Bericht
door ADV » 11 aug 2018, 10:50
Het blijft een lastig onderwerp, ook hier thuis. Mijn vriendin ziet zichzelf niet helemaal in een 5-serie rijden. Ga ik kijken naar de kosten dan scheelt een 520d tov een 530d me ongeveer 25€ per maand (zonder afschrijving). Een 320d is de verstandigste optie (of iets soortgelijks, GTD Variant, A4 2.0Tdi, C220d Estate, etc), maar als je dan toch al "geen" vermogen neemt, dan heb ik weer liever wat meer luxe.
Mijn vriendin ziet dan liever een 3 touring en dan neig ik toch weer snel naar een 330d. Maar dat bespaart ook amper wat, dus daarvoor hoef je het dan ook niet te doen en dan is het alleen praktisch dat ik minder vaak bij de pomp sta en misschien een ritje naar de ouders (of welk extra ritje dan ook) wat goedkoper wordt.
Om een idee te geven, met een 320d bespaar ik rond de 160€ per maand (zonder afschrijving) maar schrijf ik ook dus in 1 keer rond de 9000€ bij (in het geval van die touring die 177 gelopen heeft). Mijn issue met die 177 is dan wel even dat ik hem dus binnen een jaar over de 2 ton zet, dus in die zin heb ik liever 1 met rond de 130dkm, zeg dat dan in 1 keer nog 6000€ bijschrijft en dan kan ik daar nog 2 jaar in cruisen en hem met 180-190dkm weg doen.
Doe ik hetzelfde met een 520d, dan bespaar ik rond de 130€ per maand (ook zonder afschrijving) en schrijf ik dus in 1 keer rond de 5000-6000€ bij. Dan pak ik in dat geval 1 die rond de 110dkm heeft gelopen, kortom, die hou ik makkelijk onder de 2 ton in 2,5 jaar.
Pak je een 330d dan bespaar ik nog maar 90€ per maand, en schrijf ik misschien 1500-2000€ bij. Dan heb je ook nog 1 met rond de 145dkm, dus na 2 jaar staat die ook al weer over de 2 ton.
Als ik puur naar deze 3 opties kijk, dan gaat mijn voorkeur uit naar of een 320d of een 520d met alles erop en eraan met rond de 110-120dkm. Persoonlijk trekt een F11 mij wel, lekker ruim, alles past erin en volgens mij zit het heerlijk. Ik ga gewoon beide proefrijden en dan zien we wel wat het beste voelt.
Doordat je ruim 130-150€ per maand bespaart kan er naar een jaartje of zo misschien nog een keer een 130i bij voor als mijn vriendin dan ook een auto nodig heeft.
Ondertussen zet ik ook mijn auto hier nog even neer op DF. Hij mag voor een DF prijsje weg van 27k.