Renault Alpine A110

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 06 mar 2018, 10:24

Dennis Cavallino schreef: 05 mar 2018, 10:58
Tom schreef: 04 mar 2018, 10:34 Bij Toyota was de knip vrij hard, namelijk normale auto's vs luxe/premium auto's.
Bij Renault is dat was lastiger, die willen de knip op sportiviteit maken echter hebben ze al sportieve auto's (Renault Sport). Renault Sport klinkt natuurlijk teveel als Renault, dus moet het Alpine worden. Maar worden de Clio RS en Megane RS straks ook Alpine's? Dat dan weer niet. Daarnaast hebben ze een Formule 1-team en die rijden weer met Renault Sport-livery. Verwarrend en er lijkt niet echt goed over te zijn nagedacht.
Precies mijn punt.

En bij de Renault importeur is het er al niet beter op. Daar zit iemand op een belangrijke positie die autosport lijkt te haten en geen weet lijkt te hebben van de modellenreeks die bij Renault Sport hoort... In de landen een stukje zuidelijker en oostelijker van ons gaat dat al beter. Met eigen trackdays van Renault Sport en véél aandacht voor de autosporthistorie van Renault, inclusief de historie die momenteel geschreven wordt.

Alpine is een prachtig merk en altijd 1 op 1 verbonden met Renault. Renault zelf is ook een prima merk. Maar ik denk dat er eerst nog wat vastgeroeste mindsets losgefikt moeten worden alvorens óf Alpine, óf Renault Sport óf Renault als geheel weer goed op de kaart staat en bij iedere 'of' gaat het al mis. Toen ik vroeger jong was, toen sprak iedereen altijd over Renault Alpine. En dát zou imho het merk moeten zijn. Mijn stiefvader heeft het vaker over een model dat 'sport' heet. Maar de ene keer bedoelt hij daar een Mercedes E Coupé mee, de andere keer een Cayenne GTS. Ik vind 'sport' echt zo'n waardeloos begrip als het om auto's gaat. Dat schept nooit een helder beeld. Mijn Passat heet ook Sport en dat geldt ook voor sommige Opels, zoals de Astra destijds. Waarschijnlijk is de doelgroep: voetbalkijkende huisvaders.

Ik heb geen moeite met het feit dat Renault haar sportieve/luxe/premium modellen Renault Cup, Renault GT en Renault RS noemt, of Alpine. Dat bekt allemaal lekker en heeft voldoende 'heritage'. Nu is het alleen een merk dat één grote identiteitscrisis uitstraalt en dat is zonde, want alle labels van Renault verdienen beter.

Als ik Renault was geweest dan had ik het qua branding als volgt aangepakt:

Renault - Huis tuin & keukenmodellen, incl. hybride/elektro/stadsvlooien en andere mobiliteitsoplossingen voor de massa
Renault GT - Luxe / premium Huis tuin & keukenmodellen incl. hybrids/elektro
Renault RS / Cup - Rijders en trackdayauto's op basis van huis tuin & keukenmodellen (evt. hybride en elektro!)

Renault Gordini (of Gordin-E haha): Hippe concurrent van BMW i en Tesla (puur elektro, maar altijd bijzonder/afwijkend van huis tuin & keukenmodellen. Een soort rijdend lab voor early adaptors... iets waar Renault imho toe behoort qua merkhistorie). De Renault Twiggy hoort daar imho toe, maar niet de Zoe. Ik vind Renault altijd een concurrent van VW en Opel, dus die zou ze hiermee de loef kunnen afsteken door daar VOL op in te zetten. En het zou de gemaakte fout van Twingo's met racestrepen weer goedmaken. Citroen had hetzelfde pad moeten kiezen met de DS. Méér vooruitstrevende modellen die de toon voor de komende 10 jaar mobiliteit zetten.

Renault Alpine (en Alpin-E haha): sportwagenmerk met zowel pure sportwagens als hele sportieve modellen met lage productie aantallen, met zowel verbrandingsmotoren, hybrids als elektro / brandstofcel etc.). Echt een merk voor liefhebbers van lekker autorijden, ongeacht gezinssamenstelling. En van design. Zeg maar de Alfisti, Porsche, Lotus, Maserati, Lamborghini liefhebbers.


Zitten we nu iemand draadje te vernaggelen? Sorry! De Alpine A110 Pure Edition wacht op je...
Ik zou zeggen luister het interview.

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door tallbloke » 18 jul 2018, 07:09


Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door ///Joost » 18 jul 2018, 10:04

tallbloke schreef: 18 jul 2018, 07:09 https://youtu.be/iigAQH8DR8g
Lekker smooth! Ziet er toch wel prima uit. :D

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door tallbloke » 18 jul 2018, 10:10

Heb een proefrit geregeld bij Eva van Gelder in Soestdijk.
Nu nog in de buurt een leuk parcours zien te vinden.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Joop » 18 jul 2018, 11:34

...proefrit zal waarschijnlijk onder begeleiding zijn, waarbij ze gelijk wat over de auto uitleggen.

