Lopik 500 Foute Cross

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Linc (Bas) » 26 mei 2018, 00:57

Vorige weekend meegedaan aan de Lopik 500 tijdens de Foute Cross. 400 rondes rijden op een baan van een kilometer lang met 150 auto's tegelijk! Er zijn 2 heats van 150 auto's en de beste 75 van elke heat mogen dan nog de finale rijden voor de laatste 100 ronden.

Ik had nog altijd mijn oude rally auto staan waarvan de kooi nog prima was, maar waar wel een flinke deuk in zat. Het was nog even hard werken om de auto op het nippertje klaar te hebben voor de race. Wat meer voorbereiding had wel gemogen want we hebben vrij veel in de pits gestaan. We hebben wel steeds weer alles kunnen repareren, maar voor de andere deelnemers tikken de rondjes gewoon door. Uiteindelijk hebben wij 117 rondes afgelegd van de 400, maar wel weer veel geleerd.

Samen met mijn neef gereden, we hadden allebei eigenlijk nog geen echte autocross ervaring, dus dan maar gelijk een endurance race pakken met 150 andere gekken op de baan :P

Foto van het start veld:
Afbeelding

Kleine compilatie video gemaakt van onze race (rollende start):



En zo zag de auto eruit na de race:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Macboy » 26 mei 2018, 08:25

Wat super gaaf om te zien zeg :thumbup:

En 100 rondes is dat niet heel erg veel ? En hoe weet je in godsnaam wie dan vooraan rijdt met zoveel auto’s op zon kleine baan ? Auto’s zullen wel tracksysteem hebben maar als rijder ? En is er een vermogenslimiet of zo of andere eisen ? Lijkt allemaal best wel gelijk op te gaan namelijk. Of is dat ook meer vanwege de ondergrond en beperkte tractie zodat vermogen minder een rol speelt ?

Hopelijk heb je tijd dit te beantwoorden ben wel benieuwd !

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Peric » 26 mei 2018, 10:47

Er is geen vermogenslimiet. Verder mogen er geen zelfbouwauto's of echte crossauto's meedoen.
Er zit een tank in waar maximaal 20 liter in mag, dus je moet regelmatig tanken. De winnaar van vorig jaar en het jaar daarvoor rijden met een Golf VR6 synchro(te zien op de foto).Die moesten op de eerste dag 5 keer tanken. Die gingen helaas 15 ronden voor het eind stuk. Voorwielophanging rechtsvoor totaal in de vernieling.
Wij hebben meegedaan met een Golf3 1.8 injectie. Allemaal niet zo spannend, maar het viel niet tegen.

Auto's rijden rond met transponders, dus ze kunnen goed de posities bijhouden. En er stond een bord aan het eind van een recht stuk war de scores op zichtbaar waren. Als er dan een rode vlagsituatie is en de boel staat stil kun je als jouw positie voorbijkomt(toont maar 10 posities per pagina) zien hoeveelste je ligt. Ook kun je dan zien hoeveel ronden je afgelegd hebt.
De wedstrijd is verdeeld over 2 dagen. Eerste dag moeten ze 400 rondes afleggen. Zodra er 1 auto is die dat volbracht heeft wordt de wedstrijd afgevlagd. Sinds er een maximum van 300 auto's is wordt de 'voorronde' verdeelt over 2 groepen. De eerste groep start op vrijdag, de tweede groep doet hun rondjes op zaterdag. Dit wordt verdeeld aan de hand van de startnummers. Even startte dit jaar op vrijdag, de oneven nummers reden op zaterdag. Finale was op maandagochtend.

Had het maar eerder gemeld Bas, had ik je even opgezocht.

Er is later dit jaar nog een 2-uurs-cross in Nieuw-Vennep. Misschien leuk om aan mee te doen Bas?
http://rangpang.nl/nieuwesiteRP/?page_id=442

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Linc (Bas) » 26 mei 2018, 23:53

@Macboy, Peric heeft het al piek fijn uitgelegd zie ik :) voor mij was het ook allemaal vrij nieuw en weer veel geleerd wat anders/beter kan. Ik denk dat vooral een goed onderstel veel zal helpen en voorwiel aangedreven is waarschijnlijk beter, maar minder leuk :D

@Peric ik heb me al ingeschreven voor een 2 uurs cross in Biddinghuizen 16 juni, dus een week later nog 1 is misschien wat teveel van het goede :) En in Juli ga ik ook weer de GTC rally rijden dus weer genoeg te doen

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Macboy » 31 mei 2018, 00:47

Dank :thumbup:

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Linc (Bas) » 18 jun 2018, 10:04

Afgelopen zaterdag de 2 uurs cross gedaan van Biddinghuizen. Ging veel beter dan bij Lopik. De auto niet stuk gegaan deze keer. Alleen een paar keer het voorscherm een beetje uitdeuken om dat die tegen de wielen gingen lopen door wat tikjes hier en daar. Op een droge baan kon ik goed meekomen, maar toen er eenmaal gesproeid werd was duidelijk dat ik de verkeerde banden had :D

hele race online gezet en hier te zien. Eerst 2 opwarm rondjes en vanaf 2:38 gaan we los:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Kasteel » 18 jun 2018, 12:19

Schitterend 8)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 jun 2018, 12:57

Lache.

Alleen waarom schakelen?? Je kan toch prima in 1 en dezelfde versnelling rijden??
En het is toch wel duidelijk een fwd het beter doet in de crosswereld dan een rwd.
Wij rijden ook allemaal fwd op een na. En dat is altijd glibberen en glijden terwijl die fwd dingen als een speer over de baan gaan.

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Linc (Bas) » 18 jun 2018, 14:29

Met een droge baan had schakelen wel echt zin. Op het rechte stuk moest je wel naar z'n 3, maar uitkomen van de krappe bochten kom je dan te laag in de toeren en wil hij van geen meter vooruit.

Maar inderdaad als de baan nat is heeft het weinig zin. En klopt fwd is veel beter als het zo glad is, maar ja als je het echt goed wil doen moet je gewoon 4wd hebben en er Reigers onder gooien! Deze koets had ik nog staan en de motor die er nu in hangt was ook nog over. Lekker goedkoop lol hebben dus.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Peric » 18 jun 2018, 17:08

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk met een 325ix de strijd aan.. :)

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Linc (Bas) » 18 jun 2018, 20:04

Ja een ix lijkt me ook wel mooi, maar onderdelen daarvoor zijn best prijzig.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Lopik 500 Foute Cross

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jun 2018, 09:10

Als er lastige bochten in het spel zijn dan is het wellicht weer anders ja. Op de traditionele cross rijden wij altijd in 2e versnelling. Dat redt je net op het rechte stuk.

Schokbrekers is in deze klasse echt niet van belang. Dat zie je pas vanaf NK auto's of toerwagens komen.
Gewoon een snelle fwd dan ben je "koning" van het veld :tooth: En gewicht...zoveel mogelijk eruit halen.
Wij hebben een Seat Ibiza 2.0 8v maar helemaal leeg gehaald. Ding is echt snel en rijden we nagenoeg altijd mee vooraan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 84 gasten