranderd?

„Ik ben optimistischer omdat er inmiddels landen zijn die dit heel serieus nemen. Om te beginnen de Verenigde Staten. Maar ook Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. In Edinburgh organiseren we een grote conferentie over CCS, in de hoop dat die een plek krijgt bij de klimaatonderhandelingen. Het kan ook helpen bij het koolstofarm of koolstofvrij maken van de industrie. Dan functioneert CCS als brug tussen fossiele brandstoffen en hernieuwbare energie.”

U bepleit investeringen in olie en gas. Is dat te rijmen met klimaatbeleid?

„Er dreigen grote tekorten aan fossiele brandstoffen. Dat kan leiden tot fors hogere energieprijzen. En hoge energieprijzen zijn geen vriend van klimaatbeleid. Veel mensen denken dat een energiecrisis vanzelf leidt tot een daling van de uitstoot van broeikasgassen. Dat is een misvatting.”

Wat is de rol van het IEA bij de klimaatonderhandelingen?

„Ik heb veel bewondering voor de klimaatonderhandelaars, maar ze denken te veel in termen van wind- en zonne-energie. Iets klopt er niet. In 2017 en 2018 is er meer zon en wind bijgekomen dan ooit tevoren. Tegelijkertijd was de uitstoot van broeikasgassen op het hoogste niveau ooit gemeten. Als we het klimaatprobleem willen oplossen, moeten we dus verder kijken.”

Wat kan het IEA daaraan bijdragen?

„We hebben een scenario ontwikkeld dat in lijn is met de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs: SDS, het duurzame ontwikkelingsscenario. Dat is bovendien gericht op de reductie van luchtvervuiling en het is gebaseerd op universele toegang tot energie. Dit jaar is het aantal mensen dat geen toegang heeft tot energie voor het eerst gedaald tot onder de één miljard. Nog steeds heel veel, maar wel een positieve ontwikkeling.”

Het IEA goochelt een beetje met zijn scenario’s. Wat nu het duurzame ontwikkelingsscenario (SDS) heet, was tot voor kort het 450-scenario. Dat bood volgens het agentschap een kans van 50 procent om de opwarming van de aarde onder de 2 graden Celsius te houden. Opvolger SDS biedt ineens een kans van 66 procent om onder die 2 graden te blijven (en 50 procent kans op 1,7 à 1,8 graden).

Ook ontbreekt een scenario dat uitgaat van een maximale opwarming van anderhalve graad, dat volgens het wetenschappelijk klimaatpanel van de Verenigde Naties de grootste kans geeft op het voorkomen van ernstige klimaatontwrichting. Oliemaatschappijen gebruiken het IEA-scenario als bewijs dat ze werken in lijn met ‘Parijs’. Op basis daarvan vertrouwen beleggers erop dat hun kapitaal bij die bedrijven veilig is. Zo wordt het scenario een self-fulfilling prophecy.


Lees ook: Energieagentschap: vraag naar olie blijft nog twintig jaar toenemen
U benadrukt dat uw energiescenario’s ‘projecties’ zijn en geen ‘voorspellingen’.

„Wat wij doen is de trends beschrijven en de implicaties daarvan voor regeringen en industrie. Het gaat ons niet om de mathematische werkelijkheid. We willen de uitdagingen laten zien. Ik zou dolblij zijn als regeringen en industrie onze cijfers logenstraffen en zorgen voor een snelle reductie van broeikasgassen.”

Schuift u niet een deel van de maatregelen door naar de periode na 2040, als de World Energy Outlook eindigt?

„Als ik u was, zou ik kijken naar wat er gebeurt in 2019, en niet in 2040. Het gaat om de vraag of er op tijd een emissiepiek komt. Dat moet zo snel mogelijk, en dat is nu niet aan het gebeuren. Alles over de periode 2040 tot 2050 beschouw ik als een academische discussie.”

Moeten we niet sneller van fossiele brandstoffen af dan u suggereert?

