'zorg'verzekeraars

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 14 nov 2018, 14:39

Ouderen mensen (vaak in een verzorgingstehuis) vallen onder het niet-reanimeren-beleid. Tehuizen willen die verantwoording niet, en er staan toch genoeg mensen op de wachtlijst dus we reanimeren niet. Bloedverdunners of hartproblemen, je mag niet meer geopereerd worden want dan vallen ze erg vaak in een delier en sterven ze aan bijwerking van narcose.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Tom » 14 nov 2018, 14:39

Natuur zoekt gewoon over de grens naar landen waar ze lekker vrijgevig zijn.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Mike R32 » 14 nov 2018, 15:53

Binnenkort maar opzoek naar een andere zorgverzekeraar. €125 p.p per maand basis ga ik echt niet betalen.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 14 nov 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 14 nov 2018, 17:20

JP schreef: 14 nov 2018, 14:39 Ouderen mensen (vaak in een verzorgingstehuis) vallen onder het niet-reanimeren-beleid. Tehuizen willen die verantwoording niet, en er staan toch genoeg mensen op de wachtlijst dus we reanimeren niet. Bloedverdunners of hartproblemen, je mag niet meer geopereerd worden want dan vallen ze erg vaak in een delier en sterven ze aan bijwerking van narcose.



Niet reanimeren beleid??


Dat mag niet en is strafbar, niet reanimeren kan alleen als er een "niet reanimeren verklaring" door de persoon/patient in kwestie aan het medisch dossier is toegevoegd.

Voor de rest geldt gewoon de eed van Hippocrates.


Het komt juist wel vaak voor dat iemand gereanimeerd wordt die een niet reanimeren verklaring heeft, dat komt omdat de cognitie van hulpverleners gedrild zijn op hulpverlenen, niet op afwachten en nietsdoen.

Wachtlijsten en niet reanimeren is een suggestief verband dat niet bestaat. Heb je klachten waarbij operatie noodzakelijk is, maar je dit fysiek niet meer trekt, dan wordt idd niet meer geopereerd. Het middel is dan erger dan de kwaal.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Riceaux » 14 nov 2018, 18:03

Dat mag niet en is strafbar, niet reanimeren kan alleen als er een "niet reanimeren verklaring" door de persoon/patient in kwestie aan het medisch dossier is toegevoegd.

Voor de rest geldt gewoon de eed van Hippocrates.
Of een arts over gaat tot reanimatie is zijn eigen keuze. Inderdaad gebaseerd op de eed van Hippocrates, maar een arts kan prima zelf de inschatting maken dat reanimatie bij iemand met een al zwakke gezondheid bijvoorbeeld meer schade doet dan goed. En daardoor besluiten om niet te gaan reanimeren.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Robin » 14 nov 2018, 18:09

Romonoloog?:)

Heb een bril nodig Rico:)

Interessant natuurlijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 14 nov 2018, 18:11

Laten we zeggen dat verzorgingtehuizen altijd een advies geven om patienten/bewoners met een gezondheidgeschiedenis, een dwingend advies te geven om te tekenen voor niet reanimeren.
Saillant detail is dat ouderen makkelijker succesvol te reanimeren zijn dan “jongeren”.

Mijn opa kreeg op 94 nog een nieuwe heup, revalideerde als een wonder zo snel.....doch 4 weken daarna was het afgelopen met een groot vermoeden dat het toch kwam door de narcose.
Trouwens werd hem ook gedwongen te tekenen voor eerder genoemde niet reanimeren. Hij wou dat niet maar toen werd maar even verteld dat hij geen keuze had want er was toch niemand die wist hoe je moet reanimeren. Flauwekul, want in hun opleiding leren ze dit ook, toch vertikken ze het.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 14 nov 2018, 18:23

Trouwens Romo, ik begrijp al langer dat je een flinke medische kennis hebt en dito baan (hoe wat waar hou je voor je en dat is je goed recht) en ik vind dat erg interessant, alleen te oud voor de branche ondertussen, maar het is imho net alsof jouw bewoordingen en ervaringen als enige juiste zijn. Niet heel NL hanteren ze dezelfde protocollen en regels al zou dat in sommige gevallen moeten of beter zijn.

