Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door MarkS » 15 okt 2018, 21:59

Ik vond het makkelijker (en begrijpelijker) lezen dan de 3 pagina’s in dit topic Tom.
Maar dat kan ook aan mij liggen. ;-)

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door tomgtr » 15 okt 2018, 22:14

Ik vond alleen de conclusie echt relevant en een groot gedeelte of slecht vertaald of gewoon feitelijk onjuist. Zal een beetje beroepsdeformatie debet aan zijn.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Eric Z » 15 okt 2018, 22:33

Ik dacht dat nederland iets als een kennis economie was. Plaats een paar borden met 130 en wat tijden erop en niemand snapt het meer.
Plak een paar stickers op een benzine slang en niemand snapt het meer.

Kunnen al de mensen lekker in een bus stappen ofzo als dit al te ingewikkeld is.
Niets ten nadele van de enkeling met een oldtimer die zich er wel bewust van moet zijn uiteraard. Maar die weten het vaak wel want die lezen wel verder dan de eerste de beste krantenkop die ze tegen komen.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Booooh » 16 okt 2018, 00:02

Het is totaal niet ingewikkeld, wel inconsistent. Men beoogt juist dat met de nieuwe aanduiding iedereen overal in Europa weet wat ie tankt en dat gaat dus niet goed op dit moment met de stickertjes blijkbaar.

Best gek toch om op een Belgische pomp een E10 sticker te plakken bij 95 (zoals is afgesproken) en in Nederland een E5 sticker, als je niets van die materie weet is dat op z'n minst verwarrend.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door tomgtr » 16 okt 2018, 00:39

Tenzij dat spul bij die pomp echt E10 is. Dat spul waardoor ze 98 eigenlijk als E0 kunnen verkopen. :tooth:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Booooh » 16 okt 2018, 00:47

tomgtr schreef: 16 okt 2018, 00:39 Tenzij dat spul bij die pomp echt E10 is. Dat spul waardoor ze 98 eigenlijk als E0 kunnen verkopen. :tooth:
GVD, weer een nieuwe sticker :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door allen » 16 okt 2018, 08:07

Zou wel handig zijn voor mensen als MPara...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door MParallel » 16 okt 2018, 10:18

allen schreef: 16 okt 2018, 08:07 Zou wel handig zijn voor mensen als MPara...
Van mijn part plakken ze er Disney stickers op, zolang maar duidelijk is hoeveel troep er doorheen gemengd zit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Arthur » 16 okt 2018, 10:59

Denk dat die stickers ook het meest begrijpelijk zijn voor jou...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door allen » 16 okt 2018, 11:28

:mrgreen:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door MParallel » 16 okt 2018, 14:32

Geen idee. Pluto en Goofy haal ik nog vaak door elkaar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Arthur » 16 okt 2018, 22:39

Ook niet onverwacht :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Bram » 16 okt 2018, 23:22

:tooth:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Tom » 17 okt 2018, 08:42

Eric Z schreef: 15 okt 2018, 22:33 Ik dacht dat nederland iets als een kennis economie was. Plaats een paar borden met 130 en wat tijden erop en niemand snapt het meer.
Plak een paar stickers op een benzine slang en niemand snapt het meer.

Kunnen al de mensen lekker in een bus stappen ofzo als dit al te ingewikkeld is.
Niets ten nadele van de enkeling met een oldtimer die zich er wel bewust van moet zijn uiteraard. Maar die weten het vaak wel want die lezen wel verder dan de eerste de beste krantenkop die ze tegen komen.
En ik zou denken dat onze slimme beleidsmakers die iets gemakkelijker willen maken ook wel snappen dat een extra sticker op de pomp plakken juist meer verwarring kan oproepen. Zeker als de termen die op de sticker staan lekker nietszeggend zijn, en tegenstrijdig met de huidige getallen. In boekjes van auto's spreken ze over octaangetallen. De meeste mensen snappen nu dat een hoger getal vaak veiliger is. Laten we er een vage code voor terugplaatsen waarbij een lager getal beter is, en de diesel noemen we B7 (met de B van diesel).

Er zal vast een goede achterliggende gedachte zijn waarom dit op deze manier gedaan is, maar als het doel is om dingen duidelijker te maken (zonder die achterliggende gedachte te kennen) dan slagen ze daar in mijn ogen niet in.
Beetje hetzelfde als de invoering van IBAN. Oorspronkelijke reden is super, overal eenduidigheid, maar m'n oude bankrekening kon ik uit m'n hoofd terwijl ik die stomme IBAN code nog steeds moet opzoeken en verhuizen van bank is anno 2018 nog steeds een hel. Goed idee, bagger uitvoering.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Eric Z » 17 okt 2018, 09:18

Slimme beleidsmakers?

Verder zie je met name in belgie al een hele tijd gewoon e10 op de pomp staan. Dus waarom is het nu pas een probleem omdat het nu in Nederland is ingevoerd. Als we in het buitenland zijn hangen we maar gewoon een slangetje erin en dan zal het wel goed zijn?

