Code 95 zzp

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Code 95 zzp

Bericht door Bram » 12 aug 2018, 18:27

Mijn bedrijf blijft groeien, ik lever tegenwoordig ook drank en catering via externe partners, wellicht ga ik uitbreiden met springkussens en ik moet steeds vaker meerdere keren met auto en aanhanger rijden om alle spullen bij een klant te krijgen omdat de orders ieder jaar weer veel groter worden. Kortom, het gaat goed.

Ik zit er daarom over te denken deze kleine vrachtwagen aan te schaffen: http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ ... n-7500%7C2

Enige wat ontbreekt is een zijdeur, wellicht dat dat nog geregeld kan worden?

Ik ben in het bezit van een volwaardig C rijbewijs en een ouderwets chauffeursdiploma. Nou zie ik dat die Canter een tachograaf heeft en er een chauffeurspas in kan. Verder beweert de adverteerder dat code 95 niet nodig is om hierin te rijden.

Ik heb hier totaal geen verstand van. Ik ben de enige die erin rijd, en ga bij lange na niet de rijtijdenwet overschrijden als ik onderweg ben.

Wie weet hoe dit zit? Moet ik code 95 halen en bijhouden, of kan ik met mijn C rijbewijs gewoon instappen en zonder zorgen gaan rijden?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Code 95 zzp

Bericht door JP » 12 aug 2018, 18:50

Je zult vast de plaats en het netto laadgewicht nodig hebben, want met een gewone bakwagen op B-rijbewijs redt je het niet ?

Zoiets ?

Afbeelding

Een digitach moet je ook nog een complete administratie gaan bijhouden met regelmatig uitlezen van je tacho en kaart.

Daarbij die Canter, wat een berg geld vragen ze nog voor zo'n mini-vrachtwagen.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Code 95 zzp

Bericht door Bram » 12 aug 2018, 19:07

Ik heb nu een aanhanger die 1.350 kg mag hebben, en 3 meter lang is. Dat is onderhand echt te klein en een grote VW Crafter met hydraulische klep (want dat wil ik echt aangezien de tenten en materialen steeds zwaarder worden), is ook knap aan de prijs. Vandaar maar gewoon m'n C rijbewijs inzetten dacht ik...En de Canter die ik op het oog heb is voorlopig groot zat.

Mijn franchise collega's in Tilburg, Eindhoven en Breda rijden met een Sprinter met halve klep, een Ducato Maxi (van 40K :shock: )met halve klep en een grote Ford Transit, ook al met zo'n gammel half klepje. Ik heb met die Ducato gereden en merkte dat het al snel vol zit en ik vaak m'n kop stoot, net als in m'n aanhanger. Dan liever iets kopen wat nu nog wat aan de ruime kant is.

Maar dan zit ik dus vast aan een administratie, ook al rijd ik er misschien drie ritjes per week mee?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Code 95 zzp

Bericht door Peric » 12 aug 2018, 19:08

Voor zover ik weet moet je code95 hebben zodra je met je rijbewijs commerciele activiteiten mee gaat doen. Mijn oom bijvoorbeeld had een vrachtwagen om de crossauto van m'n neef te vervoeren, daar is het niet voor nodig.
Maar denk dat het voor jou wel geldt. Weet niet of het aan gewicht gebonden is?

Net nog even gezocht, denk dat jij 'm niet nodig zal hebben..
Vrijstellingen voor Code 95
Hieronder staat een samenvatting van de vrijstellingen. Bekijk het volledige document met vrijstellingen.

A Als uw voertuig niet harder mag dan 45 kilometer per uur.
B Als uw voertuig gebruikt wordt door Defensie, de brandweer of andere diensten die verantwoordelijk zijn voor de openbare orde.
C Als uw voertuig voor test of onderhoud gebruikmaakt van de openbare weg.
D Als uw voertuig wordt gebruikt voor een reddingsoperatie of bij een noodtoestand.
E Als u rijles volgt.
F Als uw voertuig wordt gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privédoeleinden.
G Zodra uw hoofdactiviteit niet het rijden is, maar het vervoeren van materiaal of een uitrusting die nodig is voor uw werk.
Bron: https://www.ilent.nl/onderwerpen/code-95

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Code 95 zzp

Bericht door JP » 12 aug 2018, 19:27

Zodra die tacho erin zit, moet je elke meter gaan verantwoorden (dus kaart erin) en inderdaad een administratie gaan bijhouden.
Tachograafdata moet altijd minimaal elke 90 dagen gedownload en elektronisch gearchiveerd worden. Voor de chauffeursgegevens geldt hiervoor een termijn van 28 dagen.

vwb de kleppen; dat is natuurlijk handig zolang het werkt, maar als je pech hebt sta je elke week in de garage.
De Canter heeft een hele klep, dus elk doosje moet je die gaan bedienen, een halve klep Of een onderbouw/vouwklep) kun je gewoon via de deur werken.