Was bij mij helaas ook zo. Parcourtje is bij drukte niet echt geschikt om de auto even echt aan de tand te voelen. Zo zag de route er ongeveer uit: route proefrit

Mocht je het wel voor elkaar krijgen, dan zou ik een rondje richting Eembrug/Eemdijk/Spakenburg rijden.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door la_fusion » 18 jul 2018, 13:14

Zo die heeft wel een losse achterkant zeg! Clusterdisplay is leuk om te zien maar jammer dat het toerental in stappen van 50 gaat. In kleinere stappen zal waarschijnlijk erg onrustig ogen maar nu 'mis' je gewoon gedeeltes, met een analoge toerenteller weet je het exacte getal niet dus dan mis je het ook niet.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 19 jul 2018, 15:33

Wow heel mooi rondje Nordschleife. Lijkt me een heerlijk smijtbaar karretje.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door tuurgtt » 21 jul 2018, 11:13

Beats a Cayman. Maar 70k?


Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door martll » 23 jul 2018, 07:50

Beat a Cayman..... nou denk het niet. Het voelt meer als medelijden voor een "nieuw merk".

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 25 jul 2018, 12:55

Wel leuk verhaal van Gorter, ik snap 'm 100%, maar: Dagje track/gein: Alpine natuurlijk.
Voor de bouwkwaliteit/engineering/techniek/looks en 24/7 beschikbaar de Cayman natuurlijk.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door mrbbs » 25 jul 2018, 13:15

Komt straks ook een 300pk versie die 50kg lichter is. Met aangepaste dempers.
Ik heb de mijne inmiddels geannuleerd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door ///Joost » 25 jul 2018, 14:18

mrbbs schreef: 25 jul 2018, 13:15 Komt straks ook een 300pk versie die 50kg lichter is. Met aangepaste dempers.
Ik heb de mijne inmiddels geannuleerd.
Met LSD?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door FreudeamFahren » 25 jul 2018, 14:39

Robin schreef: 25 jul 2018, 12:55 Wel leuk verhaal van Gorter, ik snap 'm 100%, maar: Dagje track/gein: Alpine natuurlijk.
Voor de bouwkwaliteit/engineering/techniek/looks en 24/7 beschikbaar de Cayman natuurlijk.
Of andersom: juist op circuit kun je de grotere reserves van de Cayman meer aanspreken en de versnellingen volledig door jassen. De Alpine lijkt mij op straat leuker. Sneller het idee dat het hard gaat, minder rijbewijsrisico.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 25 jul 2018, 15:28

FreudeamFahren schreef: 25 jul 2018, 14:39
Robin schreef: 25 jul 2018, 12:55 Wel leuk verhaal van Gorter, ik snap 'm 100%, maar: Dagje track/gein: Alpine natuurlijk.
Voor de bouwkwaliteit/engineering/techniek/looks en 24/7 beschikbaar de Cayman natuurlijk.
Of andersom: juist op circuit kun je de grotere reserves van de Cayman meer aanspreken en de versnellingen volledig door jassen. De Alpine lijkt mij op straat leuker. Sneller het idee dat het hard gaat, minder rijbewijsrisico.
Ja inderdaad, verrek, mee eens.

Een Cayman vind ik de '2e auto-beleving' ontgroeid. Ding is zo goed in alles. Misschien wel 's werelds beste(...) real world sportwagen. Maar dan wel met 'n Akra eronder:)

De Alpine is een semi ondoordacht 2e/3e/ auto hebbedingetje, want wat gaat ie mooi over de Nordschleife!

Als je 2 jaar als 'daily' met een Alpine moet leven of met 'n Cayman....

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door FreudeamFahren » 25 jul 2018, 18:06

Dan kwam ik met een jong gebruikte 6 pits 981 Cayman S thuis, en spendeerde wat munten aan wat Drexler Zauberei in ‘t diff en een kortere 2e, 3e en 4e versnelling ;-) Ben niet zo van ‘t flipperen en wel van das 6 Zylinder Gänsehaut Erlebnis. Of je houdt centen in de zak en neemt de 987 die hier op D-F gebruikt wordt aangeboden.

Voldoende O/T. A110 is een aanwinst voor het NL wagenpark.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 25 jul 2018, 18:08

De 718 heeft één groot manco en dat is gewoon die motor en het geluid. Daar hebben ze (terecht) al bergen kritiek op gehad en het verpest eigenlijk een verder geweldige auto, het is het allemaal nét niet. Doet niks af aan het feit dat die Alpine een goede/leuke auto is, maar zet hier een 981 naast met Klappenauspuff en het is no contest wat mij betreft.

