Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door DF-user-13935 » 08 nov 2018, 19:09

Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Keulen en Bonn hebben vanaf april volgend jaar een rijverbod voor diesels ouder dan 2015. Dat heeft de rechter in Keulen besloten. In Keulen gaat het om een zone in de binnenstad, en ook in Bonn mogen vervuilende diesels bepaalde straten niet meer in.

Bij metingen in negen straten in het centrum van Keulen was in zeven daarvan een te hoge stikstofwaarde vastgesteld. Een omvangrijk rijverbod in Keulen was volgens de rechter de enige oplossing, omdat daar al sinds 2010 op veel plekken de Europese normen worden overschreden.

Kort na de uitspraak liet de milieuminister van de deelstaat Noordrijn-Westfalen weten dat ze overweegt in beroep te gaan tegen het dieselverbod in Keulen. Volgens Ursula Heinen-Esser zal het verbod grote gevolgen hebben voor de inwoners en het transport in de stad.

Lange rij
Keulen en Bonn zijn de laatste in een lange rij van Duitse steden waar een rijverbod is ingevoerd of dreigt. Hamburg en München waren dit jaar de eerste.

In Stuttgart geldt vanaf 1 januari 2019 een rijverbod en dat wordt mogelijk in 2020 uitgebreid. Ook Aken (per 1 januari), Berlijn (volgend jaar zomer) en Mainz (per 1 september) krijgen een rijverbod.

Frankfurt heeft het grootste rijverbod. In een ruim gebied rondom het oude centrum zijn vanaf 1 februari 2019 oudere diesels niet meer welkom. Vanaf 1 september geldt het verbod ook voor jongere diesels. In totaal rijden er in Duitsland 11,2 miljoen diesels rond die volgens de normen 'te vervuilend' zijn.

Compensatie
De Duitse regering heeft voorgesteld dat autofabrikanten eigenaren van diesels compenseren in vijftien steden, als zij hun auto omruilen voor een schonere. Het gaat om de vijftien meest vervuilde steden: Hamburg, München, Stuttgart, Keulen, Reutlingen, Düren, Limburg an der Lahn, Düsseldorf, Kiel, Heilbronn, Backnang, Darmstadt, Bochum, Ludwigsburg en Frankfurt. De omruilpremie is gemiddeld 6000 euro.

Over de mogelijkheid van het ombouwen van dieselmotoren hebben de regering en de autobranche vanmiddag, na lang onderhandelen, een voorlopige overeenstemming bereikt. Berlijn wilde dat de fabrikanten de kosten daarvoor betalen. Die kunnen oplopen tot 10.000 euro.

Volkswagen en Daimler (Mercedes) hebben nu toegezegd tot 3000 euro te willen bijdragen. BMW, dat tot nu toe elke financiële bijdrage had afgewezen, zegt dieselrijders die willen ombouwen wél tegemoet te willen komen maar laat nog in het midden op welke manier.

Bron: https://nos.nl/artikel/2258417-rijverbo ... -bonn.html

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2018, 20:24

Lekker suggestief artikel weer... nergens wordt gemeld wat dan een oude diesel is.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door DF-user-13935 » 08 nov 2018, 20:29

Martijn_bmw schreef: 08 nov 2018, 20:24 ...nergens wordt gemeld wat dan een oude diesel is.
Het staat in de eerste regel: "Keulen en Bonn hebben vanaf april volgend jaar een rijverbod voor diesels ouder dan 2015." :headbang:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2018, 20:34

Ah mijn fout, gister zelfde item in het nieuws werd het namelijk niet vermeld.

Bizar 3 jaar oude auto’s al verbieden....

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Tom » 08 nov 2018, 20:35

Martijn_bmw schreef: 08 nov 2018, 20:34
Bizar 3 jaar oude auto’s al verbieden....
Inderdaad compleet van de pot gerukt toch... kun je ook je afschrijving, BPM en BTW weer terugvorderen bij de overheid?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door JP » 08 nov 2018, 20:42

Ik dacht dat de Duitse overheid die €6k premie betaalde, nou tel dat eens maal 11.2 miljoen 'te oude' dieselauto's in heel Duitsland..... :shock:

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Gijzert » 08 nov 2018, 20:49

Goedkope diesels straks in Nederland te koop.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door DF-user-13935 » 08 nov 2018, 20:53

Het lijkt erop dat je straks een diesel aan de straatstenen nog niet kwijt kunt.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Hans » 08 nov 2018, 21:08

Bizar dat zoiets door een groen links stemmende rechter zomaar beslist kan worden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2018, 21:30

JP schreef: 08 nov 2018, 20:42 Ik dacht dat de Duitse overheid die €6k premie betaalde, nou tel dat eens maal 11.2 miljoen 'te oude' dieselauto's in heel Duitsland..... :shock:
Dat geldt alleen voor de mensen die in de gebieden wonen en een diesel hebben

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Arthur » 08 nov 2018, 21:33

En hem inruilen...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door JP » 08 nov 2018, 21:41

