Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 29 okt 2018, 16:03

Via via kwam ik dit tegen. Weet iemand hier meer van?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2018PC0296

(originele link, Franstalig : http://www.automobile-sportive.com/news ... 9YG-JgK_Wc )
In 2009, the EU adopted two sets of rules relating to tyres:

–The TLR, which set out Union requirements harmonising the information on tyre parameters to be provided to end-users allowing them to make informed purchasing choices; and

–The Regulation on type-approval requirements 3 for the general safety of motor vehicles (the General Safety Regulation, GSR), which put in place harmonised technical requirements that tyres must satisfy before they can be placed on the Union market.

The GSR puts in place minimum requirements inter alia for tyres as regards:

(i) rolling resistance;

(ii) wet grip performance; and

(iii) external rolling noise of tyres.

These requirements became applicable from 1 November 2012, with a second stage of more stringent requirements for the rolling resistance starting to apply on 1 November 2016 (with further adjustments coming into application in 2018 and 2020).

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 29 okt 2018, 18:04

Je haalt één alinea uit een tekst van tig pagina’s (die ik ook niet allemaal ga lezen) maar die gaat over de “labelling” van banden. Waar lees je dan precies hierin dat specifieke banden verboden zouden worden? Lijkt me ook lastig aangezien bestaande banden en ook semi slicks al een EU type goedkeuring hebben voor de openbare weg.

Vergelijkbare topics

http://www.autoforum.be/forum/auto-alge ... s-verboden

https://www.porscheforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=25

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... cks-rijden

Verhaal gaat al langer rond ...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 30 okt 2018, 14:47

De links die je post zijn uit 2011/2012, het document praat over 2018 en 2020. Dus we naderen wel een vermoedelijke deadline. De Franse link i.c.m. het document roept vraag tekens op, vandaar dat ik vraag of iemand er meer van weet.

Zo moeilijk is het niet ;)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 30 okt 2018, 15:23

Ik lees nog steeds nergens expliciet over een ban op semi slicks per 1 november 2018. Als jij die conclusie wel ergens uit trekt ben ik benieuwd waaruit dan. Maar daarover geef je zelf ook geen uitsluitsel.

Je zegt het al, een “vermoedelijke” deadline. Ik lees nergens een deadline op het gebruik van semi slicks op de openbare weg. Het document dat jij post, en dat overigens in lijn is met hetgeen in die “oude” topics stond die ik poste, heeft als titel “Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the labelling of tyres with respect to fuel efficiency and other essential parameters.

Nogmaals we praten over banden die beschikken over een e-keurmerk en voldoende profiel (> 1,6mm). Als je die topics van de afgelopen jaren hebt gelezen dan zie je ook nergens een eenduidig antwoord of richtlijn die wijst in de richting van een expliciet verbod. Wel genoeg personen die ook toen dezelfde vraag stelden. Maar met al die racers, trackday rijders en semi slick rijders hier zal het verlossende antwoord nu wel snel volgen. Want zoals je zegt, het is allemaal niet zo moeilijk ... ;-)
Laatst gewijzigd door MarkS op 30 okt 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 30 okt 2018, 15:31

Nee het is niet zo moeilijk dat iemand vraagt of iemand er meer van weet. ;)

Dankje voor de links. Helaas is er nog geen eenduidig antwoord.

In het Franse Artikel is er een datum van 1 November genoemd maar kan het helaas ook niet terug vinden.
Misschien is het bullshit bingo, misschien niet.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 30 okt 2018, 15:37

Even hardop denkend, wat zou kunnen is dat in EU verband de criteria en eisen die aan banden worden gesteld worden geharmoniseerd én verder worden aangescherpt. Dat zou dan een beleidswijziging zijn. Dat nieuwe beleid zal best per 1 november in kunnen gaan. De vraag is wat impact daarvan is en of dit ook met terugwerkende kracht op reeds voor de openbare weg goedgekeurde banden gaat gelden. Dat laatste lijkt me erg lastig ook omdat bepaalde auto’s af fabriek en goedgekeurd zijn afgeleverd met semi slicks. Daarbij is niet iedere semi slick hetzelfde (denk aan threadwear). Dus richting de toekomst zullen (nieuwe) banden waaronder ook semi slicks moeten voldoen aan de nieuwe EU regels. Overigens zijn er nu ook al semi slicks die niet beschikken over een e keurmerk. Een algeheel verbod ten aanzien van semi slicks haal ik er vooralsnog daarom nog niet uit.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 30 okt 2018, 18:55

Lijkt erop dat men in de Franse tekst uitgaat van rolweerstand. Gebaseerd op document.

By the application of the Regulation and the timetable initially planned, all the TC4 (Tourism & Van) tires classified F and G in rolling resistance will become banned for sale in Europe, ie the majority of semi-automatic tires. slicks currently on the market. For example, if the Michelin Pilot Sport Cup2 noted "E" will escape the sentence, we will be able to say goodbye Toyo Proxes R888, Yokohama Advan Neova AD08R and other Kumho ECSTA V70A

Gaat voor veel rijders een extra set velgen worden als het echt zo gaat zijn. Ik krijg geen pilot sport cup 2 in mijn maten.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 30 okt 2018, 19:14

Waar komt bovenstaande tekst vandaan, uit het EU proposal document?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Knot » 30 okt 2018, 19:40

Tsja, er was toch ook ooit een malloot in de 2e kamer die bedacht had dat 100pk voldoende was om een caravan te trekken en we daar de grens zouden moeten stellen voor personenauto's... ik word er nerveus als ik met 184pk op pad moet.


Denk dat het zo een vaart niet zal lopen met die semi's.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door allen » 30 okt 2018, 20:01

Knot schreef: 30 okt 2018, 19:40 ik word er nerveus als ik met 184pk op pad moet.
Om die reden zou de 100 pk grens voor jou wel handig zijn. :tooth:

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Zed240 » 30 okt 2018, 20:09

Laat ze eerst maar eens zorgen dat die mensen met Linglong, Wanli, Nankang, etc. van de weg af gaan. Of de personen die met 35 graden vrolijk met winterbanden door blijven kachelen. Dat is denk ik gevaarlijker dan semi's.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Knot » 30 okt 2018, 20:10

Ik had op de E38 vrij frisse winterbanden zitten en geen zin om zomersloffen te kopen. Ermee naar het Gardameer geweest in de zomer, slechts 28C ofzo en prima grip in de bergweggetjes hoor... maar volgens mij idd in Italie zelfs verboden, of strafbaar wanneer je een ongeval veroorzaakt en het eronder zit.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 30 okt 2018, 20:12

Van semi slicks naar winterbanden in 3, 2, 1 ...

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door smiley » 30 okt 2018, 20:29

Kerstbanden toch?
Vindt dat wel catchie klinken.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 30 okt 2018, 20:29

MarkS schreef: 30 okt 2018, 19:14 Waar komt bovenstaande tekst vandaan, uit het EU proposal document?
Hier de Franse vertaling in Engels. Google translate naar Nederlands is ruk.
Ga morgen dat document van de overheid eens wat meer doorspitten nog.
Behind this title which may seem alarmist, it should indeed be known that from 1 November 2018, the sale of tires TC4 class F and G in rolling resistance will be prohibited throughout Europe. In other words, the majority of road-approved slick tires (or semi-slicks) may disappear from dealer shelves in their current form. Explanations ...

The first interest of semi-slick tires today is to allow drivers to join a circuit by the road without changing equipment to turn once on site. For the same reason, these tires are sometimes homologated in series by some manufacturers on their most extreme sports. Their design favors a high level of grip on dry ground, they are primarily intended for use in competition, regional rallies type, or leisure driving during circuit trips and other track days organized by clubs. Unfortunately, this high adhesion potential which defines the RRC value (or rolling resistance coefficient) also has a disadvantage: it greatly increases the consumption and therefore the CO2 emissions ...

Introduced in 2011 by the European Union to promote the sale of greener, quieter and safer tires on wet ground, the regulatory labeling or Regulation (EC) n ° 661/2009 sets the legal characteristics of tires for the three categories of vehicles concerned: C1 (tourism / cars), C2 (light trucks) and C3 (heavy trucks). The rolling resistance, is the parameter, noted from A to G with a color code, indicating the energy performance. It is expressed in kilograms per tonne (kg / t) and influences vehicle consumption. Since its implementation, the European regulations had provided for the ban on 1 November 2018 for the sale and commissioning of new tires that did not meet the defined rolling resistance limit values ​​(ie 10.5 kg / t for class C1 ).

So we are there today and the first victims of the application of the regulation will indeed be all the tires classified F and G. It is therefore directly, the majority of semi-slicks tires currently on the market are concerned until manufacturers review their ranges. For example, if the Michelin Pilot Sport Cup2 (rated E on most mounts) already escapes the award, we will have to say goodbye to Toyo Proxes R888 and R1R, Federal 595 RS-R, Nankang NS-2R, Yokohama Advan Neova AD08R and other Kumho ECSTA V70A if they do not adapt to the legislation.

To be complete on the subject, know that it however provides a period of up to 30 months from the date of prohibition to sell tires that were manufactured before the deadline and do not meet the requirements. Clearly, the sale of tires already manufactured can be done until April 2021, but it is almost certain that manufacturers will change their rubber compounds well before this deadline.

