DFtrackday Bilster Berg

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 08 apr 2018, 13:20

Laatste donderdag de gelegenheid gehad om deel te nemen aan de DFtrackday in Bilster Berg.

Man man, wat een circuit en beleving. Voor mijn vertrek heel wat filmpjes bekeken om toch een basis idee te hebben van het circuit. Echter na 3 verkenningsrondjes werd al gauw duidelijk dat deze filmpjes het circuit geen eer aan doen. De eerste rondjes waren dan ook overweldigend en dat vooral door toedoen van de hoogte verschillen.

Dit circuit is niet voor de faint-hearted want o-boy er zitten enkele stukken tussen die nog altijd nazinderen, zelfs na een nacht slaap. In vergelijking met de traditionele circuits die we gewoon zijn in het Noorden van Frankrijk is Bilster Berg van een heel ander niveau. Heel technisch en met weinig run off. Het was voor mij de eerste 20 ronden vooral het circuit leren kennen en langzaam opbouwen. De omstandigheden waren daarbij niet ideaal. De piste lag goed nat en het was al een kunst om op te baan te blijven, gelukkig waren er ook wat periodes waar de piste even wat opdroogde maar voordat het echt droog kon worden begon het terug te regenen. Super tijden heb ik dan ook niet kunnen draaien en waren dan ook 5s trager dan vergelijkbare rondjes met ook een GT86/S2000, al heb ik een vermoeden dat deze wel met semi's onderweg waren. Beste crono van de dag was een 2.08.71 waarbij ik denk dat er nog een seconde of 2 marge in zat bij een volledig droge piste.

Beelden: (soms wat frustratie daar ik heel zelden een vrij rondje kon vinden)


Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Hielke » 08 apr 2018, 13:36

Mooi spel met grip en slides!! Prachtige beelden.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door jos_br » 08 apr 2018, 14:15

Vind het ook een heel mooie baan en lag er tijdens de verkenningsronde na de afdaling al meteen in de grindbak...... Wanneer je het circuit een beetje doorhebt is het inderdaad een feestje!!

Jos.

Leuke beelden trouwens.

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Spijkerhard » 08 apr 2018, 15:02

Erg mooie beelden!!! :df:
Ik wou al zeggen dat ik een aantal heeel ervaren piloten in de muizeval nat heb zien gaan, zelfs in "opwarm" rondjes! Reed je met traction control in de natte periode? Want ik zie nog wel mooie drifthoeken. (In de droge periode zie ik wat oranje lampjes op je dashboard.)
Uiteindelijk toch ook mooi op de limiet kunnen rijden tijdens de droge periode! Leuk ook met de helm camera. Dan krijg je nog een klein beetje mee van de zwaartekracht effecten op dat circuit.
Is het trouwens mogelijk om die rechts op je helm je monteren? Zie je wat minder A-stijl. Of zit ie dan in de weg in de spiegel?

En sorry voor het zo nu en dan ik de weg rijden. Maar met 300+pk zonder ABS en andere hulpmiddelen instructies geven aan relatief onervaren circuitrijders was ook billenknijpwerk. Ik begrijp dat het soms wat frustrerend is, maar trackdays blijven natuurlijk een verzameling van verschillende vaardigheden bij elkaar!

Blijft een fantastisch circuit dat Bilster Berg en een onvergelijkbare ervaring. Ik noem het altijd een rollercoaster voor je auto!

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 08 apr 2018, 19:38

Spijkerhard schreef: 08 apr 2018, 15:02 Erg mooie beelden!!! :df:
Ik wou al zeggen dat ik een aantal heeel ervaren piloten in de muizeval nat heb zien gaan, zelfs in "opwarm" rondjes! Reed je met traction control in de natte periode? Want ik zie nog wel mooie drifthoeken. (In de droge periode zie ik wat oranje lampjes op je dashboard.)
Uiteindelijk toch ook mooi op de limiet kunnen rijden tijdens de droge periode! Leuk ook met de helm camera. Dan krijg je nog een klein beetje mee van de zwaartekracht effecten op dat circuit.
Is het trouwens mogelijk om die rechts op je helm je monteren? Zie je wat minder A-stijl. Of zit ie dan in de weg in de spiegel?

En sorry voor het zo nu en dan ik de weg rijden. Maar met 300+pk zonder ABS en andere hulpmiddelen instructies geven aan relatief onervaren circuitrijders was ook billenknijpwerk. Ik begrijp dat het soms wat frustrerend is, maar trackdays blijven natuurlijk een verzameling van verschillende vaardigheden bij elkaar!

Blijft een fantastisch circuit dat Bilster Berg en een onvergelijkbare ervaring. Ik noem het altijd een rollercoaster voor je auto!
Alles staat altijd af bij mij. De oranjes lampjes die je ziet aangaan is doordat ik met andere banden rijd zonder banden sensoren. Dit is sinds 2015 verplicht op iedere nieuw geleverde auto. Die oranje lampjes zie ik zelf niet meer. Ik kijk enkel naar mijn olietemperatuur.

De camera is met een zuignap gemonteerd op de zijruit. Het is mede dankzij de stabilisatie op de camera dat je enige indrukken hebt van wat er gebeurt in de wagen.
Kudo's voor jou dat jij op dergelijk circuit durft passagieren met een onervaren iemand. Ik zou het niet durven.
Het is zeker dat het circuit heel wat valkuilen heeft, de moeilijkste bocht vind ik zelf de snelle linkse net na het stuk waar je VMax doet.

Ik wil trouwens ook nog even Peter bedanken voor de puike organisatie.

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Spijkerhard » 08 apr 2018, 19:54

In de snelle linker zag ik je inderdaad in de spiegels een keer de bocht echt "te ruim" nemen, en dat was ook in je video terug te zien. Ook de overige shots van die bocht valt me op dat je een aantal keren wat meters aan de binnenkant liet liggen.
Op zich vind ik dat persoonlijk niet de moeilijkste bocht. Vanwege de lengte is het wel deels een blinde bocht. Bij de instructies geef ik als tip mee de hekken aan de binnenkant als referentie te gebruiken om het clipping point te vinden: op het moment dat je die in beeld krijgt kun je echt richting de kirbs aan de binnenkant sturen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 08 apr 2018, 20:01

Spijkerhard schreef: 08 apr 2018, 19:54 In de snelle linker zag ik je inderdaad in de spiegels een keer de bocht echt "te ruim" nemen, en dat was ook in je video terug te zien. Ook de overige shots van die bocht valt me op dat je een aantal keren wat meters aan de binnenkant liet liggen.
Op zich vind ik dat persoonlijk niet de moeilijkste bocht. Vanwege de lengte is het wel deels een blinde bocht. Bij de instructies geef ik als tip mee de hekken aan de binnenkant als referentie te gebruiken om het clipping point te vinden: op het moment dat je die in beeld krijgt kun je echt richting de kirbs aan de binnenkant sturen.
Niet zo goed te zien op de beelden, maar vooral wanneer het nat was had je buitenom toch meer grip. Ook was dit zo in de grote dip naar links waar je dan sterk bergop gaat. Je kon er veel meer vaart maken.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 08 apr 2018, 20:02

Maar er zijn wel meer dingen die ik anders zou doen na het zien van de video's. Ik kan op sommige stukken beter in een lagere versnelling (hoger in toeren) blijven waardoor ik sneller zou zijn. Er ligt makkelijk nog 2 seconden te rapen.
Velen zullen in mijn auto wel nog sneller zijn. Ik ben dan ook geen circuit expert.

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Spijkerhard » 08 apr 2018, 20:25

mrbbs schreef: 08 apr 2018, 20:02 Velen zullen in mijn auto wel nog sneller zijn. Ik ben dan ook geen circuit expert.
Misschien -nog- geen circuit expert, ik vind je voertuigbeheersing dikke dikke prima, je rijdt erg gecontroleerd op de grens! :thumbup:
Er zijn wel wat lijnen die ik -ietsje- anders zou doen, maar of daar 2 seconden uit zouden komen durf ik niet te beweren.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Riceaux » 08 apr 2018, 23:06

Erg gave beelden! Bedankt voor het delen! :thumbup: Vind het echt prachtig om te zien hoe je kunt ‘dansen’ met zo’n auto. :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Macboy » 09 apr 2018, 00:55

Fantastische beelden en geweldig dat je je ervaringen hier met ons deelt :thumbup:

Zit ik dan met GTS hetzelfde te doen, terwijl jij het gewoon in real life doet. Gaaaaaf !

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 09 apr 2018, 19:41

Bedankt mannen! Blijkt dat de rondjes 2m03-04 gereden werden met Cup 2's welke zeker goed zijn voor 3s verschil per ronde. Echter voor de weinige keren dat ik op circuit ga is dat de investering niet waard. Al zeker niet omdat je op de openbare weg met die Cup 2's niet meer kan spelen.
Jammer genoeg heeft Michelin de PSS uit de rekken gehaald en word ik verplicht (als ik bij Michelin klant wil blijven) om de PS4 te kiezen. Nog niet zeker als ik dat ga doen..

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Hielke » 09 apr 2018, 19:52

Spijkerhard schreef: 08 apr 2018, 20:25
mrbbs schreef: 08 apr 2018, 20:02 Velen zullen in mijn auto wel nog sneller zijn. Ik ben dan ook geen circuit expert.
Misschien -nog- geen circuit expert, ik vind je voertuigbeheersing dikke dikke prima, je rijdt erg gecontroleerd op de grens! :thumbup:
Er zijn wel wat lijnen die ik -ietsje- anders zou doen, maar of daar 2 seconden uit zouden komen durf ik niet te beweren.
Ik denk dat die alternatieve lijn (van de normale apexen wegblijven) juist de manier isom snel te blijven op een natte baan. Regen op rubber is een no go voor grip. Zo bekeken heeft Kevin het uitstekend gedaan.

RSdude
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 mar 2018, 21:20
Auto: Volvo 850 2.5 20V

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door RSdude » 09 apr 2018, 20:08

Mooie beelden. Locatie is echt geweldig van dat circuit! Komt zeker op de lijst van te bezoeken/berijden circuits.

Die auto is wel bijzonder tail-happy, of niet? :P Al kan ik me dat in de regen wel voorstellen.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Mark » 09 apr 2018, 20:20

mrbbs schreef: 09 apr 2018, 19:41 Jammer genoeg heeft Michelin de PSS uit de rekken gehaald en word ik verplicht (als ik bij Michelin klant wil blijven) om de PS4 te kiezen. Nog niet zeker als ik dat ga doen..
Er is nu toch ook de PS4S?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 09 apr 2018, 20:23

Mark schreef: 09 apr 2018, 20:20
mrbbs schreef: 09 apr 2018, 19:41 Jammer genoeg heeft Michelin de PSS uit de rekken gehaald en word ik verplicht (als ik bij Michelin klant wil blijven) om de PS4 te kiezen. Nog niet zeker als ik dat ga doen..
Er is nu toch ook de PS4S?
Zo is dat, maar die beginnen maar vanaf 19" in Europa.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Mark » 09 apr 2018, 20:26

Ah dat had ik nog niet begrepen, dat is wel apart voor de vervanger van de PSS.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mark323ti » 16 apr 2018, 21:45

Jij kan een serieus potje sturen! Hoe heb je dit geleerd? Wel eens een auto afgeschreven?

Bilsterberg lijkt mij ook geweldig. Het gebrek aan run of houdt mee nog tegen.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door matthyssie » 17 apr 2018, 09:37

mrbbs schreef: 09 apr 2018, 20:23
Zo is dat, maar die beginnen maar vanaf 19" in Europa.
Als t goed is is de PS4S sinds een maand ook in 18" verkrijgbaar.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Knot » 17 apr 2018, 10:17

Mooi man, ding gaat heerlijk haaks!

Tijd geleden dat ik daar met de 328i was, ook op nat, prachtig rijden.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Robin » 17 apr 2018, 10:40

Mooie beelden, hier wil ik ook nog eens naartoe!

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door mrbbs » 17 apr 2018, 19:35

mark323ti schreef: 16 apr 2018, 21:45 Jij kan een serieus potje sturen! Hoe heb je dit geleerd? Wel eens een auto afgeschreven?

Bilsterberg lijkt mij ook geweldig. Het gebrek aan run of houdt mee nog tegen.
Heb heel wat rally stages gevolgd bij EMA (https://www.peugeot-driving-academy.be/)
En uiteraard ja, ik heb meerdere keren de harde leerschool betaald om te komen waar we nu zijn.
Tevreden met wat ik kan op vandaag, maar je leert nog elke dag bij. Het grootste geheim is dagelijks proberen oefenen.
Iedereen kan het volgens mij. Er zijn er hier die veel beter kunnen sturen dan mezelf en over meer talent beschikken.

Bilster Berg zou ik voor een later stadium houden. Zeker op nat zijn er enkele valkuilen.
Franse circuits zoals Ecuyers, Abbeville en Clastres zijn ideaal om te leren, tegen een zeer betaalbare kost.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Macboy » 18 apr 2018, 00:27

EMA ?

Wanneer er sprake is van een alcoholpromillage tussen de 1,0 en 1,8 promille (435 μg/l)-785 μg/l), is men verplicht de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer) cursus te volgen. Bij een beginnende bestuurder en personen die al eerder een EMA-cursus hebben gevolgd, geldt een promillage van 0,8 tot 1,3 (345 μg/l-570 μg/l). Ook indien er op het politiebureau geweigerd is om mee te werken aan de ademanalyse, of in geval van twee aanhoudingen met lagere promillages kan de EMA worden opgelegd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: DFtrackday Bilster Berg

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2018, 13:42

Ik ben praktisch heel die middag op het circuit geweest en mij viel juist op dat we vele ronden reden zonder anderen tegen te komen. Mijn tip als je lang achter anderen zit die je niet voorbij komt: ga de pits in en neem een break. Vrije ronden niet kunnen vinden en dan gefrustreerd raken is iets wat echt verspilde energie is. Probeer het juist leuk te vinden dat er andere auto's op de baan zijn die je kunt inhalen. Rondetijden zijn ondergeschikt aan rijplezier.

Lewis Hamilton zei in 2017 over zijn, naar eigen zeggen, beste qualy lap dat jaar: "I nearly did a perfect lap". Nearly... over alle kwalificatieronden in het hele jaar!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten