Vraag aan de fiscalisten onder ons

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Eeuwe » 23 okt 2018, 17:23

Heren en dames,

Hedendaags rijd ik een auto van de zaak. Ik rij deze auto ook privé, dus ik betaal bijtelling. Echter rij ik tegenwoordig niet zo veel meer privé, dus overweeg deze auto per 1 januari 2019 uit de bijtelling te gooien en alle kilometers van mijn zakelijke auto bij te gaan houden. Al mijn privé kilometers ga ik dan voortzetten in mijn privé auto, maar zou af en toe ook wel mijn zakelijke auto willen gebruiken aangezien je jaarlijks 500 km privé mag rijden (maar is geen noodzaak).

Echter doet de volgende situatie mij voor. 1 maart of 1 april 2019 neem ik ontslag bij deze werkgever, en bij mijn nieuwe werkgever hoef ik voorlopig geen auto van de zaak. Heb ik in deze 2 of 3 maanden recht op 500 vrije kilometers, of moet ik de rekensom 500/12*2 (of 3)= hanteren?

Had deze discussie vandaag met een collega, maar we wisten het beide niet zeker.

Alvast bedankt!

Eeuwe

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Joy » 23 okt 2018, 17:30

Van bijtelling naar rittenregistratie, of van rittenregistratie naar bijtelling: Is dat mogelijk als je van werkgever verandert?
Voor het privégebruik van een auto van de zaak geldt een bijtelling. Standaard is dat (bij een kentekendatum vanaf 2017) 22% van de catalogusprijs. Daarover wordt loonheffing berekend. Met een rittenregistratie kan die bijtelling echter worden voorkomen. Het privégebruik mag dan op jaarbasis niet meer zijn dan 500 km.

Omdat de 500-kilometergrens op jaarbasis geldt, kan niet zonder fiscale gevolgen in de loop van het jaar worden overgestapt van wél bijtellen naar niet bijtellen, of andersom, als er gedurende het hele jaar een auto van de zaak ter beschikking staat. Het bijhouden van een rittenregistratie over een deel van het jaar voorkomt in dat geval de bijtelling niet. Overstappen op bijtelling of juist op een rittenregistratie kan dan per 1 januari van een nieuw jaar.

Maar dat is anders als er sprake is van een nieuwe werkgever. Als iemand in een kalenderjaar van werkgever verandert, rekent iedere werkgever uit hoeveel privékilometers de berijder op kalenderjaarbasis heeft gereden.
Stel dat iemand van januari tot en met maart bij werkgever A werkt en in die periode op jaarbasis omgerekend privé meer dan 500 km met de auto van de zaak heeft gereden. Van januari tot en met maart is dan de bijtelling van toepassing. Vervolgens werkt deze werknemer vanaf april tot en met december bij werkgever B. Daar rijdt hij in deze periode 300 privékilometers, wat hij met een rittenregistratie kan aantonen. Op kalenderjaarbasis is dat 12/9 x 300 = 400 kilometer, zodat voldaan is aan de eis van de maximale 500 privékilometers op jaarbasis. Werkgever B hoeft dan geen bijtelling bij zijn loon te tellen over de maanden april tot en met december. Bij wisseling van werkgever kan hierdoor ook een nieuwe keus voor de bijtelling gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Booooh » 23 okt 2018, 18:03

Die 500 km per jaar hoef je niet over de maanden te verdelen lijkt mij, 500 km per jaar is 500 km per jaar, rijd je die in de eerste 3 maanden dan kan ik me niet voorstellen dat het er ineens 2000 worden voor de fiscus door een of andere vage rekensom.

Zou het zekerheidshalve gewoon even bij de fiscus neerleggen deze vraag ;) ...

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Joël D. » 23 okt 2018, 18:26

eBoonstra schreef: 23 okt 2018, 17:23 Echter doet de volgende situatie mij voor. 1 maart of 1 april 2019 neem ik ontslag bij deze werkgever, en bij mijn nieuwe werkgever hoef ik voorlopig geen auto van de zaak. Heb ik in deze 2 of 3 maanden recht op 500 vrije kilometers, of moet ik de rekensom 500/12*2 (of 3)= hanteren?
Het laatste. Je rekent de privé kilometers om naar jaarbasis als de periode bijtellingsvrij korter is dan een jaar.
Het privégebruik op jaarbasis rekent u uit door het privégebruik te herrekenen. Als u bijvoorbeeld in 5 maanden tijd 100 kilometer privé hebt gereden, dan is het privégebruik op jaarbasis: 12/5 x 100 is 240 kilometer.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ruik_auto/

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Booooh » 23 okt 2018, 18:51

Blijkbaar wel dus ;) die vage rekensom, gaat om het ter beschikking hebben lees ik en dan is het minder vaag eigenlijk, gelukkig dan ook de bijtelling naar rato. 150 km privé rijden is dan niet te al te veel en ook nog eens een hoop gedoe lijkt me, zou me er niet aan wagen ...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Arthur » 23 okt 2018, 22:28

Dan zou ik hem zelfs die 3-4 maanden in de bijtelling blijven rijden. Lekker makkelijk en geen gezeur met km registratie.

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Thijs-v-d-H » 24 okt 2018, 07:21

eBoonstra schreef: 23 okt 2018, 17:23 Heren en dames,

Hedendaags rijd ik een auto van de zaak. Ik rij deze auto ook privé, dus ik betaal bijtelling. Echter rij ik tegenwoordig niet zo veel meer privé, dus overweeg deze auto per 1 januari 2019 uit de bijtelling te gooien en alle kilometers van mijn zakelijke auto bij te gaan houden. Al mijn privé kilometers ga ik dan voortzetten in mijn privé auto, maar zou af en toe ook wel mijn zakelijke auto willen gebruiken aangezien je jaarlijks 500 km privé mag rijden (maar is geen noodzaak).

Echter doet de volgende situatie mij voor. 1 maart of 1 april 2019 neem ik ontslag bij deze werkgever, en bij mijn nieuwe werkgever hoef ik voorlopig geen auto van de zaak. Heb ik in deze 2 of 3 maanden recht op 500 vrije kilometers, of moet ik de rekensom 500/12*2 (of 3)= hanteren?

Had deze discussie vandaag met een collega, maar we wisten het beide niet zeker.

Alvast bedankt!

Eeuwe
Ja het is per rato per maand.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Elise » 24 okt 2018, 12:53

Geldt volgens mij voor alles wat de belastingdienst betreft, je moet het naar "rato per maand" uitrekenen.
Ik kan geen uitzondering bedenken.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Eeuwe » 29 okt 2018, 13:23

Bedankt voor alle antwoorden! Het is mij inmiddels duidelijk.

Wat ik mij nog wel afvraag, hoe zit het wanneer een werknemer in bijv. februari zijn 500 km vrije kilometers opneemt door bijv. vakantie, maar in bijv. de 7e maand van het jaar ontslag krijgt of zijn werkgever failliet gaat, en hij hierna bij een volgende werkgever geen recht op een auto van de zaak heeft?

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Twist » 29 okt 2018, 14:03

Dan is dat pech, dat is een risico dat je loopt door in februari alle vrije kilometers dat je voor een heel jaar hebt er doorheen te stoken. Gewoon bijtelling dus!

De 500km zijn meer bedoeld voor noodgevallen af en toe

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door De fiscalist » 29 okt 2018, 15:43

Je wilt hier niet de grens opzoeken omdat de gevolgen flink zijn. Je wordt direct geconfronteerd met boetes en een hoop gezeur.

Je telt bij of je houdt een km registratie bij waarbij je enkel zakelijke ritten rijdt. Die 500 km beschouw je als marge voor als je eens onderweg een broodje moet halen ofzo. De fiscus ziet die extra afstand naar de broodjeszaak namelijk als privé en dat telt dus mee voor de 500 km.

Succes met de keuze!

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Joël D. » 29 okt 2018, 18:41

Da's pech hebben inderdaad. Volgens mij mag je zelfs in december geen 500 km privé rijden, zelfs al heb je die kilometers nog 'over'.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door De fiscalist » 29 okt 2018, 19:21

Als je het hele jaar dezelfde auto en werkgever hebt gehad dan kan dat best. De vraag is alleen: wat win je er mee? Gevolgd door: Wat is het risico?

Met bijtelling wil je geen gezeur hebben, je verliest het bijna altijd. Ik heb die discussies vaak genoeg gezien en gevoerd. De wetgeving zit zo in elkaar dat je als bestuurder/werkgever een bewijslast hebt waar je bijna niet aan kunt voldoen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vraag aan de fiscalisten onder ons

Bericht door Eeuwe » 30 okt 2018, 13:39

Duidelijk! Bedankt allen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artosevo, Bokkepoot en 17 gasten