If you still fear to see disappear your favorite semi-slicks, there is still time to make a small stock in advance for your tracker ...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 30 okt 2018, 21:05

Oké. Is me iets duidelijker nu.

De Franse tekst (die jij hebt vertaald naar het EN) betreft een “geschreven” artikel / stuk op een Franse auto website maar dat gaat om een interpretatie van hetgeen zou gaan veranderen qua EU beleid/richtlijn. De Engelse EU tekst, het EU proposal document, lijkt me echter de basis richtlijn in deze, mits volledig aangenomen en geïmplementeerd. En zelfs dan is er geen sprake van “met terugwerkende kracht”, er zou zelfs sprake zijn van een overgangsperiode (verkoop van huidige banden zou nog doorlopen tm 2021). Verwachting is wel dat fabrikanten rekening gaan houden met de nieuwe richtlijnen in de productie van hun nieuwe banden. Ik zie geen reden waarom daar geen plaats meer zou zijn voor nieuw ontwikkelde semi slicks. Immers rept onze Fransoos ook over het nu al voldoen van de huidige Michelin sport cup 2 aan de nieuwe regels. En een aantal andere van de huidige semi slicks zouden niet voldoen. Maar mijn huidige setje interstates iST80 zal ruim voor 2021 wel opgerookt zijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door JP » 31 okt 2018, 09:35

Nu op zijn Duits.....

https://reifen.rezulteo.de/blog/reifen- ... 3qleOK1Jug

Vanaf 1 november een verbod op het produceren van banden met label F en G. Vanaf mei 2020 mogen die banden niet meer verkocht worden.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Robin » 31 okt 2018, 09:39

smiley schreef: 30 okt 2018, 20:29 Kerstbanden toch?
Vindt dat wel catchie klinken.
:D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Arthur » 31 okt 2018, 12:20

JP schreef: 31 okt 2018, 09:35 Nu op zijn Duits.....

https://reifen.rezulteo.de/blog/reifen- ... 3qleOK1Jug

Vanaf 1 november een verbod op het produceren van banden met label F en G. Vanaf mei 2020 mogen die banden niet meer verkocht worden.
Verbod om te verkopen gaat al 1-11-2018 in. Echter, om de 30 maanden EU regel (zodat de banden die voor die tijd geproduceerd zijn te kunnen verkopen), wordt dat 01-05-2020.
Vanaf F voor zomerbanden en vanaf G voor winterbanden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Emiel » 31 okt 2018, 12:30

Dank.

Hebben de Fabrikanten tijd genoeg om met een oplossing te komen ala pilot cup 2.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door JWtje » 31 okt 2018, 21:55

Best wel weer kortzichtig. Met mijn speelgoedauto doe ik bijna 10K km's per jaar op semi's en ik moet eerlijk zijn als je onverwachts een plas tegenkomt in een bocht dan moet je soms een schoon onderbroekje gaan halen maar op nat wegdek doen ze het beter dan welke band dan ook. En qua verbruik merk ik ook niet echt een mega wereld van verschil.
Toen ik mijn daily kocht zat er een setje nieuwe Gladdiewangkang banden onder. Had de vorige eigenaar er net nieuw onder laten zetten. Levensgevaarlijk. Ondanks dat dit setje ongetwijfeld had kunnen zorgen voor 150.000 goedkope kilometers er direct onderuit geflikkerd. Dat ze die troep ook eens verkopen.
Rij je op banden die voor een superzuinig verbruik zorgen wat goed is voor het milieu, moet je ineens remmen en bats. Zo al je koelvloeistof en motorolie het milieu in op de trekhaak van je voorligger.

Wanneer komt er nu een wet die voorziet dat autorijden helemaal niet meer leuk is? Of zullen ze er steeds een stukje lol vanaf halen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door MarkS » 31 okt 2018, 22:32

Deze wet is ook niet specifiek gericht op (of tegen) semi slicks.
De eisen die worden gesteld gelden voor alle banden.
Dus ook die troep waar jij het over hebt.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Ban op Semi slicks 1 November 2018 ?

Bericht door Enrico » 01 nov 2018, 17:14

Zed240 schreef: 30 okt 2018, 20:09 Laat ze eerst maar eens zorgen dat die mensen met Linglong, Wanli, Nankang, etc. van de weg af gaan. Of de personen die met 35 graden vrolijk met winterbanden door blijven kachelen. Dat is denk ik gevaarlijker dan semi's.
Ho ho ho... onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen jaren waarin Time Atack Kampioenschappen gewonnen zijn met Nankangs? die mag je nooit meer samen met Linglong en Wanli noemen :lollerdelol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Ralph Wolf, RJK en 130 gasten