Just my cents.... ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Arthur » 14 nov 2018, 18:26

Exact die 'cents' :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 14 nov 2018, 18:27

^Gewoon schandalig, dat dwingen.

Ik heb er nog nooit van gehoord op deze wijze, ik kan me ook niet voorstellen dat dit breed gebruikelijk is. Ik kom veel in dit soort tehuizen en zie dit nooit.

Dat men afwegingen maakt om te reanimeren is duidelijk, als je al 5 min ligt te blauwbekken dan helpt je de wereldkampioen reanimeren ook niet meer.

Komt bij dat het slagingspercentage reanimatie betrekkelijk laag is, wat niet wegneemt dat de afweging zou moeten zijn het maximale te doen wat menselijkerwijze mogelijk is.

Maar bij acute situaties zullen ze allemaal handelen, reflexmatig.

Ja, met 94 ben je kwetsbaar, zeker voor narcose, de overweging zou dan moeten zijn om voor spinaal anesthesie te gaan, indien mogelijk uiteraard.

Bij dwingend handelen, i.c. verplicht een niet reanimatie verklaring tekenen tegen je zin, zou ik een ander huis gaan zoeken, ook nog even de pers benaderen, zijn ze gek geworden of wat, Mengele praktijken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 14 nov 2018, 18:35

Iedereen betaalt er iig genoeg voor om te verwachten dat ze je helpen. Misschien zijn ze bij een overlijden bang voor aansprakelijkheid? Een burger reanimatie op straat bijvoorbeeld kun je niet aansprakelijk gesteld worden.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 14 nov 2018, 18:41

JP schreef: 14 nov 2018, 18:23 Trouwens Romo, ik begrijp al langer dat je een flinke medische kennis hebt en dito baan (hoe wat waar hou je voor je en dat is je goed recht) en ik vind dat erg interessant, alleen te oud voor de branche ondertussen, maar het is imho net alsof jouw bewoordingen en ervaringen als enige juiste zijn. Niet heel NL hanteren ze dezelfde protocollen en regels al zou dat in sommige gevallen moeten of beter zijn.

Just my cents.... ;)


Ik wil verre van beweren dat mijn visie de enige juiste zou zijn, ik spreek vanuit mijn beroepsmatige expertise, die idd verder niemand wat aangaat.

Mee eens dat er meer eenduidigheid qua regelgeving/protocollen zou moeten zijn.

Maar als we iedereen dwingen een niet reanimatie verklaring te tekenen dan kunnen we de medische staf in verpleeg- en verzorgingshuizen wel opheffen, en haal die AED`s dan ook maar op. Te koop; AED`s, ZGAN, zelfs niet door en voor mijn opa gebruikt :tooth:


Aansprakelijkheid vind ik moeilijk te geloven, niet medisch handelen terwijl het zou moeten; dan ben je aansprakelijk, (aantoonbaar)verkeerd medisch handelen, dan ben je aansprakelijk. Dan komt er een medisch tuchtrechter aan te pas, indien daar dan aangifte van wordt gedaan.

Algemeen geldt;

Onbekend=Onbekwaam=Onbevoegd

Maar bij correct medisch ingrijpen, zeg een reanimatie die vervolgens niet slaagt(=zeer grote kans) dan is naar mijn beste weten nog nooit iemand voor aansprakelijk gesteld, het lijkt me juridisch ook niet haalbaar. Zou dit wel zo zijn dan gaat geen mens die cursus nog volgen , laat staan dat nog iemand ingrijpt.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Wouter81 » 14 nov 2018, 19:07

Off-topic maar blij dat je weer terug bent romo!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 14 nov 2018, 21:44

^Dank !


SPOT ON;


OPINIE ONRUST IN MEDISCHE WERELD

Buurman & Buurman zijn doorgedrongen tot de topgelederen van het ministerie van Volksgezondheid
Ministers Bruins en De Jonge knutselen enthousiast maar creëren onrust in de medische wereld.

