Kernfusie..............on the way

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Bert ///M3 » 13 dec 2015, 03:18

Ik vraag me af hoe je hier in een praktische toepassing energie uit krijgt.

Immers de ring van magneten moet gekoeld worden naar bijna absoluut nul. Dan kan je de brandstof van binnen verhitten en de reactie op gang brengen, maar hoe krijg je die warmte buiten de reactor als de buitenkant zo koud moet zijn?

Daarnaast zou ik wel eens willen weten hoeveel energie het superkoelen van de magneten kost, het aansturen van de magneten en het verwarmen dmv laser vs hoeveel energie je er uit haalt.

Kan een leuke zijn, het kost een hoop energie om een fusieplant te starten. Stel dat we in de toekomst gebruik gaan maken van fusie, je hebt een storing in 1 plant, dan heeft die een shut down, als de netstroom te laag word dan kan dat potentieel de rest van je fusieplants ook stoppen en heb je een catastrofe / total blackout.

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door ErikMartijn » 13 dec 2015, 17:47

Dit is een zeer aan te raden documentaire over kernfusie en hoe haalbaar het in de praktijk is, vanaf 22:47 wordt ook mooi uitgelegd hoe de energiewinning uit een kernfusiereactor precies in zijn gang gaat:


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Macboy » 13 dec 2015, 22:03

Kernfusie is natuurlijk weggegooid geld dat snapt iedere engineer. Het is gewoon interessant meer niet. Zal nooit enige praktische toepasbaarheid kunnen hebben. Zonde van het geld.

Koude kernfusie daarentegen .... :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door GTRene » 13 dec 2015, 22:08

lijkt me ook, het zal meer voor ontwikkeling zijn van andere voertuigen/installaties voor doeleinden out of this world zeg maar...burger betaald een boel en de grote bedrijven oid gaan er daarna goedkoop mee op de loop.

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door ErikMartijn » 13 dec 2015, 22:28

Macboy schreef:Kernfusie is natuurlijk weggegooid geld dat snapt iedere engineer. Het is gewoon interessant meer niet. Zal nooit enige praktische toepasbaarheid kunnen hebben. Zonde van het geld.

Koude kernfusie daarentegen .... :thumbup:
Waarom zou kernfusie geen praktisch nut hebben en koude kernfusie wel? Erg voorbarige conclusie denk ik, het feit dat er nu veelal nog energie in moet om een reactor op gang te houden wil niet zeggen dat dit in de toekomst zo blijft. Er wordt voortdurend vooruitgang geboekt in de techniek dus dat zal op dit gebied niet anders zijn.

Normale kernfusie lijkt me plausibeler dan koude kernfusie. Een proces waar gewoonlijk een zeer hoge temperatuur of zeer hoge druk voor nodig is kan ook gewoon op kamertemperatuur? Ik weet dat daar ook onderzoek naar gedaan wordt maar volgens mij is de research daar lang zo ver niet en naar mijn weten is het nog niet eens bewezen dat het überhaupt mogelijk is maar misschien weet jij meer dan ik...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2015, 14:21

Je hebt bij beiden, zowel bij koude als bij gewone fusie altijd een energiemedium nodig wil het praktisch toepasbaar zijn. Mijn duits is niet zo goed dus die video daar word ik niet zo veel wijzer van. Maar ik vraag me af hoe je die temperatuur in het reactorvat dus gebruiken kan als die 100% omsloten is door supergekoelde magneten.

Een gewone kerncentrale produceert warmte, vervolgens produceer je stoom en dat gaat door een turbine.

In dat opzicht heeft gewone kernfusie misschien een hoger praktisch potentieel, als je de temperatuur in het reactorvat kan gebruiken.

Bij koude fusie, het is wel leuk dat ze op papier koude fusie voor elkaar kunnen krijgen maar je zal toch een praktische manier moeten vinden voor die energie overdracht. Hetzij door temperatuur, maar dat kan ook door druk zijn.

Daarnaast heb je bij koude fusie voor zover ik het lees ook energie nodig om de reactie op te wekken en op gang te houden.

Beide technieken zijn praktisch toepasbaar mits ze op een punt kunnen komen dat ze er dus netto energie uit weten te krijgen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door GTRene » 14 dec 2015, 15:46

ik vertrouw dan meer op zoiets, kost een berg minder ook nog en lijkt me ongevaarlijk?
During his professional life, Jim has conducted research and experimentation on a variety of different technological applications all of which eventually contributed to the development of his SERPS (Switched Energy Resonance Power Supply) device. This highly specialized electronic circuit has the ability to “Magnify” the effective power applied to it by nearly 50 times. When Jim coupled his device with his friend Paul Babcock’s patented ultra fast 5 nanosecond switching technology, they achieved a 4790% increase in electrical power compared to the input. This type of performance, if commercialized, would cause the largest electric utility companies to shake in their boots.

Jim explains:

Electric power is supplied by a special transformer to energize a resistive load. The undissipated magnetic potential is then captured and stored temporarily, before being sent back to the source through the very same electrical load. This oscillating power has completely different properties than conventional electrical power, and actually reduces the total power required from the source. The consequence of this energy dynamic is that the resistive load can be powered more than twice as efficiently, while the net power supplied by the line is reduced to a very small value. The implications of this technology for power conservation in the future are absolutely astonishing!


Read more at http://thefreethoughtproject.com/man-di ... siDCbCr.99" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thefreethoughtproject.com/man-di ... ower-5000/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door ErikMartijn » 14 dec 2015, 16:58

Bert ///M3 schreef:Je hebt bij beiden, zowel bij koude als bij gewone fusie altijd een energiemedium nodig wil het praktisch toepasbaar zijn. Mijn duits is niet zo goed dus die video daar word ik niet zo veel wijzer van. Maar ik vraag me af hoe je die temperatuur in het reactorvat dus gebruiken kan als die 100% omsloten is door supergekoelde magneten.

Een gewone kerncentrale produceert warmte, vervolgens produceer je stoom en dat gaat door een turbine.

In dat opzicht heeft gewone kernfusie misschien een hoger praktisch potentieel, als je de temperatuur in het reactorvat kan gebruiken.

Bij koude fusie, het is wel leuk dat ze op papier koude fusie voor elkaar kunnen krijgen maar je zal toch een praktische manier moeten vinden voor die energie overdracht. Hetzij door temperatuur, maar dat kan ook door druk zijn.

Daarnaast heb je bij koude fusie voor zover ik het lees ook energie nodig om de reactie op te wekken en op gang te houden.

Beide technieken zijn praktisch toepasbaar mits ze op een punt kunnen komen dat ze er dus netto energie uit weten te krijgen.
Wetenschappers zijn het er niet over eens dat koude kernfusie mogelijk is dus ik ben daar erg sceptisch over, zodra daar consensus over is kan je naar praktische toepasbaarheid gaan kijken en eerder niet.

Bij normale kernfusie is het al zo ver en dan kom je bij de vraag hoe je die energie op kan vangen. Bij de fusie komt een niet geladen neutron vrij welke het magnetisch veld dus kan verlaten en tegen de reactorwand botst, deze wordt daardoor opgewarmd en dit wordt via de koelleidingen uiteindelijk omgezet tot stoom en hiermee wordt een turbine aangedreven welke dus stroom levert.

Dus de uiteindelijke stroomwinning is vergelijkbaar met een normale kerncentrale.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door WJ » 16 dec 2015, 18:35

http://inhabitat.com/wendelstein-7-x-nu ... redundant/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door GTRene » 16 dec 2015, 19:13

hoe snel gaat zoiets rond dat plasma, tenminste het lijkt of het rond gaat in die donut.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Forza » 16 dec 2015, 21:17

Ruim 1100 km/s, zie de link van WJ.

Edit: Hele lap tekst weg

"Als ik het goed begrepen heb :tooth: "

Dat heb ik dus niet :angel: , voor de geïnteresseerden http://news.sciencemag.org/physics/2015 ... ear-fusion:

@ Macboy: je moet tegen geen enkele engineer zeggen dat iets niet mogelijk is :headbang:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Macboy » 18 dec 2015, 03:02

Nee snap ik ook wel. Maar we gaan het wel zien.

Sta overal open voor maar als ik moet kiezen doe dan maar lauwe kernfusie. Mooi compromis !

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door WJ » 10 feb 2018, 21:34


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Macboy » 22 feb 2018, 08:30

Waanzinnig !

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Bert ///M3 » 22 feb 2018, 20:36

Leuk filmpje maar het zou mij niet verbazen als het gewoon Investor Scamming is. Er zijn echt nog heel veel technische barrieres te overwinnen voordat fusie sowieso rendabel word. Verder heeft fusie ook een hoop nadelen welke niet genoemd worden, zo schoon als verteld word is het namelijk niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door romo » 22 feb 2018, 21:09

Eerst maar eens zien wat ITER gaat doen als het operationeel wordt, naar ik meen 2025

Ik begrijp ook dat de opvolgers van ITER reeds op e tekentafel staan.

Het moet blijken welk type het meest geschikt is;

1 Stellarator (Wendelstein)
2 Tokamak (ITER)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door WJ » 25 jun 2018, 18:51

https://tweakers.net/nieuws/140197/wend ... afiet.html

Wendelstein 7-X meldt goede resultaten na kernfusietests met wand van grafiet

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door romo » 23 feb 2019, 18:23


Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door romo » 29 jul 2020, 17:04


Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door SlowCo » 29 jul 2020, 17:11

Nog "even" geduld dus. Zou mooi zijn als dit onze energieopwekking voor de toekomst kan worden.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door alt » 17 sep 2020, 19:07

Hier iets anders als kernfusie, osmose centrale.
https://www.youtube.com/watch?v=bSE2LLonok8

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door SlowCo » 17 sep 2020, 20:33

Video net bekeken. Klinkt veelbelovend maar "eerst zien dan geloven". Zou wel fantastisch zijn als ze die osmosetechniek echt zo goed werkend krijgen!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door WJ » 01 okt 2020, 11:18

https://www1.grc.nasa.gov/space/science ... nt-fusion/

A team of NASA researchers seeking a new energy source for deep-space exploration missions, recently revealed a method for triggering nuclear fusion in the space between the atoms of a metal solid.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door WJ » 25 dec 2020, 16:05


Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Downforce Hans » 28 dec 2020, 14:04

Zo dan.....100 miljoen graden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Geertmans, Zed240 en 164 gasten