Wat wil je dan ? Grote parkeerplaatsen maken buiten de stadsgrens en dan op je vouwfietsje naar huis ..... :rofl:

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Richardt. » 08 nov 2018, 21:59

Emi schreef: 08 nov 2018, 20:29
Martijn_bmw schreef: 08 nov 2018, 20:24 ...nergens wordt gemeld wat dan een oude diesel is.
Het staat in de eerste regel: "Keulen en Bonn hebben vanaf april volgend jaar een rijverbod voor diesels ouder dan 2015." :headbang:
Ik dacht op de radio gehoord te hebben 15 jaar (of ouder), maar ouder dan 2015 dus. Bezopen :duh:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Vanos » 08 nov 2018, 22:44

De Duitse regering heeft voorgesteld dat autofabrikanten eigenaren van diesels compenseren in vijftien steden, als zij hun auto omruilen voor een schonere. Het gaat om de vijftien meest vervuilde steden: Hamburg, München, Stuttgart, Keulen, Reutlingen, Düren, Limburg an der Lahn, Düsseldorf, Kiel, Heilbronn, Backnang, Darmstadt, Bochum, Ludwigsburg en Frankfurt. De omruilpremie is gemiddeld 6000 euro.
Leuk dat de overheid dat heeft voorgesteld, maar ik mag hopen dat de fabrikanten daar niet voor op hoeven te draaien?

Je gaat mij niet wijsmaken dat het massaal aanmoedigen van mensen om 3 jaar oude auto's van de hand te doen een duurzaam beleid is :stom:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door DF-user-13935 » 09 nov 2018, 00:21

Vanos schreef: 08 nov 2018, 22:44 Je gaat mij niet wijsmaken dat het massaal aanmoedigen van mensen om 3 jaar oude auto's van de hand te doen een duurzaam beleid is :stom:
Afval is een grondstof en heeft daarom ook een waarde.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door fuseekogel » 09 nov 2018, 07:10

Hier het orginele artikel

https://www.tagesschau.de/inland/diesel ... e-105.html

Het gaat dus in de eerste instantie om de euro 4 motoren, later om de euro 5 motoren. Als je het artikel leest, staat er ook dat het in sommige steden maar om 2 straten gaat. Moet wel zeggen dat een beetje overtrokken wordt allemaal, het is niet of heel Nederland elke dag in het centrum van allerlei Duitse steden verblijft... Dat het voor de hand ligt dat men in Nederland ook die kant op gaat is duidelijk, maar dat gaat nog wel en paar jaar duren vooralsnog kan je met een euro 5 voorlopig nog wel rijden hier. En deze auto's zijn er vanaf 2007..? Een 11 jaar oude diesel heeft een tonnetje of 3 op de klok,, dus deze zitten al aardig aan het einde van hun leven, laat staan over een jaar of 3 of 2.

Momenteel zijn er aardige inruilpremies in Duitsland voor een euro 4, ik had mijn toenmalige euro 4 graag met die premies ingeruild, de inruilwaarde die ik heb gehad was echt niet zo hoog. Natuurlijk is het voor sommige mensen niet leuk, maar wat er nu speelt voornamelijk in Duitsland is niet echt van belang hier, het enige punt is de berichtgeving wat gaat zorgen dat sommige partijen wat symbool politiek willen doen.

Op stedelijk niveau probeert Amsterdam eigenlijk gewoon alle auto's te weren, parkeertarieven zijn inmiddels zo hoog dat als je binnenkort 4 uurtjes daar wil zijn, je €30 mag aftikken. Dit natuurlijk onder het mom van te weinig parkeerplaatsen, maar als je haar de nieuwe inrichting van de Oude Pijp kijkt (nog niet zichtbaar op streetview) zie je dat ongeveer 50% van de parkeerplaatsen weg zijn. Daar zijn nu parkjes, picknicktafels en fietsenrekken... Ik snap niet waarom de binnenstad omgebouwd moet worden naar een dorp, ga dan of beter, blijf in een dorp wonen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Martijn_bmw » 09 nov 2018, 09:02

^^ kijk dat is eindelijk iemand die er ook (net als ik) genuanceerd naar kijkt.

In die zin is de media altijd wel erg hyperig en goed in het maken van overtrokken stemming en daarmee crisis die er helemaal niet hoeft te zijn...

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door NSXRS » 09 nov 2018, 09:19

Bij de eerste berichten over gebiedsverboden zo'n dik jaar geleden stortte de dieselmarkt in DE al aardig in, maar was inmiddels toch weer beetje bijgetrokken. Nu zal die wel weer onderuit gaan..
Trouwens.. leest iedereen er over heen dat ook benzine auto's van voor 1999 straks aan de beurt gaan komen...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door allen » 09 nov 2018, 09:34

Ik diesel nog wel even door met m’n 295 gram co2 euro 5 monster. Dat hele diesel verhaal maak ik me niet zo druk om. Nu stressen, omruilen voor een wagen op benzine en daarna ervaren dat ik ook dan weer niet bepaalde gebieden in kan rijden, nog een keer omruilen voor electrisch en vervolgens de ellende van het niet kunnen vinden van een parkeerplek met een laadpaal en daarna onderweg terug verplicht een half uur koffie drinken. Vrij kansloos imho.

Wat hebt ombouwen van een stad tot dorp betreft, dat ervaar ik niet zo. De binnenstad is steeds moeilijker bereikbaar in tegenstelling tot een gemiddeld dorp. Daar kun je de wagen doorgaans overal wel kwijt.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Robin » 09 nov 2018, 09:43

fuseekogel schreef: 09 nov 2018, 07:10
Op stedelijk niveau probeert Amsterdam eigenlijk gewoon alle auto's te weren, parkeertarieven zijn inmiddels zo hoog dat als je binnenkort 4 uurtjes daar wil zijn, je €30 mag aftikken. Dit natuurlijk onder het mom van te weinig parkeerplaatsen, maar als je haar de nieuwe inrichting van de Oude Pijp kijkt (nog niet zichtbaar op streetview) zie je dat ongeveer 50% van de parkeerplaatsen weg zijn. Daar zijn nu parkjes, picknicktafels en fietsenrekken... Ik snap niet waarom de binnenstad omgebouwd moet worden naar een dorp, ga dan of beter, blijf in een dorp wonen.
dikgedrukt: Dan klopt dat statement toch?:)

Maar mee eens, gekkenhuis daar, ik heb nog 'n speciaal plekje in Noord(steenworp van de pont ) waar ik met m'n parkeerschijf een hele tijd kan staan:)
Rotstad, volksrepubliek Amsterdam. En Youp is burgemeester:)

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Alfata » 09 nov 2018, 10:13

Tom schreef: 08 nov 2018, 20:35
Martijn_bmw schreef: 08 nov 2018, 20:34
Bizar 3 jaar oude auto’s al verbieden....
Inderdaad compleet van de pot gerukt toch... kun je ook je afschrijving, BPM en BTW weer terugvorderen bij de overheid?
BPM hebben ze daar niet. Maar wat dacht je van de afschrijving. :gek:

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Robin » 09 nov 2018, 10:20

Geheel met de algehele frustratie in deze draad eens, het het verbieden van >3jaar oude diesels in binnensteden.

Dan kun je zeggen: Dan parkeer je 'm daar buiten toch? Je kunt er met 'n enorme actieradius nog steeds van genieten(voordelen diesel) op snelweg/buitenland (ex Keulen/Hamburg binnensteden hier)

Ben wel zeer bang/frusti voor de tendens/gevolgen, dit gaat van kwaad tot erger natuurlijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Arthur » 09 nov 2018, 10:29

Martijn_bmw schreef: 09 nov 2018, 09:02 ^^ kijk dat is eindelijk iemand die er ook (net als ik) genuanceerd naar kijkt.

In die zin is de media altijd wel erg hyperig en goed in het maken van overtrokken stemming en daarmee crisis die er helemaal niet hoeft te zijn...
Je kunt er als eenling, of DF-er wel genuanceerd naar kijken. Feit blijft dat de crisis, die er niet is maar wel gecreëerd wordt, ook maar al te graag door handelaren in deze goederen in stand wordt gehouden. Probeer maar eens een redelijke diesel in te ruilen. Zeker als je relatief jonge auto's rijdt en niet erg lang dan weet je niet wat je overkomt. Dus dat doe je 1x en stap je over op de benzinevariant die in aanschaf al een stuk goedkoper is en ook nog eens wat minder afschrijft.

Wat gebeurt er met die diesels die straks ingeruild worden in D met die subsidieregels? Daarvan zal een groot deel mss wel hier op de markt verschijnen. Wat denk je wat dat met de (rest)waarde van je diesel gaat doen?

We hypen met z'n allen mee, maar de realiteit is dat het sowieso geld gaat kosten :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door JP » 09 nov 2018, 10:30

Wel mooi hoe men toch steeds weer iets weet om de winkeliers en mkb in de steden opnieuw te kunnen raken....

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

Bericht door Robin » 09 nov 2018, 10:38

JP schreef: 09 nov 2018, 10:30 Wel mooi hoe men toch steeds weer iets weet om de winkeliers en mkb in de steden opnieuw te kunnen raken....
Dat hebben wij als provincieplaats Heerenveen met voldoende parkeergelegenheid/pleinen lekker gedaan door (tov omliggende plaatsen/steden) ons beetje te duur te prijzen met parkeergeld. Hoor 't vaak van klanten.

Maar zegt notabene de VVD hier: Als we 't (semi)'gratis' zouden doen, zou 't een chaos in de weekenden worden.

Nou liever 'n chaos dan niks in de winkelstraten...

Na alle kosten eraf te hebben getrokken zitten ze op 180k euro inkomsten/overgebleven 'winst'(Gemeente parkeerbelastingen)
Valt me nog tegen ook.

Oh ja Heerenveen is al jaren een PvdA gemeente, dus dan klopt 't verhaal wel:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Henk Jan, Semrush [Bot] en 78 gasten