Gerald Hengstman 14 november 2018, 18:18

Minister Bruno Bruins voor Medische Zorg (VVD, links) en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA, rechts) met D66-Kamerlid Pia Dijkstra. Beeld ANP
Een van de favoriete programma’s van mijn zoontje is Buurman & Buurman. En ik moet bekennen, ook ik ben fan. Twee mannen die vol enthousiasme en met de beste bedoelingen alles klussend de vernieling in helpen. Geleid door een impulsieve dadendrang en zich niet bekommerend om handleidingen en goede raad gaan ze iedere uitdaging aan. Geen enkele klus is te klein voor de altijd goed geluimde heren. En ook al gaat het telkens mis en eindigt alles steevast in een complete ravage, ze blijven geloven in hun eigen kunnen onder het motto ‘A je to!’


De laatste tijd bekruipt mij steeds meer het gevoel dat Buurman & Buurman doorgedrongen zijn tot de topgelederen van het ministerie van Volksgezondheid. Bruno Bruins en Hugo de Jonge klussen en knutselen er wat op los, en met een vrolijkheid en vlijt waarop iedereen jaloers is. En ach, ook al draaien ze alles in een rap tempo de soep in, het enthousiasme en positivisme is bijna aanstekelijk.

Buurman Bruno werd compleet verrast door het omvallen van enkele ziekenhuizen. Ach ja, dat kan gebeuren. We weten ook wel dat er in Nederland te veel ziekenhuizen zijn nu er overal snelwegen liggen en we niet meer afhankelijk zijn van paard en wagen. Alleen enige sturing in dit proces was wellicht handig geweest. Artsen die werkzaam waren in de omgevallen ziekenhuizen zijn niet alleen plots hun baan kwijt, maar ook hun praktijk die ze veelal met dure leningen hebben moeten kopen. Inmiddels kijkt iedereen die een stethoscoop om zijn nek heeft naar de financiële ranglijsten van de ziekenhuizen. De laagvliegers hebben daarbij steeds meer moeite om goed personeel aan zich te binden, want waarom zou je in een ziekenhuis gaan werken dat binnenkort niet meer bestaat. Het gevolg: minder personeel, meer druk, minder kwaliteit oftewel een selffulfilling prophecy. Goed gedaan Bruno!

Buurman Hugo blijft daarbij niet achter. De onrust in de medische en vooral paramedische wereld is groot in verband met de volstrekt ongelijkwaardige positie ten opzichte van de zorgverzekeraars in het maken van contractafspraken. Veel paramedici worden gedwongen bij het alom bekende kruisje te tekenen zonder enige vorm van dialoog, laat staan onderhandeling.

Een echte onderhandelingspositie is er ook niet. Het enige waarmee men nog een klein beetje de onderhandeling in kan gaan, is het dreigement om niet te tekenen, om geen contract te sluiten met een specifieke zorgverzekeraar, althans niet onder de teken-bij-het-kruisje-voorwaarden. En stelt wat onze Hugo uitgerekend op dit moment voor? Het paal en perk willen stellen aan zorg verleend door niet-gecontracteerde zorgverleners. Way to go Hugo! Het enige onderhandelingswapen van veel paramedici down the drain.

En om het nog mooier te maken sluit Hugo de week af met de opmerking ‘de zorg is om te dienen, niet om aan te verdienen’. Prachtig gezegd, Hugo, prachtig. Zorgverleners weten dit al lang, en het is ook een van de voornaamste redenen waarom ze de zorg ingegaan zijn. Omdat het beroep zoveel meer biedt dan alleen geld. Het gaat ook niet om geld, het gaat om bestaansrecht. Op dit moment zijn de opleidingen voor logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten bij lange na niet gevuld. De reden? Een volstrekt onzeker bestaan. Zou Hugo zijn kinderen adviseren om de zorg in te gaan?

Zo knutselen de heren verder, zonder enig zicht te hebben op de ravage die ze aan het creëren zijn. Terwijl de zorg steeds verder om hen heen in elkaar stort, stoten ze elkaar triomfantelijk aan, deze Buurman & Buurman van VWS. A je to!

Gerald Hengstman is neuroloog.
Bron VK.nl

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Elise » 18 nov 2018, 09:02

JP schreef: 14 nov 2018, 18:35 Iedereen betaalt er iig genoeg voor om te verwachten dat ze je helpen.
Vergis je niet wat de zorg kost.
Als ik zie wat er jaarlijks bij mijn verzekeraar wordt gedeclareerd, is dat ruim meer dan 50 personen jaarlijks aan premie betalen.

Niet reanimeren beleid kan ik me haast niet voorstellen gezien de moeite die ik zelf heb moeten doen dit geregeld te krijgen, waarbij ik me nog steeds afvraag of er gehandeld wordt naar mijn wensen als het erop aankomt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 18 nov 2018, 10:08

Elise schreef: 18 nov 2018, 09:02
JP schreef: 14 nov 2018, 18:35 Iedereen betaalt er iig genoeg voor om te verwachten dat ze je helpen.
Vergis je niet wat de zorg kost.
Als ik zie wat er jaarlijks bij mijn verzekeraar wordt gedeclareerd, is dat ruim meer dan 50 personen jaarlijks aan premie betalen.

(...)
Ik doelde meer op de kosten van een verzorgingstehuis/zorgcentrum wat je daar per maand betaalt als inwonende. Buiten een dak boven je hoofd en elke avond opgewarmde kost, ou je toch verwachten dat ze je helpen als je bewusteloos raakt.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Elise » 18 nov 2018, 12:33

Ik heb de indruk dat ze in een verzorgingstehuis/zorgcentrum ook elk dubbeltje moeten omdraaien om uit te komen. Huisvesting en personeelskosten hakken er flink in.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Niels » 18 nov 2018, 12:38

Elise schreef: 18 nov 2018, 12:33 Ik heb de indruk dat ze in een verzorgingstehuis/zorgcentrum ook elk dubbeltje moeten omdraaien om uit te komen. Huisvesting, overhead en management kosten hakken er flink in.
Fixed.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Elise » 18 nov 2018, 12:47

Niels schreef: 18 nov 2018, 12:38 Fixed.
So true :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 13 dec 2018, 07:11

Zoals de wind waait, waait het vestje, van dit soort verlichte geesten moeten we het hebben;


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/12/ou ... g-a3060508

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Bram » 13 dec 2018, 07:23

Marktwerking in de zorg, het blijft een grof schandaal.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Djessey » 13 dec 2018, 08:36

Kan me de bron niet zo snel achterhalen, maar las enige tijd geleden een post van iemand die beweerde dat hij zich bij een grote zorgaanbieder bezig hield met de online marketing, voornamelijk op google. Die gaf aan dat een zorgaanbieder al gauw gemiddeld 130 euro per overgehaalde klant betaalde in campagne kosten. Elk jaar weer.....elk jaar opnieuw die zorgaanbieder radslag waarbij de consument n euro of 50 bespaard op jaarbasis door weer even te wisselen....maar ondertussen...
Laatst gewijzigd door Djessey op 13 dec 2018, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Djessey » 13 dec 2018, 08:38

Zoals iemand het mooi verwoordde

"Er zijn 49 zorgverzekeraars in Nederland. Dat betekent 49 x kantoren, 49 x huisstijlen, 49 x directeurs, 49 x marketing budgetten, 49 x onderhandelingen met zorgaanbieders, etc. En dan nog beweert men dat dit alles goedkoper is dan één nationaal zorgfonds. Zorg is geen marktproduct, en een patient is geen klant. Stop deze waanzin!"

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 13 dec 2018, 08:38

Er klopt sowieso geen hol van.
We hebben het nog te goed met z'n alle. Anders stonden we ook met een geel vestje aan op de dam.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Djessey » 13 dec 2018, 08:39

Ja we hebben het beter dan menig ander land, maar juist dan moeten we kritisch blijven over wat er met ons geld gebeurt. Juist nu is het makkelijker om te denken....ach het is prima zo. Terwijl het zo veel beter kan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, kennethr, MParallel, Semrush [Bot], Wimo, Wout309t en 168 gasten