Emigreren naar de zon!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin Hartog » 22 mei 2018, 07:42

Robin schreef: 22 mei 2018, 06:29 Ik wilde dus emigreren naar de kust van Colombia(Cartagena/Santa Marta) of Antioquia, hoofdstad Medellin.
Vanwege de cultuur, relaxedheid, mentaliteit. Beetje minder stress, beetje minder gejaagd, beetje meer cultuur(Cartagena) beetje beter klimaat. in Cartagena/St Marta wilde ik dus een soort makelaar zijn in vakantieappartementen/projecten. Veel Europeanen en vooral Amerikanen komen de laatste jaren naar Cartagena. Ik spreek Spaans/Engels/Duits. ik versta Portugees/Frans/Italiaans en Deens.
En men zegt dat ik me nogal snel en makkelijk onder totaal onbekenden en locals daar begeef en daar dus gauw contacten maak.

Maar inderdaad met 'n toko en het gezin is dat nog niet zo gauw klaar. En ook dat gezin moet daarin meewerken. Haken en ogen.
Mooi!

Waar een wil is, is een weg, toch?

Is het niet mogelijk om het in stappen te doen? Bijvoorbeeld nu al daar wat aanschaffen voor de verhuur/verkoop en nog niet helemaal daar wonen maar een paar keer per jaar daarheen? Zal je vrouw ook wel leuk vinden.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 07:44

Dat ook Erik inderdaad. Ons vak is mooi en prachtig, maar het geneuzel(reparatieklanten 'te duur', leveranciers en alle dingen/verplichtingen), de dingen waaraan je moet voldoen, de veiligheid is ook 'n puntje:)

Maar daar wilden we 't niet over hebben dat weet ik.

Edit, Robin dat zou misschien kunnen, maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan in mijn situatie, dus blijf ik nog even (ik geniet van m'n klokkenwinkel)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door romo » 22 mei 2018, 07:59

^Zeker wel
Wij genieten van het klokkenspel.. :tooth: :lol:

Mooi verhaal, als ik ga, wil ik de handen vrij (werk technisch) hebben, maar niet alle banden los met NL.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 08:08

Kosten normaal levensonderhoud zijn daar >de helft waar ik naartoe wil.
En wat jij zegt Romo. Banden met NL zal ik ivm NL paspoort wel blijven houden. En binnen 24h sta je weer op Schiphol.

Ik zie 't ook zo een beetje:
Stel je komt uit 'de grote stad' met alle chaos, drukte en stress die dat in jouw ogen met zich meebrengt.
Dan wil je waarschijnlijk wel een rustig plekje(op de het platteland aan de kust in de bergen etc)

Maar er zijn ook die van het platteland komen en zich vervelen, die actie en commotie en prikkels van 'de grote stad' willen. Dus die gaan daar dan naartoe.

En van beide is wat te zeggen. Ik ben meer van de grote stad aan de kust:) (Mijn vrouw ook)

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door HSR » 22 mei 2018, 08:43

Leuk draadje dit, ook goede opmerkingen en vooral heel fijn te zien dat veel posters vinden dat Nederland een prima land is. Dat hoor ik namelijk graag. Dat eeuwige gezeik op Nederland is namelijk 9 van de 10 keer projectie van diens eigen ontevredenheid over x, y, z wat los staat van de woonomgeving. Ik ben inmiddels wel een redelijke veteraan als het aankomt op reizen, international business en relaties dus alles wat hier gezegd wordt herkenbaar. Voor de goede orde, je hebt grofweg 2 soorten expats. 1) Degene die ergens naar toe rennen (ambitieus, blik op oneindig, hard werken, positief, mentaal sterk) en de expats die ergens van weg rennen (negatief, dingen verneukt ''thuis'', soms strafblad, zware drinkers, mentaal niet sterk, verkloten het voor de serieuze jongens en meisjes in het gastland).

Echt, ik heb het allemaal wel gezien of meegemaakt en wat mij betreft is Nederland dus wel het beloofde land. Veel doorsnee Nederlanders zien dit niet in omdat hetgeen wat Nederland goed maakt zaken c.q. wetmatigheden zijn waar zij nooit mee te maken hebben. Een eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld Rule of Law, dat is heel uitgekiend in Nederland. Zelfbeschikking c.q. de waarde van het individu in de maatschappij welke doorgaans zeer gerespecteerd wordt. Vrijheid van meningsuiting is ook een mooie. Je mag een twitter accountje openen en Rutte uitschelden voor homoseksueel. Als dat geen absurde vorm van individuele zelfactualisatie is!