Dit filmpje zal wel op repeat staan bij de Renault dealer om klanten te overtuigen, timing van Renault is goed :)

En bij Porsche moeten ze zich ook achter de oren krabben of ze er zo verstandig aan hebben gedaan om die 718 zo te positioneren. Dit soort reviews zijn geen hele goede reclame. De Alpine is een leuke auto maar puur qua techniek niet heel bijzonder: vrij standaard blok, conventioneel onderstel (en ik denk met minder know-how afgesteld, zet er een team Porsche engineers op en er komt wat 'beters' uit, zeg niet dat het leuker is), geen hardcore gewichtsbesparing toegepast, etc. Technisch gezien zou elk merk dit zonder zich in moeilijke bochten te wringen op de markt kunnen brengen.

Het is een beetje waar het vandaan kwam met de eerste generatie Boxster. Die werd toen nog langs een Z4 en S2000 gezet, maar was niet beter (verschilde een beetje per test). Een generatie later viel de S2000 weg en was de Z4 meer op comfort gericht, terwijl de Boxster gewoon verbeterd was op alle punten, leverbaar met meer vermogen etc. Bij de 981 was het een klasse op zichzelf, weinig/geen concurrentie.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door mrbbs » 25 jul 2018, 18:22

///Joost schreef: 25 jul 2018, 14:18
mrbbs schreef: 25 jul 2018, 13:15 Komt straks ook een 300pk versie die 50kg lichter is. Met aangepaste dempers.
Ik heb de mijne inmiddels geannuleerd.
Met LSD?
Die info heb ik nog niet gekregen, maar ik vrees van niet.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 26 jul 2018, 08:34

Tom schreef: 25 jul 2018, 18:08 De 718 heeft één groot manco en dat is gewoon die motor en het geluid. Daar hebben ze (terecht) al bergen kritiek op gehad en het verpest eigenlijk een verder geweldige auto, het is het allemaal nét niet.


En bij Porsche moeten ze zich ook achter de oren krabben of ze er zo verstandig aan hebben gedaan om die 718 zo te positioneren. Dit soort reviews zijn geen hele goede reclame.
Afbeelding


Volgens mij hebben martII, FaF en ik naar 'n ander filmpje zitten kijken? :P

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 26 jul 2018, 08:44

Volgens mij loopt ie toch echt wat te zeuren over beleving/motor/geluid bij de Porsche (buiten het feit dat de rest heel goed is) en is de conclusie dat de Alpine de leukere auto is.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 26 jul 2018, 09:33

Tom schreef: 26 jul 2018, 08:44 Volgens mij loopt ie toch echt wat te zeuren over beleving/motor/geluid bij de Porsche (buiten het feit dat de rest heel goed is) en is de conclusie dat de Alpine de leukere auto is.
'De' conclusie, tja. Zíjn conclusie.
Leuk ding die Alpine hoor, meen ik.
Maar 't is geen Cayman. Niks is 'n Cayman:)

Als hij een companycar 2/3 jaar mocht 'hebben' werd het uit deze twee zéker de Alpine, geloof je't zelf?

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Alfata » 26 jul 2018, 10:08

///Joost schreef: 18 jul 2018, 10:04
tallbloke schreef: 18 jul 2018, 07:09 https://youtu.be/iigAQH8DR8g
Lekker smooth! Ziet er toch wel prima uit. :D
Vind de achterkant plotseling uitbrekend met 190km/u anders maar weinig geruststellend. Zeer goede coureur, maar niet iedereen had hem daar nog opgevangen :gek:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 26 jul 2018, 10:26

Robin schreef: 26 jul 2018, 09:33
'De' conclusie, tja. Zíjn conclusie.
Leuk ding die Alpine hoor, meen ik.
Maar 't is geen Cayman. Niks is 'n Cayman:)

Als hij een companycar 2/3 jaar mocht 'hebben' werd het uit deze twee zéker de Alpine, geloof je't zelf?
Geen idee, maar dat ie roept de Alpine te kiezen is toch geen goede reclame voor Porsche?
Zoals ik zei, bij de eerste generatie was een vergelijking met een Z4 en andere karren nog best mogelijk. Daarna niet meer, want meer vermogen en toch wel veel beter (waar Porsche goed in is, dingen steeds verder verbeteren). Niveau op zichzelf. En nu kan er weer een vergelijk gemaakt worden met een Alpine. Die volgens mij heel leuk is, maar ook geen 8e wereldwonder ofzo. Iedereen kan een auto als een Alpine op de markt zetten, maar andersom komen er geen merken zomaar op het niveau van Porsche. Los van kritiek op motor/geluid wat 'm kennelijk nekt bij deze generatie.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Alfata » 26 jul 2018, 10:34

Tom schreef: 26 jul 2018, 10:26
Robin schreef: 26 jul 2018, 09:33
'De' conclusie, tja. Zíjn conclusie.
Leuk ding die Alpine hoor, meen ik.
Maar 't is geen Cayman. Niks is 'n Cayman:)

Als hij een companycar 2/3 jaar mocht 'hebben' werd het uit deze twee zéker de Alpine, geloof je't zelf?
Geen idee, maar dat ie roept de Alpine te kiezen is toch geen goede reclame voor Porsche?
Zoals ik zei, bij de eerste generatie was een vergelijking met een Z4 en andere karren nog best mogelijk. Daarna niet meer, want meer vermogen en toch wel veel beter (waar Porsche goed in is, dingen steeds verder verbeteren). Niveau op zichzelf. En nu kan er weer een vergelijk gemaakt worden met een Alpine. Die volgens mij heel leuk is, maar ook geen 8e wereldwonder ofzo. Iedereen kan een auto als een Alpine op de markt zetten, maar andersom komen er geen merken zomaar op het niveau van Porsche. Los van kritiek op motor/geluid wat 'm kennelijk nekt bij deze generatie.
Wat is het "Porsche" niveau? Want, Nokia was ooit ook heel goed in wat zij deden.
Volgens mij kiest elk merk zijn eigen weg. Is een 911 GT3(RS) bijvoorbeeld beter dan een Shelby GT350R? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Ik denk dat Porsche heel goed is in wat het doet en wil zijn (steriele, cleane, snelle en degelijke sportwagens bouwen), maar dat betekent niet dat andere merken niet minstens op vergelijkbaar niveau zitten, maar compleet in een andere richting.
Laatst gewijzigd door Alfata op 26 jul 2018, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door ///Joost » 26 jul 2018, 10:54

Alfata schreef: 26 jul 2018, 10:34 Wat is het "Porsche" niveau? Want, Nokia was ooit ook heel goed in wat zij deden.
Volgens mij kiest elk merk zijn eigen weg. Is een 911 GT3(RS) bijvoorbeeld beter dan een Shelby GT350R? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Ik denk dat Porsche heel goed is in wat het doet en wil zijn (steriele, cleane, snelle en degelijke sportwagens bouwen), maar dat betekent niet dat andere merken minstens op vergelijkbaar niveau zitten, maar compleet in een andere richting.
Niet mee eens. Natuurlijk bouwt ieder merk naar gelang de vraag van de markt. Daarom zijn de wagens ook zo verschillend, en komen de Amerikaanse V8'en hier nooit in grote getale naar toe.
Gaan we echter kijken naar complexiteit van de techniek, dan lijkt het me duidelijk dat Porsche hier wel een paar tredes hoger staat. Dat uitmelken van V8 techniek gaat ook een keer ophouden. Het hele 'there's no substitute for cubic inches' verhaal is leuk, maar ook in de VS wordt er steeds meer down sizing toegepast. Als dat straks écht noodzakelijk wordt, ook voor het hogere segment, dan liggen ze toch echt een paar slagen achter. En dan heb ik het nog niet eens over (door)ontwikkeling van voertuigdynamica.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 26 jul 2018, 10:57

Mijn mening:
- De bouwkwaliteit is bij Porsche heel goed, alles is goed doordacht en zit goed in elkaar.
- Het interieur is van hoge kwaliteit qua materialen, geen kraakjes en alles is mooi afgewerkt.
- Onderstellen doen ze heel goed, denk met name door een hele knappe af-fabriek afstelling. Ik kan niet goed onder woorden brengen waarom, maar mix comfort/sportiviteit + mix voorspelbaar/speelsheid vond ik heel goed gedaan. In racerij winnen ze volgens mij ook veel ondanks concurrenten op het veld met meer vermogen.
- Motoren, met name flat-6, bouwen kunnen ze ook goed. Los van problemen in verleden en het spul uit de hogere modellen (wat bij VAG uit de rekken komt?).

Die combinatie goed doen kom je bij weinig(/geen?) andere merken tegen. Zo'n Shelby is een lekkere kar en geweldige V8, maar qua interieur en bouwkwaliteit geloof ik geen match. Maar mensen die een Mustang kopen boeit dat ook niet. Beste is niet leukste uiteraard. Zie Audi... redelijk zaaddodende auto's omdat ze alles zo perfect doen. Voor velen zal een Porsche ook te klinisch en saai zijn, maar toch denk ik dat ze qua bouwkwaliteit/interieur/onderstel/motoren tot de beste behoren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten