Onderhoud forum/nieuwe layout

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Barend » 20 mar 2018, 11:44

Hoe zat het van die week met die spammers Tom?
Toch nog ergens een lek in de security?

Ik vind het overigens een heerlijk forum, lekker overzichtelijk en snel.
Niet zo goed als tweakers maar daar zit ook een heel ander budget achter natuurlijk.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Tom » 20 mar 2018, 11:56

Om te registreren gebruiken we reCaptcha van Google. Dat is normaliter wel veilig, maar het gevecht tegen spammers is altijd een kat en muis-spelletje, die worden ook steeds slimmer. Daarnaast vragen we bevestiging per mail voordat je account actief is, maar dat is uiteraard makkelijk te automatiseren.

Forum van Tweakers werkt inderdaad heel fijn. Die hebben ooit forumsoftware overgenomen en zijn dat zelf gaan doorontwikkelen (maar hebben bijvoorbeeld ook een dedicated server draaien alleen voor de zoekfunctie).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2018, 18:37

Ik zou zeggen, niks meer aan doen en gewoon zo laten draaien / onderhouden en veilig houden.

Top forum vind ik het! keep it simple... uiteindelijk maken de mensen het forum en allemaal van die Facebook features maakt het alleen maar onnodig complex in onderhoud lijkt me.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Auke M535i » 20 mar 2018, 18:44

Idd niks meer aan doen, plugins beperken en gewoon netjes phpbb tijdig bijwerken!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door allen » 21 mar 2018, 07:44

Arthur schreef: 20 mar 2018, 11:41 Ik zal wel oud worden, of zijn, maar een like-button?? Asjeblieft zeg, doe maar niet. Dan heb je straks 1 bijdrage per draadje en 500 duimpjes en 750 middelvingers. Dan haak ik gelijk af...
:thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door JP » 21 mar 2018, 07:55

Als je al die likes KUNT instellen dan ook graag dislikes :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door ///Joost » 21 mar 2018, 09:41

Arthur schreef: 20 mar 2018, 11:41 Ik zal wel oud worden, of zijn, maar een like-button?? Asjeblieft zeg, doe maar niet. Dan heb je straks 1 bijdrage per draadje en 500 duimpjes en 750 middelvingers. Dan haak ik gelijk af...
+1. Momenteel is het forum prima. Simpel en doeltreffend. Berichten typen gaat prima, het is duidelijk te lezen zonder allerlei onnodige banners, kolommen en vakjes. Daar gaat het uiteindelijk om. De geschreven berichten an sich is wat het forum een forum maakt, en niet de likes. Overigens heb ik daar sowieso niets mee, ik heb niet eens een FB account. :tooth:

Het enige wat wel eens veranderd mag worden is die fotobanner van die rode auto. Daar kijken we volgens mij al jaren tegen aan. Wat is dat voor een auto eigenlijk? :sealed:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Macboy » 21 mar 2018, 21:37

Liken heeft niets maar dan ook NIETS met Facebook te maken. Op een forum is dat juist extreem handig. Waar het om gaat is dat je regelmatig een post leest waarvan je denkt leuk. Soms reageert niemand erop. Betekent dat dan dat het geen leuke post is ? Of hebben mensen geen behoefte om te reageren ? Wellicht hebben 100 mensen het wel met plezier gelezen of bekeken.

Heel vaak doe ik een duimpje om te laten zien dat ik iets leuk vind. Maar heb verder nul komma nul om toe te voegen. Dan is het posten alleen voor een duimpje of +1 heel omslachtig. Dat los je dus allemaal op door een simpele like/dislike knop. Werkt extreem intuïtief en handig. Dus het is echt een suggestie die ik heel belangrijk vind en waarvan ik denk dat veel gebruikers deze extreem zullen gaan waarderen.

Heb je het nooit op een forum gebruikt dan snap ik dat je de toegevoegde waarde niet meteen ziet. Maar ik roep niet zomaar iets natuurlijk.... weet wel beetje waar ik over praat. Vergeet ook niet dat Tom uitgespuugd werd met deze lay-out door sommigen. Na verloop van tijd weet je niet meer beter.

En Tom je moet ook niet overdrijven. Ik ben een van de weinigen die hier actief allerlei voorstellen doet. Als nou het halve forum de hele week aan je kop loopt te zeuren oke. Neem aan dat je dit wel kan hebben.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Auke M535i » 21 mar 2018, 21:59

Lekker boeiend of een post veel likes krijgt, wat zegt mij dat? Helemaal niks. Als ik duimpjes wil tellen ga ik wel naar dumpert.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Tom » 21 mar 2018, 23:07

Macboy schreef: 21 mar 2018, 21:37
En Tom je moet ook niet overdrijven. Ik ben een van de weinigen die hier actief allerlei voorstellen doet. Als nou het halve forum de hele week aan je kop loopt te zeuren oke. Neem aan dat je dit wel kan hebben.
Het doen van voorstellen is prima (waarbij ik uiteraard ook voor een groot deel afhankelijk ben van de functionaliteiten van phpBB, het is geen maatwerk). Maar dat ik mezelf moet blijven herhalen is vervelend. Je vraagt naar de like-knop. Ik zoek dat uit en daarop antwoord ik:
Een like button zit niet in phpBB. Zijn ook geen plannen voor las ik. Er zijn wat plugins voor maar dat brengt extra onderhoud met zich mee.
Maar dan komt er weer een post met exact dezelfde vraag:
Maar dat is dus echt onmogelijk binnen het huidige forum ?
Was het eerste antwoord niet duidelijk? Moet ik uitgebreid al mijn afwegingen voor je neerschrijven en waarom de voordelen voor mij (want uiteindelijk is het mijn tijd) niet opwegen tegen de nadelen? Vertrouw je mij niet en hoop je dat iemand anders roept dat het wel makkelijk kan met een plugin (terwijl die persoon misschien niet thuis geeft als er problemen zijn of als de ontwikkelaar er ineens meer stopt, zoals bij deze like-plugin).

Hetzelfde verhaal met de YouTube-tag, dat heb ik destijds niet één, niet twee maar ik denk wel vijf keer uitgelegd. Ik snap dat het irritant is en zou het zelf ook liever anders zien, maar blijven klagen over iets waar niet echt een fatsoenlijke oplossing voor is helpt niet.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Macboy » 22 mar 2018, 00:14

Jij vergeet soms dat zaken voor jou duidelijk zijn maar niet iedereen even IT-technisch is.

Als jij zegt zit niet in phpBB en daarna praat je over plug-ins dan is voor mij dus niet meer helemaal duidelijk of het nou wel of niet kan. Sowieso geen enkel idee wat een plug-in precies is en wat de voordelen en nadelen zijn. Bovendien kan het ook goed zijn dat je er de voordelen niet van inziet en de tijd die je erin zou moeten steken volstrekt niet opweegt tegen het resultaat.

Daarbij heb ik ook voor andere functies soms wat langer “moeten zeuren”. En is het zeer goed mogelijk dat misschien meer mensen deze functie willen, of juist niet. Kortom, kunnen ook andere redenen zijn dat iemand soms zaken wat vaker herhaalt. Verder niet lullig of aanvallend bedoeld.

En het zal mij ook aan mijn kont roesten Auke hoeveel likes iemand heeft. Het gaat om het compleet zinloos moeten reageren op een post alleen maar om duidelijk te maken dat je het een goede post vindt. Dat los je dus met een like op, niets meer of minder. Zie foto van hieronder wat ik bedoel, wat gewoon “liken” is.

Scheelt dus veel “+1” of “mee eens” of “:thumbup:” reacties. Gewoon praktisch dus. Weet zeker dat veel mensen zowel in positieve als negatieve zin niet eens de moeite van het reageren nemen. Daarnaast zijn er veel mensen die alleen meelezen en niet posten. Ook die groep zou je hiermee tegemoet kunnen komen.

Daarbij is duidelijk dat als jij dit allemaal onbetaald en in je eentje moet doen dat het vanzelfsprekend onbegonnen werk is. Je hebt wel wat beters te doen dan uren of dagen in dergelijke verzoeken te steken. Maar nogmaals, voor mij als leek is bij voorbaat echt niet duidelijk of zoiets misschien in 15 minuten gefixt is of pas in 15 uur. Het spreekt voor zich dat je er in het laatste geval niet aan gaat beginnen.



Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door WJ » 22 mar 2018, 00:40

Ik ben tegen de like knop.
#Zegneetegenhetonpersoonlijkecomatoselikebuttonrammen

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Arthur » 22 mar 2018, 04:26

+1

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Arthur » 22 mar 2018, 04:26

:thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Arthur » 22 mar 2018, 04:27

Mee eens.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Auke M535i » 22 mar 2018, 04:55

+1

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door TLRS » 22 mar 2018, 05:59

Qua mogelijk gemak van extra functionaliteit haalt Macboy valide punten aan. De reacties hierboven zijn alleen ter bevestiging, dat kan perfect met knoppen. Het waarderen van een post haalt een topic niet onnodig omhoog, scheelt iedereen filteren. De drempel om een reactie te waarderen is kleiner, bijvoorbeeld als de rest al twee pagina's verder is in het topic. Alleen de auteur krijgt dan een notificatie van de waardering. Het klinkt vrij fakelook achtig, maar het werkt echt (met de juiste software).

Maar het lijkt me aan de beheerder/eigenaar om beslissingen te nemen op het gebied van software e.d. Forum is nu ook mooi en betrouwbaar :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Arthur » 22 mar 2018, 06:33

TLRS schreef: 22 mar 2018, 05:59 Blablablabla :thumbup:
Hadden we nu maar een likebutton gehad, scheelde weer een onnodige reactie :)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Sander-E46 » 22 mar 2018, 07:32

///Joost schreef: 21 mar 2018, 09:41 Het enige wat wel eens veranderd mag worden is die fotobanner van die rode auto. Daar kijken we volgens mij al jaren tegen aan. Wat is dat voor een auto eigenlijk? :sealed:
Een Ferrari 458 Italia, dat mag inderdaad wel een BMW of een UP! Worden.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door ///Joost » 22 mar 2018, 09:23

Macboy schreef: 22 mar 2018, 00:14 En het zal mij ook aan mijn kont roesten Auke hoeveel likes iemand heeft. Het gaat om het compleet zinloos moeten reageren op een post alleen maar om duidelijk te maken dat je het een goede post vindt. Dat los je dus met een like op, niets meer of minder. Zie foto van hieronder wat ik bedoel, wat gewoon “liken” is.

Scheelt dus veel “+1” of “mee eens” of “:thumbup:” reacties. Gewoon praktisch dus. Weet zeker dat veel mensen zowel in positieve als negatieve zin niet eens de moeite van het reageren nemen. Daarnaast zijn er veel mensen die alleen meelezen en niet posten. Ook die groep zou je hiermee tegemoet kunnen komen.
Waarom is een smiley zinloos? OK, als dat de enige manier van reageren is van iemand en deze persoon nooit iets verder bijdraagt qua reacties kan ik het begrijpen. Maar vrijwel iedere regelmatige poster hier van de, laat ik even zeggen, harde kern, heeft wel het een en ander bij te dragen.
Duimpjes zegt me helemaal niks. Ik denk dat het forum, kort door de bocht genomen, een dooie boel wordt als er duimpjes worden gegeven ipv een geschreven reactie cq. smiley. Soms moet je de zaken gewoon simpel houden om het meest doeltreffend te zijn.

Overigens zou ik niet weten waarom je de meelezers tegemoet zou moeten komen met het installeren van duimpjes software. Dan stimuleer je alleen maar dat er door de actieve leden minder gepost wordt en dat voor de meelezers de drempel om een bericht te plaatsen alleen maar nog hoger wordt.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door tomgtr » 22 mar 2018, 09:37

Ach weet je, het is dikke prima zo, Tom doet het in vrije tijd. Dus alles is top wat hij doet wat mij betreft en zolang dit allemaal goed werkt (wat het doet) niks meer aan doen!

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door indobesar » 22 mar 2018, 09:45

Uitstekende reactie Tom. Ben je toevallig IT'er? :D

phBB forum is misschien wel verouderd, maar wel stabiel en betrouwbaar. Prima. Zoveel unieke users en traffic hebben we ook niet....
Tweakers forum is idd top, vooral de zoekfunctie. Misschien dat Femme een DF clone kan neerzetten... ;-)

Ik heb maar 1 belangrijk punt en dat is dat ontsluiting op mobile devices top moet zijn. Gaat nu prima op iOS, maar een native app zou wel tof zijn. :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Macboy » 22 mar 2018, 10:34

TLRS schreef: 22 mar 2018, 05:59 Qua mogelijk gemak van extra functionaliteit haalt Macboy valide punten aan. De reacties hierboven zijn alleen ter bevestiging, dat kan perfect met knoppen. Het waarderen van een post haalt een topic niet onnodig omhoog, scheelt iedereen filteren. De drempel om een reactie te waarderen is kleiner, bijvoorbeeld als de rest al twee pagina's verder is in het topic. Alleen de auteur krijgt dan een notificatie van de waardering. Het klinkt vrij fakelook achtig, maar het werkt echt (met de juiste software).
Perfect verwoord !

Het was ook maar een voorstel en als het veel te omslachtig is dan moeten we die weg niet bewandelen. Maar wat mij betreft niet om de hier genoemde redenen. Die vind ik niet echt steekhoudend. Er verandert namelijk helemaal niets in negatieve zin aan het forum terwijl het in veel opzichten wel handig is en echt toegevoegde waarde heeft.

Het is duidelijk dat mensen hier nog niet klaar voor zijn. Ik had ook zeker niet anders verwacht van de oude garde. Zoals gezegd, elke verandering krijg je eerst gedoe en gezeur en na verloop van tijd blijkt vaak toch iedereen tevreden te zijn. Voor mij was het ook pas duidelijk na op een ander forum actief te zijn geweest met deze functie. Daarvoor had ik hetzelfde gezegd (hoewel ik er wel voor open zou staan).

Maar goed dat het even leeft. Ik laat het voorlopig wel rusten dan :thumbup:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Tom » 22 mar 2018, 11:22

Macboy schreef: 22 mar 2018, 00:14 Jij vergeet soms dat zaken voor jou duidelijk zijn maar niet iedereen even IT-technisch is.
Nee hoor, daar ben ik mij bewust van, maar een simpele 'ja' of (vooral) 'nee' op een verzoek is ook erg bot.
Daarom zet ik er op z'n minst kort bij wat de reden is. Bijvoorbeeld kost extra onderhoud, kost teveel ruimte op de server, niet nuttig voor meerderheid bezoekers, technisch onmogelijk etc. In dit geval zorgt het voor extra onderhoud en zie ik het daarom niet zitten, maar kennelijk zijn dat soort antwoorden niet voldoende en moet er nogmaals om bevestiging worden gezocht. Een diepere technische uitleg over hoe zo'n forum in elkaar steekt in lekentaal en welke afwegingen erbij zijn gemaakt ga ik niet (elke keer) maken, hooguit naar Peter als die erom zou vragen omdat het zijn toko is. Als ik dat elke keer in dit topic ga doen krijg je ongetwijfeld tig discussies omdat iemand anders vanaf de zijlijn andere afwegingen maakt en - omdat mijn antwoord je niet aanstaat - als bevestiging wordt gezien dat het wél kan. Als de directeur mij om verantwoording vraagt geef ik dat graag, maar in deze setting met tientallen meningen en het werk op vrijwillige basis niet, dan heb je er maar op te vertrouwen dat ik de (voor mij) juiste afwegingen heb gemaakt.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Onderhoud forum/nieuwe layout

Bericht door Macboy » 22 mar 2018, 11:45

Duidelijk verhaal en volledig mee eens je weet dat je inzet wordt gewaardeerd :thumbup:

Maar je bevestigt wat ik bedoel. Wat “extra onderhoud” betekende was niet meteen helder voor me. Anders zou ik er niet op door zijn gegaan. En meteen opgeven zit ook niet in mijn aard. Had niet door dat ik het zo lullig heb gedaan allemaal dus excuus als dat wel zo is overgekomen.

Maar het is nu absoluut meer dan duidelijk en je hoeft er zeker niet extra tijd in te steken.

Ik meld me wel weer over een maand ;)
Laatst gewijzigd door Macboy op 22 mar 2018, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Erik dB, Geertmans, MParallel, Wimo, Wout309t en 168 gasten