Welke racetraining?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Welke racetraining?

Bericht door DF-user-13935 » 15 jun 2018, 23:15

Een nogal simpele vraag van mij: Welke racetraining is aan te raden en waarom?

Mag een racetraining zijn die leidt tot een racelicentie. Maar dat is niet niet noodzakelijk.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Welke racetraining?

Bericht door M3tje » 16 jun 2018, 07:11

Je zou kunnen beginnen met een trackday te boeken en een instructeur een dag of middag mee te nemen.
Die kan je dan de basis leren en kan je daarna zelf gaan rijden om het verder te oeffenen.
Andere optie is een racelicentie halen, dit zijn meestel twee dagen waar ook theorie bij komt, als het goed is doe je dan ook wat proefstarts en races.
Het ligt er wel aan wat je doelstelling is, je rijvaardigheid verhogen of echt gaan racen.
Als het die eerste is zou ik voor de goede instructie gaan, dan bepaal je zelf waar je je in wilt verbeteren, een racelicentie is toch meer bedoelt om in enige competitie te gaan rijden.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke racetraining?

Bericht door daNpy » 16 jun 2018, 09:06

M3tje schreef: 16 jun 2018, 07:11 Je zou kunnen beginnen met een trackday te boeken en een instructeur een dag of middag mee te nemen.
Die kan je dan de basis leren en kan je daarna zelf gaan rijden om het verder te oeffenen.
Andere optie is een racelicentie halen, dit zijn meestel twee dagen waar ook theorie bij komt, als het goed is doe je dan ook wat proefstarts en races.
Het ligt er wel aan wat je doelstelling is, je rijvaardigheid verhogen of echt gaan racen.
Als het die eerste is zou ik voor de goede instructie gaan, dan bepaal je zelf waar je je in wilt verbeteren, een racelicentie is toch meer bedoelt om in enige competitie te gaan rijden.
Helemaal mee eens :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Welke racetraining?

Bericht door Spijkerhard » 16 jun 2018, 11:16

Niet helemaal mee eens,
Je kunt de racecursus ook doen zonder examen. Je kunt zeker een uurtje, of twee een instructeur boeken op een trackday, gaat je zeker veel opleveren.
Maar twee (of drie) dagen cursus, dan leer je toch echt veel meer, vanaf basis (race lijnen, remmen, sturen) tot uitremmen, voertuig gedrag enzovoort. En niet te vergeten het afleren van gedrag wat onjuist aangeleerd is (auto niet klaar voor de bocht, te vroeg naar binnen sturen, te vroeg op het gas, handen verkeerd, voet op de koppeling). Je bent gewoon 2 dagen zo'n 7 uur in de auto bezig, of de helft als je een auto deelt.
Als je dat rekent ben je helemaal niet veel meer kwijt dan twee volle trackdays. Zoals al eerder vermeld, ik heb de racecursus als meerdere malen gedaan, bij RSZ, bij ADS, bij DF/Peter, puur omdat je én erg veel rijd, én heel veel leert.
Niets mis met een uurtje instructie, maar niet te vergelijken met de race cursussen.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Welke racetraining?

Bericht door DF-user-13935 » 16 jun 2018, 13:36

Dank voor de reacties. Op basis van jullie reacties denk ik dat een racecursus toch wat meer aansluit op wat ik nodig heb.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Welke racetraining?

Bericht door M3tje » 16 jun 2018, 15:58

@spijkerhard, je kunt ook een hele dag met instructeur rijden op een trackday, dan zit er qua rijtijd niet veel verschil in.
Maar de sfeer tijdens de licentiecursusen is wel leuker, en ook al wil je geen licentie, kun je toch gewoon het examen rijden.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Welke racetraining?

Bericht door DF-user-13935 » 17 jun 2018, 09:36

Jullie maken het kiezen er niet makkelijker op ;-)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Welke racetraining?

Bericht door Spijkerhard » 17 jun 2018, 15:24

M3tje schreef: 16 jun 2018, 15:58 @spijkerhard, je kunt ook een hele dag met instructeur rijden op een trackday, dan zit er qua rijtijd niet veel verschil in.
Maar de sfeer tijdens de licentiecursusen is wel leuker, en ook al wil je geen licentie, kun je toch gewoon het examen rijden.
Ja, dat kan natuurlijk ook, een hele dag met instructeur.
Dan betaal je voor een trackday, en apart voor een instructeur. Lijkt mij duurder dan de cursus.
En bij een cursus heb je (bij DF) wel de tweede dag het circuit met alleen cursisten. Je oefent ook een startje of 10, met wat battles over een stukje van het circuit.