Voorlopig kom ik stickers stegen waarop een B of een E staat. Maar het is niets zo dat de aanduiding benzine of diesel verdwenen is...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Arthur » 17 okt 2018, 09:22

Even wennen aan de nieuwe benamingen en dan met de jaren verdwijnen de namen die we nu kennen. Maar vooralsnog blijft het bij het oude plus de nieuwe stickertjes, niks nieuws onder de zon eigenlijk.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Ferdi » 18 okt 2018, 16:24

Stond hier gisteren bij een onbemande pomp in de omgeving en daar waren de nieuwe stickers nog niet geplakt.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door tomgtr » 18 okt 2018, 16:41

Tom schreef: 17 okt 2018, 08:42
Eric Z schreef: 15 okt 2018, 22:33 Ik dacht dat nederland iets als een kennis economie was. Plaats een paar borden met 130 en wat tijden erop en niemand snapt het meer.
Plak een paar stickers op een benzine slang en niemand snapt het meer.

Kunnen al de mensen lekker in een bus stappen ofzo als dit al te ingewikkeld is.
Niets ten nadele van de enkeling met een oldtimer die zich er wel bewust van moet zijn uiteraard. Maar die weten het vaak wel want die lezen wel verder dan de eerste de beste krantenkop die ze tegen komen.
En ik zou denken dat onze slimme beleidsmakers die iets gemakkelijker willen maken ook wel snappen dat een extra sticker op de pomp plakken juist meer verwarring kan oproepen. Zeker als de termen die op de sticker staan lekker nietszeggend zijn, en tegenstrijdig met de huidige getallen. In boekjes van auto's spreken ze over octaangetallen. De meeste mensen snappen nu dat een hoger getal vaak veiliger is. Laten we er een vage code voor terugplaatsen waarbij een lager getal beter is, en de diesel noemen we B7 (met de B van diesel).

Er zal vast een goede achterliggende gedachte zijn waarom dit op deze manier gedaan is, maar als het doel is om dingen duidelijker te maken (zonder die achterliggende gedachte te kennen) dan slagen ze daar in mijn ogen niet in.
Beetje hetzelfde als de invoering van IBAN. Oorspronkelijke reden is super, overal eenduidigheid, maar m'n oude bankrekening kon ik uit m'n hoofd terwijl ik die stomme IBAN code nog steeds moet opzoeken en verhuizen van bank is anno 2018 nog steeds een hel. Goed idee, bagger uitvoering.
Tja een typisch ambtelijk gedrocht waar heel wat uurtjes vergaderen en rapporten aan gespendeerd zullen zijn. Kompleet los van de realiteit. B0/5/7 en E0/5/10 etc zijn gewone namen in de productie en handel. Maar dat geen consument dit iets zegt , daar waren die ambtenaren dan kennelijk niet van op de hoogte. Degenen die fit beslisten zullen sowieso wel door chaufeur rondgereden.

Overigens als bij benzine ethanol wordt bijgemengd en dit E10 heet en je weet dat bij diesel biodiesel gaat is het ook niet zo heel spannend.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Tom » 18 okt 2018, 16:59

Dus de nieuwe namen zorgen vooral voor duidelijkheid bij productie/handel dan voor consumenten? Want die hele transitie richting de consument is vrij waardeloos uitgedacht als je het mij vraagt :)

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door tomgtr » 18 okt 2018, 17:06

Welnee in de handel is er echt geen verwarring over de namen. Eigenlijk is er alleen handel in B/E 0 omdat het spuld zogauw er biobrandstof inzit snel slechter wordt. Dus pas op de distributiedepots of valk voordat het naar de distributiedepots gaat wordt B/E ) naar B/e 5 of & of 10 gemengd. Dus dat is absoluut geen argument. Althans, geen logisch argument.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door Joël D. » 18 okt 2018, 20:16

Booooh schreef: 16 okt 2018, 00:02 Best gek toch om op een Belgische pomp een E10 sticker te plakken bij 95 (zoals is afgesproken) en in Nederland een E5 sticker, als je niets van die materie weet is dat op z'n minst verwarrend.
Euro 95 in België is ook E10, daarom zit er een E10 sticker op. In Nederland is Euro 95 (nog) E5. Ik vraag me alleen af waarom er geen E0 sticker is bedacht voor V-Power, etc.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe namen voorr brandstofsoorten

Bericht door tomgtr » 18 okt 2018, 23:18

Omdat de wettelijke bijmengplicht voor alle benzines 5 pct is. Dat door dubbel tellend spul te gebruiken of credits te kopen van bedrijven die E10 verkopen ze gemiddeld goed zitten staat los van de wettelijke gemiddelde bijmengplicht. Het is zo krom en onduidelijk als wat maar welke europeesche wet is dat niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten