Centreerring 57.1 > 56.1
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Centreerring 57.1 > 56.1
Ik heb een paar velgen gezien die een centermaat hebben van 57.1, terwijl een Mini 56.1 heeft. Kwestie van een paar centreerringen lijkt mij, maar die lijken nog niet zo makkelijk te vinden. Het gaat natuurlijk rondom maar om een halve milimeter, zal wel lastig te fabriceren zijn...
Ik las wel iets over isolatietape op je wielnaaf doen, maar dat vind ik wel erg houtje-touwtje klinken. Iemand een idee waar ik zulke dunne ringen kan vinden?
Ik las wel iets over isolatietape op je wielnaaf doen, maar dat vind ik wel erg houtje-touwtje klinken. Iemand een idee waar ik zulke dunne ringen kan vinden?
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Lokale velgenspecialist moet je daar verder mee kunnen helpen zou ik wel verwachten.
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Ik heb voor mijn ATS velgen centreerringen bij http://www.brooklyn-wheels.com/nl/home/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht.
Die waren ook 57.1 naar 56.1 volgens mij. Volgens mij kun je wel slagen bij hun
Die waren ook 57.1 naar 56.1 volgens mij. Volgens mij kun je wel slagen bij hun
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
71.1 is VW. Ik zou de velgen gewoon uit laten draaien naar een grotere (veel voorkomende) asgat maat en dikkere centreerringen laten draaien. Maar ben de laatste weken veel dingen aan het laten draaien om wat niet past toch pas te krijgen. Zo zit er nu ook een hele leuke Movit 370mm 6k set in een OEM 18" Volkswagen velg. Wat nou 19" nodig?
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zoveel moeite doen voor centreerringen, het is uiteindelijk niet meer dan een montage hulp.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Que? Het enige wat er voor zorgt dat het wiel daadwerkelijk GECENTREERD op de naaf zit en dus niet een hoogteslag geeft is die ring. Als je ooit e39 wielen op een andere BMW gehad hebt weet je hoe hard dit hobbelt....aapje schreef:Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zoveel moeite doen voor centreerringen, het is uiteindelijk niet meer dan een montage hulp.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
klopt, die dingen zijn helaas echt "nodig"
zelf eens ondervonden bij die tussenauto wat ik kocht, dacht ach zitten ja centreerbouten in, dus niet vastdraaien terwijl ie op de grond staat dan niks aan de hand....
wrong, je voelde het licht hobbelen (plattere banden ook) toen goedkope centreerringen en weg was het
wat Steve zegt is wellicht het beste idee, alhoewel als de ring zo dun is en het zit 1x gemonteerd ist ook geen probleem.
je kan ze in alu kopen of kunstof...echter die hele dunne zal wat moeilijk vinden zijn.
zelf eens ondervonden bij die tussenauto wat ik kocht, dacht ach zitten ja centreerbouten in, dus niet vastdraaien terwijl ie op de grond staat dan niks aan de hand....
wrong, je voelde het licht hobbelen (plattere banden ook) toen goedkope centreerringen en weg was het
wat Steve zegt is wellicht het beste idee, alhoewel als de ring zo dun is en het zit 1x gemonteerd ist ook geen probleem.
je kan ze in alu kopen of kunstof...echter die hele dunne zal wat moeilijk vinden zijn.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Wat dan ook de reden voor het openen van dit topic was...GTRene schreef:echter die hele dunne zal wat moeilijk vinden zijn.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
http://www.heuts.nl/b2c/winkel/produkt/007289524" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: ik zou ze wel eerst even bellen voor deze blind te bestellen aangezien ze 'wat anders' genoemd worden (ik kan ook zeggen: misschien de link te snel gepost).
Edit: ik zou ze wel eerst even bellen voor deze blind te bestellen aangezien ze 'wat anders' genoemd worden (ik kan ook zeggen: misschien de link te snel gepost).
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 12 aug 2011, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Ik dank u vriendelijk!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
had destijds een link met hele dunne alu spigot ringen...heb ik helaas niet meer en kan het op het web niet terug vinden...moeilijk dus
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Ik neem aan dat we het over dezelfde stukjes plastic hebben?
Centreerringen zijn er slechts voor om het recht plaatsen van de velg gemakkelijker te maken. Het daadwerkelijke vastzetten en centreren wordt toch echt slechts door de bouten gedaan.
Of dachten jullie dat die stukjes plastic weet ik het hoeveel kracht kunnen verwerken? Dan zouden de wielbouten zelf ook wel van plastic zijn
Centreerringen zijn er slechts voor om het recht plaatsen van de velg gemakkelijker te maken. Het daadwerkelijke vastzetten en centreren wordt toch echt slechts door de bouten gedaan.
Of dachten jullie dat die stukjes plastic weet ik het hoeveel kracht kunnen verwerken? Dan zouden de wielbouten zelf ook wel van plastic zijn
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
En dat is dus waarom die plastic troep niet moet gebruiken. Op een auto waar echt mee gereden wordt smelten ze sowieso. Kracht komt er niet op, idd alleen tijden monteren. Maar conische bouten centreren niet, enkel bij bouten/moeren met paspennen ala Jag etc. Bij alle conische zut is het centrering dmv asgat, waarna de bouten de boel aan klemmen en vast houden.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Schupje in dit draadje.....
Ik heb een setje nieuwe lichtmetalos gezien om straks te fungeren als winterset. Nu zijn deze Borbet (type Y) voor de Polo niet in 17 te krijgen wel 18”. Bij de 17” is het naafgat 65.1mm.
De Polo heeft maar 57.1mm. Is het verstandig om met dit verschil met centreerringen te werken ?
Ik zou dan wel kiezen voor alu-versie en niet plastiek.
Ik las namelijk het volgende tijdens het zoeken naar een topic over centreerringen:
Ik heb een setje nieuwe lichtmetalos gezien om straks te fungeren als winterset. Nu zijn deze Borbet (type Y) voor de Polo niet in 17 te krijgen wel 18”. Bij de 17” is het naafgat 65.1mm.
De Polo heeft maar 57.1mm. Is het verstandig om met dit verschil met centreerringen te werken ?
Ik zou dan wel kiezen voor alu-versie en niet plastiek.
Ik las namelijk het volgende tijdens het zoeken naar een topic over centreerringen:
Wat is weishijd ?
-
OnlineADV
- Berichten: 3248
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Gewoon centreerringen kopen, tis echt meer dan alleen monteerhulp imo..
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Centreerringen maar wel alu
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Wat een hoop onzin in een post. Zonder centreerringen krijg je je velg nooit concentrisch gemonteerd (lees: trillllllllennnn). Het beste is een passend naafgat in de velg, en ik ben persoonlijk geen fan van centreerringen. Ze zullen echter vast wel werken, mits van alu.
Voor de duidelijkheid, een velg centreert wel degelijk op de centers, en compleet niet op de bouten. De bouten zorgen puur voor de krachtopname.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Dank voor het advies, helaas wil de verkoper op ebay niet meewerken. Verzenden naar NL vanuit D doet die niet en afhaal (50km rijden) kan “vanwege logistieke redenen” niet. Dan stop ie ze maar waar “die Sonne nicht scheint”.....
- Niels
- Berichten: 22267
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Nou centreerringen of niet, als je vijf conische bouten aanslaat met 120nm per stuk dan zit die velg echt niet meer gecentreerd op een kunststof ringetje hoor. Zelfs alu krijgt het moeilijk mocht er een afwijking inzitten. Ik heb vaak genoeg met velgen gereden die niet perfect pasten qua naaf diameter en ook zonder centreerringen heb ik daar nooit problemen mee gehad.///Joost schreef: ↑24 sep 2018, 15:38Wat een hoop onzin in een post. Zonder centreerringen krijg je je velg nooit concentrisch gemonteerd (lees: trillllllllennnn). Het beste is een passend naafgat in de velg, en ik ben persoonlijk geen fan van centreerringen. Ze zullen echter vast wel werken, mits van alu.
Voor de duidelijkheid, een velg centreert wel degelijk op de centers, en compleet niet op de bouten. De bouten zorgen puur voor de krachtopname.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Er zijn best wielen/banden specialisten die contact hebben met een metaalbewerkingsbedrijf waar ze stalen pas bussen op maat laten draaien voor dit soort gevallen, komt vaker voor. Je moet dan alleen wel rekenen op 25-35 E per wiel .
Ik heb dit ook laten doen voor de Infiniti FX50 wielen die ik op mijn Acura (Honda) MDX wilde hebben.
Daarbij bleek dat de Acura naaf centreerring op de auto erg vlak was, terwijl in de Infiniti wielen juist een vrij diepe conische centreer uitsparing zat, waardoor ook met de correcte centreerringen de wielen niet centreerden, hobbelen als een dolle.
Langere stalen pas bussen op maat laten draaien en was toen goed.
Heb laten doen via Deni in Zwanenburg
Ik heb dit ook laten doen voor de Infiniti FX50 wielen die ik op mijn Acura (Honda) MDX wilde hebben.
Daarbij bleek dat de Acura naaf centreerring op de auto erg vlak was, terwijl in de Infiniti wielen juist een vrij diepe conische centreer uitsparing zat, waardoor ook met de correcte centreerringen de wielen niet centreerden, hobbelen als een dolle.
Langere stalen pas bussen op maat laten draaien en was toen goed.
Heb laten doen via Deni in Zwanenburg
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Dat kan best zijn, maar dat is dan meer toeval, want zo hoort het gewoon niet te zitten. Daarom zijn velgen vaak ook zo gecorrodeerd, of zitten ze vast. De passing op de naaf is extreem nauwkeurig. Daarom ben ik geen fan van centreerringen, want dat is eigenlijk ook maar een halve oplossing.Niels schreef: ↑24 sep 2018, 19:00 Nou centreerringen of niet, als je vijf conische bouten aanslaat met 120nm per stuk dan zit die velg echt niet meer gecentreerd op een kunststof ringetje hoor. Zelfs alu krijgt het moeilijk mocht er een afwijking inzitten. Ik heb vaak genoeg met velgen gereden die niet perfect pasten qua naaf diameter en ook zonder centreerringen heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Monteer je velgen met het verkeerde naafgat, dan zul je best van A naar B kunnen rijden, maar er is gewoon een erg grote kans dat de wielen bij een bepaalde snelheid gaan trillen in hun eigenfrequentie. Dan krijg je net zo'n gevoel alsof de band slecht gebalanceerd is. Voor de looks prima, maar eigenlijk zou je zo niet rond moeten willen rijden.
- Niels
- Berichten: 22267
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Centreerring 57.1 > 56.1
Weet je wat extreem nauwkeurig is van een naaf? De positie van de boutgaten. Met vier of vijf bouten die met een goede 100nm vast zitten doet een naafring echt helemaal niks. Krachtenspel van de bouten is alles, kijk b.v. maar eens naar spacers. En nogmaals, ik heb hier b.v. een setje VW velgen liggen met winterbanden die ik meerdere winters onder de Toyota heb gehad. Zo heb ik in het verleden met nog wel veel meer setjes gespeeld. Kans is zelfs erg groot dat als je aftermarket velgen monteert dat je gewoon geen perfect passend naafgat hebt en de halve wereld rijdt er mee. Ik sluit niet uit dat je het kunt treffen dat het problemen geeft maar zo dramatisch is het allemaal niet.
Dat het mooiere en chiquer kan, mee eens hoor. Maar het “probleem” zit vooral tussen de oren.
Dat het mooiere en chiquer kan, mee eens hoor. Maar het “probleem” zit vooral tussen de oren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten