De hedendaagse Nederlandse stad

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door alt » 16 apr 2018, 21:45

Afgelopen week was ik na 27 jaren een middag in mijn geboorte stad Zaandam.
De laatste 25 jaren in noorden op een industrieterrein gewoond, heerlijk rustig, vooral in 18.00 uur & in het weekeinde.
Nu woon ik ruim een jaar op het platteland, veel drukker, vooral in het weekeinde.
Wandelaars, joggers, fietsers, paardrijders, motorclubs, antieke autoclubs, vooral als de zon schijnt.

dus loop ik afgelopen week in het centrum van de Zaandam, ja, dat is veranderd qua gebouwen & routing.
Dat had ik ook verwacht, maar de mensen, ik had het idee dat ik in het buitenland was .
Negers ( de negerinnen waren zeker nog thuis gebleven), hoofddoekjes & af en toe een blanke vrouw.
De volgende maal neem ik mijn paspoort mee, dan heb ik zeker het gevoel dat ik met vakantie ben.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door smiley » 16 apr 2018, 21:57

Minder dan 30% nog Nederlands. Gaat hard daar ja.
https://www.deorkaan.nl/nederlanders-wo ... poelenburg

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Mike R32 » 16 apr 2018, 22:16

Het is nog niet zo erg als in Frankrijk maar we gaan die kant (snel) op in de Nederlandse steden.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door matthyssie » 16 apr 2018, 22:24

Is hier in Leeuwarden ook niet anders. Zeker buiten winkeltijden hoef je hier niet door de stad te lopen.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Crookie » 16 apr 2018, 22:35

Alt, hoe ben je op een industrie terrein gaan wonen? Wat was de reden van verhuizen?

Ik heb hier in midden randstad best hinder van verkeers herrie, helicopter's, ambulance's, hulpdiensten enz enz. In het weekend hoor ik alle motoren en snelle auto's over de snelweg denderen. Soms best irritant als je buiten in de tuin zit of het raam open hebt s'nachts.

Ook regelmatig militair en civiel vliegverkeer over ons huis. 15 jaar geleden kwam dat nauwelijks voor. Het is in elk geval een stuk drukker geworden.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door sitechris » 16 apr 2018, 22:47

Ben half jaartje terug vanuit de drukke Randstad richting provincie gegaan. Geen seconde spijt. Rust, natuur en heel veel meer ruimte. En natuurlijk een veel mooier huis voor mijn geld. Gezien de toenemende drukte in randstad geen seconde te laat. De leefbaarheid komt met zoveel mensen op de vierkante meter vanzelf in het gedrang.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door tomgtr » 16 apr 2018, 22:54

Pff zijn jullie wel eens in echte steden geweest? Gewoon in de buurt Londen of Moskou? En dan heb ik het niet over echte drukke steden als Tokyo, Hong Kong, Mumbai. Zijn hier toch dorpen man. Ik vind rust best fijn maar de drukte zoals wij die kennen, mwoh, valt wel mee hoor, echt.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door alt » 16 apr 2018, 23:03

De reden dat ik van Zaandam naar de kop van Noord Holland gegaan ben, waren & zijn de prijzen van grond & vastgoed.
In HHW kocht ik een bungalow met bedrijfspand voor de grondprijs in Zaandam, met 4 maal zoveel grond er ook nog bij.
Mijn klanten zaten in west, zuid Nederland & België, maar dat was geen probleem.

Na een paar kilometer verder gaan wonen, dat scheelt weer een kwart van de prijs van grond of vastgoed.
Den Helder is nog goedkoper, maar dan woon je wel aan het einde van de wereld..

Ik vind dat elk deel van Nederland zijn charme heeft, het zou mij niet uitmaken waar in woon, behalve in een nieuwbouwwijk.
Maar niet iedereen heeft het voor het kiezen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Jussi » 16 apr 2018, 23:16

tomgtr schreef: 16 apr 2018, 22:54 Pff zijn jullie wel eens in echte steden geweest? Gewoon in de buurt Londen of Moskou? En dan heb ik het niet over echte drukke steden als Tokyo, Hong Kong, Mumbai. Zijn hier toch dorpen man. Ik vind rust best fijn maar de drukte zoals wij die kennen, mwoh, valt wel mee hoor, echt.
Ik heb in hartje Barcelona en in hartje Antwerpen gewoond. Dat was even irritant. Nog geen vergelijk met de steden in jouw lijstje, maar die staan ook niet meer op mijn leefbaarheidslijst.
Nu in het groen ten oosten van Antwerpen. 130km woon/werk. Je moet altijd wat inruilen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door romo » 17 apr 2018, 07:33

Rats in a cage...

Je weet wat die gaan doen idd, dan beter verkassen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door dvh » 17 apr 2018, 07:46

Vind Amsterdam al te druk ( en te smerig )..
Laat mij maar tussen de koeien zitten..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Martijn_bmw » 17 apr 2018, 08:25

Ik woon nog altijd met veel plezier in Baarn, ja huizenprijzen gaan nergens over dus consessies doen op ruimte om je huis maar verder heerlijk.

super centraal direct tegen de A1 en A27 aan, Utrecht en Amsterdam centrum ben je beide binnen een half uur met auto of trein en je loopt ook zo vanaf je huis de bossen in of de polder in en geen drukte in het dorp.
Bijlagen
Untitled.jpg
Untitled.jpg (681.53 KiB) 2413 keer bekeken

Gebruikersavatar
friesc
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 apr 2018, 13:35
Auto: GT86 | Alfa Romeo Giulietta QV
Locatie: Amsterdam

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door friesc » 17 apr 2018, 08:37

Ik heb net het omgekeerde.
Opgegroeit in West-Vlaanderen Belgie, in de middle of nowhere. 6 jaar geleden verhuisd naar Amstelveen. Ik denk niet dat ik ooit terug tussen de koeien wil :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 apr 2018, 08:46

Opgegroeid in de randstad. Heb er bijna 30 jaar gewoond en toen naar Brabant verhuisd net naast Breda. Top!!
Echter na 8 jaar weer terug naar de randstad vanwege werk maar ik moet eerlijk zeggen dat het wel erg druk aan het worden is.
Als het even kan wil ik lekker naar het oosten van het land ofzo. Daar zit je prima denk ik.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door RJK » 17 apr 2018, 09:16

Opgegroeid in de klei in de kop van Noord-Holland. Gewoond in Surabaya (2 jaar) en Bangkok (1/2 jaar). Steden zijn leuk om af en toe eens heen te gaan hoor. Verder laat mij maar mooi tussen de koeien.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door WJ » 17 apr 2018, 09:16

Helemaal kut toch de stad, ik woon tegen Rdam aan en daar valt het nog mee maar ga echt voor me plezier de stad niet in.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door smiley » 17 apr 2018, 09:27

Door de urbanisatie zou de 40% van Nederland die nu in de stad woont, rond 2050 tegen de 60% moeten zijn.
Ik blijf ook liever tussen de koeien.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Robin » 17 apr 2018, 09:30

Gaat 't om de drukte in en om de steden(Randstad) qua auto's enzo dan hebben we 'n punt en ik krijg er 'n punthoofd van. A'dam is dan wel de meest cultureel diverse stad ter wereld(qua aantal nationaliteiten), maar de toerist/massatoerisme maakt het er ook niet fijner op. Chaos...

M'n oma is geboren in de Ferdinand Bol, toen 't er nog 'normaal'was:)

Verder met TomGTR eens, m'n vrouw komt uit 'n gemiddelde stad(zegt ze, met anderhalfmiljoen inwoners)en m'n dochter woonde een half jaar 'midden in Shanghai'.

Ik hou niet van koeien en ook écht niet van platteland, alleen als er een ATP baan ligt, ergens bij Papenburg:)

Geef mij heuvels, bergen, groene bossen en een warme kust.

Of ik moet gewoon slot Nürburg gaan bewonen, maar daar is 's avond's ook niet veel:)

Verder zelf een maand bij m'n oom in Bogota gezeten en een week bij 'n vriendin in Harlem NYC gelogeerd. Ik kan er wel zeker aan wennen.

Nederland qua platteland in voorjaar/zomer, ok, maar herfst winter: Wegwezen hier en gauw(imho)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door JP » 17 apr 2018, 09:33

In ons dorp nog geen negers gespot..... :coffee:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Robin » 17 apr 2018, 09:37

JP schreef: 17 apr 2018, 09:33 In ons dorp nog geen negers gespot..... :coffee:
Dat riep Stevie Wonder ook al.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Alfata » 17 apr 2018, 09:41

Op een aantal plekken in Nederland gewoond en nu blijven hangen in Enschede. Heerlijke stad. Ja, het is een groot dorp, maar wel met alles wat je nodig hebt. Voor mijn werk 3 dagen per week in de randstad en het blijft lekker om de Ijssel over te rijden op de terugweg. Buitengebied hier is prachtig (echt wat anders dan die paar stroken in de randstad) en de omgang, zelfs in de stad, is redelijk gemoedelijk. Integratie van niet westerse mensen en Nederlanders gaat hier volgens mij ook relatief goed.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Alfata » 17 apr 2018, 09:43

tomgtr schreef: 16 apr 2018, 22:54 Pff zijn jullie wel eens in echte steden geweest? Gewoon in de buurt Londen of Moskou? En dan heb ik het niet over echte drukke steden als Tokyo, Hong Kong, Mumbai. Zijn hier toch dorpen man. Ik vind rust best fijn maar de drukte zoals wij die kennen, mwoh, valt wel mee hoor, echt.
Dat is allemaal nog niets in vergelijk met Dhaka. :duh:

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Riceaux » 17 apr 2018, 09:53

tomgtr schreef: 16 apr 2018, 22:54 Pff zijn jullie wel eens in echte steden geweest? Gewoon in de buurt Londen of Moskou? En dan heb ik het niet over echte drukke steden als Tokyo, Hong Kong, Mumbai. Zijn hier toch dorpen man. Ik vind rust best fijn maar de drukte zoals wij die kennen, mwoh, valt wel mee hoor, echt.
Als je in een woonwijk buiten het centrum van Londen loopt (schoonzus heeft er een aantal jaar gewoond, kwamen er toen regelmatig) heb je ook geen metropool gevoel. Alleen de binnensteden zijn gigantisch druk. Parijs en Berlijn exact hetzelfde. Dus het is ook maar net waar je komt in een stad.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Tom » 17 apr 2018, 09:59

Nooit in een stad gewoond. Lijkt mij ergens wel leuk (voor een paar jaar), beetje levendigheid en altijd wat te beleven. Grootste nadeel voor mij is dat ik gewoon een auto voor m'n deur wil hebben en niet alles met OV wil doen. Gezien drukte/parkeerkosten/etc. wordt je daar wel min of meer toe gedwongen.
Woon nu in het buitengebied in een oud monumentaal pand. Grote tuin erbij. Vrij uitzicht over een groot groen weiland. Vogeltjes fluiten en alles lekker vredig zegmaar. En twee auto's voor de deur. Echter zit ik vijf minuten op de A2 en ben met 20 minuten in het centrum van Den Bosch of Eindhoven. Prima dus hier :)
Overigens op de zonnige weekenddagen is het hier ook wel druk met recreatie, fietsers, motoren, autoclubs etc. Maar is prima, heb er over het algemeen geen last van (op die klote wielrenners na die weigeren op het fietspad te fietsen).

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: De hedendaagse Nederlandse stad

Bericht door Robin Hartog » 17 apr 2018, 10:03

Altijd in een stad in de Randstad gewoond, zou ook nooit in een dorp of platteland kunnen wonen, ik hou van de reuring van de stad. Woon nu ongeveer 1,5 jaar in Groningen stad en dat is prima. Auto voor de deur, binnen 5 minuten in het centrum en binnen 2 minuten op de A7. Als ik richting de Randstad rijd (regelmatig) dan wil ik echter er wel zo snel mogelijk zijn, het platte landschap zodra je hier de A7 op draait is dodelijk saai te noemen. Groningen stad is prima, daarbuiten is het niks voor mij.

Wil tzt nog in de provincie Utrecht wonen, Randstad en snelwegen dichtbij, Veluwe ook. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, Robbert92, tomgtr en 175 gasten