Renault Alpine A110

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Renault Alpine A110

Bericht door Tom » 06 feb 2018, 09:53

Een nieuwe auto hoort niet zomaar in brand te vliegen... of er nou Ferrari, Alpine of Dacia op staat...

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Renault Alpine A110

Bericht door mrbbs » 06 feb 2018, 10:07

Ze zullen dat wel uitzoeken. Ik maak mij geen zorgen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Renault Alpine A110

Bericht door Spijkerhard » 06 feb 2018, 11:27

Ik heb ergens oliepomp gelezen... Fwiw

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Renault Alpine A110

Bericht door Downforce Hans » 06 feb 2018, 12:46

Tom schreef: 06 feb 2018, 09:53 Een nieuwe auto hoort niet zomaar in brand te vliegen... of er nou Ferrari, Alpine of Dacia op staat...
Nee, dat begrijpt mijn goudvis ook.........
Maar de wereld vergaat niet omdat er 1 auto in de fik vliegt......

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Renault Alpine A110

Bericht door Forza » 06 feb 2018, 14:31

Ik ben een keer in Weissach geweest, daar stond toen ook iets flink in de fik op de testbaan. Het zijn niet voor niets pre-productie exemplaren om o.a. de productielijn mee te testen en de productiemensen in te leren. Dan kan er wat fout gaan en kunnen ze opgelost worden voordat de daadwerkelijke productie start.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2018, 18:10

Voorlopig is alleen het blauw mooi. Ik snap niet dat ze qua kleuren niet wat meer lef tonen.

Renault doet het qua branding ook niet echt handig. Ik ken weinig mensen die precies weten dat de RS modellen en de GT line onderdeel zijn van Renault Sport. Je kunt op de klompen aanvoelen dat je dan geen fanbase opbouwt en oud-Renault liefhebbers niet meteen terugkaapt bij andere merken. Nog even los van het modelaanbod.

Voorbeeld: bijna iedereen hier is wel fan van BMW Motorsport, maar niet iedereen koopt een M. Als Renault alle sportieve modellen onder 1 noemer zou gooien, dan zouden er (hier) meer liefhebbers zijn. Door Alpine los te koppelen van Renault (Sport) gaat dat zeker niet veranderen. Dat begrijp ik niet zo goed, maar ik ben geen autofabrikant...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 03 mar 2018, 18:19

Alpine wordt als apart merk in de markt gezet met een eigen modellenlijn.
Net als bv toyota met lexus doet.
Dus ze willen andere mensen aanspreken dan de gemiddelde renault rijder vemoed ik.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 04 mar 2018, 09:48

Ja dat snappen we. Maar volkomen ONZINNIG. Lexus biedt verschillende modellen aan. Ook vooral gezinswagens die Toyota zelf ook biedt. Comfort, 4 deuren etc. Dus om dan onderscheid te maken is het idee van een eigen merk handig. Daarnaast willen sommige mensen geen €60.000 betalen voor een Toyota. Kortom er is over nagedacht en het is logisch dat je dan een nieuw merk creëert.

NIETS van het hiervoor genoemde is van toepassing op de situatie Renault vs Alpine.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 04 mar 2018, 09:52

mrbbs schreef: 03 mar 2018, 17:35
Macboy schreef: 03 mar 2018, 17:19 Gaaf ! Ik heb er mee gereden gister !!
Neeeeee? Waar? Vertel! Bel mij eens :)
Opname is niet top sorry voor de kwaliteit van tv opgenomen. Ding reed best lekker !!!



Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 10:01

Macboy schreef: 04 mar 2018, 09:48 Ja dat snappen we. Maar volkomen ONZINNIG. Lexus biedt verschillende modellen aan. Ook vooral gezinswagens die Toyota zelf ook biedt. Comfort, 4 deuren etc. Dus om dan onderscheid te maken is het idee van een eigen merk handig. Daarnaast willen sommige mensen geen €60.000 betalen voor een Toyota. Kortom er is over nagedacht en het is logisch dat je dan een nieuw merk creëert.

