Vandaag ben ik begonnen met dat laatste. Ik had dus wat roest op de rand zitten, en ook sinds enkele weken een flinke deuk, dus dat wordt gewoon een nieuw spatbord. Ik ga waarschijnlijk gewoon hier in de buurt naar een goede schadehersteller. Strippen kan ik zelf, dus ik ben alvast wat aan de gang gegaan om alles los te halen en terug te hangen met een minimaal aantal schroeven, zodat ik het er zo af kan pakken binnen nu en enkele weken als het zo ver is.
In het kader van 'dagje bodywork' heb ik ook de voorbumper eraf gehad om 1) deze recht te hangen en 2) eens te kijken wat er nou met die mistlampen aan de hand was. Een kant heeft vocht, en van de andere kant, waar ook nog eens de verkeerde lens in zat, kreeg ik de plastic deco-ring er niet afgeklikt. Die zat muurvast. Mijn vermoeden was juist, deze zat vastgekit aan de lamp omdat enkele nokjes van de ring waren afgebroken.

Zo lag het er op een gegeven moment bij:

Wel prettig dat je nu alles eens goed kunt inspecteren. Alles zag er nog wel hartstikke prima uit. Meteen even met een sopje er overheen om alles van stof te ontdoen.

Ik had ook van beide kanten de bumper/scherm ophangers nieuw gekocht, zodat alles weer netjes was.

Toen meteen aan het scherm begonnen, want dat wilde ik eerst even helemaal loshalen, zodat ik het meeste werk al gedaan had, en alles tevens kon inspecteren. Het scherm eraf halen is niet veel werk. Alleen moeten er wat boutjes in de wielkuip los en dan een stuk of 8 boutjes van het scherm zelf.
Het moge duidelijk zijn dat dit scherm echt aan vervanging toe was, gezien de staat van de binnenkant. Overigens heb ik ook het rechterscherm even gecontroleerd en de wielkuip rechts los gehaald (JW, toch je tip ter harte genomen!) Dat was nog als nieuw gelukkig . Totaal geen vuil of roest en volledig glad van binnen.

Over de mistlampen was ik vrij zeker dat ik Hella ging kopen, maar gezien de goede recensies van TYC, ga ik voor deze imi. Naar het schijnt is dit een van de betere aftermarket suppliers. Ze zijn ook OES trouwens. Qua prijs is het 190 euro voor 2 Hella's of 75 euro voor 2 TYC's. Als het de koplamp was geweest in dit verhaal, had ik wel OEM genomen, maat dit geloof ik verder wel. Het scherm heb ik voor nu even terug gehangen met de bovenste torx boutjes en 1 boutje onderop. Dan bestel ik maandag even een nieuw scherm bij de dealer.
Ik zat ook nog wat te klooien met mijn remschijfboutje vorige keer. Nou, dat verhaal kan ik kort houden. Ik heb 'm uiteindelijk uitgeboord (ondanks Brunox TurboSpray), maar de draad zat muurvast. Geen ruimte voor een griptang, dus ik laat het maar even zo zitten. Niet geheel mijn stijl, maar ik zat er al veel te lang op te klooien. Als ik binnenkort de voorremmen doe, boor ik 'm wellicht nog even compleet uit, maar ik zie wel. Die dingen hebben toch geen functie. Dan was het alleen voor mijn OCD-factor.

Komt goed...TBC. Binnenkort dus een nieuw scherm.

Nu even een onderdelenlijstje maken. Ik neem ook meteen een haffel van die M8 schroef/washer dingen mee, want die zittern o-ve-ral. Ziet er weer knap uit als ze weer zilvergrijs zijn. Bij de spuiter bespreek ik ook nog even de optie om meteen de voorbumper mee te pakken zodat de complete voorkant weer 100% is. Maar dat ligt een beetje aan de kosten. De lak is niet abnormaal slecht, gewoon alleen wat steenslag, vooral op de 2 uitstekende hoeken links en rechts.