Nederlands zijn ook ijzersterk in kleine problemen ernstig uitvergroten. Dingen als even wachten in de rij bijvoorbeeld, of iemand die een verkeersfout maakt. Dan klimmen mensen in de pen en gaan ze boze dingen schrijven op fora. Als je bijvoorbeeld 4 jaar in China gewoond hebt dan leer je dat soort dingen af want dan lig je binnen 6 maanden met een hartinfarct in een ziekenhuis. In dat ziekenhuis wordt na een matige operatie weer je kamer uit gesodemieterd want iemand met meer geld koopt die kamer dan. En je zorgverzekeraar daar vergoed alleen de procedure in de C-level ziekenhuizen dus of je even 18.000 Euro bij wil leggen voor zorg welke op ongeveer 70% van het Nederlandse niveau ligt. Vervolgens ga je naar je appartementje waar je via wazige tussenhuurbazenconstructies 300% teveel voor betaalt en staat er een corrupte IND ambtenaar voor de deur met een legertje lokale politie. Of je even je paspoort wil inleveren want het bedrijf waar je voor werkt heeft al 2 jaar geen belasting betaalt en om dat bedrijf terug te pakken ga je sowieso via de buitenlandse werknemers toch. ''Ja, maar dat is niet eerlijk, die hebben daar niks mee te doen''; hoor je ze zeggen. Dat klopt ook maar wat schreef ik nou over Rule of Law? Inderdaad, vrij voor interpretatie in al die groen groen gras landen in Azie. En wat ik hier schrijf is nog maar een klein voorbeeld van wat ik in mijn omgeving en ook zelf heb meegemaakt.


Ergens vakantie vieren en in hotels zitten of ergens je broek op houden zijn toch wel twee verschillende zaken die we in Nederland niet zo goed kunnen onderscheiden lijkt het me.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door dvh » 22 mei 2018, 09:09

Ja dat soort verhalen maakt dan ook weer duidelijk dat we het zeker niet slecht geregeld hebben hier in NL.
En het weer is ook goed nu. Dus mij hoor je even niet.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 09:18

Iedereen praat tóch uit eigen ervaring en dat is interessant.

Ik zat in 1990 tussen de militairen op de airport die me betrekkelijk hardhandig fouiieerden in Bogotá. M'n oom daar is van een afstand van 100m beschoten een paar dagen later. Op 500 meter vasn z'n appartement een asassination. Op 1.5km een autobom. Hij zat 1 etmaal vast in 'n cel omdat ze hem met 'n US drugsfiguur verwisselden en hij niet de juiste papieren had in Cali,Zuid Colombia, terwijl hij notabene voor de NL ambassade werkte.

Maar Colombia is m'n tweede vaderland. 100%.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Bram » 22 mei 2018, 09:42

Ik denk dat ik genoeg gezien heb van de wereld om te beseffen dat we het hier gewoon goed hebben. Bosnië, Irak en Kosovo waren dan geen vakantietripjes, maar ik ben ook in Azië, de V.S. en veel Europese landen geweest om vakantie te vieren en ik geniet enorm van de natuur en het weer over de grens, dat mis ik echt enorm hier. Bergen, zee waar wat in te zien valt met een duikbril op je snuit, eten en drinken...Maar dat zijn dingen die ik door op vakantie te gaan op kan zoeken.

Een stabiele regering, welvaart en welzijn zoek je niet zomaar op, dat heb je, of dat heb je niet. Gelukkig hebben wij dat in grote mate hier en dat houdt mij hier. Tuurlijk droom ik ook wel eens over een tweede huisje in de Dolomieten of Toscane en wie weet gebeurt dat ooit, maar emigreren zie ik mezelf niet doen.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 09:47

Stabiele regering dat klopt (nog), welvaart tov de rest ook:)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Macboy » 22 mei 2018, 10:19

Mooie bijdrage HSR :thumbup:

En ook de rest hoor !

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ///Joost » 22 mei 2018, 12:05

Volgens mij is men het in het algemeen wel met elkaar eens dat Nederland een prima land is om te wonen. Ik zie Nederland echter meer als vangnet, oftewel, het is een fijn land om geboren te zijn. Sommige zaken zijn goed geregeld t.o.v. andere landen. Het is me echter steeds meer opgevallen dat de mensen veranderen. De maatschappij verhardt, zie ook de zwarte pieten discussie, voetbalgeweld en vooral uitgaansgeweld. In vergelijking met andere landen vind ik Nederlanders op sociaal vlak erg gesloten en ook in winkels en restaurants is de bediening en klantenservice zwaar beneden peil. Het is goed hier, maar het kan stukken beter.

Sociale openheid en buiten leven (dus goed klimaat) zijn wel twee zaken die mij erg gelukkig kunnen maken.

Voor elk land zijn wel voors en tegens te bedenken, en laten we wel wezen, er zijn ook tig landen waar ik absoluut niet(!) zou willen wonen, ondanks het goede klimaat. Vooral Azie trekt mij totaal niet. Nooit geweest, en ik wil er graag een keer heen gaan, maar tot die tijd heb ik er niets mee.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door HSR » 22 mei 2018, 12:20

In welke landen is de service eigenlijk beter dan in Nederland? Ik bedoel dan dus niet op een toeristische trekpleister in een warm oord waar ze met hun vriendelijkheid jouw centjes afnemen. Ik vind dat kort door de bocht. Op het terras in Barcelona zijn ze vriendelijker dan in Amsterdam = Nederlandse service is slecht.

Nou, probeer maar eens een garantiekwestie af te handelen met een Zuid Europees bedrijf of nog erger een Chinees bedrijf. Good luck.


Nederlanders kunnen kil zijn en ook weinig interesse hebben om te helpen met kleine problemen waarvan we vinden dat je ze zelf mag rooien. Zit je echter diep in de shit dan is de bereidwilligheid om te helpen mijn inziens zeer zeker aanwezig.
Laatst gewijzigd door HSR op 22 mei 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 12:26

Ja ik kan tenminste op cheapticketsPUNTENNEL reizen boeken, nu alleen nog tijd vrijmaken....oh ja dat was het euvel:))

Ieder z'n ding!

HSR heb je je post gewijzigd???

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 22 mei 2018, 12:30

///Joost schreef: 22 mei 2018, 12:05 Volgens mij is men het in het algemeen wel met elkaar eens dat Nederland een prima land is om te wonen. Ik zie Nederland echter meer als vangnet, oftewel, het is een fijn land om geboren te zijn. Sommige zaken zijn goed geregeld t.o.v. andere landen. Het is me echter steeds meer opgevallen dat de mensen veranderen. De maatschappij verhardt, zie ook de zwarte pieten discussie, voetbalgeweld en vooral uitgaansgeweld. In vergelijking met andere landen vind ik Nederlanders op sociaal vlak erg gesloten en ook in winkels en restaurants is de bediening en klantenservice zwaar beneden peil. Het is goed hier, maar het kan stukken beter.

Sociale openheid en buiten leven (dus goed klimaat) zijn wel twee zaken die mij erg gelukkig kunnen maken.

Voor elk land zijn wel voors en tegens te bedenken, en laten we wel wezen, er zijn ook tig landen waar ik absoluut niet(!) zou willen wonen, ondanks het goede klimaat. Vooral Azie trekt mij totaal niet. Nooit geweest, en ik wil er graag een keer heen gaan, maar tot die tijd heb ik er niets mee.
+1

@HSR En dat met hartverzakkingen overal: Ik zou wat gaan sporten bijvoorbeeld en niet teren op de 'goed zorg' in NL (door 'n foute diagnose van 'n dienstdoend huisarts geraakte m'n ma in 2000 in 'n coma en blijvend zwaar invalide)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31028
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door JP » 22 mei 2018, 13:17

Auke M535i schreef: 21 mei 2018, 22:22 Iets met gras bij de buren...
P'sies, en met alleen maar zon, groeit dat ook niet..... en zint het je niet....?


Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ///Joost » 22 mei 2018, 14:26

HSR schreef: 22 mei 2018, 12:20 In welke landen is de service eigenlijk beter dan in Nederland? Ik bedoel dan dus niet op een toeristische trekpleister in een warm oord waar ze met hun vriendelijkheid jouw centjes afnemen. Ik vind dat kort door de bocht. Op het terras in Barcelona zijn ze vriendelijker dan in Amsterdam = Nederlandse service is slecht.
Die discussie ga ik niet aanzwengelen. Ik denk dat je mijn strekking ook niet wilt snappen. "...waar ze met hun vriendelijkheid jouw centjes afnemen"...Wat bedoel je hiermee? Als ik ga uiteten of iets wil kopen, om het even waar ter wereld, dan wil ik ook zo behandeld worden. Ik hoeft geen 'BFFs' te worden met het personeel in de bediening, maar het maakt je avond wel een stuk leuker als je met wat over en weer geinen en met een lach bediend wordt. Ik heb ook in de horeca gewerkt en dat maakt dat de avond toch een stuk sneller voorbij gaat, dus iedereen blij. Zo ook in een winkel trouwens. En uiteraard wil iedere tent zo veel mogelijk verdienen en 'zo veel mogelijk van jouw centjes afnemen'...Dat lijkt me logisch.
Nou, probeer maar eens een garantiekwestie af te handelen met een Zuid Europees bedrijf of nog erger een Chinees bedrijf. Good luck.

Nederlanders kunnen kil zijn en ook weinig interesse hebben om te helpen met kleine problemen waarvan we vinden dat je ze zelf mag rooien. Zit je echter diep in de shit dan is de bereidwilligheid om te helpen mijn inziens zeer zeker aanwezig.
Ik ga niet emigreren voor een betere probleemoplossing. Mijn dagen bestaan vooralsnog vooral uit werken en van het leven genieten. Garantie hoop ik nergens nodig te hebben, ook niet in Nederland, en het is ook niet mijn intentie om diep in de shit te komen. Je hebt je dooddoeners in ieder geval goed voor elkaar.

Nederlanders zijn af en toe nog erger dan Fransen heb ik het idee. :tooth:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door FDD » 22 mei 2018, 21:34

Mijn werk bestaat voornamelijk uit reizen, en in tegenstelling tot managers die meetings bezoeken en dan weer teruggaan naar NL verblijf ik meestal langere tijden in het buitenland; meestal 6-8 weken met uitschieters naar 2,5 jaar voordat een project klaar is.

Ben ik blij als ik terug ben, jazeker maar dat is niet vanwege NL, meer omdat ik dan weer even samen ben met de familie. Mensen die willen emigreren omdat ze ergens op vakantie zijn geweest, komen heel snel weer terug. Emigreren op basis van een vakantie is een recept voor mislukking.

Tuurlijk NL heeft wel zijn pluspunten zoals elk land (met uitzondering van India) maar het heeft zeker ook zijn manco's. Sociaal leven voor elkaar klaarstaan is ver te zoeken en ik zie dit alleen maar verergeren, daar irritieer ik mij het meeste aan.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 22 mei 2018, 22:51

Wel, ik kan alvast getuigen dat de service in Catalanen en Spanjaarden, zo wat het slechtste is dat ik in Europa al heb meegemaakt. Boeit ze geen fuck. :) Zoals ik al zei, het meeste haal je uit de expats - mensen die ook naar daar zijn verhuisd en op zoek zijn naar vriendenrelaties.

Ik merk in dit topic wel dat er enorm veel waarde wordt gehecht aan de services die een land biedt. Eerlijk gezegd, heb ik niet veel gemist in Spanje. Belastingen waren op 30 minuten geregeld, verblijfsdocumenten idem, Belgische papierwinkel kon ik prima regelen via de ambassade.

Azië/Americas zullen inderdaad wel andere koek zijn.
Laatst gewijzigd door Jussi op 22 mei 2018, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Niels » 22 mei 2018, 23:03

///Joost schreef: 22 mei 2018, 14:26 Nederlanders zijn af en toe nog erger dan Fransen heb ik het idee. :tooth:
:lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Macboy » 23 mei 2018, 19:33

Ik kan me voorstellen dat mensen wat moe worden van maatschappelijke discussies. Maar als je gewoon de tv uitzet heb je daar eigenlijk nooit last van. Dus ook dat is een keuze denk ik ?

En wat weten we hier nu precies over maatschappelijke discussies in andere landen dan ? Zulke zaken weet je toch alleen maar als je daar woont ? Als dat echt de basis is voor het beoordelen van een land vrees ik dat veel mensen snel terug zullen komen.

Sociale aspecten zijn afhankelijk van de buurt waarin je woont. Bij ons is de sociale controle geweldig. We hebben goed contact met alle buren en elkaars sleutel en iedereen staat voor elkaar klaar. Dus het kan wel.

Het klimaat kan ik me goed voorstellen. De drukte en gestressheid van de samenleving ook. Ook qua uitgaven en kosten zijn er wel wat landen waar je beter terecht kan dan Nederland. Uiteraard ook cultuur en geschiedenis. En mensen die gek zijn op water. Of het hele jaar door 21 graden.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Tom » 23 mei 2018, 23:24

Elk land heeft z'n voor- en nadelen.
Als ik naar Nederland kijk:
+ Overall is alles hier zeer goed geregeld (qua voorzieningen die je geregeld wilt hebben)
+ Vrijwel geen corruptie, elke instelling wordt wel gecontroleerd door allerhande instanties en clubjes
+ Ik vind Nederland best innovatief/ondernemend, in bepaald opzicht ook hardwerkend/concurrerend
+ Ons rechtssysteem vind ik goed (kan ook genoeg beter maar wereldwijd mogen we natuurlijk niet klagen)
- Klimaat, an sich vind ik de vier seizoenen wel mooi maar de zomer is m'n favoriete seizoen en te kort
- Het 'voorop' willen lopen in allerhande zaken, alles wat enigszins 'leuk' is (maar misschien feitelijk niet goed) mag niet meer
- Te vol, elke centimeter openbare ruimte is benut, alles is krap.. gewoon ergens je auto langs de weg zetten kan niet
- Automobilist die van plezierritten houd wegpesten
- Huidige ontwikkelingen op politiek vlak vind ik slecht, o.a. qua immigratie en Islam voorzie ik weinig goeds

Ik vind Nederland een fijn land om te wonen. Wel vind ik het jammer dat bepaalde vrijheden wat ingeperkt worden, voor m'n gevoel is het soms vooral werken en belasting betalen maar geen plezier mogen hebben. Ik betaal veel maar maak (als praktisch ongeschoolde maar werkende vrijgezel) weinig gebruik van onze voorzieningen, en één van de weinige zaken waar ik plezier uit haal mag/kan hier niet. Dat zou ik wel anders willen, liefst in combinatie met een lekker klimaat. Zie mezelf niet snel emigreren, maar het kan wel (kan prima op afstand werken, geen vrouw/kids). Zou alleen niet weten waarheen. Spanje lijkt mij in die zin wel een fijn land (kom er vaak). Europees, goed klimaat en net wat losser zonder dat het gelijk een corrupte bananenrepubliek is waar ze de pik hebben op buitenlanders. Zie ook genoeg andere prachtige landen voorbij komen maar ik zou wel bang voor corruptie zijn. Als 'men' weet dat je (relatief een rijke) buitenlander bent en ze hebben de pik op je dan heb je een probleem.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Macboy » 24 mei 2018, 00:59

Als je hetzelfde als Nederland wil behouden maar op autogebied beter wil dan is Duitsland de oplossing. Heel veel is hetzelfde. Niets is slechter. Op belastinggebied stukje beter zelfs. En dan op autogebied walhalla. Als je dan ook nog beter weer wilt: Beieren of welke plek dan ook in het Zuiden van Duitsland.

Soms is het niet zo moeilijk Tom !

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Niels » 24 mei 2018, 01:23

Alhoewel het mee kan spelen zijn er zat andere draadjes die over Nederland zelf gaan. Er is niemand in dit draadje die zegt dat een ander land beter is, wel dat een ander land beter zou kunnen passen. De motivatie om te vertrekken doet er ook niet zo toe in dit draadje imho, dat je wilt vertrekken, waarnaar toe, hoe, wat en waar des te meer.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 07:05

Tom heeft 'n goed verhaal ook, waaraan ik aan toe wil voegen dat -alhoewel Nederland zo ongeveer het platste en vlakste land op deze aardkloot is- er teveel wordt genivelleerd.

MdV vond Freiburg im Breisgau op 'n half uur van de Zwitserse grens/Basel, wel 'n heel mooi stadje. Ik ook.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ///Joost » 24 mei 2018, 08:28

Het is ook lastig dat we hier enigszins verwend zijn. Stabiele regering, sociale vangnetten, lage werkloosheid, etc. Dat zijn echter ook de redenen cq. gevolgen van hoge belastingen, lange werkweken, weinig vakantie, etc. Het is een beetje kip of het ei. Omdat "we" hier best wat te besteden hebben, is het eenvoudiger om eens over de grens te kijken waar het allemaal wat relaxter kan. Woon je echter vanaf je geboorte in zo'n land (Spanje, Griekenland, Portugal) en heb je wat minder te besteden, dan maakt de locatie ineens wat minder uit, want dan heb je direct te maken met corruptie, hoge werkloosheid, inflatie, slechte(re) zorg, etc. Dus nogmaal, Nederland is een goed land om geboren en opgegroeid te zijn. Dat is een portie geluk, want het geeft ons de vrijheid om evt. in een ander, relaxter en warm, land oud te worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, MarcF, Sabberjoch, Semrush [Bot], tomgtr en 158 gasten