Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 30 dec 2017, 12:56

Voila, ik smijt het maar eens in de groep. Vorig jaar had ik al een korte testrit met de Guilia benzine 200pk en was toen al heel hard gecharmeerd.

Wat mij toen tegen hield was 2 ledig, enerzijds had het te maken dat er een opvolger kwam van de GT86/BRZ en ik daar toen nog helemaal verknocht aan was. Ik had ook nog een heleboel mods die ik kon hergebruiken en kreeg toen een eerlijke prijs voor mijn bijna 4 jaar oude GT86. Alles samen leek dit een keuze waar ik weinig verkeerd mee kon doen.

Anderzijds heeft de Guilia bij een eerste kennismaking toch heel wat checkboxes die ik belangrijk vind kunnen aanvinken.

- Een goede zit/stuur positie

Met mijn 1m93 zit ik net niet met mijn kruin tegen het plafond dus hoef ik er ook geen andere stoelen in (zoals in de GT86/BRZ het geval was). Bovendien is de stuur voldoende in de diepte verstelbaar: ik heb het stuur graag dicht bij mij en dat lukt goed in de Alfa. Nog een belangrijke voor mij is dat de schakelflippers vast staan op de stuurkolom: dit is de enige juiste plaats imho. Jammer dat enkel de Italianen dit tegenwoordig goed doen. Ik begrijp dan ook niet dat bij de Nissan GT-R dit vorig jaar hebben aangepast..

- Uit de basis een goede wegligging/stuurgevoel

Je moet het maar doen, als het merk die precies het merk bijster was helemaal terug keren en hun EIGEN idee en filosofie uitvoeren. Eindelijk terug de eigenheid die we van een Alfa verwachten. Daarbij hebben ze de keuze gemaakt om een achterwiel aangedreven wagen te bouwen met een echt goed chassis waarbij ze het gewicht van de wagen onder controle hebben kunnen houden. Hij is dan ook een 75kg lichter dan de 3-serie en Jaguar XE. De dempers doen hun werk zo goed als het kan voor een standaard productie wagen. Vooral de rebound hebben ze heel goed onder controle kunnen houden waardoor je heel wat vertrouwen krijgt wanneer je de Alfa snel rijdt, ook over slechte, hobbelige wegen. De calibratie van het stuurhuis hebben ze ook goed voor mekaar en de Guilia communiceert met je als geen ander. Hij is direct en dat heeft zeker weg van bv de stuur directheid van een Ferrari 458 Italia, maar dan in berline maatstaf. RWD is voor mij een must: een wagen dient te sturen via de voorwielen en aangedreven te worden op de achterwielen. Ze hebben het in Italië goed voor mekaar.

- Interieur

Het interieur is eens iets anders, anders dan we gewoon zijn van een BMW, Mercedes of Audi, maar aan de andere kant mist het wel iets van de flair van een 159. Ik had misschien iets meer van het Italiaans design willen terug zien. Maar voor mij is het prima en ik kan er best mee leven, zolang het maar niet gaat kraken of piepen. Het stuur ligt goed in de hand al mocht het van mij volledig rond zijn en niet onderaan licht afgevlakt. Ook de plastiekerige afwerking onderaan het stuur vind ik wat spijtig. In de afwerking konden er wel wat zaken beter uitgevoerd worden. Ik denk maar aan het wieletje om de lichten in hoogte te regelen en de armsteun die niet altijd met evenveel zin toe klapt. Beenruimte achterin is erg krap als ik achter mezelf zit, maar dat is nu niet zo belangrijk. Koffer ruimte lijkt mij iets kleiner dan de concurrentie maar voor mij ok.