„Fossiele brandstoffen zijn hardnekkig. In haar beroemde rapport over duurzaamheid [Our common Future] schreef Gro Brundtland over de gevaren van fossiele brandstoffen en de noodzaak om op zoek te gaan naar alternatieven. Destijds waren fossiele brandstoffen verantwoordelijk voor 81 procent van alle energie. We zijn dertig jaar verder, de alternatieven werden goedkoper, regeringen werden groener en de technologie maakte enorme sprongen. En weet u hoe groot de bijdrage van fossiele brandstoffen aan de energiemix nu is? 81 procent.”

Correctie (16 november 2018): In een eerdere versie van dit stuk werd de voornaam van minister Eric Wiebes foutief geschreven als Erik. Dat is hierboven aangepast.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door alt » 18 nov 2018, 17:50

Toch knap de ICCP kan voorspellen dat de temperatuur de komende decennia's met 2 graden gaat stijgen.
Dan kan de ICCP vast het weer van 16-11-2019 voorspellen?
Dat moet een koud kunstje zijn voor hen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 18 nov 2018, 18:40

^ Mee eens, maar goed ons wordt niet gevraagd en wij zijn geen partij in elk opzicht v.w.b. besluitvorming. Het ICCP is dat dan wel weer, die adviseert de VN en alle individuele natiestaten met haar regeringen. Daar wordt het beleid verder gemaakt.

Kortom; de politieke wind verandert, wij moeten, leuk of niet leuk op eigen kosten, gewoon mee.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Vanos » 18 nov 2018, 19:31

alt schreef: 18 nov 2018, 17:50 Toch knap de ICCP kan voorspellen dat de temperatuur de komende decennia's met 2 graden gaat stijgen.
Dan kan de ICCP vast het weer van 16-11-2019 voorspellen?
Dat moet een koud kunstje zijn voor hen.
We mogen hier dan allemaal autoliefhebbers zijn, maar als je dat daadwerkelijk in vraag trekt steek je wel je kop in het zand.

Plaatje bij het praatje:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door RS-Ron » 18 nov 2018, 20:06

Leuk schemaatje. Stelt natuurlijk geen reet voor als de hoeveelheid “mens” niet in het schema staat. Daar zit namelijk een causaal verband in. Dit is weer lekker politiek correct, we lullen niet over die mammoet in de woonkamer.....

Gr Ron

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Youp » 04 dec 2018, 13:57

RS-Ron schreef: 18 nov 2018, 20:06 Leuk schemaatje. Stelt natuurlijk geen reet voor als de hoeveelheid “mens” niet in het schema staat. Daar zit namelijk een causaal verband in. Dit is weer lekker politiek correct, we lullen niet over die mammoet in de woonkamer.....

Gr Ron
Dat.

We zijn bijna met acht miljard en consumeren er als collectief lustig op los (ja, ik weet dat de verdeling scheef is). De limiet van wat de planeet fysiek aan energie -in alle vormen- kan leveren is in zicht, zo niet al bereikt danwel overschreden. Maar ondertussen groeit de bevolking gestaag. Maar goed ook, zonder groei zou ons huidige economische stelsel wel eens geweld aangedaan kunnen worden... :bag:

Ik heb af en toe het gevoel dat "wij" een sneeuwbal zijn onderweg naar de afgrond. We hebben een soort van kritische massa bereikt en er is geen stoppen meer aan.

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Estoque » 04 dec 2018, 20:40

Waar is een 21 eeuwse equivalent van de pest als je hem nodig hebt...

Zonder gekheid, zolang er geen harde maatregelen worden genomen wat betreft uitstoot in de scheepvaart en dergelijke ECHT grote vervuilers, heeft het allemaal geen zin.

Om het even in contrast te plaatsen, op moment van schrijven zijn wij bezig met 2 vrachtwagens aan het opbouwen die over 3 weken richting Vietnam gaan.
- Beide auto's hebben geen Adblue
- Beide auto's zijn Euro 0
- Beide auto's zijn niet voorzien van een katalysator

Dit zijn nieuwe Mercedes vrachtwagens die uit de fabriek in Duitsland komen rollen, bestemd voor de 3e wereld, waar ze een levensduur van gemiddeld 20 jaar meekrijgen. 20 jaar beperkt onderhoud, beperkte kennis en vooral hard aan het werk moeten.

Over 15 jaar als wij al aan de Electrische aangedreven vrachtwagens zitten(noodgedwongen), dan loopt er nog een gare vietnamees in een oude mercedes benz te trappen met een uitstoot waar je U tegen zegt.

Wij kunnen als brave Europeanen wel netjes Euro 6 auto's blijven kopen, terwijl de landen waar nog echt een verschil gemaakt kan worden er geen kloten op uit doen.

In de VS is het zelfs normaal om een vrachtwagen te bestellen zonder motor, niet omdat dat goedkoper is. Nee, als je een Peterbilt zonder motor/versnellingsbak koopt, mag je er namelijk zelf een motor inbouwen en dan bepaald het bouwjaar van de motor de uitstootregels.

Met als gevolg dat de meest verkochte en populaire truckmotor in de VS een Cummins diesel is uit het jaar 2000, die nog steeds geproduceerd wordt in 2018, maar volgens de richtlijnen van het jaar 2000.

Om dit weer even terug te brengen op het kopje kilometer heffing. Waar ik het allerbangst voor ben, is dat het weer een extra vorm van belasting wordt voor de automobilist. Als we moeten gaan betalen naar gebruik, vind ik dat niet erg. Maar dan verwacht ik wel dat er een mindering in MRB komt, of zelfs afgeschaft wordt. Maar dat gaan ze natuurlijk nooit doen.

Daarom ben ik tegen de kilometerheffing. Puur vanwege het feit dat het een verkapte vorm van belasting wordt en eigenlijk geen voordelen met zich mee brengt.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Twist » 04 dec 2018, 21:12

Tom schreef: 18 nov 2018, 12:41 In de basis heb ik geen problemen met kilometerheffing: betalen naar gebruik. Ook al hebben we zoiets eigenlijk al, namelijk accijns.

Het grootste probleem vind ik privacy. Ik wil geen kastje in mijn auto waardoor de overheid mij overal kan volgen (waarbij ik geen idee heb wie inzage hebben in die gegevens). Dat kastje gaat niet alleen voor rekeningrijden gebruikt worden: snelheidsboetes worden op die manier geregistreerd (dat kan permanent en op alle wegen: gigantische besparing want alle vaste flitspalen, trajectcontroles en BOA's kunnen weg), ben je in de buurt geweest van criminaliteit dan ben je automatisch 'verdacht' en mag je uitleg geven, etc.
We betalen nu ook al naar gebruik inderdaad in de vorm van accijns.

Maar accijns is niet tijdsafhankelijk: tijdens de spits kost dat hetzelfde als erbuiten.

Het mooie aan kilometerheffing of andersoortige spitstol zorgt dat het in de spits rustiger wordt. Overal waar het wordt geintroduceerd werkt het. Lijkt me heerlijk! Ik betaal graag om al die verloren uurtjes in de file terug te krijgen

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Eric Z » 04 dec 2018, 21:35

Geloof mij, dat word een chaos in Nederland. Zie het al voor me dat dat in eerste instantie alleen op bepaalde trajecten werkt en dat iedereen daar omheen probeert te rijden.
Daarnaast genoeg mensen die om de pont/toltunnel heen rijden want dat kost geld, dus dat zie ik hier dan ook voor me.

Rij nu toevallig 2x in de week Rotterdam <-> Driebergen in de spits. Als mensen eens rechts zouden rijden zou echt veel schelen, kilometers lang niets rechts op een vrachtwagen hier en daar na.

Heb je voorbeelden van regio’s waar het werkt? Ik weet namelijk niets waar ze het al op die manier doen.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Robin » 05 dec 2018, 06:43

Estoque schreef: 04 dec 2018, 20:40 Waar is een 21 eeuwse equivalent van de pest als je hem nodig hebt...

Zonder gekheid, zolang er geen harde maatregelen worden genomen wat betreft uitstoot in de scheepvaart en dergelijke ECHT grote vervuilers, heeft het allemaal geen zin.

Om het even in contrast te plaatsen, op moment van schrijven zijn wij bezig met 2 vrachtwagens aan het opbouwen die over 3 weken richting Vietnam gaan.
- Beide auto's hebben geen Adblue
- Beide auto's zijn Euro 0
- Beide auto's zijn niet voorzien van een katalysator

Dit zijn nieuwe Mercedes vrachtwagens die uit de fabriek in Duitsland komen rollen, bestemd voor de 3e wereld, waar ze een levensduur van gemiddeld 20 jaar meekrijgen. 20 jaar beperkt onderhoud, beperkte kennis en vooral hard aan het werk moeten.

Over 15 jaar als wij al aan de Electrische aangedreven vrachtwagens zitten(noodgedwongen), dan loopt er nog een gare vietnamees in een oude mercedes benz te trappen met een uitstoot waar je U tegen zegt.

Wij kunnen als brave Europeanen wel netjes Euro 6 auto's blijven kopen, terwijl de landen waar nog echt een verschil gemaakt kan worden er geen kloten op uit doen.

In de VS is het zelfs normaal om een vrachtwagen te bestellen zonder motor, niet omdat dat goedkoper is. Nee, als je een Peterbilt zonder motor/versnellingsbak koopt, mag je er namelijk zelf een motor inbouwen en dan bepaald het bouwjaar van de motor de uitstootregels.

Met als gevolg dat de meest verkochte en populaire truckmotor in de VS een Cummins diesel is uit het jaar 2000, die nog steeds geproduceerd wordt in 2018, maar volgens de richtlijnen van het jaar 2000.

Om dit weer even terug te brengen op het kopje kilometer heffing. Waar ik het allerbangst voor ben, is dat het weer een extra vorm van belasting wordt voor de automobilist. Als we moeten gaan betalen naar gebruik, vind ik dat niet erg. Maar dan verwacht ik wel dat er een mindering in MRB komt, of zelfs afgeschaft wordt. Maar dat gaan ze natuurlijk nooit doen.

Daarom ben ik tegen de kilometerheffing. Puur vanwege het feit dat het een verkapte vorm van belasting wordt en eigenlijk geen voordelen met zich mee brengt.
Dit betr de milieuvervuilers.
Maar : Ik rij minder dan 10k km per jaar dus ik vind mits goed geregeld de kilometerheffing een ok punt, en dat zal inderdaad uit de hand gaan lopen.
Ik vind: nieuwe auto aanschafprijzen zwaar omlaag richting D prijzen en betalen naar gebruik.
D kan het toch ook en is een sterke economie, waarom moet het hier allemaal zo vreselijk duur om 'n auto aan te schaffen tov een uur rijden verderop.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door DF-user-13935 » 05 dec 2018, 07:58

Grappig. Een draadje over privacy uit de tijd dat weinig wisten dat we door onder anderec Google, Facebook en talloze apps op onze smartphone veel meer privacy weggeven dat we ooit met rekening rijden zouden hebben gedaan.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Tom » 05 dec 2018, 09:31

Dat is een keus Emi. Niemand die mij verplicht om Facebook te gebruiken. Het is niet dat iemand mij verplicht om met de auto de weg op te gaan, maar is nogal een verschil natuurlijk.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Youp » 05 dec 2018, 11:57

Het verschil met commerciële instellingen als Google en Facebook is dat deze niet de bevoegdheid hebben om te belasten danwel te veroordelen. Onze overheid kan dat wel. De toegang tot al die data levert voor overheden perverse prikkels op om efficiënter te kunnen "bezuinigen" of aan de "veiligheid" te kunnen werken. We zijn een collectief, ik ben van mening dat de overheid dit soort zaken niet met groot gemak op individueel niveau hoeft te kunnen beoordelen.

Nu specifiek met betrekking tot de filedruk; het valt mij op dat veel werkgevers -ook moderne werkgevers- nog steeds bijzonder conservatief zijn als het aankomt op zaken als thuiswerken of flexibele werktijden. Volgens mij is het al eens in eerder onderzoek aangetoond dat als iedereen (wanneer mogelijk) één dag in de week thuis werkt, de filedruk drastisch afneemt.
Dwarsstraat: misschien wordt het tijd de conservatieve houding van werkgevers eens te doorbreken met een financiële prikkel vanuit de overheid?
Daar komt het volgende nog bij, de kilometerheffing gaat misschien zorgen voor meer spreiding gedurende de spits. Maar mensen zullen uiteindelijk de zelfde rit blijven rijden, mogelijk op een ander tijdstip. Meer thuis werken levert inherent minder verkeer op. Dat heeft naast het verminderen van de filedruk tevens bijkomende voordelen voor wat betreft onze CO2 doelstellingen, jankende mensen die aan de snelweg wonen, korenwolven én zwart-geel gevlekte boomkikkers.

Kleine dwarsstraat met het oog op privacy; nog geen jaar na de invoering van de "sleepwet" is de toezichthouder ook hierop al kritisch. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226209 ... enwet.html

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door NSXRS » 16 dec 2018, 13:53

Afgelopen 2 weken op Sri Lanka gezeten..
Tot mijn stomme verbazing zie je daar in het best ontwikkelde deel van het land wel wat nieuwe hybride auto's/ taxibusjes rijden van grote taxi bedrijven.. denk dat er ook daar iets van overheidsvoordelen aan zitten..
Want verder is het op de drukke wegen één grote uitlaatgas wolk van de vele duizenden krioelende 2-takt TukTuks, motoren, oude auto's/vrachtwagens en de bejaarde overheid vervoersbedrijf bussen.
Kijk dan nog even naar de enorme zwarte wolken uitbrakende oude diesel locomotieven op het spoor, de vele privé vuilnisbrandjes en je snapt dat het in Europa en met name NL doorgeslagen miljarden kostende milieubeleid een druppel op de gloeiende plaat van de wereldwijde vervuiling is...
Daar waar het invoeren van milieumaatregelen echt iets (en per geïnvesteerde euro een gigantisch effekt) zou opleveren, gebeurt vrijwel niks..

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door alt » 16 dec 2018, 16:27

Volgens mij is er na de tweede wereldoorlog iets misgegaan.
Wel de mislukking van de kernenergie.

De eerste revolutie, de Franse revolutie, heeft zich een nieuwe vorm van energie zich ontwikkeld.
Na eeuwen van handarbeid, kwam toen de stoommachine.
Na de eerste wereldoorlog kwam de aardolie industrie op.
Maar na de tweede wereldoorlog bleef het bij olie.
Dat kan wel eens het probleem zijn.

Oorzaak zou weleens de EG kunnen zijn, maar nu heeft de EG wel een nieuw vijandsbeeld Rusland.
Wie weet komt er dan toch nog een energietransitie.
Het Duitse woord energie wende vind ik toch veel duidelijker.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Arthur » 17 dec 2018, 05:41

Hmm, wat zeg je?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door alt » 17 dec 2018, 10:38

Wat ik daarmee wil zeggen, Arthur, is dat na elke voor de mensheid grote gebeurtenis er een revolutie is. Zoals de windmolens na de val van het grote Spaanse rijk. stoommachines, die de industriële revolutie, na de Franse revolutie, Auto's die op aardolie rijden, na de Eerste wereld oorlog. Maar welke revolutie heeft de tweede wereldoorlog gebracht op gebied van energie? Volgens mij kernenergie. Maar dat is niet de leidende energie welke alom gebruikt wordt.

Dat is het probleem, dat nu een religie is geworden, wat er zich nu afspeelt.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door Tom » 17 dec 2018, 12:17

Ik zie het verband niet tussen oorlogen en energie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], EvdP, Fabian, Gisae, Hitz, krentenbol, mark123, Paul76, Rolf205, RS-Ron, s2k, sitechris, SlowCo en 162 gasten