De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: De CV ketel is dood

Bericht door RS-Ron » 01 aug 2018, 20:16

Luco schreef: 01 aug 2018, 19:54 Ik kan niet beoordelen of die testen goed zijn, was gewoon van mensen die hun panelen schoon hebben laten maken of gemaakt hebben, dus niet door de schoonmaakbedrijven (die geven 15% meer opbrengst op).
En al die mensen hadden maximaal 3% meer opbrengst, zegt natuurlijk wel iets.
Beste maand in jaren lijkt me logisch, ik denk de afgelopen maand de meeste zonuren in jaren?
Zou best eens kunnen, ik zat in juli boven de 700KW. Hoogste opbrengst sinds 4 jaar. Ga ze vrijdag een ff schoonmaken. Doen wij 1x per jaar.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 01 aug 2018, 20:19

Dan heb je ook aardig wat panelen?

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 01 aug 2018, 20:29

Luco schreef: 01 aug 2018, 20:14 Die schoonmaakbedrijven die 15% roepen kan ook niet.
en ieder moment van de dag kan anders zijn maar in 10 of 15 minuten tijd op een stabiele dag met strakblauwe lucht zijn de omstandigheden zo gelijk dat je met een beetje marge best een redelijk betrouwbare test kan doen.
Zucht.
Zelden zo'n eigenwijze hufter meegemaakt.

Tegen die tijd dat jij je eigen paneeltjes hebt, ga jij maar eens met je snuffert op een stabiele dag met strakblauw lucht voor je invertertje zitten en ga jij eens even kijken of die een constante stroom levert in 10 of 15 minuten.
Succes!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 01 aug 2018, 20:31

Zo omdat iemand een andere mening heeft is die een hufter, lekker volwassen :lol:

Het enige wat ik uit de verhalen opmaak is dat de 15% minder opbrengst zwaar overdreven is en ik eerder die 3% geloof, wat je overigens in jouw verhaal ook bevestigd.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 01 aug 2018, 20:41

Ik bevestig helemaal niets, jij kunt niet lezen.

Ik zeg alleen dat je voor een test een stabiele omgeving moet hebben.
En nee, in de buitenlucht zijn ook 10 ~15 minuten niet stabiel.

Maargoed, deze discussie is wel weer klaar.
Mag jij weer het laatste woord Luco, want dat heb je zo graag.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 01 aug 2018, 20:51

Nou geef jij als zonnepanelengoeroe dan eens aan wat volgens jouw de meest nauwkeurige vermindering van de opbrengst is, die 3% gemiddeld van mensen die het in werkelijke omstandigheden gemeten hebben (waarbij er tests zijn waarbij de helft van de panelen zijn schoongemaakt en de andere helft niet en naast elkaar op hetzelfde dak liggen en voorzien zijn van optimizers) of die 15% die schoonmaakbedrijven aangeven, waarbij ik geen enkele meting heb kunnen vinden.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 01 aug 2018, 23:02

Ik weet wel dat de zonnepanelen die v.w. het bouwbesluit op het dak moest plaatsen, nooit terug verdien voor mijn overlijden.
Als ik nu zie wat die zonnepanelen hebben gekost & na anderhalf jaar hebben opgeleverd, lacht de leverancier de ballen uit zijn broek & ik sta met tranen in mijn ogen.
Het lijkt wel cryptomanie.

Politieke volksverlakkerij is het

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 02 aug 2018, 07:54

alt schreef: 01 aug 2018, 23:02 Ik weet wel dat de zonnepanelen die v.w. het bouwbesluit op het dak moest plaatsen, nooit terug verdien voor mijn overlijden.
Als ik nu zie wat die zonnepanelen hebben gekost & na anderhalf jaar hebben opgeleverd, lacht de leverancier de ballen uit zijn broek & ik sta met tranen in mijn ogen.
Het lijkt wel cryptomanie.

Politieke volksverlakkerij is het
Was je van plan om op korte termijn met magere Hein af te spreken?
Als dat niet het geval is, dan zou er best iets mis kunnen zijn met je installatie. Inverter kapot, een string die niet goed is aangesloten ofzo, er kan best veel mis zijn.
Vertel eens wat meer over je installatie, dan kunnen we jouw data eens vergelijken met andere systemen bij je in de buurt.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 02 aug 2018, 08:01

Luco schreef: 01 aug 2018, 20:51 Nou geef jij als zonnepanelengoeroe dan eens aan wat volgens jouw de meest nauwkeurige vermindering van de opbrengst is, die 3% gemiddeld van mensen die het in werkelijke omstandigheden gemeten hebben (waarbij er tests zijn waarbij de helft van de panelen zijn schoongemaakt en de andere helft niet en naast elkaar op hetzelfde dak liggen en voorzien zijn van optimizers) of die 15% die schoonmaakbedrijven aangeven, waarbij ik geen enkele meting heb kunnen vinden.
Panelen en/of optimizers komen niet geijkt de fabriek uit.
Leg ze gloednieuw naast elkaar op hetzelfde dak en je kunt al een verschil meten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 02 aug 2018, 08:10

En weer geen fatsoenlijk antwoord.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 02 aug 2018, 09:02

Luco schreef: 02 aug 2018, 08:10 En weer geen fatsoenlijk antwoord.
Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat jij te dom bent om mijn antwoorden te begrijpen?

Maar ik wil het nog wel een keertje in jip&janneke taal voor je uitleggen hoor, geen probleem.

Panelen die uit de fabriek verschillen onderling een klein beetje, zolang ze maar het aantal WP leveren waarvoor ze verkocht worden is het goed. Praten we over panelen van 300wp, dan is het goed mogelijk dat het ene paneel 301wp levert en zijn broertje 310wp, een verschil van 3%.

Optimizers komen ook met een bepaalde tolerantie de fabriek uit, waarbij de ene net iets beter presteert dan de andere.

Nu gaan we die panelen en optimizers (waarvan we dus al weten dat die onderling een verschil hebben) op het dak monteren.
Na een tijdje zijn ze smerig en we kijken wat iedere combinatie opwekt. Dan maken we ze schoon en kijken weer wat iedere combinatie opwekt en we constateren een verschil van 3%, wil dat dan zeggen dat het aan het schoonmaken ligt of komt dat omdat de panelen al vanuit de fabriek 3% verschil hadden?
(En dan hebben we nog geen woord gesproken over de stand van de zon en de draaiing van de aarde)

Is het zo al een beetje duidelijker voor je Luco?

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: De CV ketel is dood

Bericht door JeroenT » 02 aug 2018, 09:46

RS-Ron schreef: 01 aug 2018, 20:16
Luco schreef: 01 aug 2018, 19:54 Ik kan niet beoordelen of die testen goed zijn, was gewoon van mensen die hun panelen schoon hebben laten maken of gemaakt hebben, dus niet door de schoonmaakbedrijven (die geven 15% meer opbrengst op).
En al die mensen hadden maximaal 3% meer opbrengst, zegt natuurlijk wel iets.
Beste maand in jaren lijkt me logisch, ik denk de afgelopen maand de meeste zonuren in jaren?
Zou best eens kunnen, ik zat in juli boven de 700KW. Hoogste opbrengst sinds 4 jaar. Ga ze vrijdag een ff schoonmaken. Doen wij 1x per jaar.

Gr Ron
Dan heb je iets van 15 panelen zeker?
En schoonmaken kun je dan beter in april/mei doen. Dan pak je het begin van het seizoen mooi mee.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: De CV ketel is dood

Bericht door JeroenT » 02 aug 2018, 09:47

@Elise
@Luco

Je kunt elkaar ook gewoon negeren he.. :beer:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 02 aug 2018, 11:05

Elise schreef: 02 aug 2018, 09:02
Luco schreef: 02 aug 2018, 08:10 En weer geen fatsoenlijk antwoord.
Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat jij te dom bent om mijn antwoorden te begrijpen?

Maar ik wil het nog wel een keertje in jip&janneke taal voor je uitleggen hoor, geen probleem.

Panelen die uit de fabriek verschillen onderling een klein beetje, zolang ze maar het aantal WP leveren waarvoor ze verkocht worden is het goed. Praten we over panelen van 300wp, dan is het goed mogelijk dat het ene paneel 301wp levert en zijn broertje 310wp, een verschil van 3%.

Optimizers komen ook met een bepaalde tolerantie de fabriek uit, waarbij de ene net iets beter presteert dan de andere.

Nu gaan we die panelen en optimizers (waarvan we dus al weten dat die onderling een verschil hebben) op het dak monteren.
Na een tijdje zijn ze smerig en we kijken wat iedere combinatie opwekt. Dan maken we ze schoon en kijken weer wat iedere combinatie opwekt en we constateren een verschil van 3%, wil dat dan zeggen dat het aan het schoonmaken ligt of komt dat omdat de panelen al vanuit de fabriek 3% verschil hadden?
(En dan hebben we nog geen woord gesproken over de stand van de zon en de draaiing van de aarde)

Is het zo al een beetje duidelijker voor je Luco?
Nog steeds een hoop gezwets en geen antwoord op mijn vraag of die 3 procent dichter bij de waarheid ligt of die 15 procent. Dat was namelijk de vraag, dat er tolerantie inzit lijkt me logisch.

Snap je nu de vraag een beetje of moet ik het uittekenen voor je?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De CV ketel is dood

Bericht door ///Joost » 02 aug 2018, 11:30

Lol....

Ik snap Luco's vraag wel. Hij wil gewoon weten of het nou uitmaakt of je die panelen schoonmaakt, en zo ja, hoeveel het dan scheelt. Niet zo moeilijke vraag.

@Elise, niet zo happen, is nergens voor nodig. Je draait immers zelf om het antwoord heen. Eigenlijk wil je zeggen dat het geen bal uitmaakt of je ze schoon maakt of niet, toch? Als je de testen doet, en je komt met een reusltaat dat binnen de tolerantie valt, zegt dat wat mij betreft genoeg.

Echter, schoonmaken kan nooit kwaad, dat lijkt me duidelijk.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: De CV ketel is dood

Bericht door tomgtr » 02 aug 2018, 11:43

Eens met Joost. Chill effe allemaal.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 02 aug 2018, 11:44

Kijk Joost snapt hem.😂

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 02 aug 2018, 12:26

///Joost schreef: 02 aug 2018, 11:30 @Elise, niet zo happen, is nergens voor nodig. Je draait immers zelf om het antwoord heen. Eigenlijk wil je zeggen dat het geen bal uitmaakt of je ze schoon maakt of niet, toch? Als je de testen doet, en je komt met een reusltaat dat binnen de tolerantie valt, zegt dat wat mij betreft genoeg.

Echter, schoonmaken kan nooit kwaad, dat lijkt me duidelijk.
Ik draai helemaal niet om het antwoord heen. Ik geloof niet in de genoemde testjes. Om goed te testen zou je een vies paneel van het dak moeten schroeven daar een STC test op moeten loslaten, vervolgens het paneel schoonmaken en opnieuw een STC test doen.
En ik heb nog nergens zo'n onderzoek kunnen vinden. Kortom de conclusie is dat er geen uitspraak is te doen over hoeveel % verlies er is (als dat er al is).

Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat ik ook grote vraagtekens zet bij de manier van schoonmaken.
Als dat bestaat uit de waterslang erop en een beetje poetsen, dan loop je het risico dat je een fijne laag kalk op je panelen achterlaat.
En dan zou schoonmaken dus wel degelijk kwaad kunnen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 02 aug 2018, 13:00

Ik heb even uitgerekend de opbrengst van 8 panelen over 17 maanden met belasting & btw = €. 496.50.
De complete installatie van 8 panelen, kosten €. 3000.-. ex btw.
De btw heb ik op mijn onroerend goed bv kunnen aftrekken.
De terugverdientijd is 85 maanden, maar zonder interest.

Al hoe wel dit een klein bedrag is, maar als je dit bedrag in vastgoed investeert, dan heb je zonder onderhoudskosten €.2400.- mis gelopen.

Dus een slechte investering, lijkt de bank wel

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 02 aug 2018, 15:26

Geef mij even een lijst met vastgoedobjecten van 3000 euro alt😊
Als de prijzen en belastingen hetzelfde blijven zou ik het in 5.5 jaar terugverdiend moeten hebben. Als de totale stroomkosten omlaag gaan duurt het langer, gaan de stroomkosten omhoog gaat het sneller. Na die tijd zit natuurlijk pas de echte winst als het goed is.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 02 aug 2018, 23:05

Eerst lezen, Luco, dan pas reageren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 02 aug 2018, 23:49

zie de smilie Alt.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 03 aug 2018, 09:18

Die smilies begrijp ik nog steeds niet wat de betekenis er van is .
Het zijn volgens mij net vrouwen, men kan er twee uitleggen aan geven.
Ik lach je uit of ik vind het leuk.
Daarom gebruik ik ze niet.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Elise » 03 aug 2018, 11:10

alt schreef: 02 aug 2018, 13:00 Ik heb even uitgerekend de opbrengst van 8 panelen over 17 maanden met belasting & btw = €. 496.50.
De complete installatie van 8 panelen, kosten €. 3000.-. ex btw.
De btw heb ik op mijn onroerend goed bv kunnen aftrekken.
De terugverdientijd is 85 maanden, maar zonder interest.

Al hoe wel dit een klein bedrag is, maar als je dit bedrag in vastgoed investeert, dan heb je zonder onderhoudskosten €.2400.- mis gelopen.

Dus een slechte investering, lijkt de bank wel
Klopt het dat je met 8 panelen van 01-03-2017 t/m 31-07-2018 (=17 maanden) een opbrengst hebt van 496,50?
Reken je met 20cnt per kwh, heb je 2000kwh opgewekt? Met 8 panelen lijkt dat erg weinig, zeker omdat je 2 keer de top periode (mrt~juli) rekent (maar dat ligt natuurlijk aan hoeveel wp de panelen zijn).

Voor een eerlijke berekening zou je moeten aangeven hoeveel kwh je het opgewekt in een periode van 12 maanden.
Daarnaast zou ik willen weten wat voor panelen als je hebt, hoeveel wp, hoek t.a.v zuiden, dakhelling en of er schaduw is.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 03 aug 2018, 12:21

Elise, ik heb slechts afgelezen wat de omvormer op zijn display aangaf & wie weet overdrijft die ook nog eens.
Kleine Chinese vrouwtjes hebben die vast gebouwd, dus ook kleine kW's.

Mijn Honda K20 motor wordt door Ligier met 245 pk opgegeven, maar op de testbank zijn slechts 210 pk.

Iedereen lult in zijn eigen zak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fabian, frank de jonge, GRzep, Joost H., k33z, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, R728i en 164 gasten