Recent weer lekker aan het prutsen geweest. Onlangs liet de auto mij staan nadat ik de auto gewassen had. Stotterde wat, paar rondjes gereden, soms deed 'ie 'normaal' maar vanuit het iets kon hij ook opeens dood slaan qua vermogen. Raar. Auto weg gezet in het kader van 'zien we later wel'. Toen ik later die dag weer de auto pakte sloeg 'ie niet aan. Startmotor draaide wel, motor sloeg niet aan. Fuck. Auto maar laten staan en met de Clio de route vervolgd.
De volgende ochtend zou ik met een maat de auto afslepen, met in het achterhoofd dat de auto niet aan wou slaan. Toch even aan mijn maat laten zien wat er aan de hand was. Sleutel omdraaien, accu dood. Fraai,
double trouble. Accubooster hielp, maar toen weigerde de startmotor. Daar ging mijn vertrouwen in de auto..
Goed, moest toch nog wel wat aan gebeuren dus meteen maar even goed aanpakken. Te beginnen met een nieuwe Bosch startmotor.
Meteen even in de cylinderkop gekeken. Zag er wel prima uit, alleen wel wat smerig van binnen. Opzich logisch na 3 ton, even kijken hoe ik dit makkelijk frisser krijg. Iemand ervaring met een toevoeging bij de brandstof? Mijn vriendin en ik tanken altijd bij Shell of BP en eens in de maand V-Power of Excellium, dus daar kan het niet aan liggen.
De auto lekte al een poos olie, wat mij echt een doorn in het oog was. Nooit echt kunnen traceren waar de lekkage vandaan kwam. Maar nu we het inlaat toch gedemonteerd hadden konden we dit euvel net wat makkelijker traceren.
Et voilà, een oud rubbertje nabij het filterhuis was de boosdoener. Gelukkig kun je deze onderdelen, origineel BMW, nog voor een paar euro kopen, in dit geval bij BMW dealer Ekris. Meteen een mooi moment om de olie te vernieuwen. De huidige olie zat er inmiddels bijna een jaar en 8500 km in. Niet echt oud, maar ik ververs liever te snel olie dan volgens het boekje. Helemaal wanneer een auto wat ouder is.
Ook stuitte ik op een benzineleiding (onder het filter) die wat poreus was. Meteen maar vernieuwd voor een nieuwe. Moet er niet aan denken als die rommel onderweg springt
Het meeste werk zat 'm dit keer in het vernieuwen van de rubbers in het onderstel. Ik ben al een poos bezig om alle rubbers te vernieuwen voor Strongflex PU, nu waren de rubbers van de achterste onderste draagarmstangen aan de beurt. Tijdens laatste keer uitlijnen kwamen deze al aan het licht, helaas konden wij toen geen camber verstellen omdat deze rubbers zo gaar waren.
Oude troep er uit persen, wat een $%^klus!
2 uur en een hoop gevloek later..
De spoorstang zelf ook van PU voorzien
..en gemonteerd. Ook de stelschroeven/bouten hebben wij nieuw gehaald bij de dealer.
Tijdens het monteren stuitten wij ook nog op deze oude handremschoenen, waar het remmateriaal al bijna uit poreusheid van het metaal viel. Zou je onderweg maar gebeuren. Dus die oude troep ook meteen maar vernieuwd.
Verder viel mij op dat de koppelstangen ruim waren. Tijdens het rijden viel het mij niet zo zeer op, omdat de hele auto als de ziekte rammelt van binnen. Maar goed, APK staat op de loer, we zijn lekker bezig, dus de koppelstangen voor en achter ook maar vernieuwen dan. Had graag aan de voorzijde Meyle HD stangen met PU er in willen hebben, maar had nog splinternieuwe stangen liggen (ooit overgehouden toen ik een voorraadje new-oldstock onderdelen opgekocht had). Achterste koppelstukken zijn wel 'normale' stangen die ik besteld heb. De rubbers waar de achterste stang in hangt was ruim, dus die ook maar meteen voor PU vervangen.
Tot zover de werkzaamheden. Heb de auto meteen ook APK voor laten keuren, aangezien deze in december verloopt. Hier kwam het volgende uit naar voren:
- Voorbanden scheef afgesleten
- Achterste remslangen vertonen droogtescheurtjes
- Remolie bevat te veel vocht
- Kleine olielekkage achterste differentieel
- Accu zit los
- Wiellager LV hoorbaar (spant er om of hij hierom goedgekeurd kan worden)
Toevallig laat ik vanavond de auto uitlijnen. Ik heb nog twee nieuwe Pilot Sport 4 banden liggen dus die laat ik er vanavond meteen onder zetten. Inmiddels heb ik stalen remslangen vna Goodridge besteld dus ook dat komt goed, kan ik meteen nieuwe remolie er in gooien. Accu los wist ik niet, deze is door de garage die mijn subframe gemonteerd heeft los gehaald ivm laswerkzaamheden, maar heb ik inmiddels al vast gezet. De olielekkage bij het differentieel wist ik, is een keering, wou ik as. winter even vernieuwen en meteen schone olie in het diff gooien. De wiellager wist ik niet helemaal, mijn voorbanden zijn gecupt en dacht dat dit het geluid veroorzaakte. Hopelijk haalt hij nu de APK nog, dan vernieuw ik 'm van het winter wel. Het moet, ik zie er de noodzaak wel van in, maar als het even kan wil ik nu even de kosten spreiden..
Tot zover deze update. Thanks for watching!