NIETS van het hiervoor genoemde is van toepassing op de situatie Renault vs Alpine.
Hoezo onzinnig?
Alpine gaat net als Lexus meerdere modellen maken, waaronder ook gezinswagens, dus wat is dan het verschil met Toyota en Lexus?
Alpine wordt dus als een exclusiever merk in de markt gezet.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 04 mar 2018, 10:20

Maar die gezinswagen komt dan over 8 jaar of zo ? En hoe gaan ze het merk opbouwen terwijl Renault Sport daar al moeite mee heeft en het imago aan het opkrikken is. De Alpine zou een perfecte mogelijkheid daartoe zijn geweest. Om de boel weer nieuw leven in te plaatsen.

Daarnaast heeft iedereen al mooie associaties met Renault Sport. Waarom die mooie associaties loslaten ? Met Renault Sport hoeft niemand zich te schamen toch ? Was met Toyota natuurlijk wel iets anders. Daarnaast zijn er genoeg mensen die €60k willen uitgeven voor een Renault Alpine A110.

Kortom, ik snap er nog steeds helemaal niks van eigenlijk. Termen als “in de markt zetten”. Dan zou ik als de sodemieter meteen iedereen ontslaan op die Afdeling want dan heb je het echt niet begrepen. Er loopt namelijk geen mens rond op deze planeet die de auto niet zou kopen als hij van Renault Sport was geweest.

Voor mij is dit het niveautje schaalverdeling in de auto en + en - op de automaat. Een of andere mongool heeft dat ooit bedacht en nu is er een of andere valse consensus dat het dan zo moet zijn.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 04 mar 2018, 10:34

Bij Toyota was de knip vrij hard, namelijk normale auto's vs luxe/premium auto's.
Bij Renault is dat was lastiger, die willen de knip op sportiviteit maken echter hebben ze al sportieve auto's (Renault Sport). Renault Sport klinkt natuurlijk teveel als Renault, dus moet het Alpine worden. Maar worden de Clio RS en Megane RS straks ook Alpine's? Dat dan weer niet. Daarnaast hebben ze een Formule 1-team en die rijden weer met Renault Sport-livery. Verwarrend en er lijkt niet echt goed over te zijn nagedacht.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door tomgtr » 04 mar 2018, 10:48

Onbegrijpelijk want hun Nissan tak kan het wel met infinity.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 11:02

Macboy schreef: 04 mar 2018, 10:20 Maar die gezinswagen komt dan over 8 jaar of zo ? En hoe gaan ze het merk opbouwen terwijl Renault Sport daar al moeite mee heeft en het imago aan het opkrikken is. De Alpine zou een perfecte mogelijkheid daartoe zijn geweest. Om de boel weer nieuw leven in te plaatsen.

Daarnaast heeft iedereen al mooie associaties met Renault Sport. Waarom die mooie associaties loslaten ? Met Renault Sport hoeft niemand zich te schamen toch ? Was met Toyota natuurlijk wel iets anders. Daarnaast zijn er genoeg mensen die €60k willen uitgeven voor een Renault Alpine A110.

Kortom, ik snap er nog steeds helemaal niks van eigenlijk. Termen als “in de markt zetten”. Dan zou ik als de sodemieter meteen iedereen ontslaan op die Afdeling want dan heb je het echt niet begrepen. Er loopt namelijk geen mens rond op deze planeet die de auto niet zou kopen als hij van Renault Sport was geweest.

Voor mij is dit het niveautje schaalverdeling in de auto en + en - op de automaat. Een of andere mongool heeft dat ooit bedacht en nu is er een of andere valse consensus dat het dan zo moet zijn.
Waar haal je die 8 jaar vandaan?
Ik heb een tijdje geleden op bnr een interview gevolgd met de nederlandse topman van renault,
Zoek dat maar eens op dan wordt het een stuk duidelijker voor je, je doet nu een hoop aannames waar echt niks van klopt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 11:07


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 04 mar 2018, 17:41

Klopt ook Luco. Maar het moment van aankondigen A110 en het kunnen rijden zit echt jaren tussen. En dat voor een sportwagen die op het moment van uitkomen niet gedateerd mag aanvoelen.

Maar verder heb je gelijk ik schreeuw ook vanuit een gevoel van onbegrip, niet vanuit kennis. Zal er wel wat meer in duiken maar goed kleine moeite voor jou om met wat goede tegen argumenten te komen toch ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 18:13

De Alpine is als concept ontwikkeld om niet alleen het publiek maar ook renault aan het idee van een sportwagen te laten wennen, renault zat destijds een beetje vast met een designer die het al 22 jaar deed, dus vandaar dat het wat langer duurde.
Als je tijd hebt moet je gewoon het interview luisteren, best leuk en ook leerzaam.
Renault wil binnen 10 jaar dacht ik 40% meer auto's verkopen, er gaat dus echt wat gebeuren.
Er komen 21 nieuwe modellen aan de komende paar jaar.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 04 mar 2018, 18:33

Dat interview duurt een uur, mij wat te lang. Maar wat is Alpine dan van Renault? Het sportmerk?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 18:37

Nee Alpine wordt een op zich staand merk met diverse modellen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 04 mar 2018, 19:22

Maar waarin onderscheiden ze zich dan van Renault?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Luco » 04 mar 2018, 19:25

Ik zou zeggen luister het interview.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Macboy » 05 mar 2018, 00:26

Ja dit gaan we maar niet doen. Ik kan ook die beste man even opbellen en vragen. Maar als jij het antwoord al niet kan of wil geven dan hou ik het er maar op dat ik gewoon gelijk heb. Slaapt veel lekkerder ;)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Snipe » 05 mar 2018, 07:09

Macboy schreef: 03 mar 2018, 17:19 Gaaf ! Ik heb er mee gereden gister !!
Toffe foto’s, man. Vooral die van het interieur!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 10:58

Tom schreef: 04 mar 2018, 10:34 Bij Toyota was de knip vrij hard, namelijk normale auto's vs luxe/premium auto's.
Bij Renault is dat was lastiger, die willen de knip op sportiviteit maken echter hebben ze al sportieve auto's (Renault Sport). Renault Sport klinkt natuurlijk teveel als Renault, dus moet het Alpine worden. Maar worden de Clio RS en Megane RS straks ook Alpine's? Dat dan weer niet. Daarnaast hebben ze een Formule 1-team en die rijden weer met Renault Sport-livery. Verwarrend en er lijkt niet echt goed over te zijn nagedacht.
Precies mijn punt.

En bij de Renault importeur is het er al niet beter op. Daar zit iemand op een belangrijke positie die autosport lijkt te haten en geen weet lijkt te hebben van de modellenreeks die bij Renault Sport hoort... In de landen een stukje zuidelijker en oostelijker van ons gaat dat al beter. Met eigen trackdays van Renault Sport en véél aandacht voor de autosporthistorie van Renault, inclusief de historie die momenteel geschreven wordt.

Alpine is een prachtig merk en altijd 1 op 1 verbonden met Renault. Renault zelf is ook een prima merk. Maar ik denk dat er eerst nog wat vastgeroeste mindsets losgefikt moeten worden alvorens óf Alpine, óf Renault Sport óf Renault als geheel weer goed op de kaart staat en bij iedere 'of' gaat het al mis. Toen ik vroeger jong was, toen sprak iedereen altijd over Renault Alpine. En dát zou imho het merk moeten zijn. Mijn stiefvader heeft het vaker over een model dat 'sport' heet. Maar de ene keer bedoelt hij daar een Mercedes E Coupé mee, de andere keer een Cayenne GTS. Ik vind 'sport' echt zo'n waardeloos begrip als het om auto's gaat. Dat schept nooit een helder beeld. Mijn Passat heet ook Sport en dat geldt ook voor sommige Opels, zoals de Astra destijds. Waarschijnlijk is de doelgroep: voetbalkijkende huisvaders.

Ik heb geen moeite met het feit dat Renault haar sportieve/luxe/premium modellen Renault Cup, Renault GT en Renault RS noemt, of Alpine. Dat bekt allemaal lekker en heeft voldoende 'heritage'. Nu is het alleen een merk dat één grote identiteitscrisis uitstraalt en dat is zonde, want alle labels van Renault verdienen beter.

Als ik Renault was geweest dan had ik het qua branding als volgt aangepakt:

Renault - Huis tuin & keukenmodellen, incl. hybride/elektro/stadsvlooien en andere mobiliteitsoplossingen voor de massa
Renault GT - Luxe / premium Huis tuin & keukenmodellen incl. hybrids/elektro
Renault RS / Cup - Rijders en trackdayauto's op basis van huis tuin & keukenmodellen (evt. hybride en elektro!)

Renault Gordini (of Gordin-E haha): Hippe concurrent van BMW i en Tesla (puur elektro, maar altijd bijzonder/afwijkend van huis tuin & keukenmodellen. Een soort rijdend lab voor early adaptors... iets waar Renault imho toe behoort qua merkhistorie). De Renault Twiggy hoort daar imho toe, maar niet de Zoe. Ik vind Renault altijd een concurrent van VW en Opel, dus die zou ze hiermee de loef kunnen afsteken door daar VOL op in te zetten. En het zou de gemaakte fout van Twingo's met racestrepen weer goedmaken. Citroen had hetzelfde pad moeten kiezen met de DS. Méér vooruitstrevende modellen die de toon voor de komende 10 jaar mobiliteit zetten.

Renault Alpine (en Alpin-E haha): sportwagenmerk met zowel pure sportwagens als hele sportieve modellen met lage productie aantallen, met zowel verbrandingsmotoren, hybrids als elektro / brandstofcel etc.). Echt een merk voor liefhebbers van lekker autorijden, ongeacht gezinssamenstelling. En van design. Zeg maar de Alfisti, Porsche, Lotus, Maserati, Lamborghini liefhebbers.


Zitten we nu iemand draadje te vernaggelen? Sorry! De Alpine A110 Pure Edition wacht op je... :headbang: :clap: :bloemetje:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 05 mar 2018, 11:25

Bij BMW zal men ook wat moeten met dat i-merk. Destijds was het opgericht omdat de normale modellen een te hoge productie hebben om daar heel innovatief te werk te gaan. Maak je met zo'n model een fout, dan is dat een groot risico en een gigantische financiële strop. Je wilt dat met een kleiner team met meer vrijheden op auto's in lagere oplagen: het i-merk bij BMW. Nooit een verkoopsucces geworden maar intern hebben ze denk ik wel de nodige kennis opgedaan die nuttig is. Ik denk alleen niet dat ze dat onder het i-merk zullen (blijven) doen. De volgende generaties 3-5-7 (en ertussen) zullen ook hybridevarianten worden icm elektromotoren. Mercedes heeft zelfs een 22pk elektromotortje in de nieuwe CLS53 AMG die voor zowel extra power als zuinigheid zorgt. Een los elektromerk is straks hartstikke overbodig. Handig in de overgangsperiode om jezelf te profileren als innovatieve club, maar als merk ontkom je er niet aan als al je concurrenten het al doen. Audi heeft om die reden vorig jaar ook de typenummers volledig omgegooid. Ooit sprak je over motorinhoud, dat was de laatste jaren natuurlijk al onzinnig. Audi gaat nu gewoon een serie getallen gebruiken, de reden lijkt mij duidelijk. De komende twee generaties modellen zullen dergelijke hybrides zijn, uiteindelijk zal het volledig elektrisch zijn en dan moet je wel over op dergelijke typenamen om de prestaties van je modellen onderling te kunnen onderscheiden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten