Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Fotografie

Bericht door Booooh » 12 nov 2018, 15:58

Ik heb ook een PEN (E-PL6) en een OM-D EM-1 (Mark I), echt hele fijne camera's moet ik zeggen en doen niet echt veel onder voor de FF camera's, overweeg nu wel om de PEN te vervangen door een PEN-F (met zoeker dus) omdat het formaat zo lekker handig is voor op vakantie bijvoorbeeld en ik een zoeker wel prettiger vind fotograferen, dag op pad om te fotograferen doe ik al een tijdje niet meer anders zou ik waarschijnlijk ook de Mark II nemen van de OM-D die toch wel weer een stuk verbeterd moet zijn ten opzichte van de Mark I versie.

OM-D EM-1 houdt overigens heerlijk vast, zeker met een mooie PRO lens ;) ...

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 16:45

Zo’n OM-D lijkt me ook mooi, maar voor 1600€ heb ik dan toch liever een Fullframe denk ik.

Ik wil iig maximaal spelen met DOF en low-light conditions, vandaar mijn voorkeur voor FF. Hoe is dat tegenwoordig op bijv. een OM-D EM-1?

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Fotografie

Bericht door Booooh » 12 nov 2018, 18:02

Prima (voor mij in ieder geval goed genoeg en dan heb ik de Mark I), zou anders gewoon eens wat Googlen, is vast zat te vinden daar over, een goede (lichtgevoelige) lens is al het halve werk ;) ...

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 12 nov 2018, 19:11

Ik zou dan gelijk overstappen op spiegelloos, dat is denk wel de toekomst, dus een FF systeemcamera.
Zowel Canon als Nikon hebben sinds een paar maanden allebei FF systeemcamera's op de markt gebracht(Canon EOS R en Nikon Z6 en Z7).
Sony heeft al een jaar of 5 ervaring met FF systeemcamera's en schijnt wat dat betreft ook wat voor te liggen op beide concurrenten.
Volgens mij is er zowel voor de Canon, de Nikon, als de Sony een adapter verkrijgbaar waardoor jij je Canon lenzen gewoon op deze camera's gebruiken kunt, dus ook op de Nikon en de Sony.
Zelf zou ik niet met een adapter gaan werken, of het moet tijdelijk zijn.....lijkt mij dat hoe minder er tussen de camera en de lens zit hoe beter het is, maar ik hoor wel goeie reacties van mensen die overgestapt zijn van bijvoorbeeld Canon naar Sony en daar hun Canon objectieven nog steeds bij gebruiken.
Ik ken er bijvoorbeeld 1 die is overgestapt van eerst een Canon 5D Mark III naar een Canon 5D Mark IV en daarna naar een Sony A7R Mark III en die is heel erg tevreden over de Sony....hij gebruikt ook nog steeds z'n Canon lenzen, waaronder een 500mm. F/4 en een 100-400mm Mark II.
Qua prijs ontlopen de FF systeemcamera's elkaar niet veel, de Sony A7 Mark III(24mp) is vergelijkbaar met de Nikon Z6(24mp) en de A7 Mark III(42mp) is vergelijkbaar met de Z7(45mp).

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 19:34

Thanks voor je reactie Opa! Zo'n Sony A7 Mark III is wel een model dat ik serieus zou overwegen als ik over zou stappen op een FF systeemcamera. Ben het met je eens wat betreft adapters e.d., liever niet.

Als ik voor nieuw zou gaan wil ik rond de 2000 maximaal uitgeven. Dan wordt zo'n A7 mk III al moeilijk (inclusief lens dus).

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Fotografie

Bericht door WJ » 12 nov 2018, 20:22

Hangt ook een beetje wat je schiet, maar voor heel hoop andere dingen is het in een overstap fase niet zo'n heel groot probleem imo. Maar als je het budget heb, zou ik de overstap wel overwegen.

Al vind ik de nieuwe Nikon's nog wat te duur. hehe

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 12 nov 2018, 20:36

A7 Mark III is €2499,- inclusief 28-70mm objectief.
Iemand die ik ken werkt weleens voor Sony en komt daarbij ook weleens in winkels om wat camera's te promoten, lezingen te houden en ook mensen mee te nemen de straat op om de camera's buiten uit te proberen.
Hij vertelde me dat als je op zo'n dag een camera bij die winkel koopt je 10% korting krijgt, dus dat zou al €250,- schelen en ik weet niet of er ook nog cashback-acties lopen voor de A7 III.
Ik zou zelf ook wel over willen stappen, maar dan komt er ook nog een 100-400mm objectief bij om de hoek kijken en eventueel nog een 1,4 en 2x teleconverter....dan praat je toch al gauw over ongeveer €6000,- :bag: :goodnight:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 21:02

Haha, dat zijn wel leuke acties idd.

Ik denk dat ik binnenkort gewoon maar eens goed ga babbelen hier bij de Kamera-Express. Beetje al die modellen ook uitproberen.

Ergens vind iets in mij het ook zonde om 2k stuk te slaan op een body terwijl ik voor hetzelfde geld ook een Canon 6D + erg leuke lens heb..

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Fotografie

Bericht door WJ » 12 nov 2018, 21:17

Mijn volgende word waarschijnlijk ook gewoon weer met een spiegeltje. Lekker retro :P
Heb een D5100 nu, zou graag een D500 willen.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Fotografie

Bericht door Booooh » 12 nov 2018, 22:10

Nog even over de Olympus ;) , smaken verschillen nu eenmaal ...

Bron:
https://www.frankwandelt.nl/reviews/sys ... idsmonster

Fotoblad Focus over de Olympus E-M1 Mark II
“Olympus heeft al heel veel innovaties ontwikkeld en doorgevoerd. Veel daarvan zijn overgenomen door de concurrentie”, constateert reviewer Dennis Hissink van het bekende fototijdschrift Focus in het decembernummer. Focus brengt een uitgebreide review van de Olympus E-M1 Mark II.

Nachtmerrie voor statieffabrikanten
Het review is één grote lofzang op dit vlaggenschip van Olympus. Vrijwel alles klopt aan de camera. Uiteraard de indrukwekkende snelheid, de rappe en nauwkeurige autofocus, de ongekende beeldstabilisatie (“een nachtmerrie voor elke statieffabrikant”). En ook de beeldkwaliteit als het licht minder is. Reviewer Hissink: “Opvallend is de kwaliteit van ISO 6400 en hoger.”

Zeer hoog niveau
Hissink concludeert dat de OM-D E-M1 Mark II zich op veel vlakken minimaal kan meten met de concurrentie. “De scherpstelsnelheid ligt op een zeer hoog niveau en daarmee begeeft de camera zich in het professionele segment, waar Canon en Nikon nog altijd grotendeels de scepter zwaaien.”

Absolute aanwinst voor de fotografie
De uitstekende beeldkwaliteit in combinatie met de uitgebreide functies biedt volgens reviewer Hissink “voor de serieuze fotograaf een echt allroundgereedschap om diens foto- en videowerk in de hoogste kwaliteit te kunnen uitvoeren”. En: “Een absolute aanwinst voor de fotografie!” Focus beloont de E-M1 Mark II met het het cijfer 9,1 en het predicaat 'Super'.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 22:14

Zit al een tijdje te twijfelen om de body te wisselen. Maar dit gaat weer geld kosten lees ik wel

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 22:17

@Boooh: Nou, die gaat weer terug op de lijst. :mrgreen:

@David: wat heb jij dan tegenwoordig?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 22:26

Nog een e-m1 type 1
En een Sony rx2nogwat compact camera :)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Fotografie

Bericht door Booooh » 12 nov 2018, 22:59

E-M1 is al behoorlijk in prijs gezakt, ik vond 2400 euro ook gewoon te duur toen die uitkwam maar mocht ie straks in een black friday deal voorbij komen dan haal ik de trekker wel over denk ik , los van de PEN-F ;) , ik heb in ieder geval lenzen zat ...

Link om in de gaten te houden tot aan de 23e ...
https://www.thijsschouten.com/nieuws/bl ... era-deals/

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 nov 2018, 00:36

Deze foto is gemaakt met de Sony A7R III en de Canon 100-400mm op ISO-10.000:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Fotografie

Bericht door Booooh » 13 nov 2018, 00:49

Mooi Ron :thumbup: ...

https://www.dpreview.com/forums/post/60472898?image=0

Though cookie die EM-1 ;) ...

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Fotografie

Bericht door Artosevo » 13 nov 2018, 06:11

Mooi beest Ron, waar heb je die genomen?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 13 nov 2018, 09:47

Booooh schreef: 12 nov 2018, 22:59 E-M1 is al behoorlijk in prijs gezakt, ik vond 2400 euro ook gewoon te duur toen die uitkwam maar mocht ie straks in een black friday deal voorbij komen dan haal ik de trekker wel over denk ik , los van de PEN-F ;) , ik heb in ieder geval lenzen zat ...

Link om in de gaten te houden tot aan de 23e ...
https://www.thijsschouten.com/nieuws/bl ... era-deals/
Ah, mooie pagina, die gaan we in de gaten houden. :)

Mooie foto zeg Opa! Best prima kwaliteit ook op 10.000 ISO..

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 nov 2018, 12:12

Die foto is niet door mijzelf genomen, ik heb helaas geen A7R III en ook geen Canon lenzen. :wink:

Foto is wel door een bekende van mij genomen en voor zover ik begrepen heb is dat vanuit een bestaande schuilhut gedaan bij één of andere Hans....ze schijnen daar vanuit heel Europa te komen, ik ben er zelf (nog) niet geweest.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 nov 2018, 14:08

Deze heb ik wel zelf gemaakt:


Afbeelding

:tooth: :devil: :tooth:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 13 nov 2018, 14:25

Opa schreef: 13 nov 2018, 12:12 Die foto is niet door mijzelf genomen, ik heb helaas geen A7R III en ook geen Canon lenzen. :wink:

Foto is wel door een bekende van mij genomen en voor zover ik begrepen heb is dat vanuit een bestaande schuilhut gedaan bij één of andere Hans....ze schijnen daar vanuit heel Europa te komen, ik ben er zelf (nog) niet geweest.
Nee, dat snapte ik. Doet niets af aan het feit dat ik het een mooie foto vind. :mrgreen:

Jouw foto vind ik ook gaaf zeg, op de een of andere manier lijkt hij wel wazig/onscherp rond de bek te zijn, kijkt niet lekker. Maar kan aan veel dingen liggen.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 nov 2018, 15:52

Ik weet ook niet waar dat aan ligt, die bek bestaat uit 3 verschillende foto's, eigenlijk 4 als je het origineel meetelt.....alle foto's die ik gebruikt heb heb ik wel zelf gemaakt.
Heb een update waarbij ik bepaalde plekjes aan de onderkant en zijkant van de bek iets meer heb naverscherpt:


Afbeelding


Dit is het origineel waar ik vanuit ben gegaan:

Afbeelding

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 13 nov 2018, 16:34

Deed ik 'vroeger' ook veel..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is echt vroeger ( 15+ jaar geleden )
Afbeelding

Afbeelding

Tegenwoordig ben ik wat milder geworden :-)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 nov 2018, 18:39

Ik heb nog wel wat foto's van Francorchamps, ben er nog niet uit hoe ik de rest zal bewerken, ik heb deze wat meer contrast(en wat meer in de levels aan de schuifjes getrokken) gegeven.
Is dit in jullie ogen een verbetering ten opzicht van de foto's die ik eerder plaatste?


Afbeelding

Om het beter te zien heb ik de foto wat ook groter geplaatst, maar omdat het forum de foto's verkleind heb ik deze gewoon onder de link laten staan, dus effe op de link klikken. :wink:

https://www.mupload.nl/img/n1mk2d3uae6r.jpg

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 13 nov 2018, 22:19

Ik vind dat een stuk beter! Zo'n wagen moet uit het beeld knallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baboulah, Bing [Bot], Bokkepoot, Darudevampire, frankie, Majestic-12 [Bot], Rogerb, RS-Ron en 173 gasten