welke politieke partij redt onze privacy?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 13 nov 2017, 15:07

Tom ik snap het, en je hebt helemaal gelijk. Het is wat te verregaand. Maar als er toestemming gevraagd moet worden voor elk geval wat ze willen onderzoeken kunnen ze alleen mensen onderzoeken waar al een verdenking tegen is. Als jij je privacy belangrijker vindt dan de kans dat er meer gepakt/voorkomentn wordt is dat een visie. Ik heb een andere. Hoe dan ook, dat referendum komt er en is vele miljoenen het water ingeslingerd want er wordt toch niet naar gekeken. Dus denk dat de conclusie van dit draadje: geen enkele politieke partij heeft je privacy gered, en eerlijk gezegd was er nadat Buma riep dat de wet toch doorgaat ongeacht de uitkomst van referendum er verdomd weinig tegenstand van de opositie dus geloof dat dit een redelijk gepasseerd station is.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 13 nov 2017, 17:34

tomgtr schreef: 13 nov 2017, 15:07
Als jij je privacy belangrijker vindt dan de kans dat er meer gepakt/voorkomentn wordt is dat een visie.
Dat is wat zwart-wit ;)
Natuurlijk vind ik dat er meer gepakt moet worden, maar de maatregelen moeten wel in verhouding zijn met hetgeen je wilt voorkomen. Het vinden van terroristen is erg belangrijk maar niet ten kostte van alles. Het beeld word geschetst dat alles geoorloofd is* om terroristen te pakken, en indien niet dan ben je voor terroristen. Ik wil ook minder verkeersslachtoffers, maar een 100% dekking van trajectcontrole zou ik persoonlijk ook doorgeslagen vinden. Het huidige compromis, namelijk controleren op enkele snelwegen en wegen waar relatief veel slachtoffers vallen, vind ik beter. Wat vind je als maatschappij een acceptabel risico (en dat zal ook veranderen door de tijd heen). Dat gedoe op het vliegveld met vloeistoffen en body-scans snap ik, maar 24/7 in je woon- en slaapkamer bespioneerd kunnen worden vind ik niet in verhouding staan.
Kennelijk ziet de overheid het erg somber in als dit de oplossing is.. alle mooie geruststellende woorden dat we de angst niet moeten laten regeren ten spijt.

* elke camera of microfoon (en dat zijn er nogal wat... je mobiel, je laptop, je tv, overal zitten camera's en microfoons op) kunnen 24/7 afgeluisterd of bekeken worden zonder dat je het door hebt.. al je communicatie kan onderschept worden, je kan 24/7 gevolgd worden via gps van je telefoon. En een verdenking zodat er nog iets van een drempel is voor dergelijke praktijken is niet nodig.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 13 nov 2017, 18:06

Ik weet dat het ver gaat, waarschijnlijk in theorie te ver inderdaad. Aan de andere kant zijn de huidige regels redelijk ingehaald door de nieuwe samenleving en is het toch altijd achter de vindingrijkheid van criminelen aanlopen. Dus vind ik de bevoegdheden te ver gaan. Ja. Weet ik een compromis tussen de huidige regelgeving en de nieuwe voorstellen? Nee zeker niet, zover gaat mijn kennis niet op dit vlak. Dan kan ik maar 1 ding doen en er op vertrouwen of hopen dat de overheid voorzichtig met de data omgaat.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door smiley » 13 nov 2017, 18:18

tomgtr schreef: 13 nov 2017, 18:06 Dan kan ik maar 1 ding doen en er op vertrouwen of hopen dat de overheid voorzichtig met de data omgaat.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 13 nov 2017, 18:27

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Ok, fair point!

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Wouter81 » 13 nov 2017, 19:01

Overheid en ICT is zelden een gelukkige combinatie gebleken.

Als eigenaar van een ICT bedrijf en in het dagelijks leven naast ondernemer ook adviseur op het gebied van ICT- en informatiebeveiliging denk ik dat ik er wel iets over kan en mag vertellen. Ik kan hier een heel verhaal houden maar veel is al door Tom gepost en via de grappige maar ook pijnlijke filmpjes van Lubach over dit thema.

Uiteraard ben ik ook niet voor aanslagen en terrorisme, dat is natuurlijk niemand. Maar de nieuwe sleepwet is gewoon een gedrocht. Dat is met hagel schieten en hopen dat je daarmee een bad guy raakt. Privacy is een groot goed en juist de kwaadwillenden kunnen zeer gemakkelijk de aftapwet omzeilen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een versleutelde VPN verbinding, Tor browsers of publieke hotspots.

Zelf maak ik overigens ook gebruik van VPN tunnels. Al mijn internetverkeer wordt versleuteld. Niet dat ik lid ben van de Frisian Liberation Army :) maar omdat ik simpelweg hecht aan mijn privacy en het niet kies vind dat een ambtenarenkorps zonder enige verdenking of melding zomaar inzage kan krijgen in mijn digitale gedrag online.

En het is nog tegenstrijdig ook. Enerzijds krijgen we per mei 2018 de nieuwe GDPR / AVG wetgeving, waarin er aan organisaties nog veel strengere eisen worden gesteld op het gebied van privacy, persoonsgegevens en informatiebeveiliging. Aan de andere kant wil de overheid juist alles onbeperkt kunnen aftappen. Hoezo informatiebeveiliging?

Nee, doe maar niet. De voorbeelden van ICT incidenten bij de overheid zijn legio, daar heb ik niet zo heel veel vertrouwen in. Gerichte digitale zoekacties of zelfs hackpogingen bij serieuze verdenking? Prima. Massaal alles en iedereen aftappen? Geen goed idee.

En last but not least een treffende quote van Benjamin Franklin: He who sacrifices freedom for security deserves neither.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 13 nov 2017, 19:06

Wouter81 schreef: 13 nov 2017, 19:01
En last but not least een treffende quote van Benjamin Franklin: He who sacrifices freedom for security deserves neither.
En van z'n zusje Aretha : Think!

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 13 nov 2017, 19:47

Goede post Wouter en precies hoe ik er ook over denk.
Wouter81 schreef: 13 nov 2017, 19:01
En het is nog tegenstrijdig ook. Enerzijds krijgen we per mei 2018 de nieuwe GDPR / AVG wetgeving, waarin er aan organisaties nog veel strengere eisen worden gesteld op het gebied van privacy, persoonsgegevens en informatiebeveiliging. Aan de andere kant wil de overheid juist alles onbeperkt kunnen aftappen. Hoezo informatiebeveiliging?
Inderdaad. Wij hebben persoonsgegevens van een half miljoen Nederlanders en zijn nu met een ISO-certificeringstraject bezig.. kost bakken geld.. wetgeving gaat daarin ook ontzettend ver. Organisatie aanpassen, IT systemen komen erbij, contracten met alle klanten herzien etc. Echter wel positief natuurlijk om zoiets serieus te nemen. Maar het contrast met de sleepwet kan niet groter zijn. Daarin kan alles, zonder beperkingen, zonder openheid. Als ze een backdoor vinden mag die gebruikt worden en hoeft men dat niet door te seinen naar de ontwikkelaar (waardoor mensen dus mogelijk onnodig lang kwetsbaar zijn voor heel de wereld ipv alleen de overheid) etc.

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door TLRS » 14 nov 2017, 03:23

RS-Ron schreef: 12 nov 2017, 21:13Daar zal je toch iets voor moeten organiseren om dat te monitoren ?
Lijkt me dat we kunnen concluderen dat het lastig is een "wereld wijd web" te beheren vanuit één of een paar verbonden landen. Misschien de reden waarom sommige landen het internet censureren. En als dergelijke informatie iets van waarde heeft en deze waarde wordt omgezet in een buitenland..
tomgtr schreef: 13 nov 2017, 10:10 Klopt Tom en dat geeft een beetje onprettig gevoel. Maar de wereld en maatschapij is veranderd. Het huiszoekingsbevel voorbeeld wordt veel aangehaald maar dat gaat volledig voorbij aan het feit dat onze hele maatschapij de laatste 20 jaar door digitalisering totaal veranderd is. Criminelen en terroristen maken daar gebruik van. Maar de overheidsdiensten mogen daar niet proberen wat tegen te doen? Ga jij dan ook aub de boeven vertellen dat ze voortaan weer met een klappertjespistool voor de balie van een bank gaan staan en dat pedofielen zelf weer hun vieze plaatjes gaan afdrukken in een doka en die per post rondsturen?
Inderdaad, waar trekken we de lijn.. als we een bepaalde groep maximaal willen bestrijden.. dan moeten we daar waarschijnlijk ergens anders alles voor over hebben?
tomgtr schreef: 13 nov 2017, 10:56 En ik weet niet hoelang die politieagent ondhoudt wat ik in m'n tas had. Maar als hetzelfde gebeurt digitaal gaan we allemaal uit ons dak. Zwaar overdreven.
Vind het natuurlijke filter van het menselijk brein anders wel een geruststellende gedachte. In het huidige digitale tijdperk is er, volgens mij, weinig reden om iets te filteren. Zij die zonder zonde zijt ofzo..


Wat ik overigens mis in de discussie.. al de moeite voor het registreren en interpreteren van persoonlijke informatie.. Terwijl iedereen weet dat niemand als crimineel of terrorist uit het ei kruipt. Is het dan niet eens tijd te kijken naar hoe we mensen groot brengen in onze maatschappij? Misschien iets meer investeren in scholen en opvoeding?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 14 nov 2017, 09:37

TLRS schreef: 14 nov 2017, 03:23 [Wat ik overigens mis in de discussie.. al de moeite voor het registreren en interpreteren van persoonlijke informatie.. Terwijl iedereen weet dat niemand als crimineel of terrorist uit het ei kruipt.
Is het dan niet eens tijd te kijken naar hoe we mensen groot brengen in onze maatschappij? Misschien iets meer investeren in scholen en opvoeding?
Dikgedrukt : Ik ben geen doctor in de hersenwetenschap/gedragskunde/psycholoog/psychiater ofzo, verre van, maar wat ik er soms over lees is dat dat misschien toch even anders is/ligt en dat 'hoe we geboren worden' 'karakter' en ik weet niet hoe het heet wel plooibaar is maar in 'n bepaalde mate liggen dingen wel vast, meer vast dan je denkt.

Peergroups (waar je mee omhangt op school buiten school) doen ook veel begreep ik, maar hoe wil je dat aangaan?
kijk naar antidepressiva middelen/medicatie/drugs/alcohol etc op de wereldmarkt.... hoe wil je dat doen?


Kijk naar iemand die na 'n beroerte oid soms totaal andere karaktertrekken/agressief gedrag of andersom toont.

Maar laatste zin: Natuurlijk, maar hoe doen we dat?

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door TLRS » 14 nov 2017, 18:26

Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37 ..wat ik er soms over lees is dat dat misschien toch even anders is/ligt en dat 'hoe we geboren worden' 'karakter' en ik weet niet hoe het heet wel plooibaar is maar in 'n bepaalde mate liggen dingen wel vast, meer vast dan je denkt.
Ongetwijfeld.. terroristen zijn misschien fanatieke karakters maar fanatieke karakters zijn niet per definitie terroristen. Lijkt me meer een omstandigheden aangelegenheid?
Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37 Peergroups (waar je mee omhangt op school buiten school) doen ook veel begreep ik, maar hoe wil je dat aangaan?
Mag ik aannemen dat je jezelf die vraag nog niet heb gesteld en daardoor nog niet echt zelf een antwoord hebt? Want ik kan me niet voorstellen dat je geen enkel idee hebt, als je er je gedachten over laat gaan..

Al ben ik erin mee dat het onderwijs nu er geen ruimte voor lijkt te hebben..
Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37 kijk naar antidepressiva middelen/medicatie/drugs/alcohol etc op de wereldmarkt.... hoe wil je dat doen?
Het is me niet 100% duidelijk wat je vraag precies is. Maar het zijn allemaal middelen die ik associeer met gevolgbestrijding. En daar heb ik ontzettend veel moeite mee. De manier waarop er soms sluikreclame voor wordt gemaakt is twijfelachtig.
Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37 Kijk naar iemand die na 'n beroerte oid soms totaal andere karaktertrekken/agressief gedrag of andersom toont.
Als van het een op het andere moment ineens een deel van je kunde en zelfstandigheid gedelete is.. is het dan simpelweg geen frustratie over verlies?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 14 nov 2017, 19:53

M'n ma (2009 overleden) heeft 9 jaar na een hersenbloeding nog redelijk doorgeleefd, ik heb verscheidene mensen ontmoet in haar revalidatieproces die na dit soort ellende die andere karaktertrekken hadden gekregen. Heeft alles met die 'kortsluiting' te maken, een verandering van schakeling/afsterven hersenen etc.

Verder doen peergroups veel met 'n individu, maar dat individu moet er wel voor openstaan(ook negatief gedrag)

Iedereen heeft n grijze massa, maar hoe die grijze massa zich uit is bij iedereen anders natuurlijk.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door smiley » 14 nov 2017, 20:14


Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 14 nov 2017, 20:14


Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door romo » 14 nov 2017, 21:23

Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37
TLRS schreef: 14 nov 2017, 03:23 [Wat ik overigens mis in de discussie.. al de moeite voor het registreren en interpreteren van persoonlijke informatie.. Terwijl iedereen weet dat niemand als crimineel of terrorist uit het ei kruipt.
Is het dan niet eens tijd te kijken naar hoe we mensen groot brengen in onze maatschappij? Misschien iets meer investeren in scholen en opvoeding?
Dikgedrukt : Ik ben geen doctor in de hersenwetenschap/gedragskunde/psycholoog/psychiater ofzo, verre van, maar wat ik er soms over lees is dat dat misschien toch even anders is/ligt en dat 'hoe we geboren worden' 'karakter' en ik weet niet hoe het heet wel plooibaar is maar in 'n bepaalde mate liggen dingen wel vast, meer vast dan je denkt.

Peergroups (waar je mee omhangt op school buiten school) doen ook veel begreep ik, maar hoe wil je dat aangaan?
kijk naar antidepressiva middelen/medicatie/drugs/alcohol etc op de wereldmarkt.... hoe wil je dat doen?


Kijk naar iemand die na 'n beroerte oid soms totaal andere karaktertrekken/agressief gedrag of andersom toont.

Maar laatste zin: Natuurlijk, maar hoe doen we dat?

Ik kan er wel iets over zeggen;

De klassiek discussie, Nature vs Nurture=Genotype vs Fenotype=Genetica vs Omstandigheden, gaat al heel lang en ook heel ver terug, tot de Griekse Filosofen.

Naar het heden;
Het menselijke genoom (al onze genen en genetische eigenschappen) is sinds 2003 bekend en ontrafeld (https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijkgenoomproject )

Daaruit volgt onomstotelijk dat er veel meer genetisch vastligt en bepaald is dan tot voor 2003 voor mogelijk werd gehouden, bij klassiek 1 eiig tweelingen onderzoek was deze trend ook reeds te bespeuren, maar stond niet onomstotelijk vast.

Nu kunnen omstandigheden wel degelijk voor veranderingen zorgen, de hierboven genoemde CVA (hersen-bloeding/infarct) is een goed voorbeeld waarbij wijziging van karakter eigenschappen eerder regel dan uitzondering zijn.
Ook is er veel neuro-psychologische literatuur van mislukte suïcide waarbij de slachtoffers hun complete frontale kwab wegschoten en een variant van Gilles de la Tourette ontwikkelden. Of mensen die zich tussen de ogen schoten en daarbij het Corpus Callosum (Hersenbalk en de verbinding linker en rechter hersenhelft) doorkliefden. Hiermede verviel de verbinding tussen de hersenhelften wat weer zeer interessante wetenswaardigheden opleverde. (voor de goede orde; deze suïcidalen overleefden hun poging, maar kwamen er niet noodzakelijkerwijze slechter uit, want ze wisten nadien nooit meer waarvoor ze de pogingen hadden ondernomen)

Kern; naar huidig wetenschappelijke genoom inzicht spreekt het genotype duidelijke de sterkere taal, die naar omstandigheden wel hervormd kan worden, dan spreken we over scholing, opvoeding en soms over schoten :tooth:

Doe er uw voordeel mee.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2017, 21:40

TLRS schreef: 14 nov 2017, 03:23
RS-Ron schreef: 12 nov 2017, 21:13Daar zal je toch iets voor moeten organiseren om dat te monitoren ?
Lijkt me dat we kunnen concluderen dat het lastig is een "wereld wijd web" te beheren vanuit één of een paar verbonden landen. Misschien de reden waarom sommige landen het internet censureren. En als dergelijke informatie iets van waarde heeft en deze waarde wordt omgezet in een buitenland..

Het heeft te maken met keuzes, een wereldwijd web met daarbij behorende voordelen staat wat mij betreft niet ter discussie. In de analoge, gewone maatschappij zijn er allerlei grenzen/drempels gecreëerd om een bepaalde mate van veiligheid te waarborgen. Nu de mondiale digitale maatschappij zo groot is geworden zal je ook daar keuzes moeten maken om die veiligheid te waarborgen.
tomgtr schreef: 13 nov 2017, 10:10 Klopt Tom en dat geeft een beetje onprettig gevoel. Maar de wereld en maatschapij is veranderd. Het huiszoekingsbevel voorbeeld wordt veel aangehaald maar dat gaat volledig voorbij aan het feit dat onze hele maatschapij de laatste 20 jaar door digitalisering totaal veranderd is. Criminelen en terroristen maken daar gebruik van. Maar de overheidsdiensten mogen daar niet proberen wat tegen te doen? Ga jij dan ook aub de boeven vertellen dat ze voortaan weer met een klappertjespistool voor de balie van een bank gaan staan en dat pedofielen zelf weer hun vieze plaatjes gaan afdrukken in een doka en die per post rondsturen?
Inderdaad, waar trekken we de lijn.. als we een bepaalde groep maximaal willen bestrijden.. dan moeten we daar waarschijnlijk ergens anders alles voor over hebben?

Ik zou zeggen gooi jij dan eens een balletje op..........
tomgtr schreef: 13 nov 2017, 10:56 En ik weet niet hoelang die politieagent ondhoudt wat ik in m'n tas had. Maar als hetzelfde gebeurt digitaal gaan we allemaal uit ons dak. Zwaar overdreven.
Vind het natuurlijke filter van het menselijk brein anders wel een geruststellende gedachte. In het huidige digitale tijdperk is er, volgens mij, weinig reden om iets te filteren. Zij die zonder zonde zijt ofzo..

Ik snap je redenatie, ken alleen ook legio voorbeelden waarbij het menselijk brein de meest onbetrouwbare factor bleek te zijn. Strafrechtelijk onderzoek levert onderzoeksresultaten op. Die strafbare feiten kan je onderverdelen op basis van specifieke variabelen. Die kan je vervolgens weer uit meta-data filteren. Natuurlijk brengt dat risico’s met zich mee, naarmate je meer variabelen aan je account geplakt krijgt wordt de kans op aandacht groter...... bijv. Snelkookpan, kunstmest, diesel en piekdrukte centrum enz....... das effe lullig als je vrouw een nieuwe pan zoekt, je zoon een spreekbeurt geeft over kunstmest en je dochter ff kijkt wanneer het druk is in het centrum tijdens een evenement. Dan ga jij ff kijken wat de diesel doet. Ik zie de haken en ogen, maar raak nou ook niet onmiddelijk in paniek. Het moet wel bespreekbaar zijn denk ik.

Wat ik overigens mis in de discussie.. al de moeite voor het registreren en interpreteren van persoonlijke informatie.. Terwijl iedereen weet dat niemand als crimineel of terrorist uit het ei kruipt. Is het dan niet eens tijd te kijken naar hoe we mensen groot brengen in onze maatschappij? Misschien iets meer investeren in scholen en opvoeding?
Dat doen we al 40 jaar. Ik denk dat we daar mee door moeten gaan, maar het één sluit wat mij betreft het ander niet onmiddelijk uit. Der moet na 40 jaar trouwens ook een hoeveelheidcmeta-data zijn waaruit de variabelen kunnen filteren van de personages die, ondanks alle voorlichting op school, media, opvoeding in welke omgeving/cultuur toch zijn ontspoord. Kan je mooi de pijnpunten benoemen en op basis daarvan gericht “bijsturen”.

Gr Ron

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 08:13

romo schreef: 14 nov 2017, 21:23
Robin schreef: 14 nov 2017, 09:37
TLRS schreef: 14 nov 2017, 03:23 [Wat ik overigens mis in de discussie.. al de moeite voor het registreren en interpreteren van persoonlijke informatie.. Terwijl iedereen weet dat niemand als crimineel of terrorist uit het ei kruipt.
Is het dan niet eens tijd te kijken naar hoe we mensen groot brengen in onze maatschappij? Misschien iets meer investeren in scholen en opvoeding?
Dikgedrukt : Ik ben geen doctor in de hersenwetenschap/gedragskunde/psycholoog/psychiater ofzo, verre van, maar wat ik er soms over lees is dat dat misschien toch even anders is/ligt en dat 'hoe we geboren worden' 'karakter' en ik weet niet hoe het heet wel plooibaar is maar in 'n bepaalde mate liggen dingen wel vast, meer vast dan je denkt.

Peergroups (waar je mee omhangt op school buiten school) doen ook veel begreep ik, maar hoe wil je dat aangaan?
kijk naar antidepressiva middelen/medicatie/drugs/alcohol etc op de wereldmarkt.... hoe wil je dat doen?


Kijk naar iemand die na 'n beroerte oid soms totaal andere karaktertrekken/agressief gedrag of andersom toont.

Maar laatste zin: Natuurlijk, maar hoe doen we dat?

Ik kan er wel iets over zeggen;

De klassiek discussie, Nature vs Nurture=Genotype vs Fenotype=Genetica vs Omstandigheden, gaat al heel lang en ook heel ver terug, tot de Griekse Filosofen.

Naar het heden;
Het menselijke genoom (al onze genen en genetische eigenschappen) is sinds 2003 bekend en ontrafeld (https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijkgenoomproject )

Daaruit volgt onomstotelijk dat er veel meer genetisch vastligt en bepaald is dan tot voor 2003 voor mogelijk werd gehouden, bij klassiek 1 eiig tweelingen onderzoek was deze trend ook reeds te bespeuren, maar stond niet onomstotelijk vast.

Nu kunnen omstandigheden wel degelijk voor veranderingen zorgen, de hierboven genoemde CVA (hersen-bloeding/infarct) is een goed voorbeeld waarbij wijziging van karakter eigenschappen eerder regel dan uitzondering zijn.
Ook is er veel neuro-psychologische literatuur van mislukte suïcide waarbij de slachtoffers hun complete frontale kwab wegschoten en een variant van Gilles de la Tourette ontwikkelden. Of mensen die zich tussen de ogen schoten en daarbij het Corpus Callosum (Hersenbalk en de verbinding linker en rechter hersenhelft) doorkliefden. Hiermede verviel de verbinding tussen de hersenhelften wat weer zeer interessante wetenswaardigheden opleverde. (voor de goede orde; deze suïcidalen overleefden hun poging, maar kwamen er niet noodzakelijkerwijze slechter uit, want ze wisten nadien nooit meer waarvoor ze de pogingen hadden ondernomen)

Kern; naar huidig wetenschappelijke genoom inzicht spreekt het genotype duidelijke de sterkere taal, die naar omstandigheden wel hervormd kan worden, dan spreken we over scholing, opvoeding en soms over schoten :tooth:

Doe er uw voordeel mee.
Goed verhaal Romo, wist daar al wat van(boek gelezen, 'Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen', en nog ééntje naam kwijt over wat de amygdala(?) doet etc over hersenfunctioneren )

Dan nog, 2 leerlingen begin basisschool: de één is niet goed in leren en is 'n doorzetter, de ander komt 't aanwaaien qua makkelijk leren, maar is lui.
Of niet goed in leren en lui, of makkelijk leren en doorzetten.
En zo zijn er nog meerdere varianten natuurlijk.

Scholing is zeéér belangrijk, maar het ook richtinggevend aan het individu. Niet 100% onderwijzend, want 'de helft' zijn ze na 't behalen van hun diploma alweer vergeten zegmaar....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door romo » 15 nov 2017, 08:56

^Even uit mijn hoofd, want neuro anatomie is alweer een tijd geleden voor mij :D

Amygdala is onderdeel Limbisch systeem, een van de oudste fylogenetische hersen systemen. Het Limbisch systeem regelt onze primaire emoties. Waaronder de beroemde fight-flight reflex, die levensreddend kan zijn.

Sorry OT

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 09:36

Tja, waar ik ook over nadacht is dat we 'niet worden geboren als moordenaar of terrorist' . Dat zal in de kern zo zijn, omdat we (nog) niet in de ziel/hersenen van een baby kunnen kijken, maar kijk naar 't gedrag van peuters/kleuters en verder(versterkt of afgezwakt door ouders/leraren/peergroup), je hebt extraverten, verlegen kids, dominante leiders, zachtaardige onderdanigen, jankers, bikkels, durfals, angsthazen etc etc.
Ook pestkoppen en degenen die gepest worden etc etc etc.

Dus het niet geboren worden als moordenaar of terrorist is dan misschien wel zo in de kern als baby , maar 'het zit er al in' zou ik zeggen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 11 dec 2017, 14:35

De BBC legt het Big Brother bewakingssysteem van China bloot
http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... ina-bloot/

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Macboy » 13 dec 2017, 22:12

Je hebt toch niks te verbergen ? Is bedoeld voor de boeven die op straat snode plannen smeden.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 21 sep 2018, 15:10

Belastingdienst zet toch weer omstreden camera's in boven de weg
https://www.geenstijl.nl/5143992/ancilla-help/

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Booooh » 21 sep 2018, 20:20

Daar gaan ze volgens zeggen wel 10 miljoen per jaar mee ophalen, vraag me af wat het dan weer kost die handel, waarschijnlijk een veelvoud daar van :bag: , de belofte is overigens ook dat alle informatie die niet relevant is (geen overtreding bekend) na 24 uur weer verwijderd wordt en dat ze er ook de lease-rijders niet mee gaan controleren (yeah right) ...

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 22 sep 2018, 09:21

Booooh schreef: 21 sep 2018, 20:20 de belofte is overigens ook dat alle informatie die niet relevant is (geen overtreding bekend) na 24 uur weer verwijderd wordt en dat ze er ook de lease-rijders niet mee gaan controleren (yeah right) ...
De belofte is gemaakt maar dat laatste werd wel onderzocht, gaf men aan.

Nog één dan:
https://twitter.com/PrivacyBaro/status/ ... 1311240194

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Eric Z » 05 dec 2018, 18:34

https://www.nu.nl/internet/5611766/beta ... alwet.html

:bag: Gek hoor, mensen zouden de data kunnen dupliceren en doorverkopen. Wie had dat gedacht? :hammer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], dave van marion, Erik dB, kennethr, Majestic-12 [Bot], MParallel, RS-Ron, tomgtr, Wimo, Wout309t en 170 gasten