Vanos: BMW E36 325i - Scheve foto's
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Onder de auto zitten ook nog klemmentjes, die kunnen ook makkelijk lekken. Goed werk verder.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Gave update weer!
- NIVEX
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:59
- Auto: Focus ST3 MK3.5 & 899 Panigale
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Wat een leukerd ! Mooi verhaal ook erbij en het leest lekker weg.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
10 kilometer rijden nadat ik de benzine had opgedept stond er al weer een klein laagje benzine op de pomp. Na de situatie eens beter bekeken te hebben bleek dat de ring die er rond zat zodanig los zat dat ik die met de hand kon draaien. Onbewust had ik al geregistreerd dat er meer beweging in de brandstofpomp zat dan ik verwachtte, toen ik er op duwde. Maar dat was dus waarom. Wellicht dat iemand hem in het verleden niet ver genoeg vast had gezet, en dat deze na verloop van tijd is losgekomen? Anyway, ik heb deze volledig vast gezet en alles opnieuw droog gemaakt.
Vandaag ben ik met de auto naar mijn werk gereden, als laatste check voor de grote dag van morgen waarop ik naar de keuring plan te gaan . Daarna nog eens gecheckt, en de pomp is nog steeds kurkdroog. Natuurlijk gaat het pijl ook omlaag, en wordt het lekken langs de bovenkant van de tank dan steeds minder, maar ik heb er toch vertrouwen in dat het zo opgelost is. Gelukkig lijkt het soms simpel zijn!
Ook een nieuwe pookknop geplaatst. Dit is niet volledig de juiste, maar wel OEM, en komt van een speciale uitvoering van de E46. Voordeel is dat deze iets korter is, en dat is net prettig. Er zit iets meer gewicht achter het schakelen en de slagen zijn net een tikje korter. Geen short shifter natuurlijk, maar zeker wel merkbaar. Ik dacht ook nog even snel mijn loszittend deurpaneel vast te zetten, maar daamee heb ik meer kwaad dan goed gedaan. Bij het verwijderen van een kapot clipje heb ik het bevestigingspunt losgescheurd van de deur. Historisch gezien is dat wel hoe ik vaak klus: dingen eerst per ongeluk verder kapot maken in plaats van ze te repareren .
Tenslotte kwam ik er net op tijd nog achter dat mijn mistlichten achter niet goed werkten. Gelukkig maar, want het is natuurlijk lullig om met defecte verlichting bij de keuring aan te komen. Lampjes vervangen is gelukkig een fluitje van een cent. Deze wagen is nog van vóór het tijdperk waarin complete bumpers en/of wielen verwijderd moeten worden om bij de verlichting te komen.
Vandaag ben ik met de auto naar mijn werk gereden, als laatste check voor de grote dag van morgen waarop ik naar de keuring plan te gaan . Daarna nog eens gecheckt, en de pomp is nog steeds kurkdroog. Natuurlijk gaat het pijl ook omlaag, en wordt het lekken langs de bovenkant van de tank dan steeds minder, maar ik heb er toch vertrouwen in dat het zo opgelost is. Gelukkig lijkt het soms simpel zijn!
Ook een nieuwe pookknop geplaatst. Dit is niet volledig de juiste, maar wel OEM, en komt van een speciale uitvoering van de E46. Voordeel is dat deze iets korter is, en dat is net prettig. Er zit iets meer gewicht achter het schakelen en de slagen zijn net een tikje korter. Geen short shifter natuurlijk, maar zeker wel merkbaar. Ik dacht ook nog even snel mijn loszittend deurpaneel vast te zetten, maar daamee heb ik meer kwaad dan goed gedaan. Bij het verwijderen van een kapot clipje heb ik het bevestigingspunt losgescheurd van de deur. Historisch gezien is dat wel hoe ik vaak klus: dingen eerst per ongeluk verder kapot maken in plaats van ze te repareren .
Tenslotte kwam ik er net op tijd nog achter dat mijn mistlichten achter niet goed werkten. Gelukkig maar, want het is natuurlijk lullig om met defecte verlichting bij de keuring aan te komen. Lampjes vervangen is gelukkig een fluitje van een cent. Deze wagen is nog van vóór het tijdperk waarin complete bumpers en/of wielen verwijderd moeten worden om bij de verlichting te komen.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Ik weet niet hoe de rdw om gaat met een keuring van een oudere auto, maar verwacht er niet teveel van.
Bij mij is alleen de motorkap open geweest en het bestuurders portier om wat nummer te controleren. Ik stond met 10min weer buiten.
Heb je het TUV rapport bij de auto, dan is het helemaal makkelijk.
Edit: Ik had even gemist dat je de auto naar België importeert. Daar heb ik natuurlijk 0 verstand van
Bij mij is alleen de motorkap open geweest en het bestuurders portier om wat nummer te controleren. Ik stond met 10min weer buiten.
Heb je het TUV rapport bij de auto, dan is het helemaal makkelijk.
Edit: Ik had even gemist dat je de auto naar België importeert. Daar heb ik natuurlijk 0 verstand van
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Die pookknop is inderdaad een populaire upgrade. Precies wat jij zegt, iets verzwaard en een kortere slag, omdat de knop lager is.
Een frisse knop is altijd goed!
Een frisse knop is altijd goed!
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Yes! Alle juiste papieren zijn verzameld. Nu hebben we alles om een kenteken aan te vragen!
Ik zag niet op tegen de homologatie, gezien de wagen volledig origineel is. Dit was inderdaad slechts een formaliteit. Waar ik wel bang voor was was de keuring. Dit vanwege het feit dat mijn carterpakking lek is, en die nog wel eens wil druppen. Als je tijdens de keuring op de grond lekt heb je een grote kans op afkeur. Ik heb de nieuwe carterpakking al thuis liggen, maar ik kreeg deze grote klus lastig ingepland voordat mijn exportplaten verlopen. Daarom dat ik het er vandaag maar op gegokt heb om zo naar de keuring te gaan, en met succes! Ik heb er wel een kanttekening voor gekregen, maar geen afkeur. Verder alles in orde, dus nu kan ik zonder stress de rest van het kluswerk op mijn eigen tempo doen .
Ik zag niet op tegen de homologatie, gezien de wagen volledig origineel is. Dit was inderdaad slechts een formaliteit. Waar ik wel bang voor was was de keuring. Dit vanwege het feit dat mijn carterpakking lek is, en die nog wel eens wil druppen. Als je tijdens de keuring op de grond lekt heb je een grote kans op afkeur. Ik heb de nieuwe carterpakking al thuis liggen, maar ik kreeg deze grote klus lastig ingepland voordat mijn exportplaten verlopen. Daarom dat ik het er vandaag maar op gegokt heb om zo naar de keuring te gaan, en met succes! Ik heb er wel een kanttekening voor gekregen, maar geen afkeur. Verder alles in orde, dus nu kan ik zonder stress de rest van het kluswerk op mijn eigen tempo doen .
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Proficiat man! Goed voor elkaar.
-
Online
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
gefeliciteerd, eer van je werk!
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Nog veel te doen, maar dit weekend eindelijk de tijd gehad om de velgen netjes te maken.
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Sticker en klaar!
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Gisteren weer een aantal klussen van het lijstje kunnen afstrepen, maar allereerst:
Al het papierwerk is officieel afgerond, en de nieuwe platen zitten erop!
Gisteren de volgende klussen gedaan:
1. Interieurfilter vervangen. Ik heb hier geen foto van, maar deze was heel vuil en kapot. Dit vermoedde ik al gezien de airflow in het interieur minimaal was. Bizar wat zo'n filter kan doen, ik heb nu op standje 2 al meer lucht dan hiervoor op standje 4, en dus met de helft van de herrie, fijne fix.
2. Kleppendekselpakking vervangen, deze lekte niet veel maar was ook niet perfect meer. Ik was in een werkplaats met meer faciliteiten, en heb me laten verleiden het kleppendeksel direct te zandstralen en opnieuw te spuiten, gezien de verf serieus aan het afbladderen was, zoals op de eerste foto wel te zien is.
3. Met de kleppendeksel eraf in één moeite door ook de bougies vervangen. Met de bougies eruit ook eens voor compressie getest. Ik heb toch even oververhit gereden bij het ophalen van de auto, en wilde uitsluiten dat ik mijn koppakking schade heb toegebracht. De waardes zijn 14.5 14.5 14 14 14.5 15 bar. Dat is in ieder geval ruim boven het minimum, en de spreiding lijkt me ook oke. Niets om me verder zorgen over te maken dus?
4. De seal van de oliefilter housing vervangen, samen met de o-ringen die daarin zitten, en de crush washers van de vanos lijn. Natuurlijk ook direct een nieuw filtertje erin gestoken en de olie volledig ververst. Van onder de brug lijkt de carter nog steeds ook verdacht voor lekkage, maar dit was zeker ook een van de bronnen van de plasjes olie op straat. Op de tweede (vrij onduidelijke) foto is te zien dat het daar toch allemaal behoorlijk vettig stond.
Natuurlijk ook weer wat kilometertjes gereden, en begin steeds meer te genieten van de auto. Hij rijdt écht lekker, onderstel strak, sturen fijn, en een heerlijk blok. Wat het rijplezier nog een beetje in de weg zit is de koppeling. Het is vreemd, want als de auto een tijdje stil heeft gestaan heb ik veel slip, en kan ik hem makkelijk door de koppeling heentrappen. Maar rijd ik een uurtje ofzo, dan begint de koppeling steeds beter te bijten, en bij mijn laatste funritje deze ochtend was hij eigenlijk 100% in orde. Dan is het rijden fantastisch. Daarom dat ik dit snel wil oplossen . Een van de hypotheses is dat het de kering aan de achterkant van de motor is en dat er zodoende wat olie op de koppeling lekt, wat je er dus uitslijt als je weer begint te rijden. Later meer!
Al het papierwerk is officieel afgerond, en de nieuwe platen zitten erop!
Gisteren de volgende klussen gedaan:
1. Interieurfilter vervangen. Ik heb hier geen foto van, maar deze was heel vuil en kapot. Dit vermoedde ik al gezien de airflow in het interieur minimaal was. Bizar wat zo'n filter kan doen, ik heb nu op standje 2 al meer lucht dan hiervoor op standje 4, en dus met de helft van de herrie, fijne fix.
2. Kleppendekselpakking vervangen, deze lekte niet veel maar was ook niet perfect meer. Ik was in een werkplaats met meer faciliteiten, en heb me laten verleiden het kleppendeksel direct te zandstralen en opnieuw te spuiten, gezien de verf serieus aan het afbladderen was, zoals op de eerste foto wel te zien is.
3. Met de kleppendeksel eraf in één moeite door ook de bougies vervangen. Met de bougies eruit ook eens voor compressie getest. Ik heb toch even oververhit gereden bij het ophalen van de auto, en wilde uitsluiten dat ik mijn koppakking schade heb toegebracht. De waardes zijn 14.5 14.5 14 14 14.5 15 bar. Dat is in ieder geval ruim boven het minimum, en de spreiding lijkt me ook oke. Niets om me verder zorgen over te maken dus?
4. De seal van de oliefilter housing vervangen, samen met de o-ringen die daarin zitten, en de crush washers van de vanos lijn. Natuurlijk ook direct een nieuw filtertje erin gestoken en de olie volledig ververst. Van onder de brug lijkt de carter nog steeds ook verdacht voor lekkage, maar dit was zeker ook een van de bronnen van de plasjes olie op straat. Op de tweede (vrij onduidelijke) foto is te zien dat het daar toch allemaal behoorlijk vettig stond.
Natuurlijk ook weer wat kilometertjes gereden, en begin steeds meer te genieten van de auto. Hij rijdt écht lekker, onderstel strak, sturen fijn, en een heerlijk blok. Wat het rijplezier nog een beetje in de weg zit is de koppeling. Het is vreemd, want als de auto een tijdje stil heeft gestaan heb ik veel slip, en kan ik hem makkelijk door de koppeling heentrappen. Maar rijd ik een uurtje ofzo, dan begint de koppeling steeds beter te bijten, en bij mijn laatste funritje deze ochtend was hij eigenlijk 100% in orde. Dan is het rijden fantastisch. Daarom dat ik dit snel wil oplossen . Een van de hypotheses is dat het de kering aan de achterkant van de motor is en dat er zodoende wat olie op de koppeling lekt, wat je er dus uitslijt als je weer begint te rijden. Later meer!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Lekker bezig hoor!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Krukas keering, ingaande v-bak as keering of koppelingcilinder heel iets vettig.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Kan de oorzaak eigenlijk ook de carterpakking zijn? Dit kan ook in de bell housing komen als het lekt aan de achterkant?
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Dan toch maar werder de pan eronderuit trekken :p.
Zit er echt een pakking tussen of speciale vloeibare pakking voor carterpan (300+ temp aan kan).
Zit er echt een pakking tussen of speciale vloeibare pakking voor carterpan (300+ temp aan kan).
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Pakking met nummer 11 13 1 437 237
Zelfde pakking voor vrijwel alle 6 cilinders van begin '90 tot diep in jaren 2000. Wel op een paar puntjes vloeibare pakking ertussen, waar de bell housing tegen het carter aan zit.
Zelfde pakking voor vrijwel alle 6 cilinders van begin '90 tot diep in jaren 2000. Wel op een paar puntjes vloeibare pakking ertussen, waar de bell housing tegen het carter aan zit.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Ja, ik heb hem al thuis liggen. Die lekt sowieso namelijk ook al aan de voorkant .
Ik denk wel dat ik de koppeling sowieso ga vervangen, in parts is dat niet zo duur, en de tijd is hobby . Maar in elk geval ga ik dan zorgen dat ik eerst de carter gedaan heb zodat ik niet het risico loop dat die al direct op mijn nieuwe clutch zou lekken.
Ik denk wel dat ik de koppeling sowieso ga vervangen, in parts is dat niet zo duur, en de tijd is hobby . Maar in elk geval ga ik dan zorgen dat ik eerst de carter gedaan heb zodat ik niet het risico loop dat die al direct op mijn nieuwe clutch zou lekken.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Haha heerlijk die oude meuk! Heb mijzelf vorige week ook een oud hok cadeau gedaan. Tis bijna winter en de kachel doet het prima in de garage
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Vanos: BMW E36 325i 1992 - Vers uit Duitsland
Hopelijk de komende twee weekenden de auto afmaken! Weekend 1 de carterpakking, weekend 2 de koppeling met alles wat daar in de buurt zit.
Publiekspeiling: Ik heb een vrij duidelijke gear whine, waarvan ik redelijk zeker ben dat die in de bak zit, en niet de throwout bearing is o.i.d. Waarom:
Wat zouden jullie adviseren? Eerst maar eens een tijd mee doorrijden? Kan het uberhaupt veel kwaad? Of als ik toch de clutch vervang een tweedehands bak proberen te vinden? Het bezwaar wat ik daar tegen heb is dat je dan ook niet goed weet wat je plaatst. Behalve het geluid schakelt deze bak wel perfect, en ook geen issues met de synchro's e.d. Een revisie is niet praktisch, omdat ik de auto niet makkelijk ergens kan stallen in de tussentijd, en is waarschijnlijk ook niet kostenefficiënt.
================================
Vandaag het benzinefilter met bijbehorende leidingen vervangen. Want al deze druppelsporen zijn blijkbaar mijn benzine. Hopelijk mijn buren niet te boos gemaakt, want ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten verwijderen...
Gelukkig was de oorzaak ook wel vrij duidelijk:
En je snapt daarmee ook meteen waarom er in de OEM slang een voorgevormde bocht zit.
Publiekspeiling: Ik heb een vrij duidelijke gear whine, waarvan ik redelijk zeker ben dat die in de bak zit, en niet de throwout bearing is o.i.d. Waarom:
- De whine is hoorbaar in versnelling 1-4, maar niet in 5, en alleen onder acceleratie. Dit zou duiden op bijvoorbeeld een lager van de countershaft.
- De whine is hoorbaar in neutraal bij stilstand, maar als je de koppeling intrapt gaat het weg. Als je de koppeling heel voorzichtig op laat komen hoor je de frequentie van de whine oplopen, oftewel, dit is iets in de bak wat op dat moment op snelheid van de motor wordt gebracht.
- ATF niveau is in orde
Wat zouden jullie adviseren? Eerst maar eens een tijd mee doorrijden? Kan het uberhaupt veel kwaad? Of als ik toch de clutch vervang een tweedehands bak proberen te vinden? Het bezwaar wat ik daar tegen heb is dat je dan ook niet goed weet wat je plaatst. Behalve het geluid schakelt deze bak wel perfect, en ook geen issues met de synchro's e.d. Een revisie is niet praktisch, omdat ik de auto niet makkelijk ergens kan stallen in de tussentijd, en is waarschijnlijk ook niet kostenefficiënt.
================================
Vandaag het benzinefilter met bijbehorende leidingen vervangen. Want al deze druppelsporen zijn blijkbaar mijn benzine. Hopelijk mijn buren niet te boos gemaakt, want ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten verwijderen...
Gelukkig was de oorzaak ook wel vrij duidelijk:
En je snapt daarmee ook meteen waarom er in de OEM slang een voorgevormde bocht zit.
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3
Benzine is geen olie, dat lost wel op.
Was het nog het originele filter?
Was het nog het originele filter?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3
Dat van de versnellingsbak...zoals jij het omschrijft kan het ook een druklager zijn. Zou eerst de olie eens verversen en een nieuwe koppeling steken. Kan je altijd die bak nog aanpakken.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E36 325i Vanos - Bak vervangen: ja of nee? @ P3
Zo’n oplopend geluid moet haast wel een lager zijn in de bak.
Gelukkig zijn e36 bakken redelijk goed te vinden en je kan voor relatief weinig geld
Een (goede) gebruikte vinden. Evt laat je die open maken en de lagers vervangen en dan er onder zetten.
Gelukkig zijn e36 bakken redelijk goed te vinden en je kan voor relatief weinig geld
Een (goede) gebruikte vinden. Evt laat je die open maken en de lagers vervangen en dan er onder zetten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: mark123, Semrush [Bot] en 6 gasten