320d getest

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
wooter

320d getest

Bericht door wooter » 10 jul 2007, 00:17

In mijn queeste naar een geschikte leaser testte ik enkele weken terug een 320d Touring met 163pk. Nu is dit nog het normale vermogen van een 320d, maar in België wordt dit met de introductie van EfficientDynamics het geknepen vermogen van de 177pk die de 320d vanaf september 2007 gaat uitspuwen. Ook de touring draagt niet m'n voorkeur, maar het ging me in deze test meer over het maken van een vergelijking met de 320d en de 118d die ik eerder gestuurd had.

De 320d had wat meer opties dan wat er in mijn leaser gaat komen, maar die hadden geen noemenswaardig effect in het rijgedrag: een Navi-Professional-bult en sportzetels. Iedereen is lovend over de sportzetels, maar ze zitten niet in het pakket dat ik me kan kiezen. Andere testen en mijn ervaringen geven aan dat de zetels in de E90 comfortabel genoeg zijn en ook zijdelingse steun geven.

Ook in deze 3-reeks kan ik probleemloos een positie vinden waarin ik een perfecte rijhouding kan aannemen en terwijl alle klokken kan zien. De instap is voldoende ruim, maar natuurlijk zijn de deuren kleiner dan een 1-reeks sportshatch. Standaard krijg je een middenarmsteun waaronder je een blikje in een cupholder kan verstoppen, samen met je MP3-speler om aan te sluiten op de standaard minijack AUX-ingang en optionele USB-aansluiting. De prijzen voor deze optie zijn gelijkaardig aan de 1: een 300€, en ook hier is de Professional-radio/cd vereist als optie met nog eens 150€ erop. Duur, als je vergelijkt wat ik aan m'n laatste 1-DIN radio met USB-aansluiting, SD-kaartlezer én bluetooth-handsfree-functionaliteit voor de Audi heb uitgegeven. Maar goed, het is BMW dus je bukt nog wat dieper als je écht deze optie wil hebben. Moest het m'n eigen wagen zijn, zou ik het overigens wél overwegen: bedenk maar hoeveel MP3's op een laptop-HD zouden passen.

De cupholder is voorzien van een verluchtingsgrille waaruit lucht van de airco wordt geblazen, indien je dit verkiest met het knopje. De temperatuur van de lucht is identiek aan wat de achterpassagiers kiezen van temperatuur bij de luchtroosters op het einde van de middentunnel.

Goed, we vertrekken. Deze auto heeft er een 7000 km opzitten, en is dus goed ingereden. In mijn bedoeling een beetje vlot te vertrekken wordt ik verrast door het hoge koppel van deze oliestoker, en de verkoper naast me geeft direct al aan dat zo een stunts vlak voor de deur van dealer niet geapprecieerd worden. Oeps! Nu, een potje sturen is wel mogelijk, en een andere route helemaal: in tegenstelling tot het normale traject ga ik eerst de kleine wegen opzoeken om te eindigen op een stuk snelweg: je moet de motor nl. wel even warm laten draaien.

Zo, accelereren is goed. Na de heuvel moet ik links in, maar een rood licht belet me deze draai vlot te nemen, dus kan ik ook even de stoppers testen: zéker voldoende voor z'n gewicht, waarbij overigens op te merken is dat een 320d per ton een dikke 10pk méér heeft dan een 118d. Goed, met 1500 kg rij je met een dikke dame, maar dat gewicht wordt dan ook vrij goed gebruikt aan veiligheidsvoorzieningen zoals 6 standaard airbags en een heel stevige kooi. Met een score van 35 en bijgevolg 5 sterren op Euro-NCAP-testen is dat gewicht het dus wel waard. Dat gewicht vormt dan overigens nog niet noodzakelijk een probleem voor het sturen, gezien BMW's filosofie over achterwielaandrijving en een gelijke gewichtsverdeling over beide assen. De 320d voelt dan ook niet nadrukkelijk zwaar in de neus, of zwaar in de kont.

