Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Fotografie

Bericht door Eric Z » 13 sep 2018, 20:33

Kies eens een zonnige dag uit voor wat foto's. :mrgreen:
Het lijkt allemaal wat donker, de auto's springen er zo wel lekker uit.

Je bent je er van bewust dat op maar 1 foto het kenteken verwijderd is?
Laatst gewijzigd door Eric Z op 13 sep 2018, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 13 sep 2018, 23:12

Donker is gewoon een kwestie van smaak, veel zonlicht is meest funest voor foto's.

Als ik ergens rij kunnen ze toch ook m'n kenteken zien, vind dat altijd zo'n onzin om dat weg te halen. :wink:
Bij de 1e foto wat anders in de kentekenplaat gezet, omdat ik dat wel grappig vond.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Fotografie

Bericht door Eric Z » 13 sep 2018, 23:45

Zie nu dat je wel meer hebt gedaan aan de 1e foto, daar vliegt ook nog een logo door de lucht.

5e foto vind ik het donkere niet zo veel toevoegen, maar misschien moet ik nog eens op de pc kijken ipv op een klein telefoonschermpje.
Viel me gewoon op, meestal gaan auto's etc. juist met mooi weer op de foto.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 14 sep 2018, 00:57

Eric Z schreef: 13 sep 2018, 23:45 Zie nu dat je wel meer hebt gedaan aan de 1e foto, daar vliegt ook nog een logo door de lucht.
Dat klopt, die foto ben ik wel een poosje mee zoet geweest en dat kwam niet alleen door dat logo. :wink:
De auto staat wel echt waar ie staat, er is niet een compleet andere achtergrond in geshopt of zo, maar wel nog wat dingetjes verwijderd op de betonnen vloer, zoals geverfde tekst en een plas die precies onder de auto zichtbaar was.
Ook de lucht is in het echt niet zoals op sommige foto's te zien, de lucht was er wel, alleen was ie niet zo donker.

Heb ik nog wel het advies om nooit foto's te beoordelen op een telefoon, kleuren kloppen meest niet en alles ziet er scherp uit.
Ook het licht valt telkens anders op zo'n schermpje, als de zon een beetje schijnt kun je al nauwelijks wat zien, vandaar dat je dat logo bijvoorbeeld ook al gemist had. :tooth:

Ik(en vele andere fotografen) nemen juist geen foto's met veel en hard zonlicht, daardoor krijg je vaak harde schaduwen en vervelende schitteringen in je foto's, ook is het contrast tussen dingen die in de schaduw vallen of juist in de zon erg groot en de meeste camera's hebben daar ook erg veel moeite mee....onderbelichting/overbelichting.
De meeste sfeervolle, mooie foto's worden gemaakt in de ochtend als de zon net op komt, of tegen de avond met zonsondergang.
Midden in de zomer heb je natuurlijk meer last van het harde zonlicht dan midden in de winter, dus in de winter kun je overdag op een zonnige dag nog wel mooie foto's maken.
Het licht is één van de belangrijkste dingen wat een foto maakt of breekt! :)

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 15 sep 2018, 18:01

Djessey schreef: 07 sep 2018, 10:53 Beste DF'ers uit de fotografiehoek. Wellicht kennen enkele van jullie mij van dit topic :

viewtopic.php?f=3&t=33459&start=450

Ik heb nu eindelijk mijn (eerste) raceauto af, welke ik aanstaand weekend kan ophalen van de bestickeraar. Deze is een hele week bezig geweest met plakken om zo mijn favoriete livery op de auto te krijgen (E36 GTR FINA).https://i.imgur.com/tlaQ1EF.jpg

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die eens mooie plaatjes van de auto wil schieten en die daar nog wel een leuke locatie voor weet. Uiteraard tegen een kleine vergoeding.

Wat zoek ik dan precies? Voor een bedrijf dat mij heeft geholpen met het spuiten van de auto wil ik hem groot op doek laten afdrukken, en uiteraard voor mijzelf in de garage. Iets wat me mooi lijkt is een simpele donkere achtergrond waardoor de kleuren van de auto er echt uitspringen, bijvoorbeeld https://i.imgur.com/hyGM9dX.png Uiteraard sta ik helemaal open voor andere ideeën.

Mocht je dus iemand weten, of zelf interesse hebben dan hoor ik dat graag.
Ik meld me net als Opa ook wel aan als kandidaat. Ben absoluut geen pro, maar heb wel een camera en vind fotografie een prachtige hobby. Helaas heb ik geen mogelijkheden voor externe belichting o.i.d., dus de locatie en het beschikbare licht op moment van de foto moet goed zijn.

Het is niet mijn bedoeling om de concurrentie aan te gaan met Opa, maar hieronder wat kiekjes uit mijn repertoire;

Eigen auto:

AfbeeldingGolf VII TDI by Bram Top, on Flickr

AfbeeldingRotary by Bram Top, on Flickr

AfbeeldingLEDs by Bram Top, on Flickr

Andere DFers:

AfbeeldingAlpina B3S E91 by Bram Top, on Flickr

AfbeeldingAlpina B3S E91 by Bram Top, on Flickr

Afbeelding///M140i by Bram Top, on Flickr

Afbeelding///M Performance by Bram Top, on Flickr

'Willekeurige' andere auto's:

AfbeeldingGet in! by Bram Top, on Flickr

AfbeeldingBox Box by Bram Top, on Flickr

Voor wat betreft een locatie durf ik zo niks te roepen, buiten de parkeergarage van mijn eerste foto. Op moment van de foto was deze gloednieuw en op de onderste etage nog helemaal niet in gebruik. Durf niet te zeggen hoe dat er tegenwoordig uitziet. Locatie is omgeving Nijmegen.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 22 sep 2018, 12:03

Dagje op safari geweest. :blink:


1.
Afbeelding


2.
Afbeelding


3.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 28 sep 2018, 16:45

Nog wat foto's gemaakt in het wild:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fotografie

Bericht door Arthur » 28 sep 2018, 17:00

Mooi zeg!

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 28 sep 2018, 19:11

Opa schreef: 28 sep 2018, 16:45 Nog wat foto's gemaakt in het wild:


Afbeelding
Winnaar!! Prachtig :D Hoeveel mm Opa?

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 28 sep 2018, 19:21

200mm met APS-C sensor, F/3.5, 1/400, ISO-100, Sony A77II

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 28 sep 2018, 19:56

Goed man. Ik vind het een ontzettend vervelend ding om te bedienen , de Sony. Maar er komen wel mooie plaatjes uit.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 28 sep 2018, 20:27

Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent David, ik fotografeer al een heel poosje met Sony en weet niet beter.
Volgende camera wordt waarschijnlijk toch ook weer gewoon een Sony en misschien stap ik dan wel over naar de E-mount en ga voor fullframe....de A7III zou het dan worden.
Maar dan wil ik natuurlijk ook objectieven die daarbij horen, want ga niet met adapters werken en dan wordt het wel een heel duur geintje, A7III + 24-70mm is al €2400,-.
Dan nog de 100-400mm erbij van €2800,- en heb al gehoord en gezien dat die lens het heel goed doet met zowel een 1.4x teleconverter als een 2.0x teleconverter en die converters kosten ook al gauw €500,- of meer per stuk. :duh:
Als ik dus zou overstappen verkoop ik alles wat ik nu heb, ik zou dus net zo makkelijk op een ander merk over kunnen stappen, maar Sony is de laatste tijd gewoon heel goed bezig, dus daar blijf ik dan maar bij.

Misschien wacht ik wel gewoon af of er nog een nieuwe A77III uitkomt en hoe die omgaat met wat meer donkere omstandigheden, scheelt me een berg geld. :tooth:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Fotografie

Bericht door Vanos » 28 sep 2018, 22:09

Schitterend die vosfoto's

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 30 sep 2018, 00:54

Ik heb recent eens geïnformeerd voor de A7 series van Sony en schrok me te pletter van de prijzen. Dan is overstappen op een systeemcamera opeens niet interessant meer...

Wat heeft de Sony met APS-C sensor overigens voor een cropfactor, is dit gelijk aan Nikon met 1.5 of bijv. Canon met 1.6?

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 30 sep 2018, 02:28

Cropfactor van Sony is gelijk aan Nikon, die gebruiken ook heel veel sensoren van Sony.....1,5x dus.

A7 serie is in vergelijk met andere full frame camera's zeker niet duur te noemen, de nieuwe Z6 en Z7 van Nikon zijn vergelijkbaar qua prijs met de A7III en de A7RIII, maar wat ik erover lees liggen de camera's van Sony nog steeds een stuk voor, wat ook vrij logisch is, aangezien Sony al veel langer bezig is met spiegelloze, fullframe, systeemcamera's.
Ook Canon heeft inmiddels z'n EOS R uitgebracht en ook die laten zo te lezen op i.net nog wel wat steekjes vallen. :wink:

Als je wilt overstappen op een systeemcamera en het moet wat goedkoper zijn en APS-C is ook goed i.p.v. fullframe dan kun je ook nog een Sony A6300 of A6500 overwegen.
Nog goedkoper zijn de A5100 en A6000, die ook een APS-C sensor heben.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 29 okt 2018, 11:06

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 31 okt 2018, 18:58

Hij neemt geen blad voor de mond.

Doe de laatste tijd veel te weinig met de camera. Tijd om weer eens ermee op pad te gaan.

AfbeeldingWhoopi by Bram Top, on Flickr

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 05 nov 2018, 16:13

Beiden mooie en leuke hondenfoto's. :thumbup:

Niet afgelopen woensdag, maar vorige week woensdag(24-10) naar het circuit van Spa-Francorchamps geweest, er was daar een trackday die o.a. georganiseerd werd door Driving-Fun.
Samen met een fotomaatje van me en onze vrouwen hadden we een huisje gehuurd vlakbij het circuit en de vrouwen konden mooi gaan wandelen daar in de omgeving en wij een dag naar het circuit en een dag naar Safaripark Monde Sauvage. :swinging:
We hadden slecht weer, druilerig weer met motregen, dat was voor ons zelf en de camera's wat minder, maar leverde ook weer wat andere foto's dan anders op. :)
Ik was alleen wel m'n compactcamera vergeten :wtf: :devil: , ik had daar nog wel wat dingetjes mee willen uitproberen, nu had ik alleen m'n SLT met 200mm prime lens bij me, wat door de cropfactor 300mm wordt.....ik had dus niet veel ruimte om composities te bepalen, stond eigenlijk gewoon te dicht op de baan, maar dat kan niet anders met al die hekken die ervoor staan.


1.
Afbeelding


2.
Afbeelding


3.
Afbeelding


4.
Afbeelding


5.
Afbeelding


6.
Afbeelding


7.
Afbeelding


8.
Afbeelding

Ook nr.8, maar dan in een wat groter formaat:

https://www.mupload.nl/img/sn7pmdr18ilef.jpg


9.
Afbeelding


10.
Afbeelding


11.
BMW vs. Mercedes :mrgreen:
Afbeelding


12.
Niet helemaal scherp deze, maar wilde jullie de uitslag van BMW vs. Merc niet onthouden :tooth:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 09 nov 2018, 20:18

De foto's lijkt allemaal redelijk zacht/soft, hoe je het wilt noemen. In mijn ogen niet zo indrukwekkend als je natuurfoto's, Opa.

Ik moet nog steeds meer op pad met de camera, recent maar een oude foto van de harde schijf getrokken en wat bewerkt:

AfbeeldingSimplicity by Bram Top, on Flickr

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 11 nov 2018, 13:19

Godspeed schreef: 09 nov 2018, 20:18 De foto's lijkt allemaal redelijk zacht/soft, hoe je het wilt noemen.
Dat kan hoor, het was die dag ook echt van dat druilerige, miezerige weer en dan hangt er natuurlijk toch een soort van watergordijn tussen je lens en je onderwerp.....afstand is ook best wel groot, want zoals gezegd allemaal met 200mm gemaakt en hoe groter de afstand, hoe meer water er tussen lens en onderwerp hangt.
Ik heb in PS al een groot gedeelte van de 'waas' weg gewerkt, maar vind zelf dat het ook een bepaalde sfeer van regen en slecht weer meegeeft, dus helemaal weghalen wilde ik het ook niet en dan worden de foto's weer erg hard/contrastrijk en daar hou ik zelf niet zo van, maar dat is ook gewoon een kwestie van smaak.
Dat de foto's hier op het forum zo klein worden weergegeven werkt ook niet echt mee vind ik.....heb je al wel op die link geklikt die onder foto 8 staat, ik vind zelf de grotere foto's helderder tonen. :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 11 nov 2018, 20:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Fotografie

Bericht door Godspeed » 11 nov 2018, 21:11

Opa schreef: 11 nov 2018, 13:19
Godspeed schreef: 09 nov 2018, 20:18 De foto's lijkt allemaal redelijk zacht/soft, hoe je het wilt noemen.
Dat kan hoor, het was die dag ook echt van dat druilerige, miezerige weer en dan hangt er natuurlijk toch een soort van watergordijn tussen je lens en je onderwerp.....afstand is ook best wel groot, want zoals gezegd allemaal met 200mm gemaakt en hoe groter de afstand, hoe meer water er tussen lens en onderwerp hangt.
Ik heb in PS al een groot gedeelte van de 'waas' weg gewerkt, maar vind zelf dat het ook een bepaalde sfeer van regen en slecht weer meegeeft, dus helemaal weghalen wilde ik het ook niet en dan worden de foto's weer erg hard/contrastrijk en daar hou ik zelf niet zo van, maar dat is ook gewoon een kwestie van smaak.
Dat de foto's hier op het forum zo klein worden weergegeven werkt ook niet echt mee vind ik.....heb je al wel op die link geklikt die onder foto 8 staat, ik vind zelf de grotere foto's helderder tonen. :)
Duidelijk, het weer helpt inderdaad niet mee. Ik vind foto's met wat meer contrast en soms zelfs overdreven scherpte vaak wel geinig ogen, maar smaken verschillen uiteraard!

Nog eentje van mijn kant;

AfbeeldingRelaxing on the Carpet by Bram Top, on Flickr

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 13:33

Ik zit er aan te denken om volgend jaar mijn Canon 7D te verkopen en een Fullframe terug te kopen. Wat raden jullie aan? Gaan voor een dSLR alsin een 5D Mark III of IV of moet ik ook gaan kijken naar andere merken?

Zit een beetje on the fence. Beste spul qua prijs/kwaliteit/formaat/etc. Van een 5D III of IV weet je gewoon dat je topspul hebt en hoef niet te wennen qua menu structuur, heb al prima lenzen er voor.. Maar heb het al een tijdje niet meer gevolgd, alle ontwikkelingen. Zijn nu ook systeemcamera's met FF-sensor volgens mij, hoewel die nog wel aan de prijs zijn geloof ik.

Iemand met tips waar ik naar kan kijken?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Fotografie

Bericht door WJ » 12 nov 2018, 15:26

Heb je veel lenzen? Anders misschien naar een systeemcamera?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2018, 15:44

WJ schreef: 12 nov 2018, 15:26 Heb je veel lenzen? Anders misschien naar een systeemcamera?
Ik heb een 70-200 F/4L en een 50mm 1.8 die ik zou kunnen gebruiken op een Fullframe.

Daarnaast nog een 10-18, maar dat is een EF-S mount, dus zou onbruikbaar worden. Zou ik moeten verkopen samen met de 7D. Vraag is ook nog of ik voor die combo uberhaupt nog wat terugkrijg..

Systeemcamera is een optie, hoewel ik ook al een Olympus PEN heb. Merk toch dat dSLR lekkerder fotografeert qua vasthouden + zoeker. Echter, nogmaals; geen idee wat er tegenwoordig is veranderd op systeemcamera gebied, die PEN is natuurlijk ook alweer flink wat jaartjes oud..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Dimitri, Eeuwe, Google [Bot], Kocheler, Majestic-12 [Bot], Philipoo, RS-Ron, Wimo en 167 gasten