- Motor/versnellingsbak

De motor is levendig en gewillig, al zou hij een wat ruwer karakter mogen laten horen. Verder ben ik wat ontgoocheld in de redline. Die begint al aan 5500 toeren, ik had van Alfa toch een redline van 6500 verwacht. Maar de auto gaat wel degelijk van zijn plek. Hij voelt erg vlot aan en dat is zeker mede door de ZF bak met 8 versnellingen. De programmatie van deze bak heeft Alfa zelf voor zich genomen en die is echt goed. Up- en down shift voert hij trefzeker uit, echt een plezier. Verder zou de motor op de bank overigens 230pk hebben en een paar tientallen meer Nm's. Maar het verhaal wordt nog beter: de motor zou identiek aan de Veloce zijn, waarbij men de motor software van de Veloce erop kan programmeren. Dat wordt dan 280pk, maar ook deze variant levert op de bank 30pk extra waarbij je op 310pk uit komt én 460Nm aan koppel. Dit programma is dan wel enkel actief in de Dynamic stand.

Zo, dit was even mijn korte impressie. Echter staan er nog wat puntjes open die ik niet heb besproken en die sommige mensen die mij kennen gemist hebben in bovenstaand stuk. En dit is eigenlijk perfect tot één punt. Alfa zet met de Guilia een fantastische, dynamische auto neer die kan wedijveren met de beste in het segment en misschien wel beter is naar chassis. Echter heeft er één of andere Italiaan enkele jaar terug beslist dat de ESP niet kon worden uitgezet op de meer standaard modellen van de Guilia. Enkel op de QV gaat het ESP uit in Race mode.

Mensen die me kennen weten dat dit voor mij een deal-breaker is. Niet dat ik nog zo wil vegen als het geval was met de GT86, maar indien gewenst wil ik nog steeds een bochtje dwars kunnen nemen. Binnen de optie lijst van de Guilia staat een optie "Performance pack" waar er een sperdifferentieel in zit (wellicht Q2 torsen exemplaar). In één video van Autovisie is er hierover gesproken dat in deze configuratie in de dynamic stand de ESP enige vrijheid zou toelaten. Heeft iemand hier meer informatie over. Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit. Voor mij mag dat eventueel door een geheime combinatie van knoppen aan te draaien zijn. In de BRZ was er bv een "pedal dance" waarbij je herhaaldelijk op de rem moest staan en vervolgens aan de handrem moest trekken. In nood zou je kunnen zeggen, ik trek de zekering uit, maar ik heb nu ook geen zin om met een fouten in de ECU software te zitten :)

Verder duwt iedereen mij richting M140i. Er zijn natuurlijk enkele pro's aan die keuze: motor met meer longinhoud en een ESP die wel uit kan zonder enig probleem. Nadeel is dat het sperdiff ook prijzig is (2.8k als ik mij niet vergis), maar ook vind ik het stuurgevoel echt "doods", het geeft erg weinig feedback en ook het chassis (wat je onder je billen voelt) is weinig communicatief. Laatste punt is ook dat ik de schokdempers echt ondermaats vind. Op hobbelige wegen hebben ze erg veel moeite om de wagen op de weg te houden..
Deze indruk heb ik na een korte testrit vorig jaar van een half uur, misschien kan een langere testrit het tegendeel bewijzen?

Finaal punt: een nieuw project waarbij ik weer vanalles moet gaan aanpassen zie ik niet meer zitten. Dat van die M140i valt allemaal op te lossen, maar dat gaat mij weer een pak geld kosten terwilj ik dat eigenlijk niet meer wil.

Feedback en eigen meningen zijn welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Niels » 30 dec 2017, 14:16

De kans is aanwezig dat het ook de nodige centen kost om de Alfa naar wens te krijgen als het al lukt gezien het esp verhaal. Ik denk dat je dat eerst uit moet zoeken. Verder is die 310pk op papier leuk maar die zou ik eerst willen beleven om eerlijk te zijn. Resumé, een geweldige voorlopige keuze maar idd nog wat open eindjes. Misschien kan Squadra tuning je verder helpen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2017, 14:45

Bij de Volvo C30/S40/V50 kan ESP alleen volledig uit als je het contact van de giermoment-sensor onder de middenconsole verbreekt. Je ziet dan ook dat mensen hier een schakelaar tussen zetten, maar ook dat is een ietwat radicale oplossing voor een (vrijwel) nieuwe auto...