Goed, het licht schiet op groen en we draaien links een binnenweg in. Acceleratie en sturen gaat goed, de auto gaat naarwaar je 'm toestuurt. Remmen in bochten gaat stabiel, en de auto lijkt weinig neiging te hebben tot rollen of zeilen. Met 163pk heb je weliswaar nogal snel de wind in de zeilen, ook op plekken waar het niet zo geschikt is, dus moet je toch wat meer aandachtig zijn. Een cruise control in de flitsgekke lage landen én op rustige wegen in Duitsland lijkt me dus wel aangeraden, als je jezelf er niet kan toe brengen urenlang met je rechtervoet in de lucht te wijzen. Want ríjden ga je in deze wagen doen.

Achterin is het evenwel ook goed vertoeven. Je gaat er natuurlijk niet de ruimte aantreffen van een degelijk busje zoals een Zafira, maar achterin pas ik er met 1m85 toch ook vrij goed in. Het is even wennen aan de welvingen rondom de achterste wielkassen, en dat maakt de dreier-achterbank ook niet echt geschikt voor 3 personen, maar in tegenstelling tot het vorige model, de E46, kan je er je knieën wél in kwijt. De hoofsteunen zitten lekker, en zoals aangegeven beschikken de achterste reizigers ook over verluchtingsgaten. Met optie kan je overigens ook nog 2 sigarettenaansteker-stekkers krijgen, wat het totaal op 4 brengt in het passagierscompartiment. Genoeg om een aantal accessoires van voeding te voorzien, moest je met de dreier zo saai sturen dat je achterste passagiers liever op een Nintendo DS Lite gaan spelen voor wat actie.

Maar saai sturen doe ik niet met de demo. We naderen de laatste bochtjes voor een 180°-draaier, en dan steil de snelweg op. De 180° gaat lekker strak en voorspelbaar de bocht om, met eigenlijk geen sporen van onderstuur. Accelereren op een heuvel gaat hard, en de laatste Waalse heuvel klimmen we op om aan 170 km/u te eindigen. Veel harder kán ie – er is nog kracht te over – maar met een verkoper naast me ga ik er niet alles uit knijpen, aangezien het ook niet mijn bolide is. Eenmaal op snelheid zet ik ‘m in z’n 6, de cruise control op, en het lijkt ofdat we gezapig coasten en de commonrail viercilinder diesel even wat rust neemt. Enkele kilometers verder nemen we de afrit, nog even een paar bochtjes nemen en we eindigen terug bij de dealer. Even achteruit inparkeren, en voor een Touring kan je door de spiegels voldoende zien om ‘m probleemloos achteruit in een plaats te prikken. De parkeerhulp die op dit model zat, zat er dan naar mijn gevoel ook bij als versiering.

Al met al een geschikte reiswagen, zelfs in standaard-trim. Goed, persoonlijk vond ik het standaard lederen stuur een beetje te groot, maar voor weinig geld kan je dat laten vervangen door een sportstuurtje, en behoud je de knopjes om de radio te bedienen. Het dubbele aan de prijs ben je kwijt aan het M-stuur, wat nog dikker overkomt, maar zachter is en afgewerkt met geperforeerd leder. Voor de versnellingsbak heb je dan ook nog een shortshifter beschikbaar die de pook een anderhalve centimeter inkort. De optionele sportstoelen zitten heel leuk en zijn uitermate positioneerbaar voor elk postuur, maar als je zoals mij niet het geluk hebt deze uit te kiezen, kan je nog altijd érg comfortabel zitten in de standaard zetels die je ook lekker inknuffelen.

Voor mezelf is de 3 een geschikte wagen, en om verschillende redenen te kiezen boven de 1: er is het grotere vermogen, dat nog altijd positief uitvalt voor de drie ondanks het gewicht, en het voorkomen dat al meer “midlevel career” uitstraalt, als dat belangrijk is voor je werkgever, je klanten en toekomstige werkgever. Nadelen zijn er niet, hoewel ik de extra grootte niet nodig heb. Ook gebruik ik de achterbank maar zélden gebruik. Ook gaat het niet standaard inklapbaar zijn van de achterbank natuurlijk nergens over. Het ontwerp is minder uitgesproken dan de 1, en de koplampen hebben een beetje van hun typische 4-ronde-lampen-look verloren. De nieren zijn geen echte nieren meer, met chrome afwerking ingewerkt in de motorkap ipv de voorgrille. Ook voel je aan je water dat de achterlichten niet meer de “corporate identity” uitstralen zoals je deze kan zien in alle andere BMW’s, en dus als eerste aan de beurt zijn bij de komende facelift in de zomer van 2008.

Conclusie: 3-reeks blijft een serieuze contender. De vraag is ofdat 50€ van m’n inkomen per maand weggeven ook de moeite waard loont tov de 50€ sparen en met een 118d rondkomen.

Dank aan Robin van BMW-dealer Davo in Tongeren!

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jul 2007, 01:03

Proefrijden met een verkoper :)

Ze nemen je daar niet echt serieus he?

Maar wat betreft die EUR 50: sparen lukt je toch niet. Je geeft het vast uit aan andere troep. De 3-serie is natuurlijk veruit die 50 waard.

Of de 3-serie een auto is die beter bij je past, moet je zelf beslissen, maar uit je posting maak ik dat wel op.

Succes met je keuze!

wooter

Bericht door wooter » 10 jul 2007, 06:48

Ik heb in België eigenlijk zélden meegemaakt dat de verkoper niet met je meerijdt. Volvo heeft me zo eens een V50 laten rijden, en deze Robin - toen ie nog bij een Peugeot-dealer werkte - heeft me ooit eens op pad gezet met een 407SW, maar doorgaans zit er altijd wel een dodo bij. Nu, ik zeg "verkoper", maar ik ken Robin al van de middelbare school dus was het meer een "grote kinderen rijden een BMW" dan "verkoper houdt klant in het oog".

Overigens is de dealer en z'n onderdanen ook danig BMW-gek: de dealer heeft een echte M1 staan, en één van de verkopers heeft voor z'n vrouwtje de 130i Limited Sports Edition tutti lampione besteld. Verdient wel goed, zo BMW's slijten :D

Dexter

Re: 320d getest

Bericht door Dexter » 10 jul 2007, 06:59

wooter schreef: Conclusie: 3-reeks blijft een serieuze contender. De vraag is ofdat 50€ van m’n inkomen per maand weggeven ook de moeite waard loont tov de 50€ sparen en met een 118d rondkomen.

En dit is volgens mij het antwoord: Voor mezelf is de 3 een geschikte wagen, en om verschillende redenen te kiezen boven de 1: er is het grotere vermogen, dat nog altijd positief uitvalt voor de drie ondanks het gewicht, en het voorkomen dat al meer “midlevel career” uitstraalt, als dat belangrijk is voor je werkgever, je klanten en toekomstige werkgever.:wink:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 10 jul 2007, 07:22

Ruimere auto met meer vermogen, voor dezelfde prijs....
Dit lijkt me de rationele keuze. Je moet wel heel erg voor het design van de 1-serie vallen wil je daar voor kiezen.
Goed, we vertrekken. Deze auto heeft er een 7000 km opzitten, en is dus goed ingereden. In mijn bedoeling een beetje vlot te vertrekken wordt ik verrast door het hoge koppel van deze oliestoker, en de verkoper naast me geeft direct al aan dat zo een stunts vlak voor de deur van dealer niet geapprecieerd worden.
Dat zou voor mij het moment zijn dat ik de verkoper eruit zou zetten, of de sleutel zou inleveren. Iig zou ik vanaf dat moment de auto elders kopen.
Gelukkig ken je hem, maar een verkoper mee vind ik al irritant, en dan moeten ze helemaal geen opmerkingen maken.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 10 jul 2007, 12:07

ik kreeg de 1 ook probleemloos mee (zonder verkoper) bij de beier hoor... (24 jaar...)

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2007, 12:24

Oke ik hoef ook geen nanny mee.. MAAAAR verkooptechnisch gezien is het gewoon een slimme zet om mee te gaan, je houd immers kontakt met de klant... Je kunt direct reageren op zijn ervaringen en reacties..

bv Klant zegt goh wat stuurt dit strak... verkoper... ja precies dat komt door ... bladiebladiebla.. nouja vul maar in.

Extra mogelijkheid om verkoopargumenten te benadrukken.

Auto verkopers laten al zovele mogelijkheden liggen om een auto te verkopen.

Meerijden is 1 op 1 kontakt zonder stoorzenders als andere klanten in de showroom of jengelende receptionisten of een verkoopleider die zit te te drammen of de stockorders als zijn afgewerkt.

On topic leuk verslagm ook die andere..

Ik zou in jou geval ook voor de 3 serie kiezen.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 10 jul 2007, 12:43

Absoluut de 3.

@Rico als een verkoper mee rijdt rij je toch anders.... Liever niet dus :)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 jul 2007, 13:37

De verkoper die tijdens de proefrit naast je wil zitten? Het moet niet gekker worden!

Vreemd land dat België :wink:

En dat een 3-serie meer "midlevel career" uitstraalt is waar. Maar als de resterende 5% van de BMW kopers nou ook nog zo dacht dan schrappen ze de 1-serie straks van de verkooplijsten en wordt ieder opvolgend nieuw model straks weer groter en zwaarder. En ja, ik weet dat er genoeg mensen zijn die niet geloven dat een hoog gewicht en stuurplezier slecht samen gaan, of die het gewoon niet voelen of een auto zwaar is of niet. Maar voor hun parochie van DE ZIENDE BLINDEN preek ik hier op DRIVING FUN niet!

:D :wink:

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2007, 13:40

Jelmer als klant wil ik het ook niet. sterker nog dan maar geen proefrit. maar verkooptechnisch gezien gewoon slim.

En dat Hielke geen verkopers mee wil snap ik wel, krijgt ie gelijk nooit meer een testauto mee :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jul 2007, 16:26

Mag ik een stukje taart proeven? Ja hoor meneer, maar ik eet wel de helft met u mee, kan ik precies met u meevoelen :)

Testen doe je alleen. Lullen kan daarna met de verkoper. Meerijden betekent gewoon alleen dat ze je niet vertrouwen. En dat vind ik op zich best logisch.

Ik zeg alleen dat het irritant is. Als je die auto koopt, rijdt toch ook geen verkoper meer met je mee ?

Oh nee, ik weet het al. Die 50/50 gewichstverdeling van BMW geldt natuurlijk alleen als de verkoper meerijdt ;)

wooter

Bericht door wooter » 10 jul 2007, 23:12

Hielke,

Ik heb de berekening gedaan, en de Belgische nieuwe 118d blijft hangen op 98pk/ton, en de 320d op 107pk/ton. Ik ben helemaal voor lichte wagens, maar als je qua gewicht tussen de cholera en pest moet kiezen, heb je imho netto gezien net iets betere zaken gedaan met een 320d dan een 118d.

Was de vraag 120d vs 320d geweest, was het heel wat makkelijker geweest: de 120d wint handsdown qua gewicht, is even rijkelijk uitgevoerd en vind ik net wat exclusiever.

De vraag is dus: ga ik voor vermogen en "midlevel-career"-imago, of ga ik voor een iets exclusiever maar eigenlijk trager model.

Starred

Bericht door Starred » 11 jul 2007, 20:33

wooter schreef: De vraag is dus: ga ik voor vermogen en "midlevel-career"-imago, of ga ik voor een iets exclusiever maar eigenlijk trager model.
een 118d exclusiever dan een 320d? Hoe definieer jij exclusiever??

wooter

Bericht door wooter » 11 jul 2007, 21:53

Verkoopscijfers. En ik heb nog maar enkele 3-deurs in het wild gezien. Zo is in GB de Mondeo ST220 ook exclusiever dan de 3-reeks :D

Starred

Bericht door Starred » 11 jul 2007, 22:15

wooter schreef:Verkoopscijfers. En ik heb nog maar enkele 3-deurs in het wild gezien. Zo is in GB de Mondeo ST220 ook exclusiever dan de 3-reeks :D
Aha, dus hoe minder populair een model, hoe exclusiever :wink:

However, ik ben toch meer geneigd een andere definitie te hanteren

wooter

Bericht door wooter » 12 jul 2007, 15:46

Nee, ik vind de einser ietsje exclusiever door z'n iets gewaagdere ontwerp en het coupé-gevoel door de 2 grote deuren met frameloze vensters. De dreier is daarin een klassiekere sedan met wat minder gedurfde welvingen.

Joop

Bericht door Joop » 12 jul 2007, 19:18

wooter schreef:Nee, ik vind de einser ietsje exclusiever door z'n iets gewaagdere ontwerp en het coupé-gevoel door de 2 grote deuren met frameloze vensters. De dreier is daarin een klassiekere sedan met wat minder gedurfde welvingen.
Even wachten op de 320d coupe dan maar... :wink:

Mooi verhaal overigens, had eindelijk even de moed/zin om de lap tekst door te lezen.

wooter

Bericht door wooter » 12 jul 2007, 22:12

Jammer genoeg is 320d coupé geen optie :(

wooter

Bericht door wooter » 14 aug 2007, 19:38

Het wordt dus een Montegoblauwe 320d met 163 Belgische EfficientDynamics pk's, Option Pack, M-stuurtje en cruise control. Leveringsdatum verwacht begin oktober (dealer was zo vriendelijk om de wagen al enkele weken terug te 'reserveren', nog voor de leasemij de bestelling plaatste).

Macboy

Bericht door Macboy » 15 aug 2007, 12:20

Geweldig mooi nieuws !

Gefeliciteerd, goede keuze.

Ik heb nog beter nieuws (denk ik, bind me er niet op vast). Als ie in september nog gemaakt wordt, krijg je waarschijnlijk de 177pk :)

wooter

Bericht door wooter » 16 aug 2007, 18:26

Neenee, de 163pk zal de geknepen Belgische versie zijn. Vóór september kon je in Belgie kiezen tussen de voluit geblazen 163pk-versie, of de fiscaal gunstigere 150pk-versie. Vanaf september is de voluit geblazen versie inderdaad 177pk, maar het fiscaal gunstigere model blijft bij 163pk hangen. Nu, op het einde van de dag is dit gewoon een andere programmatie in dezelfde chip...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 aug 2007, 20:11

Waarom is dat fiscaal dan gunstiger?

wooter

Bericht door wooter » 16 aug 2007, 21:05

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=309

Zo was de 150pk-versie 12 fiscale pk, oftewel € 867,00 aan inschrijvingstaks. De 163 pk versie was 15 fiscale pk, oftewel € 1,239,00. Als je nu de nieuwe 177 pk versie koopt, dok je voor die 16 fiscale pk's € 2,478,00, terwijl die vernieuwde 163pk nog altijd 15 fiscale pk's zijn of de helft minder aan inschrijvingstaks.

Overigens had ik niet te kiezen: enkel de geknepen versie mocht ik kiezen. Was nog even koffiedik kijken, want werkgever had nog de 150pk-versie voor ogen, maar die is dus niet meer vanaf productie september :)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 aug 2007, 21:17

ok alleen in belgie dus?

wooter

Bericht door wooter » 16 aug 2007, 22:42

Yup.

Plaats reactie