Instructeur of cursus beide niets mis mee, ik probeer alleen de verschillen aan te geven. En OK, ja, een beetje de lol en het nut van een cursus te promoten.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke racetraining?

Bericht door daNpy » 17 jun 2018, 21:59

Spijkerhard schreef: 17 jun 2018, 15:24 Ja, dat kan natuurlijk ook, een hele dag met instructeur.
Dan betaal je voor een trackday, en apart voor een instructeur. Lijkt mij duurder dan de cursus.
En bij een cursus heb je (bij DF) wel de tweede dag het circuit met alleen cursisten. Je oefent ook een startje of 10, met wat battles over een stukje van het circuit.

Instructeur of cursus beide niets mis mee, ik probeer alleen de verschillen aan te geven. En OK, ja, een beetje de lol en het nut van een cursus te promoten.
Cursus lijkt me sowieso ook heel gaaf, helaas komt het er telkens niet van.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Welke racetraining?

Bericht door M3tje » 17 jun 2018, 22:11

racecursus is idd de moeite waard, ben er afgelopen jaar met mijn zoon (DF) bij geweest en was weer erg leuk, je ziet iedereen een beetje groeien en aan het einde de proefraces zijn ronduit spannend.
Goeie basis om daarna weer aan Je skils te werken.

Gebruikersavatar
Wesley
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
Locatie: Enschede

Re: Welke racetraining?

Bericht door Wesley » 18 jun 2018, 12:39

Mijn advies is ook de licentiecursus te volgen.
Het doel voor mij was het behalen van de racelicentie om vervolgens ook deel te nemen aan wedstrijden.
Tijdens mijn licentiecursus waren er van de c.q. 20 deelnemers echter ook 4 of 5 personen die puur meededen voor het opdoen van ervaring en het daadwerkelijke examen over hebben geslagen. Je leert zo veel in zo'n korte periode dat ik het absoluut kan aanraden. Ook als je niet als doel hebt om te gaan racen.

Succes met de keuze(s) :thumbup:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Welke racetraining?

Bericht door Kasteel » 18 jun 2018, 13:14

Licentiecursus voor mij is al weer een tijdje terug, maar was toen via DF bij ProDrive op Assen, 3 dagen peren, was top. Ken Assen beter dan Zandvoort waar ik meer ben geweest :).

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Welke racetraining?

Bericht door Luco » 18 jun 2018, 19:25

Ik heb hem op Zandvoort gedaan bij Pro drive, had al een raceauto en moest toen wel :-)
Niet zo te spreken over Pro drive trouwens, maar dat is voor iedereen weer anders.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Welke racetraining?

Bericht door itsmario » 21 jun 2018, 22:31

Race licentie is leuk voor de ervaring en het totaaplaatje, zowel Club als EU. Theorie is ook handig om even Echt voor te zitten en examen te doen (nadenken) en komt van pas als je alleen al af en toe Vrij Rijden doet.
Het is zeker waar dat het de moeite waar is qua totaal package, rijtijd en centen. Helemaal als je met je eigen wagen komt. Huurwagen een 'gaar' ding is toch al gauw +500euro.
Finetunen wellicht daarna met instructeur en 'losse trackdays'. Dat kan al bij Vrij Rijden (goedkoop qua trackfee) en natuurlijk DF en DriversDays

Los daarvan, is mijn persoonlijke ervaring met een race licentie cursus dat het allemaal wel Heel Erg basaal is zowel rij theorie als rij technieken. Voorbeeld, rev match bestaat niet in de cursus, terwijl shift lock toch wel een tricky dingetje is bij beginners.
Zal vast ook komen doordat er ivm verschillende cursusten niveau's niet veel meer in 2/3 dagen past. Zal vast per aanbieder verschillen, maar het programma ziet er zoals ik een beetje lees overal wel hetzelfde uit.
Kenmekend puntje is dat veel instructeurs maar wat anders roepen, soms zonder goede fundering. een eenduige methodiek zou handiger zijn. Er zijn echter wel Echt goede instructeurs tussen hoor.
Als er 20 deelnemers meedoen, slagen ze allemaal (Club), of 1 of 2 misschien niet. Dat zegt wel genoeg als je kijkt wat voor brede doelgroep het aantrekt. Maar er moet ook qua skills een instapniveau zijn om lekker wedstrijden te racen. Zou leuker geweest zijn als de licenties wat striker zijn in de verschillende niveau's, wat basis over auto afstelling. Een karate zwarte band haal je ook niet in 2 dagen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Welke racetraining?

Bericht door Peter Tunissen » 01 aug 2018, 15:26

Had je inmiddels al een keuze kunnen maken? :df: :beer:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Welke racetraining?