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door TLRS » 30 dec 2017, 19:39

mrbbs schreef: 30 dec 2017, 12:56 Voila, ik smijt het maar eens in de groep. Vorig jaar had ik al een korte testrit met de Guilia benzine 200pk en was toen al heel hard gecharmeerd.
..
Zo te lezen ben je er aardig weg van.. de vraag is dan eigenlijk hoe, niet of. Mijn inziens is het ondenkbaar dat er geen oplossing voor komt of is. Behalve bij Squadra kun je het ook eens proberen bij Madeno.

Voor wat betreft de M hatch, er is veel goede informatie te vinden. De oorzaak van het onrustige zouden de bumpstops kunnen zijn. Stuurgevoel is vast lastiger echt goed te krijgen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 30 dec 2017, 22:58

Dit zou ik als acceleratie mogen verwachten..

[YouTube]http://youtu.be/qWcL2mYvt-8[/YouTube]

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 30 dec 2017, 23:00

En dan is het avond en slaat de twijfel weer toe. Dit wordt nog een lastige..

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Tom » 31 dec 2017, 10:19

Ik vind het een prachtkar. Snap ook niet waarom het ESP niet af-fabriek gewoon uit kan, stomme keus. Jarenlang hebben ze geen rwd, komen ze met een rwd kar en dan zoiets stoms.

Maar zou zeker eens contact opnemen met wat tuners. Ik heb zo'n DNA knop en elke mode heeft een soort eigen programma dat ingeladen wordt. Tuners kunnen dus een soort programma per mode instellen. Wellicht kunnen ze voor jou gewoon de dynamic mode 'misbruiken' om daar alle veiligheidsshit uit te zetten en het originele dynamic-mode verplaatsen naar normal-mode (een suffe reactie op gaspedaal zit je waarschijnlijk toch niet op te wachten), zodat je op normal je ESP behoud.
Ik noem maar iets hoor... :)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 31 dec 2017, 11:17

Inderdaad, heel erg vervelend. Had gewoon van eerste keer goed moeten zijn.

Las gisteren dat er een nieuwe Guilietta zou uitkomen op een verkort platform van de Guilia, ook RWD..

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Mark 320iS » 31 dec 2017, 12:08

Tom schreef: 31 dec 2017, 10:19 Ik vind het een prachtkar. Snap ook niet waarom het ESP niet af-fabriek gewoon uit kan, stomme keus. Jarenlang hebben ze geen rwd, komen ze met een rwd kar en dan zoiets stoms.

Maar zou zeker eens contact opnemen met wat tuners. Ik heb zo'n DNA knop en elke mode heeft een soort eigen programma dat ingeladen wordt. Tuners kunnen dus een soort programma per mode instellen. Wellicht kunnen ze voor jou gewoon de dynamic mode 'misbruiken' om daar alle veiligheidsshit uit te zetten en het originele dynamic-mode verplaatsen naar normal-mode (een suffe reactie op gaspedaal zit je waarschijnlijk toch niet op te wachten), zodat je op normal je ESP behoud.
Ik noem maar iets hoor... :)
Ik ben daar ooit eens achteraan gegaan voor mjn Giulietta QV bij Squadra en die andere bekende tuner. Maar dat was helaas niet mogelijk. Andere auto, ik weet het, maar esp uitprogrammeren is volgens mij zo makkelijk nog niet.
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 31 dec 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Rnd » 31 dec 2017, 13:28

M140i is voor jou denk ik geen optie. Stuurgevoel en onderstel zijn niet optimaal voor wat jij in een auto zoekt (voor zover ik dat kan inschatten).

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Kasteel » 31 dec 2017, 13:49

mrbbs schreef: 30 dec 2017, 12:56
De motor is levendig en gewillig, al zou hij een wat ruwer karakter mogen laten horen. Verder ben ik wat ontgoocheld in de redline. Die begint al aan 5500 toeren, ik had van Alfa toch een redline van 6500 verwacht. Maar de auto gaat wel degelijk van zijn plek. Hij voelt erg vlot aan en dat is zeker mede door de ZF bak met 8 versnellingen. De programmatie van deze bak heeft Alfa zelf voor zich genomen en die is echt goed. Up- en down shift voert hij trefzeker uit, echt een plezier. Verder zou de motor op de bank overigens 230pk hebben en een paar tientallen meer Nm's. Maar het verhaal wordt nog beter: de motor zou identiek aan de Veloce zijn, waarbij men de motor software van de Veloce erop kan programmeren. Dat wordt dan 280pk, maar ook deze variant levert op de bank 30pk extra waarbij je op 310pk uit komt én 460Nm aan koppel. Dit programma is dan wel enkel actief in de Dynamic stand.
Ik hoor van veel mensen dat dit kan, maar zou het toch graag zelf een keer willen rijden, ben zelf beetje bang dat gebrek aan toeren een beperking zou kunnen vormen?
Is er overigens nog een handbak mogelijk?
mrbbs schreef: 30 dec 2017, 12:56
Zo, dit was even mijn korte impressie. Echter staan er nog wat puntjes open die ik niet heb besproken en die sommige mensen die mij kennen gemist hebben in bovenstaand stuk. En dit is eigenlijk perfect tot één punt. Alfa zet met de Guilia een fantastische, dynamische auto neer die kan wedijveren met de beste in het segment en misschien wel beter is naar chassis. Echter heeft er één of andere Italiaan enkele jaar terug beslist dat de ESP niet kon worden uitgezet op de meer standaard modellen van de Guilia. Enkel op de QV gaat het ESP uit in Race mode.

Mensen die me kennen weten dat dit voor mij een deal-breaker is. Niet dat ik nog zo wil vegen als het geval was met de GT86, maar indien gewenst wil ik nog steeds een bochtje dwars kunnen nemen. Binnen de optie lijst van de Guilia staat een optie "Performance pack" waar er een sperdifferentieel in zit (wellicht Q2 torsen exemplaar). In één video van Autovisie is er hierover gesproken dat in deze configuratie in de dynamic stand de ESP enige vrijheid zou toelaten. Heeft iemand hier meer informatie over. Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit. Voor mij mag dat eventueel door een geheime combinatie van knoppen aan te draaien zijn. In de BRZ was er bv een "pedal dance" waarbij je herhaaldelijk op de rem moest staan en vervolgens aan de handrem moest trekken. In nood zou je kunnen zeggen, ik trek de zekering uit, maar ik heb nu ook geen zin om met een fouten in de ECU software te zitten :)
"enige vrijheid toelaten" dat heb ik al zovaak gehoord, maar als ik er dan mee rijdt vind ik het in 90% van de gevallen echt kut. Zo wordt de tussenstap van DSC van BMW ook omschreven bij Autovisie, maar ik zou toch echt 100% uit willen hebben (en bij voorkeur ook niet weer aan zodra ABS ingrijpt)
mrbbs schreef: 30 dec 2017, 12:56

Verder duwt iedereen mij richting M140i. Er zijn natuurlijk enkele pro's aan die keuze: motor met meer longinhoud en een ESP die wel uit kan zonder enig probleem. Nadeel is dat het sperdiff ook prijzig is (2.8k als ik mij niet vergis), maar ook vind ik het stuurgevoel echt "doods", het geeft erg weinig feedback en ook het chassis (wat je onder je billen voelt) is weinig communicatief. Laatste punt is ook dat ik de schokdempers echt ondermaats vind. Op hobbelige wegen hebben ze erg veel moeite om de wagen op de weg te houden..
Deze indruk heb ik na een korte testrit vorig jaar van een half uur, misschien kan een langere testrit het tegendeel bewijzen?

Finaal punt: een nieuw project waarbij ik weer vanalles moet gaan aanpassen zie ik niet meer zitten. Dat van die M140i valt allemaal op te lossen, maar dat gaat mij weer een pak geld kosten terwilj ik dat eigenlijk niet meer wil.

Feedback en eigen meningen zijn welkom!
M140i kan je iig std al iets mee, wat bij de Alfa nog een vraagpunt is, maar als de Alfa gewoon de 300+ pk kan doen, heel blijft en ESP echt uit kan, lijkt het mij wel een fris alternatief :).

Tijs, nog comments? :P

Note: ik heb nog niet in een Guilia gereden :$

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door tomgtr » 31 dec 2017, 15:24

Precies, Tijs, kom er maar in!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Macboy » 02 jan 2018, 10:09

Geweldige review weer mrbbs heerlijk om te lezen altijd :thumbup:

Zoals Tom en jij al aangeven is het echt onbegrijpelijk dat Alfa hiervoor gekozen heeft. Als het gaat om veiligheid hadden ze gewoon een knop kunnen doen die je 10s moet indrukken of zo. Dan kan het niet per ongeluk gebeuren bij een huisvrouwtjes dat even in de regen boodschappen gaat doen. Of zoiets.

Verder met je eens dat Alfa in het interieur iets meer Italiaanse flair had mogen toevoegen. Maar verder gewoon een wonderschone wagen en ben benieuwd hoe het rijdt. Ook wel benieuwd wat Bart er van zal vinden.

Heb nog wel 2 vragen aan je: die vaste flippers aan het stuur wordt meestal gezien als onhandig. Zeker als je beide handen aan het stuur hebt zoals normaal het geval. Als je dan aan het (in)sturen bent moeten je handen opeens onlogisch van het stuur af om te schakelen.

De enige situatie die ik me kan voorstellen waarbij je vaste flippers zou willen is als je aan het driften bent en het stuur dus 180|360 graden aan het draaien is en je dan geen idee hebt waar je zit. Meestal in lange drifts van 2e naar 3e versnelling. Is dat bij jou ook de reden ? Anders ben ik erg benieuwd want heb dit nooit zo goed begrepen. Het filmpje laatst van die GT2 RS tegen de Lambo op Hockenheim liet in elk geval heel duidelijk het nadeel van vaste flippers op dat circuit zien.

Verder was ik benieuwd of je een M140i hebt gereden met normaal M onderstel of met adaptief onderstel. Dit is namelijk nogal een wereld van verschil. Welke fijner/beter is laat ik even in het midden omdat iedereen zijn eigen voorkeur daarin heeft. Maar je zou die andere dan nog wel een eerlijke kans kunnen geven. Als het gaat om geld kan je toch ook gewoon een M135i overwegen ?

Ben weer reuze benieuwd !

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 02 jan 2018, 12:23

Net nog naar Shiftech en Squadra tuning gebeld. Allebei zeggen ze nog geen manier te hebben gevonden om het ESP uit te schakelen.. :(
Dus de Alfa valt dan af.

Inderdaad, bij vaste filippers weet je altijd waar ze staan, ook in bochten :) Ik heb het nooit "onhandig" gevoelen dat deze vast staan op de stuur kolom.
Geen idee of de M140i het normale of adaptieve onderstel had. Misschien moet ik inderdaad nog eens een testrit inboeken..

Gebruikersavatar
Erwin83
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:38
Locatie: Tonale

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Erwin83 » 02 jan 2018, 12:44

Ik heb mij ook wat ingelezen in dat ESP-uit vraagstuk en het schijnt te komen (op toekomstig te leveren modellen), maar er is nog niemand die het heeft weten te omzeilen in de huidige versie. Een amerikaanse Giulia bezitter rijdt regelmatig trackdays en ook hij moet met het systeem leren leven.

Ik heb dat Sport-pack met q2 (electronisch) diff op mijn 180 pk diesel, en de ruimte die het systeem geeft is minimaal hoor. Zodra de ruimte "op" is, wordt er ook meteen met harde hand ingegrepen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door mrbbs » 02 jan 2018, 12:49

Erwin83 schreef: 02 jan 2018, 12:44 Ik heb mij ook wat ingelezen in dat ESP-uit vraagstuk en het schijnt te komen (op toekomstig te leveren modellen), maar er is nog niemand die het heeft weten te omzeilen in de huidige versie. Een amerikaanse Giulia bezitter rijdt regelmatig trackdays en ook hij moet met het systeem leren leven.

Ik heb dat Sport-pack met q2 (electronisch) diff op mijn 180 pk diesel, en de ruimte die het systeem geeft is minimaal hoor. Zodra de ruimte "op" is, wordt er ook meteen met harde hand ingegrepen.
Bedankt voor deze waardevolle info Erwin!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door FreudeamFahren » 02 jan 2018, 14:11

Mijn broer heeft een benzine 200 pk in een knappe uitvoering (uitlaat links & rechts, antraciete porno hoepels in 19”, antraciete lak, rod lédâh en matching remklauwen) en is afgelopen zaterdag op weg naar de wintersport bij Ingolstadt gestrand. Een dwarsriggel in een viaduct werd de auto schijnbaar te veel. De auto gaf ineens een stortvloed aan foutmeldingen, van start/stop inactief (boeien) tot en met noodloop (da’s wel lastig). De auto trok daarna ook fors naar links bij het remmen. Een diagnose is er nog niet, vervangend vervoer in de vorm van een Opel piepel kerriejur wel. Van mijn shortlist is de auto daarmee wel zo’n beetje verdwenen.

Overige bevindingen:
- behalve het nu afgesleept worden is de auto daarvoor 18.000 km betrouwbaar geweest.
- navigatie is knap sloom, met name met opstarten na het starten van de auto
- voor een auto waarbij looks zo’n waardevol onderdeel zijn van de propositie is het raar dat je geen zwarte hemel kunt krijgen. Maatpakken tent die alleen witte sportsokken levert.
- ESP icm sper geeft meer ruimte maar het is geen ruimte waar binnen je kunt spelen. Rotonde driftend rond als je maar binnen bepaalde sliphoek blijft gaat niet. De kont mag een stukje naar buiten en daarna komt de elektronische nanny er lomp in.
- In het sportpakket zitten ook grotere flippers voor de automaat. Prachtig gemaakt, voelen ook heerlijk aan. In tegenstelling tot de automaatpook, waar aan de bovenkant een cheap afgewerkt randje aan zit. Had de demo veel erger dan mijn broers exemplaar.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door TLRS » 02 jan 2018, 14:19

Macboy schreef: 02 jan 2018, 10:09 Heb nog wel 2 vragen aan je: die vaste flippers aan het stuur wordt meestal gezien als onhandig. Zeker als je beide handen aan het stuur hebt zoals normaal het geval. Als je dan aan het (in)sturen bent moeten je handen opeens onlogisch van het stuur af om te schakelen.
Vaste flippers is prettiger voor mensen die hun handen in de bocht ook zo veel mogelijk op tien voor twee proberen te houden.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door FreudeamFahren » 02 jan 2018, 14:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vwb flippers: veel SMG en DSG ervaring (op het stuur); in Juul idd vast op de kolom Vind ik veel fijner, je weet altijd waar welke zit, itt tot op het stuur. Shortshiften bij stevig een rotonde verlaten gaat daarmee amper zonder gepuzzel bijv

Gebruikersavatar
Erwin83
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:38
Locatie: Tonale

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Erwin83 » 02 jan 2018, 14:35

FreudeamFahren schreef: 02 jan 2018, 14:11 Mijn broer heeft een benzine 200 pk in een knappe uitvoering (uitlaat links & rechts, antraciete porno hoepels in 19”, antraciete lak, rod lédâh en matching remklauwen) en is afgelopen zaterdag op weg naar de wintersport bij Ingolstadt gestrand. Een dwarsriggel in een viaduct werd de auto schijnbaar te veel. De auto gaf ineens een stortvloed aan foutmeldingen, van start/stop inactief (boeien) tot en met noodloop (da’s wel lastig). De auto trok daarna ook fors naar links bij het remmen. Een diagnose is er nog niet, vervangend vervoer in de vorm van een Opel piepel kerriejur wel. Van mijn shortlist is de auto daarmee wel zo’n beetje verdwenen.
Damn, vervelend. Klinkt bijna als een losse - rammelende accu-pool (brake-by-wire, dus elektrisch). Zijn er meer van geweest, o.a. met een pers-auto die gefilmd werd... Ik heb m'n accupolen zelf even gecheckt, is een recall voor geweest in 2016 schijnbaar.
FreudeamFahren schreef: 02 jan 2018, 14:11 - navigatie is knap sloom, met name met opstarten na het starten van de auto
Herken ik helemaal niet. Vergeleken met mijn vorige auto (Mazda 6) is het systeem juist super snel.
Er is trouwens ook een recall voor de Navi software geweest op de eerste serie (2016?) Giulia's.
FreudeamFahren schreef: 02 jan 2018, 14:11 - voor een auto waarbij looks zo’n waardevol onderdeel zijn van de propositie is het raar dat je geen zwarte hemel kunt krijgen. Maatpakken tent die alleen witte sportsokken levert.
:rolling: Heb ik me ook over verbaasd. Heel bijzonder idd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Niels » 02 jan 2018, 15:00

FreudeamFahren schreef: 02 jan 2018, 14:23 Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vwb flippers: veel SMG en DSG ervaring (op het stuur); in Juul idd vast op de kolom Vind ik veel fijner, je weet altijd waar welke zit, itt tot op het stuur. Shortshiften bij stevig een rotonde verlaten gaat daarmee amper zonder gepuzzel bijv
:hot: :hot:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door FreudeamFahren » 02 jan 2018, 15:19

Van een losse accu pool gaat een auto toch niet naar links trekken bij het remmen? Ik zet in op een topmount, schokdemper of veer die het niet overleefd heeft.

Vwb recalls en software: auto is net na de zomer van 2017 geleverd en heeft zijn 1e beurt net 3 weken terug gehad. Helemaal bij dus.

Gebruikersavatar
Erwin83
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:38
Locatie: Tonale

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door Erwin83 » 02 jan 2018, 16:24

FreudeamFahren schreef: 02 jan 2018, 15:19 Van een losse accu pool gaat een auto toch niet naar links trekken bij het remmen? Ik zet in op een topmount, schokdemper of veer die het niet overleefd heeft.

Vwb recalls en software: auto is net na de zomer van 2017 geleverd en heeft zijn 1e beurt net 3 weken terug gehad. Helemaal bij dus.
In principe heb je gelijk. Moet wel een stevige klapper geweest zijn dan?
Ik dacht meer aan elektronische storingen, wellicht iets met het Integrated Brake System http://www.road-to-zero.com/roads/wired ... rformance/. Maar ik mag toch aannemen dat daar allerlei fail-safes opzitten zodat je jezelf niet de vangrail inremt :sealed: .

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door FreudeamFahren » 02 jan 2018, 18:29

Interessant leesvoer. Doorgezet aan m’n broer. Mille gracie.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Meningen en bedenkingen: Alfa Romeo Guilia Super 200pk

Bericht door ErikS » 02 jan 2018, 18:41

Geen elektronische stuurbekrachtiging toevallig?
De Up trok ook naar links, niks uitlijnen, gewoon de boel resetten. Was gelijk opgelost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten