lexus is300h

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: lexus is300h

Bericht door Joop » 23 sep 2018, 11:33

De CVT maakt van het meest gunstige toerental gebruik, waar de motor het meeste koppel en daarmee de grootste efficiency behaald, ter wijl de conventionelere versnellingsbakken (automaat en handbak) iedere keer de hele toerenband doorlopen. Iets wat met die 8, 9 en 10-traps automaatbakken van tegenwoordig al voor een groot deel voorkomen wordt en zo in de 'sweet spot' van de motor kan blijven opereren.

Het grote nadeel van de CVT is dat het systeem zelf niet zo heel efficient is ivm de grotere wrijving en daardoor er voor zorgt dat auto's met CVT ook relatief onzuiniger zijn dan de auto's met een automaat. Vooral dat laatste doet me ook afvragen waarom er nog merken zijn die deze systemen blijven monteren... Of zou het door de (beperkte) beschikbare (inbouw)ruimte komen waardoor deze afweging gemaakt wordt?

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: lexus is300h

Bericht door Gijzert » 23 sep 2018, 14:42

Ik denk dat dit bij een rustige rijstijl best zo werkt.
Niet met mijn rechtervoet. Daar zingt die knaken cvt continue op 5k toeren....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: lexus is300h

Bericht door Niels » 23 sep 2018, 15:02

Joop schreef: 23 sep 2018, 11:33 De CVT maakt van het meest gunstige toerental gebruik, waar de motor het meeste koppel en daarmee de grootste efficiency behaald, ter wijl de conventionelere versnellingsbakken (automaat en handbak) iedere keer de hele toerenband doorlopen. Iets wat met die 8, 9 en 10-traps automaatbakken van tegenwoordig al voor een groot deel voorkomen wordt en zo in de 'sweet spot' van de motor kan blijven opereren.

Het grote nadeel van de CVT is dat het systeem zelf niet zo heel efficient is ivm de grotere wrijving en daardoor er voor zorgt dat auto's met CVT ook relatief onzuiniger zijn dan de auto's met een automaat. Vooral dat laatste doet me ook afvragen waarom er nog merken zijn die deze systemen blijven monteren... Of zou het door de (beperkte) beschikbare (inbouw)ruimte komen waardoor deze afweging gemaakt wordt?
CVT is niet altijd met duwbanden, Toyo hybride maakt gebruik van tandwielen, het variabele zit in de elektro motor die daar direct onderdeel van maakt van de overbrenging. Wellicht dat een CVT met duwbanden wat meer inefficiënt is dan de dsg’s en pdk’s maar de ouderwetsere automaatbakken hebben ook veel slip verliezen. Een CVT die dan het meest efficiënte toerental kiest is echt wel zuiniger dan een conventionele automaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie, Sabberjoch en 36 gasten