Ik was aan het kijken wat mogelijk is met rijbewijs BE, maar stuit opeens op rijbewijs B+ en code 96 (wtf-omg-bbq, is dit nu ??

Aanhanger trekken met rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijs B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen).

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Code 95 zzp

Bericht door Bram » 12 aug 2018, 19:37

Hehehe, code dit dat zus zo. Ja die Canter mist een zijdeur, dat is wel onhandig inderdaad. Geen idee wat het kost om dat in te bouwen, maar vind die vraagprijs eigenlijk wel genoeg voor een eerste bedrijfsauto. Paar duizend meer uitgeven en je hebt ze met een deur. Lastig.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code 95 zzp

Bericht door Eric Z » 12 aug 2018, 19:39

Peric schreef: 12 aug 2018, 19:08 Voor zover ik weet moet je code95 hebben zodra je met je rijbewijs commerciele activiteiten mee gaat doen. Mijn oom bijvoorbeeld had een vrachtwagen om de crossauto van m'n neef te vervoeren, daar is het niet voor nodig.
Maar denk dat het voor jou wel geldt. Weet niet of het aan gewicht gebonden is?

Net nog even gezocht, denk dat jij 'm niet nodig zal hebben..
Vrijstellingen voor Code 95
Hieronder staat een samenvatting van de vrijstellingen. Bekijk het volledige document met vrijstellingen.

A Als uw voertuig niet harder mag dan 45 kilometer per uur.
B Als uw voertuig gebruikt wordt door Defensie, de brandweer of andere diensten die verantwoordelijk zijn voor de openbare orde.
C Als uw voertuig voor test of onderhoud gebruikmaakt van de openbare weg.
D Als uw voertuig wordt gebruikt voor een reddingsoperatie of bij een noodtoestand.
E Als u rijles volgt.
F Als uw voertuig wordt gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privédoeleinden.
G Zodra uw hoofdactiviteit niet het rijden is, maar het vervoeren van materiaal of een uitrusting die nodig is voor uw werk.
Bron: https://www.ilent.nl/onderwerpen/code-95
Het leveren van de tent is het werk toch. Het is niet zo dat de wagen vol met gereedschap zit omdat je de tent anders niet op kan bouwen.
Dan is punt G nog steeds twijfelachtig? IMO niet voldoende afkadering om te zeggen dat het zonder kan.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Code 95 zzp

Bericht door Sander-E46 » 12 aug 2018, 19:59


Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Code 95 zzp

Bericht door Bram » 12 aug 2018, 20:35

Klopt, maar geen fatsoenlijk laadvermogen, had er al voor gebeld...

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Code 95 zzp

Bericht door Bram » 12 aug 2018, 20:35

Eric Z schreef: 12 aug 2018, 19:39
Peric schreef: 12 aug 2018, 19:08 Voor zover ik weet moet je code95 hebben zodra je met je rijbewijs commerciele activiteiten mee gaat doen. Mijn oom bijvoorbeeld had een vrachtwagen om de crossauto van m'n neef te vervoeren, daar is het niet voor nodig.
Maar denk dat het voor jou wel geldt. Weet niet of het aan gewicht gebonden is?

Net nog even gezocht, denk dat jij 'm niet nodig zal hebben..
Vrijstellingen voor Code 95
Hieronder staat een samenvatting van de vrijstellingen. Bekijk het volledige document met vrijstellingen.

A Als uw voertuig niet harder mag dan 45 kilometer per uur.
B Als uw voertuig gebruikt wordt door Defensie, de brandweer of andere diensten die verantwoordelijk zijn voor de openbare orde.
C Als uw voertuig voor test of onderhoud gebruikmaakt van de openbare weg.
D Als uw voertuig wordt gebruikt voor een reddingsoperatie of bij een noodtoestand.
E Als u rijles volgt.
F Als uw voertuig wordt gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privédoeleinden.
G Zodra uw hoofdactiviteit niet het rijden is, maar het vervoeren van materiaal of een uitrusting die nodig is voor uw werk.
Bron: https://www.ilent.nl/onderwerpen/code-95
Het leveren van de tent is het werk toch. Het is niet zo dat de wagen vol met gereedschap zit omdat je de tent anders niet op kan bouwen.
Dan is punt G nog steeds twijfelachtig? IMO niet voldoende afkadering om te zeggen dat het zonder kan.
Wie moet dit weten? CBR?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Code 95 zzp

Bericht door Luco » 12 aug 2018, 20:49

Rijden is toch geen hoofdactiviteit, de hoofdactiviteit is verhuur van tenten en toebehoren en af en toe bezorg je die.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code 95 zzp

Bericht door Eric Z » 12 aug 2018, 20:55

Je kan er een telefoontje op wagen maar ik betwijfel of ze je dit zo kun vertellen laat staan op papier willen zetten voor je.

@Luco je bent dus bezig met het bezorgen van je hoofdactiviteit. Daar kan je best wel eens mee aanlopen mocht je een controle krijgen. In de regels die ik nu langs zie komen zou ik zelf de gok niet nemen en het ook navragen bij het cbr of dergelijke instanties.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Code 95 zzp

Bericht door WillemBoer » 12 aug 2018, 20:58

Code 95, of transport vergunning in het geval van zelfstandig is alleen van toepassing bij vervoer voor derden (transport)

Niet van toepassing bij eigen vervoer, zoals in dit geval.

Je moet dan een verklaring/attest eigen vervoer aanvragen en ten alle tijden aan kunnen tonen.
(Oude chauffeursdiploma is niet meer geldig overigens!)

Tachoplicht is wel van toepassing, maar stelt weinig voor.
Bij Kiwa een bedrijfskaart en chauffeurskaart aanvragen, en een simpel uitlees apparaatje is voldoende.

Makkelijkste is gewoon een rijbewijs B bakwagentje met laadklep met een laadvermogen van ca 800kg, geen gedoe met vergunningen en tachoplicht. (Wel in Duitsland overigens, daar vanaf 2800kg ttm tacho plicht)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Code 95 zzp

Bericht door Luco » 12 aug 2018, 21:08

Je hebt ze toch ook voor B met volle klep, en als je BE hebt nog makkelijker.
Hoge bus met hoge aanhanger, ben je nog flexibeler en kan meer in.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Code 95 zzp

Bericht door JP » 12 aug 2018, 21:10

We zitten in NL, Willem. Daar zijn we goed in dingen verzinnen, en daar weer 361 uitzonderingen op maken.
IK HEB EIGEN VERVOER, GELDT CODE 95 DAN OOK VOOR MIJ?

Ja, de Code 95 geldt voor iedere beroepschauffeur met rijbewijs C1, C, D1 en D. Er is geen uitzondering gemaakt voor beroepschauffeurs met eigen vervoer.

Er wordt echter in heel specifieke gevallen wel uitstel verleend:

Chauffeurs die af en toe privépersonen of goederen vervoeren.
Chauffeurs die een leeg voertuig vanaf een bepaalde locatie terugbrengen naar de vestiging van het bedrijf.
In deze situaties is er geen sprake van ‘vervoer’ en dus kunnen zij in aanmerking komen voor een jaar uitstel. Let op: Dit wordt echter alleen bij hoge uitzondering verleend.
https://www.vbuuren.nl/eigen-vervoer-ge ... k-voor-mij

Ik werk zelf bij een totaalleverancier en wij leveren alleen onze eigen producten, en onze ± 40 chauffeurs hebben allemaal code 95 moeten halen. Als dat niet had gehoeven had dat dus 40x€750 bespaard.

Ze zijn zelfs nu alle chauffeurs van voor 1955 die voorheen vrijstelling hadden verplicht gesteld om code 95 te halen. Voorheen had je ook vrijstelling als je minder dan 12u per week reed, ook dat is afgeschaft.

Nu stelt code 95 niet zo heel veel voor (35u volg je voor rond de €750, belastingtechnisch krijg je nog wat terug) maar het kost je wel weer 35 u kostbare tijd die je vast niet over hebt.

Verder wat Luco zegt, en met BE kun je zelfs tot 12meter gaan

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Code 95 zzp

Bericht door WillemBoer » 12 aug 2018, 21:22

Oja sorry is waar ook, eigen vervoer is ook Code 95 tegenwoordig!
Dat wordt inderdaad een herhalingscursus volgen!

Ik heb een transportbedrijf en transport vergunning en kan de regelgeving soms maar net volgen, regelgeving is amper te begrijpen zo ingewikkeld... en om het makkelijk te maken heeft ieder land ook zijn eigen regels EU...??
Boetes zijn absurd hoog voor minimale overtredingen...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Code 95 zzp

Bericht door JP » 12 aug 2018, 21:26

Iets duurder dan de Canter, maar wel een L3H2, netto laadvermogen 1128kg op B rijbewijs

Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Of een Master met boelbar..... maar wel dubbele schuifdeur.

Afbeelding
Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Kun je terug laten keuren naar B, kan die nog 760kg hebben (technisch kan die meer aan dus met die dubbellucht :tooth: )

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Code 95 zzp

Bericht door Luco » 12 aug 2018, 21:27

WillemBoer schreef: 12 aug 2018, 21:22 Oja sorry is waar ook, eigen vervoer is ook Code 95 tegenwoordig!
Dat wordt inderdaad een herhalingscursus volgen!

Ik heb een transportbedrijf en transport vergunning en kan de regelgeving soms maar net volgen, regelgeving is amper te begrijpen zo ingewikkeld... en om het makkelijk te maken heeft ieder land ook zijn eigen regels EU...??
Boetes zijn absurd hoog voor minimale overtredingen...
Dat komt omdat ze het zien als economisch misdrijf, en dat betekent, plukken wat ze kunnen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Code 95 zzp

Bericht door alt » 12 aug 2018, 21:50

Bram, als zelfstandige ondernemer moet je verplicht lid zijn van de EVO, de Eigen Vervoers Organisatie.
Kijk op hun site.

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... stellingen

De EVO is de verplichte ondernemersvereniging, die met de overheid overlegd.
De EVO kan je verder helpen of de code 95 wel of niet hoeft te hebben.

Als aangehouden wordt dan moet je je naast gebruikelijke papieren ook je lidmaatschapskaart van de EVO tonen.
Zelfs als je in een personenwagen rijdt met b.v.b. folders of tentstokken moet je de EVO lidmaatschapskaart bij je hebben als je door een slimme agent zou worden aangehouden.

Ik heb gelukkig niet meer mee te maken, maar ik had vroeger alleen de lidmaatschapskaart nodig.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Code 95 zzp

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 aug 2018, 21:51

Bakwagen/meubelbak zoeken op B en dan idd een aanhanger mocht het nodig zijn. Geen gezeur en kan je heel wat meenemen als het moet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Code 95 zzp

Bericht door JP » 12 aug 2018, 21:59

alt schreef: 12 aug 2018, 21:50
(...)

Als aangehouden wordt dan moet je je naast gebruikelijke papieren ook je lidmaatschapskaart van de EVO tonen.
Zelfs als je in een personenwagen rijdt met b.v.b. folders of tentstokken moet je de EVO lidmaatschapskaart bij je hebben als je door een slimme agent zou worden aangehouden.

Ik heb gelukkig niet meer mee te maken, maar ik had vroeger alleen de lidmaatschapskaart nodig.
Ja vroeger, toen stopte je wat anders tussen je papieren. Kwam je een heel eind mee.
Afbeelding

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Code 95 zzp

Bericht door Eric Z » 12 aug 2018, 22:23

JP schreef: 12 aug 2018, 21:26 Iets duurder dan de Canter, maar wel een L3H2, netto laadvermogen 1128kg op B rijbewijs



https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Of een Master met boelbar..... maar wel dubbele schuifdeur.


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Kun je terug laten keuren naar B, kan die nog 760kg hebben (technisch kan die meer aan dus met die dubbellucht :tooth: )
Je en dan zo'n systeem erin Afbeelding.
Kan je als het nodig is ook gewoon iemand anders wat laten ophalen/wegbrengen zonder dat C rijbewijs nodig is.
Je zit dan ook niet met verplicht 80rijden.
Laadklep is wel makkelijker als je veel met een palletwagen doet, die komt er denk niet overheen door de hellingshoek. Maar steekwagen etc zal prima lukken.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Code 95 zzp

Bericht door JeroenT » 12 aug 2018, 22:32

alt schreef: 12 aug 2018, 21:50 Bram, als zelfstandige ondernemer moet je verplicht lid zijn van de EVO, de Eigen Vervoers Organisatie.
Met 15.000 aangesloten bedrijven en 75 jaar ervaring kunnen we binnen de gehele logistieke keten en exportwereld praktische en uitvoerbare adviezen bieden.

Zijn er zo weinig bedrijfjes in NL?

Verplicht... :slapen:

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Code 95 zzp

Bericht door PeterB » 12 aug 2018, 22:35

5 worden gebruikt voor het vervoer van circus- of kermismateriaal.
:whistle:

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Code 95 zzp

Bericht door Elise » 12 aug 2018, 22:41

Ter info:
Ik heb een LT46A gehad, dubbele lucht, mooie laadklep en voorzien van een mooie meubelbak.
Ding was terug gekeurd naar 3500kg, dus rijbewijs B. Dus dan blijft er al weinig laadvermogen over.

Daarmee ben ik aangehouden, of ik even mee wilde naar de weegbrug om te wegen.
Mag je gewoon in de auto blijven zitten op de weegbrug, ook de net gevulde tank diesel werd uiteraard meegewogen.

Fikse boete gehad omdat het gezien werd als een economisch delict.

Ik weet niet hoe e.e.a. tegenwoordig is, maar ik zou dat toch even heel goed in de gaten houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baboulah, Darudevampire, frankie, Majestic-12 [Bot], Rogerb en 172 gasten