Bericht door DF-user-13935 » 01 aug 2018, 18:42

Jazeker! Dutch Race Driving Academy. 2 daagse licentietraining.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Welke racetraining?

Bericht door itsmario » 01 aug 2018, 18:45

Vanwaar de keuze? Ben gewoon benieuwd

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke racetraining?

Bericht door MarkS » 01 aug 2018, 19:29

Misschien kwam de datum gewoon goed uit. ;-) Heb daar ook m’n licentie gehaald. Had hem ook net zo lief bij DF gedaan. Maar kwam bij mij toevallig in die periode net zo uit. Belangrijker is wie je als instructeur in de auto krijgt denk ik.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Welke racetraining?

Bericht door DF-user-13935 » 01 aug 2018, 19:37

itsmario schreef: 01 aug 2018, 18:45 Vanwaar de keuze? Ben gewoon benieuwd
Wat Mark al vermoedde. De datum kwam goed uit.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welke racetraining?

Bericht door Djessey » 02 aug 2018, 20:58

Ik heb alleen het examen gedaan bij DRDA maar dat beviel erg goed. Heb ook een korte impressie gekregen van de activiteiten op de baan en dat zag er erg leuk uit.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Welke racetraining?

Bericht door nicolaasr » 31 aug 2018, 21:39

Ik heb 2 dagen cursus gedaan bij RSZ daarna aparte rijtraining genomen bij Niels Langeveld HELPT heel erg goed.
Race cursus is niet echt 1 op 1. Met induviduele rij training zijn het sprongen vooruit ipv stapjes. Maar je moet natuurlijk wel open staan om gekneed te worden tot coureur. Als je ego in de weg zit en je niks wilt leren heeft rij training ook geen zin.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Welke racetraining?

Bericht door Spijkerhard » 01 sep 2018, 17:28

Uhm, is dat laatste een, uh, waarschuwing, leerervaring, tip, of?
Ik vergelijk het vaak met skiën, met tips van vrienden kom je als je talent hebt ook de berg wel af, maar met echt les wordt het nog mooi, effectief, en minder kans op gips.

De RZS vond ik ook erg waardevol vanwege de km's en de 'speciale verrichtingen', maar hoeveel 1 op 1 zat er bij jou bij?.
Bij DF is het 1 op 2, dus nagenoeg 50% van de tijd een instructeur erbij, 50% herhalen en inprenten.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Welke racetraining?

Bericht door M3tje » 01 sep 2018, 18:28

Ik heb met meerdere instructeurs gereden, wat je dan merkt is dat er ook niet een beste manier om snel te zijn, je moet de sterke punten van je auto ook leren herkennen en gebruiken, een instructeur met verstand van auto,s en afsteling kan je dan daar ook verder helpen.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Welke racetraining?

Bericht door nicolaasr » 02 sep 2018, 20:16

Spijkerhard schreef: 01 sep 2018, 17:28 Uhm, is dat laatste een, uh, waarschuwing, leerervaring, tip, of?
Ik vergelijk het vaak met skiën, met tips van vrienden kom je als je talent hebt ook de berg wel af, maar met echt les wordt het nog mooi, effectief, en minder kans op gips.

De RZS vond ik ook erg waardevol vanwege de km's en de 'speciale verrichtingen', maar hoeveel 1 op 1 zat er bij jou bij?.
Bij DF is het 1 op 2, dus nagenoeg 50% van de tijd een instructeur erbij, 50% herhalen en inprenten.
Laatste is een tip in het algemeen. Niets persoonlijks bedoeld aangezien ik je niet ken ;-)
Ik bedoel hard rijden recht vooruit kunnen we over het algemeen allemaal wel. Ik vond van me zelf altijd dat ik wel een aardig stukje kon sturen tot ik rij training ging volgen pff dan is het net of je echt niks kunt.
2 meest terug kerende dingen die ik hoor zijn uhm Nico we zijn aan het racen he niet aan het autorijden en het andere op dit stukje van de baan ben ik echt nog nooit geweest.

over RSZ het is een gezellige club heb zeker wat geleerd maar het 1 op 1 gehalte was erg laag, zoals ik het ervaren heb was het meer 1 op 5-6.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Welke racetraining?

Bericht door Spijkerhard » 02 sep 2018, 20:25

:beer: Ik neem het zeker niet persoonlijk. :beer:
Begrijp de ego opmerking denk ik beter na je laatste opmerkingen. In het algemeen wordt het denk ik lastig leren als je denk dat je het al kunt of beter weet.

Heel veel plezier :df: met je vorderingen!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten