Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
eerste generatie MX5 kon nog wel trekhaak (+ aanhangergewicht) krijgen op kenteken, 2e generatie ook uitgesloten (0 kg)
Z4 ook geen trekhaak voor te krijgen
Z4 ook geen trekhaak voor te krijgen
- Fabian
- Berichten: 7025
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Klopt, uit mijn hoofd was het een serie die net onder de juiste grens voor lage bijtelling zaten. Die hadden een ander vliegwiel (handbak) voor lagere verbruik en vliegwiel kon trekgewicht niet aan. Dus 0 op kenteken. Automaat was geen probleem, maar die was weer niet lage bijtelling (net paar gram teveel).
Zijn veel auto's waarbij dit speelt overigens.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Die mensen hebben het eigenlijk prachtig voor elkaar. De reis zelf is ook al genieten. Caravan droppen en in de omgeving kunnen toeren om in de avond weer een koud drankje uit de koelkast van de caravan te kunnen trekken. Prima de luxe.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Ik dacht exact hetzelfde.
Over een jaar of 20 rij ik ook zo rond.
- Arthur
- Berichten: 39725
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Nou ja, 'prima de luxe'? Dan reden ze zonder caravan naar het volgende hotel
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
haha eens, ik doe mijn rondjes Europa lekker met koffertje achterin van de ene naar de volgende huurlocatie / hotel.
lekker eigen plek, badkamer, toilet en goed bed ipv kreperen in een sleurhut
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Ik voel een df Low Budget run aankomen
Eindelijk keer iets wat voor iedereen betaalbaar is :p
In 10 dagen door 10 landen zien te reizen. Overnachten in hotels/B&B's ,bbqen, bier en sterke verhalen.
Lijkt mij gezellig
Eindelijk keer iets wat voor iedereen betaalbaar is :p
In 10 dagen door 10 landen zien te reizen. Overnachten in hotels/B&B's ,bbqen, bier en sterke verhalen.
Lijkt mij gezellig
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Snap er geen hol meer van....
Er zijn dus auto's de 400kg etc meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen. Zelfs met een 1.4 torretje
De megane,kadjar en de x3 springen er toch wel beetje uit
Er zijn dus auto's de 400kg etc meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen. Zelfs met een 1.4 torretje
De megane,kadjar en de x3 springen er toch wel beetje uit
-
OnlineSander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Schijnt ook alles met de constructie van de bodemplaat en de balken achter de trekhaak te maken te hebben.
- Fabian
- Berichten: 7025
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Klopt, Megane 1.2 tce mag zelfs 1700 trekken (net als mijn 1.6 GT). De diesel inderdaad 1850. Geldt ook voor de Scenic met 1.3 tce, 1850kg.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
En vele andere al dan niet begrijpelijke redenaties bij fabrikanten en RDW.Sander-E46 schreef: ↑02 nov 2018, 20:48 Schijnt ook alles met de constructie van de bodemplaat en de balken achter de trekhaak te maken te hebben.
Bijv. wat oudere AMG versies mogen meestal niets trekken, terwijl de burger versies van exact hetzelfde model dat wel mogen..
Volgens informatie heeft de fabrikant dit bepaald omdat de AMG versie een wat dikkere/ verder uitstekende achterbumper heeft, waardoor de ruimte tussen trekhaak kogel en bumper kleiner wordt en dus bij aanhaken schade kan ontstaan. Technisch dus geen enkel bezwaar, maar mag van fabrikant daarom niet.. mogelijk willen ze gewoon niet dat de topmodellen met zoiets ordinairs als een aanhanger gezien worden
De RDW neemt bij individuele import modellen regelmatig de meest vreemde/ onbegrijpelijke en vaak bewijsbaar onjuiste beslissingen vwb heel veel op kenteken opgenomen gegevens, maar probeer dat maar eens gewijzigd te krijgen als eenmaal op kenteken staat, mag je op eigen kosten RDW testen/ beoordelingen laten uitvoeren.
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Ik ben een van de drie wereldwijde bezitter van een originele trekhaak voor de Alpine, en als enige met een officiële fabrieksdakdragers
Mensen kijken echt raar als je ze dan met 180 inhaalt met een aanhanger erachter waar een kart op staat
Mensen kijken echt raar als je ze dan met 180 inhaalt met een aanhanger erachter waar een kart op staat
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Hey, hebbie die pas?? Gaaf!
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Er zitten geen GAIK nummerborden op, dus ik denk dat hij dat al een tijdje heeft
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Foto is van 2000
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Oh?
Ik zag bij kijken welke versie het is, in kentekenregistratie staan: Datum tenaamstelling 20-07-2018
Ik zag bij kijken welke versie het is, in kentekenregistratie staan: Datum tenaamstelling 20-07-2018
- JP
- Berichten: 31231
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Is die klaar Luco ?
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
De S60 die ik had mocht zo'n beetje zijn eigen gewicht trekken, de Santa Fé een 300 kilo meer dan ie zelf woog.Jeffrey026 schreef: ↑02 nov 2018, 20:11 Snap er geen hol meer van....
Er zijn dus auto's de 400kg etc meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen. Zelfs met een 1.4 torretje
De megane,kadjar en de x3 springen er toch wel beetje uit
Nu de Terrano van net over de 1800 kilo waar 3 ton achter mag. Is dat met een zware SUV niet helemaal meer het vergelijk, maar soms verbaasd het je toch. Ook hoe stabiel zoiets nog rijd met zoveel meer gewicht erachter dan wat het weegt.
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Jaren geleden heb ik met mijn toenmalige Cayenne 4.8Turbo welke 2320Kg woog en 3500Kg mocht trekken eens een ML500 op trailer uit DE gehaald. Ik had toen ca. 3 ton aan de haak en dat ging moeiteloos 110Km/u op de cruise op de snelweg heuveltjes van paar graden stijging op en af, automaat schakelde alleen bij wat stijging soms even terug naar 5.Ferdi Gielen schreef: ↑03 nov 2018, 21:35
De S60 die ik had mocht zo'n beetje zijn eigen gewicht trekken, de Santa Fé een 300 kilo meer dan ie zelf woog.
Nu de Terrano van net over de 1800 kilo waar 3 ton achter mag. Is dat met een zware SUV niet helemaal meer het vergelijk, maar soms verbaasd het je toch. Ook hoe stabiel zoiets nog rijd met zoveel meer gewicht erachter dan wat het weegt.
Benzineverbruik was een redelijk verbluffend goede 7,2Km/L.
Ik was licht verbaasd hoe stabiel de combinatie met toch best vrij hoog zwaartepunt reed, zelfs om in te halen even kort 140 gereden, de luchtvering van de Cayenne zal daar zeker wel aan bijgedragen hebben.
Geen idee welk rijbewijs je in dit geval met treingewicht van ca 5300Kg hoorde te hebben, maar voor mij ook niet boeiend, want ik ben in de handige omstandigheid dat ik alle letters heb.
Ik heb ook wel eens met de opvolgende ML63 (2220Kg eigen gewicht en mag ook 3500Kg trekken) ca. 2600Kg aan de haak gehad, en ik moet zeggen dat dit weliswaar ook goed, maar minder prettig reed dan eerder de Cayenne met 3000Kg er aan.
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Gewoon rijbewijs BE, tot 3500 kilo geremd achter de auto indien de auto dat ook mag.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
Heb een grijs kenteken ML, beste trekauto die ik gehad heb. (320cdi)
Hang regelmatig 1500-2000kg aan, super stabiel en koersvast.
De bak schakelt ook top en gaat niet raar doen zals bij sommige personenwagens het geval is.
Hang regelmatig 1500-2000kg aan, super stabiel en koersvast.
De bak schakelt ook top en gaat niet raar doen zals bij sommige personenwagens het geval is.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
dat, en of ze met een x aantal kilo een x graden steile heuvel op komen... vanuit stilstand.Sander-E46 schreef: ↑02 nov 2018, 20:48 Schijnt ook alles met de constructie van de bodemplaat en de balken achter de trekhaak te maken te hebben.
En juist daar blinken de 4x4's in uit, die hebben vaak een lage gearing.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Trekgewicht auto verhogen? Is dat mogelijk?
En daarom moet je je ernstig bedenken of je bij de RDW trekgewicht wilt laten aanpassen, want dan is hellingtest op helling Lelystad de volgende stap.E36-italia schreef: ↑07 nov 2018, 16:15dat, en of ze met een x aantal kilo een x graden steile heuvel op komen... vanuit stilstand.Sander-E46 schreef: ↑02 nov 2018, 20:48 Schijnt ook alles met de constructie van de bodemplaat en de balken achter de trekhaak te maken te hebben.
En juist daar blinken de 4x4's in uit, die hebben vaak een lage gearing.
Er wordt dan met gewenste kentekengewicht aan de haak meerdere malen helling op getrokken met stops en starten op de helling.
Lijkt mij (gezien de RDW mensen niet bekend staan als netjes met het materiaal omgaand en de RDW hierbij elke aansprakelijkheid afwijst) een recept voor kans op koppeling/ transmissie schade.
Toen ik vele jaren geleden met mijn uit de USA afkomstige NSX naar Lelystad moest voor individuele keuring (CVO van EU versie werd uiteraard niet voor deze geaccepteerd), kreeg ik na de rijtest de auto terug met motormanagement in noodloop.
Was daarna gelukkig kwestie van resetten en was weg, maar is mij een raadsel hoe ze dat voor elkaar gekregen hadden, is mij daarna nooit gelukt